Gå till innehåll

Förmögenhetsskatt?


Recommended Posts

Tjenare,

 

Är ny på forumet, verkar vara ett bra ställe detta. Inte sett andra forum ta upp juridiska frågor lika mycket. Min fråga är, tillkommer förmögenhetsskatt efter ett tag? Jag tjänar upp till 6 siffriga belopp varje månad, spelar på eurobet och kan skattefritt dra pengarna till mitt bankkonto.

 

Det jag undrar är, kommer förmögenhetsskatt eller dyl. tillkomma efter att mitt bankkonto uppnår en viss summa? Eller några andra skatter?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar ja. När din förmögenhet överstiger 1500000 kr. (om du sambeskattats 2 mille).

 

Förmögenhetsskatt

Skattepliktig förmögenhet är skillnaden mellan dina tillgångar och skulder. Beskattningsbar förmögenhet är den del av den skattepliktiga förmögenheten som överstiger det s.k. fribeloppet (dvs 1,5milj om fristående ). På den beskattningsbara förmögenheten får du betala 1,5 % i förmögenhetsskatt.

 

Exempel: har du en förmögenhet på 4,5 miljoner, 2 miljoner i skulder, så är beloppet som skall beskattas 4,5-2-1,5= 1 miljonx1,5%= 15000 kr i förmögenhetsskatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT: Men vet du att Eurobet-vinster är skattefria? enligt http://www.aftonbladet.se/vss/poker/story/0,2789,647877,00.html (jaja...) så ska man betala 30% skatt på bruttovinsten (hur nu det skulle fungera i praktiken...) på partyskins.

 

Så kallade "skins". (Sidor som ser ut som europeiska spelbolag, men där du skickas vidare till ett pokernätverk utanför EU/EES.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iller: Hela Partynätverket ligger inom EU, de huserar i Gibraltar.

Jaha ok, hade jag inte en aning om. Tack för infon. :)

 

Det borde innebära att det ur skatteverkets synvinkel är "skattefritt" att spela på hela partynätverket enligt deras resonemang... Såvida inte reglerna är annorlunda "åt andra hållet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Investera i O-listeaktier så slipper du förmögenhetsskatten.

 

Varför det?

Vad undrar du? Varför skatteverket har såna regler?

Det handlar väl en del om att man vill premiera att folk tillhandahållander riskkapital för mindre företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Aktier på börsens A-lista värderas till 80 % av noterat värde. Detsamma gäller vissa andra värdepapper, t.ex. marknadsnoterade andelar i aktiefonder och allemansfonder. Aktier på O-listan är skattefria förmögenhetstillgångar om bolaget inte är kapitalförvaltande."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Investera i O-listeaktier så slipper du förmögenhetsskatten.

 

Varför det?

Vad undrar du? Varför skatteverket har såna regler?

Det handlar väl en del om att man vill premiera att folk tillhandahållander riskkapital för mindre företag.

 

Läste någon stans att de har tagit bort den regeln, nu ska man tydligen vara tvungen att skatta även där, däremot finns det andra sätt att slippa förmögenhetsskatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baller: Din länk gäller äldre taxering, nya regler från SKM;

 

Aktier och andra värdepapper

Aktier som är inregistrerade vid Stockholmsbörsen (A-listan) eller motsvarande utländska listor tas upp till 80 % av det noterade värdet. Aktier noterade på NASDAQ är förmögenhetsskattefria såvida inte aktierna är inregistrerade vid börs i bolagets hemland.

 

Aktier i bolag som efter den 28 maj 1997 lämnat börsens A-lista för att i stället handlas på O-listan (Attract 40 eller övriga O-listan) tas upp till 80 % av det noterade värdet. Av bolagen som idag noteras på O-listan berörs följande:

 

Axfood

Bilia

B&N Nordsjöfrakt

Consilium

Geveko

Hennes & Mauritz

Latour

Lundbergbolagen

Midway

NCC

Ratos

SAPA

Wihlborgs

Öresund

Enligt Skatteverkets uppfattning ska aktier i följande utländska bolag tas upp till 80 % av det noterade värdet trots att de noteras på Stockholmsbörsens O-lista.

 

Kaupthing

Lundin Mining

Millicom

Vostok Nafta

Övriga aktier på O-listan, Aktietorget, Nya Marknaden, Göteborgslistan och NGM Equity fortsätter att vara befriade från förmögenhetsskatt. Samma gäller de bolag som noteras inofficiellt av någon fondkommissionärsfirma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vet att skatteverket ändrar reglerna från år till år. Länken fann tyvärr under deras FAQ, läste inte tyvärr tillräckligt noga. Men nu har jag bytat ut den till gällande regler

 

http://www.skatteverket.se/skatter/formogenhetsbeskattning.html

 

Dock ändras reglerna till inkomstår 2005 tex. Där tex "fribeloppet" för sambeskattade höjs till 3 miljoner under inkomståret 2005.

 

Om det är för inkomst året 2005 tex så gäller följande:

 

"Förmögenhetsskatt

Underlaget för förmögenhetsskatten räknas på familjens samlade förmögenhet den 31 december. Som familj räknas makar respektive sammanboende med gemensamma barn under 18 år. Som beskattningsbar förmögenhet räknas förmögenhet som överstiger 1 500 000 kr för ensamstående och 3 000 000 för familj. Skatten är 1,5 % av det överstigande beloppet"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Iller: Hela Partynätverket ligger inom EU, de huserar i Gibraltar.

 

Gibraltar är inte inom EU

 

De har bara varit med i EU sedan 1967, jag förstår att det är lätt att glömma bort. :P I ett enda avseende står de utanför EU, gällande den inre marknaden för varor. De är med fullt ut i den inre marknaden för kapital och tjänster. Poker är kapital i lagens bemärkelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...