Ekmanen Postad 26 December , 2009 Rapport Postad 26 December , 2009 Tycker fan syn känns iskallt. Vi säger att utg också synar. Vad gör vi på en låg flop, om han checkar/betar? Kallsyna 15bb med en spelare som höjt bakom vars stack är samma som våran, nej tack imo. Tror vi förlorar handen oftare än vi vinner om vi spelar den här. Ingen har sagt att det är enkelt. Tvärttom, vill man undvika svåra beslut så foldar man bara, man har trots allt inte investerat något i potten än. Men spelare som försöker trycka ut oss från potten på floppen med sämre än TT är nog så pass karaktäristiska och sällsynta alt dåliga att vi knappast behöver ta med det i beräkningarna. Om denna spelare skulle kunna vara en sån Jamie Gold typ, ja då har vi antagligen rättfärdigat vår fold pre ännu mer. Då är det helt enkelt bättre att vänta på bättre spots. (då är push ännu sämre) Tror inte UTG är så pigg att syna med 66-99/AQ efter vår limp och sen beta rätt in i oss oavsett flopp annan än kanske Axx med AQ. 345 med 99 är nog inte heller så kul för honom, vad gör han OM vi har AA och pushar? eller liknande. Jobbigt läge helt klart. Vi kanske tom kan få JJ att folda om han checkar en 345 bräda och vi betar ut på den? Citera
Ekmanen Postad 26 December , 2009 Rapport Postad 26 December , 2009 Lite full nu, men gillar inte att synfolda 1010 då vi kan få push från UTG med händer som vi slår eller flippar emot. Typ AQ+ och 77-99, dessutom är vi commited mot allt utom PP högre än vårt. Därför gillar jag inte synfold Gillar inte heller att vi inte kan få fullt betalt av händer som 77-99, AQ+ som kan tänkas syna push men istället synar vår syn och viker på flopp. Därför gillar jag inte syn, och syn/push på torr flopp. I mitt huvud nu efter ett antal öl och JD känns det som att om vi tror vi leder mot UTG1 ska vi pusha för UTG har ganska stor range för att öppna UTG men för att syna push tror jag han kommer kräva AK, QQ+ och mot en av dem leder vi mot och massvis i sin range viker han rätt av. Och skulle vi ha fel och han synar brett kan vi lika gärna anta att han synar AQ+ 99+ och mot den rangen står vi också helt ok mtp att han viker halva sin range. Det där e ju bara trams. Vem fan synar i UTGs sitts med AQ,77-99 efter att short pushar och knappen på över 300k trycker allin också!!!??? Vi snackar inte freeroll turre nu!? Han kommer kanske tom folda QQ. Dvs vi kan bara hänga oss själva om vi har fel och UTG synar. Visst som jag nämnde tidigae kan vi bli "bluffade" på flopp av sämre än TT med det händer nog inte ens 5% av ggr i denna sitts. Skulle inte ens förvåna mig om 66-77 och kanske tom AQ foldar trots vår syn på knappen. Citera
papiPope Postad 26 December , 2009 Rapport Postad 26 December , 2009 Tror inte UTG är så pigg att syna med 66-99/AQ efter vår limp och sen beta rätt in i oss oavsett flopp annan än kanske Axx med AQ. 345 med 99 är nog inte heller så kul för honom, vad gör han OM vi har AA och pushar? eller liknande. Jobbigt läge helt klart. Vi kanske tom kan få JJ att folda om han checkar en 345 bräda och vi betar ut på den? Ja iofs blir ju flop svinigt jobbig för honom om han synar med en marginell hand. Är väl rätt kallt av honom att bara syna om han inte sitter på AA alt KK oop? Nu blev jag jävligt osäker på handen. Finns ju inget rätt på denna egentligen, spelet man ska göra i detta läge måste ju vara helt readbaserat imo. Fast utan reads lägger jag ändå pre. Citera
Thorn- Postad 26 December , 2009 Rapport Postad 26 December , 2009 Ja iofs blir ju flop svinigt jobbig för honom om han synar med en marginell hand. Är väl rätt kallt av honom att bara syna om han inte sitter på AA alt KK oop?Nu blev jag jävligt osäker på handen. Finns ju inget rätt på denna egentligen, spelet man ska göra i detta läge måste ju vara helt readbaserat imo. Fast utan reads lägger jag ändå pre. Om det inte finns NÅGOT som är rätt så betyder ju det att oavsett vad man gör i denna hand så kommer man förlora pengar. Lycka till vid borden! Citera
