Gå till innehåll

PLO - Starthänder jag antagligen överspelade?


jaguar

Recommended Posts

Spelar i ett löst-agressivt tiomanna PLO spel. De flesta potter raisas före floppen. Skulle gärna vilja ha åsikter på de här händerna.

 

1) KhQs9dTd i tidig position

A) stark nog att öppna(raisa) med?

B) Jag öppnar och blir reraisad, 5 pers synar jag är sist att tala, ska jag syna.

 

2) Ad7d7hQs i BB

Någon limpar och en galning som hittils raisat varannan pot i typ en halvtimme raisar 3 pers synar honom när det kommer till mig, jag är näst sist att tala. Ska jag syna?

 

3) 5d6d6sKs på knappen

A) 2 limpar(vilket är väldigt få) ska jag också limpa?

B) Galningen som nu är i BB raisar med potten, båda limparna synar, ska jag också syna?

 

* Kortar ner rubriken lite och flyttar till Övriga - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid ett loose-agg bord hade jag spelat alla dessa händer, kanske med undantag för den sista och hoppats på att träffa floppen hårt, gör jag det så kör jag, annars lägger jag mig. Skulle även beta mina bra draghänder på floppen. Men det är bara min taktik mot lösa/aggressiva spelare på fulla bord med låga insatser, allt beror ju på motstånd.

 

Är spelarna villiga att släppa sina händer om de inte har nötterna/nötdrag på floppen så är det ingen mening, men min erfarenhet av låga bord med tomtar är att tvåpar för dem är en monsterhand, alltså kan man dra in mycket deg de gånger man träffar (och inte blir utdragen).

 

Men som sagt, det är bara min spelstil som ofta funkar på dessa bord, å andra sidan kanske det är mer matematiskt korrekt att lira tight och vänta på bra händer, men jag tycker det är ganska tråkigt vid ett bord där så pass många är med hela vägen till rivern, tar så jävla lång tid mellan händerna + att du får bra betalt vid träff (oftast).

 

Spelar du mot ett löst-aggressivt bord med proffs så är min enda rekommendation att lämna illa kvickt... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) KhQs9dTd i tidig position

A) stark nog att öppna(raisa) med?

B) Jag öppnar och blir reraisad, 5 pers synar jag är sist att tala, ska jag syna.

Vid fullbord i tidig position så skicker jag den här handen mot skräpphögen med stort eftertryck vid så gott som alla spelförhållanden. Ett hål i stegen och ett kasst färgdrag gör ju att man inte kommer träffa floppen trevligt särskilt ofta och när man väl gör det så sitter man ofta inte så bra till (med en monsterhand vill jag generellt sett helst sitta först eller sist så att jag kan klämma hela fältet). Om man gör kungen suitad istället så kan man ju åtminstone få nötfärgdraget i tillägg till sin stege, vilket väl är en hyffsat stor lättnad när det gäller att skyffa in pengar mot lösa/aggressiva motståndare.

 

Angående fall B så innebär det ju killen direkt till vänster om dig slagit om ditt pottbet med ett eget pottbet och att 5(!) pers efteråt synar två pottbet kallt. Det är en situation där jag förutspår en viss brist på höga kort om jag så säger. Således kommer nog åtminstone två av dina knektar att vara i händerna på motståndare och likaså en jäkla massa av dina stegkort plus att du får det tvivelaktiga nöjet att dels folda vinnande stegar mot för mycket action samt splitta en hel del nötpotter. Jag lägger ned här och undrar stilla vad fan jag skulle i den potten att göra.

 

Om det här är standardförfarandet preflopp så minskar ju hänsynen angående döda knektar osv, en del. Då kanske det är värt att ta en syn för att floppa stege + färgdrag och få rejält betalt av riktiga galningar post-flop. Fast jag är lite tveksam.

 

2) Ad7d7hQs i BB

Någon limpar och en galning som hittils raisat varannan pot i typ en halvtimme raisar 3 pers synar honom när det kommer till mig, jag är näst sist att tala. Ska jag syna?

Lite väl värdelös dam där, så jag tror inte direkt att du måste syna (dvs du ger inte upp massivt med EV om du gör det). Om du har tillräckligt stort övertag postflop så går det kanske bra. Här letar du ju i stort sett efter set + färg, vilket försvåras en aning av att esset är suitat med ett parkort (dvs när du träffar ditt set så är det alltid minst ett kort som inte är spader). Jag skulle mer tänka på saker som om jag ofta kan använda galningen som hävstång för att få ut händer som slår min på floppen och bli HU mot honom. Jag lägger ned här.

 

3) 5d6d6sKs på knappen

A) 2 limpar(vilket är väldigt få) ska jag också limpa?

B) Galningen som nu är i BB raisar med potten, båda limparna synar, ska jag också syna?

Riktig jäkla skräphand, då det blir väldigt svårt att floppa en hand som du vill ha in mycket pengar med. Spelar jag den här i situation A så är det mest för att jag vill sno potten en hel del av gångerna som den inte rättmätigt tillhör mig, i så fall så lutar jag bra mycket mer åt en höjning än en syn. I fall B så inser jag rätt snabbt att jag inte kommer få stjäla den här potten så ofta att jag känner mig bekväm, inte heller kommer jag få floppa godis så ofta som jag skulle vilja heller så jag lägger ned.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten kommentar angående par på hand, när jag har sådana så vill jag antingen att de ska vara sådana att jag kan floppa starka händer med dem i sig eller att de lätt blir komplementdrag till färg/stege.

 

 

Det här innebär att antingen ska parkortet vara högsta kort på bordet och ingen stege/färg är möjlig vid floppen (Och det är väl främst JJ+ som passar in här, 77 kan man ju få top set med men mycket mer sällan än med JJ), eller så ska parträffen hjälpa mig att fylla upp något annat drag samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte räkna ut vilka poäng korten får enligt systemet på

http://www.thepokerforum.com/omahasystem.htm

 

Ställer upp det här för jag vet inte riktigt om jag räknade ut poängen rätt för steg tre.

Kriterierna för att handen ska spelas är alltså minimum 15p och ska höjas för 20 p eller mer. Förutsättningarna är ett bord med nio pers. Poängen ger ett approximativt mått på "winning percentage"

 

1) KhQs9dTd i tidig position

 

Poäng enligt ovanstående system:

Ten high suited: 1,5

No pair: 0

straight possibilities:

Four cards above six: 12 -1 for the one gap

sum: 12,5 p

 

Alltså ska handen inte spelas överhuvudtaget. Jämför sista paragrafen i stycket:

 

An example of a hand that tends to be somewhat overrated by novice players is AS, KD, QH, and TS. Under step one the hand receives 4 points for the suited ace and ten. Step two is disregarded as the hand does not contain any pairs. Step three awards 12 points for the straight potential of the four connected cards, before deducting 1 point for the one card gap that exists. The final total is only 15 points, making this a marginally playable hand.

 

 

2) Ad7d7hQs i BB

poäng:

1. A7s: 4

2. 77: 4

3. AQ: 2 -1 (?)

Summa: 9

 

 

3) 5d6d6sKs på knappen

 

1. K6s: 3

56s: 1

2. 66: 4

3. 56: 2

 

summa: 10

 

Med reservation för felräkningar så ska ingen av händerna spelas enligt systemet. Naturligtvis så kan det ju ändras om bordet är löst antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...