Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Fi spelar 45/14 över 22 händer.

Hur tycker ni jag spelar handen? River är väl syn för att han kan göra det med tvåpar händer och shova över hans raise måste jag ha bäst hand över 50% vilket jag inte tror jag har, så det är väl en syn för jag behöver bara vara bra här 18%?

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $0.30(BB) Replayer

SB ($74.46)

Hero ($36.70)

UTG ($29.40)

CO ($69.96)

BTN ($14.55)

Dealt to Hero 9:heart: 9:club:

fold, CO calls $0.30, fold, SB calls $0.15, Hero raises to $1.20, CO calls $0.90, SB calls $0.90

FLOP ($3.60) 6:diamond: 8:club: 9:diamond:

SB checks, Hero bets $2.70, CO calls $2.70, SB folds

TURN ($9) 6:diamond: 8:club: 9:diamond: Q:diamond:

Hero bets $5, CO calls $5

RIVER ($19) 6:diamond: 8:club: 9:diamond: Q:diamond: A:spade:

Hero bets $11, CO raises to $22, Hero ?

Postad
Fiskfi sitter extremt ofta på färgen här imo, men orka folda set vs minirejs:-(

Aa, jag tror inte vi är bäst här mer än 50% och därför är inte en raise/shove i mina tankar men vi behöver väl bara vara bra här 18%, så tror du/ni att vi är det?

Postad
Aa, jag tror inte vi är bäst här mer än 50% och därför är inte en raise/shove i mina tankar men vi behöver väl bara vara bra här 18%, så tror du/ni att vi är det?

18% stämmer. Däremot får jag inte ihop din andra räkningen på 50%.

Postad
18% stämmer. Däremot får jag inte ihop din andra räkningen på 50%.

Kanske har fel, men har för mig att för en raise/shove ska vara mer profitabelt än en bara syn måste vi ha bäst hand här mer än 50%. Om vi är bäst här 18%-50% är syn mest +EV, 50% är en shove/raise mest +EV. Har jag fel?

Postad

Ur pottoddsperspektiv är det tämligen dumt att inte syna.

Ur fiperspektiv tror jag dock som bossbeaver. Hela linjen skriker färg eller möjligen straight med JT. Litet sample, men många spelare med VPIP runt 40 och ganska låg pfr gör ju exakt så här med alla sina suited med A eller K i topp + väldigt många connectorhänder också. De börjar med en limp, höjer nån pre så synar de. Får de sen ett drag så följer de med. Vad skulle han ha utom en ren bluff? Skulle han jagat hela vägen med säg A8? Okej för 98, men den är ju osannolik pga att du sitter på 2 av 9orna själv. Tror inte att 40/14-spelare på NL30 orkestrerar bluffar på det här viset heller. Jag kanske inte heller orkar folda och tror normalt inte att man ska släppa set på de här nivåerna mot en spelare. Men här talar det mesta för att det är rätt spel att göra det.

Postad
Kanske har fel, men har för mig att för en raise/shove ska vara mer profitabelt än en bara syn måste vi ha bäst hand här mer än 50%. Om vi är bäst här 18%-50% är syn mest +EV, 50% är en shove/raise mest +EV. Har jag fel?

Du har inte så mycket att shove med. 6 dollar med andra ord.

Gör du det så ska Fi syna för 6/(69+6)= 8%

Postad
Du har inte så mycket att shove med. 6 dollar med andra ord.

Gör du det så ska Fi syna för 6/(69+6)= 8%

Nej jag fattar att jag inte har alls någon FE men jag ville bara se om jag har rätt att jag måste vara mer än 50% bra här för att kunna shova det sista för value?

Ur pottoddsperspektiv är det tämligen dumt att inte syna.