Rebonius Postad 26 December , 2009 Rapport Postad 26 December , 2009 Respekterar såklart dina tankar, men är du inte rädd att behöva vika bästa handen rätt ofta med en hel del deg i potten när du synfoldar? Och om så, tycker du då att det väger upp de gånger han verkligen har stål och vi ligger toklång efter eller hur är dina tankar? Och, för att få tillbaka grundfrågan, jag anser ju att det är fold rätt av här. Vad anser ni andra om vi inte har nån read på UTG+1, ska man verkligen ge sig in i potten? Njah, är ju inte som att vi syn-foldar många händer alls. Vår synrange (tycker bara att vi ska ha en fold-, syn-fold och syn-synrange här) kommer ju vara svinstark och TT är som JKK säger i botten av den, så om UTG degar alldeles för brett så kommer han spy chips på oss eftersom vi synar så ofta och synrangen är väldigt stark. De gånger han har stål kommer vi ju förlora minimum (om man inte räknar med fold, tycker valet står mellan syn-syn/syn-fold/shove) och de gånger vi båda har jättestål behöver man typ inte räkna på eftersom vi alltid får in det hur som helst. Citera
jkkman Postad 27 December , 2009 Rapport Postad 27 December , 2009 Vad behöver utg för equity mot vår range för att syna om vi ställer? ICM kan mkt väl göra att det är bättre att pusha. Skulle inte förvåna mig alls om gto innehåller mixade ranger här men det är inte lätt att spela så... Har för övrigt svårt att se att TT är i shoverangen isf. (ingame hade jag säkert pushat AK men inga par) Citera
papiPope Postad 27 December , 2009 Rapport Postad 27 December , 2009 Om det inte finns NÅGOT som är rätt så betyder ju det att oavsett vad man gör i denna hand så kommer man förlora pengar. Lycka till vid borden! oj skrev ju som fel ord:-D ty iaf!! Citera
Hakflem Postad 27 December , 2009 Rapport Postad 27 December , 2009 Njah, är ju inte som att vi syn-foldar många händer alls. Vår synrange (tycker bara att vi ska ha en fold-, syn-fold och syn-synrange här) kommer ju vara svinstark och TT är som JKK säger i botten av den, så om UTG degar alldeles för brett så kommer han spy chips på oss eftersom vi synar så ofta och synrangen är väldigt stark.De gånger han har stål kommer vi ju förlora minimum (om man inte räknar med fold, tycker valet står mellan syn-syn/syn-fold/shove) och de gånger vi båda har jättestål behöver man typ inte räkna på eftersom vi alltid får in det hur som helst. Det låter ju vettigt, men helt ärligt; vill du verkligen syna pre med AK i samma läge? Citera
sulla Postad 27 December , 2009 Rapport Postad 27 December , 2009 Njah, är ju inte som att vi syn-foldar många händer alls. Vår synrange (tycker bara att vi ska ha en fold-, syn-fold och syn-synrange här) kommer ju vara svinstark och TT är som JKK säger i botten av den, så om UTG degar alldeles för brett så kommer han spy chips på oss eftersom vi synar så ofta och synrangen är väldigt stark.De gånger han har stål kommer vi ju förlora minimum (om man inte räknar med fold, tycker valet står mellan syn-syn/syn-fold/shove) och de gånger vi båda har jättestål behöver man typ inte räkna på eftersom vi alltid får in det hur som helst. Ok, tack för svaret, men vilka händer synfoldar vi? AQ? AK? 99-JJ? Tycker bara som sagt det är trist att behöva vika dessa händer mot en push då vi kan möta en push med hand som vi slår eller flippar mot. Synar vi med 1010 är jag nära på säker att en reg på denna nivån degar AK och vi får vika. Finns ju en del händer hos UTG som efter våran syn bara blir Push/Fold, alla Ax är ju det och de låga pocketsen med. Jag ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt vet vilken range UTG tar med sig till flopp när UTG1 degat och vi kallsynat. Men tror inte den är jättestor och ofta lär han checkfolda/checkraisa floppen. Citera
Ekmanen Postad 28 December , 2009 Rapport Postad 28 December , 2009 Asså AK som vi alla vet har ju en större shove value än tex TT. Så det är ju direkt onödigt att enbart syna AK såvida det inte är två stora stackar mot varandra, vilket det delvis är här. Så kanske tom här är det ok att syna AK och checka ner för att slå ut shortstack. Onödigt att riskera för mycket om man ligger bra till och mot den andra vid bordet som också ligger i toppen. Man kan ju syna med AA,KK,QQ,JJ,TT,99 kanske tom längre ner och AQ kanske tom AJ. Finns ingen anledning att gå allin egentligen då alltingen bättre hand synar oss eller sämre hand foldar. Citera
sulla Postad 28 December , 2009 Rapport Postad 28 December , 2009 Asså AK som vi alla vet har ju en större shove value än tex TT. Så det är ju direkt onödigt att enbart syna AK såvida det inte är två stora stackar mot varandra, vilket det delvis är här. Så kanske tom här är det ok att syna AK och checka ner för att slå ut shortstack. Onödigt att riskera för mycket om man ligger bra till och mot den andra vid bordet som också ligger i toppen. Man kan ju syna med AA,KK,QQ,JJ,TT,99 kanske tom längre ner och AQ kanske tom AJ. Finns ingen anledning att gå allin egentligen då alltingen bättre hand synar oss eller sämre hand foldar. Som sagt, det är önsketänkande att han har read nog att sätta oss på just denna handen, han lär inte givet vika sämre händer och syna bättre. Tex lär han om han är tajt kunna vika både 1010 JJ och i vissa fall QQ här om vi pushar. I andra fall kommer han kunna ta syn med AQ+ och 88+ lite beroende på vilken spelare det är och vilken image vi har. Sen är ju pushen en ren isolation med, vi kommer inte vilja se överkort på brädan och om vi gör det vinner troligen den som först bettar ut. Vi vill inte heller bara ha en synrange de ggr vi har AQ/AK som kommer bli ännu mer svårspelade på flopp. Citera
Ekmanen Postad 29 December , 2009 Rapport Postad 29 December , 2009 Som sagt, det är önsketänkande att han har read nog att sätta oss på just denna handen, han lär inte givet vika sämre händer och syna bättre. Tex lär han om han är tajt kunna vika både 1010 JJ och i vissa fall QQ här om vi pushar. I andra fall kommer han kunna ta syn med AQ+ och 88+ lite beroende på vilken spelare det är och vilken image vi har. Sen är ju pushen en ren isolation med, vi kommer inte vilja se överkort på brädan och om vi gör det vinner troligen den som först bettar ut. Vi vill inte heller bara ha en synrange de ggr vi har AQ/AK som kommer bli ännu mer svårspelade på flopp. Jag vet inte om du missat hela poängen med sidopott strategi? Men den som först betar i potten vinner den bara om tredje killen allin inte har bästa handen, dvs bluff value går ner kolossalt(alt helt) i trevägspotter. Du måste fatta att varken knappen eller utg är ute efter att slå ut varandra i marginella lägen eller att hjälpa shortstacken att trippla upp. Du måste också fatta att folk som kan och lever på poker inte gör en massa dåliga syner ur position, änmindre ställer allin med 22, (22 eller 88 sak samma i detta läge). Så jag tror helt enkelt att om du spelar en turnering så gör man nog bäst att trycka allin in mot dig så du foldar alltingen QQ eller synar 88. Men mot spelare som kan poker väljer vi fold alt en väldigt försiktig och fredlig syn. Senarion: 1. Vi synar TT, UTG har AA,KK,QQ,JJ och synar. Floppen är under T och vi blir checkraiseade så vi foldar. Alt UTG openbetar och vi foldar. Synar UTG flopp stoppar vi inte in mer utan set. Floppar vi set dubblar vi upp. 2. Vi synar TT, UTG har AA,KK,QQ,JJ och synar. Floppen är farlig, UTG betar ut direkt, alt på turn då vi checka flopp. Vi foldar. 3. Vi synar TT, UTG har AA,KK,QQ och trebetar oss allin, vi foldar TT. 4. Vi synar TT, UTG har 55-99, AQ,AJ och synar. Floppen är under T och han check foldar våran flopp bet. Alt synar 99ish som vi sen checkar turn och river och vinner. 5. Vi synar TT, UTG har 55-99 och synar. Floppenär farlig och vi checkar till river. 6. Vi synar TT, UTG har AQ, AJ, träffar Axx, Qxx, Jxx, UTG betar ut, vi foldar. 7. Vi synar TT, UTG har 55-99, träffar set och kanske får ut en bet till av oss. 8. Vi synar TT, UTG har 55-99. Floppen är låg, UTG betar rätt ut, vi foldar. (vi får ut en extra bet dom gånger vi har AA,KK...) 9. Vi höjer TT allin, UTG 55-JJ, AQ och foldar. 10. Vi höjer TT allin, UTG har AA,KK,QQ, (AK) och synar. 11. Vi synar TT, UTG har skräp/semiskräp och foldar. 3an, 5an, 6an och 11an är dom senarierna som kommer ske 80-90% av tiden. I min värld finns inte TT allin och UTG synar med 88-99, AQ. (AQ vill vi inte ens ha syn av i detta läge). Under dessa förutsättningar. Det ända jag skulle kunna tänka mig är att UTG själv går allin med 99 en väldigt låg % av ggr och tvingar oss att folda. Men det lär inte vara mer än nån enstaka % av ggr. Av dessa senarion finns det ingen förutom punkt 10 som kan slå ut oss ur turneringen. Så därför bör vi undvika den då det inte finns någon value att trycka. Vi vinner inte potten bara för UTG foldar. Citera
Recommended Posts