Ur fiperspektiv tror jag dock som bossbeaver. Hela linjen skriker färg eller möjligen straight med JT. Litet sample, men många spelare med VPIP runt 40 och ganska låg pfr gör ju exakt så här med alla sina suited med A eller K i topp + väldigt många connectorhänder också. De börjar med en limp, höjer nån pre så synar de. Får de sen ett drag så följer de med. Vad skulle han ha utom en ren bluff? Skulle han jagat hela vägen med säg A8? Okej för 98, men den är ju osannolik pga att du sitter på 2 av 9orna själv. Tror inte att 40/14-spelare på NL30 orkestrerar bluffar på det här viset heller. Jag kanske inte heller orkar folda och tror normalt inte att man ska släppa set på de här nivåerna mot en spelare. Men här talar det mesta för att det är rätt spel att göra det.

Jag håller helt med att vi oftast är slagna här men det kvarstår att vi bara behöver vara 18% bra här. Tror du inte han kan göra det med t ex Q9, A9 som han vill ha lite value från?

Postad
Nej jag fattar att jag inte har alls någon FE men jag ville bara se om jag har rätt att jag måste vara mer än 50% bra här för att kunna shova det sista för value?

Jag håller helt med att vi oftast är slagna här men det kvarstår att vi bara behöver vara 18% bra här. Tror du inte han kan göra det med t ex Q9, A9 som han vill ha lite value från?

Tja... Ja allt är möjligt på nivån. Fast just Q9 vet jag inte om några utom de allra största pajasarna limpar - synar med pre från den positionen. Och en A9 som hänger med till rivern känns också nästan retarded på denna bräda. Dessutom tror jag att de flesta såna här spelare bara synar i det läget - de är naturligtvis fullt medvetna om att du kan ha träffat ditt drag eller ha set på denna bräda som spelat. Om de inte är den absolut sämsta sorten nollnivåtänkare vill säga. Men såna tror jag ofta också har en passiv linje genomgående. De kommer bara att höja då de verkligen har stål även om de inte funderar mycket över motståndarens tänkbara handdistribution.

Själv försöker jag hålla en linje där jag för okända fi utgår från att de varken är stjärnor eller idioter och att de är normalaggro, dvs inte försöker sig på en total bluff på en sån här bräda med så liten FE. Allt leder mig till samma slutsats i den här handen: Folda, trots oddsen.

Postad

Sett från en annan synvinkel: Löspassiva spelares överspel av suited-händer är naturligtvis exploaterbart i högsta grad. Men för att det ska bli det så måste vi också vara väldigt försiktiga mot såna spelare när brädan fullbordar en möjlig färg. Vi vinner pengar genom att:

- höja pre med hyggligt bra till bra händer i sen pos/blinds när de limpat eftersom de ofta kommer att hålla fast vid sin suuuuuuuuuuuuuuuited-hand till varje pris.

- locka med dem på flop/river genom lagom avvägda bets som inte ger dem odds men ändå inte avskräcker dem från att jaga sitt drag

- bromsa upp när färgen/stegen fullbordas och försöka få handen till visning så billigt som möjligt/ev. folda ibland om det känns rätt.

I en hand som denna tror jag t ex aldrig att man ska beta ur pos på river. C/C eller C/F är nog rätt spel. Vilken av dem beror på omständigheterna.

Postad

note 2: Jag är väl medveten om att det spelet i högsta grad är exploaterbart mot mer aggro spelare och säkert är mycket mer problematisk så fort man kommer till högre nivåer där folk kommer att reppa träffade drag med tuffa riverbluffar. Jag pratar enbart om hur vi ska hantera dåliga eller halvdåliga löspassiva spelare på de lägre nivåerna.

Postad

Om chansen är exakt 50% så spelar det ingen roll om du enbart synar eller höjer med det sista för värde. Fast om vinstchansen är mer än 50% så är det helt riktigt att showa det sista, precis som du är inne på.

Postad

Varför betta turn? Skulle nog tro att du nästan alltid är slagen här, visst hAn kanske gör så med 2 par oxå men det är bara en hand vi slår .. Finns fler anledningar till till fold på river , sparar d 11, och du tiltar inte över att han dragit ut... Om han inte visar en sämre ;) men som sagt han har nog alltid bättre här ^^