Gå till innehåll

NL - Problem mot tomtar, strategitips?


Niick

Recommended Posts

Jag är ny på forumet, men har fått känslan av ordet tomtar är såna som inte vet hur man spelar (eller nått)

 

Jag är relativt ny till spelet men har lirat en hel del och läst på mycket, men det verkar inte hjälpa. Har tänkt att ta upp två exempel.

 

1. Jag spelar låglimit games mot tomtar, och spelar bara de starkaste händerna för att få oddsen med mig och höjer självklart med minst 3bb innan flopp. Problemet är att det alltid kommer några med och jag får aldrig några floppar som jag vinner på, och mina marker går stadigt neråt även när jag får dom bra korten. Sammanfattat: Lirar bara bra händer, och losar dom, det känns inte som att der räcker att spela dom händerna.

 

2. När jag spelar turneringar mot 6 - 10 av mina vänner, med blinds som höjs osv. Jag spelar bara de bra händerna, men har lite samma problem där som ovan, dock inte lika mycket för det går lättare att driva ur dem ur potterna. Dock så springer blindsen alltid ifrån mig i turneringar, och jag blir desperat! Vad gör jag för fel?

 

Skulle uppskatta svar, för det känns så surt när jag läst på o tränat så mycket och endå förlorar mina pengar mot tomtar och även mina kompisar som inte tränat alls lika mycket. :(

 

* RP, lite matigare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter som du låser dig för mycket till HÖGA kort, inte bra kort. De höga korten kan ju vanligtvis kallas för bra kort, men det finns fler bra kort!

Spela fina draghänder i position och för en billig peng i cash-game. Jag drar in 3/4 av alla pengar med kort under 10.

 

Tuneringar med blindsökningar är ju en annan sak, där måste du spela lösare allt eftersom blindsen ökar. Detta klarar jag inte av själv så det får någon anann utveckla:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar du FL spela mer draghänder.

 

Spelar du NL så betta hårdare när du träffar hårt.

jag ser många mesbetta sina tvåpar samt TPTK för att sedan bli utdragna av runner runner färg t.ex...

 

jag kan rekommendera Super system II för dig. jag tror du behöver spela mer aggressivt.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare spelade jag också bara höga kort vilket gjorde att jag blev så fruktansvärt förutsägbar. Spela därför även låga kort emellanåt, speciellt när du har position. Med låga kort menar jag inte att du ska spela typ 84o och liknande utan draghänder som 67s.

Som demme1 säger är det på på de oväntade och därmed de låga händerna du tar hem de feta potterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske borde vara mer exakt så jag kan få mer hjälp.. hehe.

 

Jag lirar NL.

Jag brukar lira draghänder som 4-5s - 9-10s (ungefär) när det är många som är med i potten (för att få bra pottodds). Så det är kanske inte riktigt det som är problemet?

 

Super system II ska jag läsa, snart hade jag tänkt tack för rådet! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som skrivits är aggresiviteten viktig som attan. Beakta position som det vore ditt sista uppdrag i livet. De flesta på low-limit är ganska lättlästa vilket blir lätt att utnyttja i rätt position.

Nyttja även allas passivitet. Jättemånga som slöspelar tvåpar etc. Det fina är att de aldrig kan släppa det vad som än händer, och då ska du vara den lycklige som spikat din stege.

 

Jag är en fisk, jag vet. Happy drawing!

 

Btw, enklaste stackdubblaren. Syna "AK-höjningar" med låga pp. Finns väldigt få som kan ge upp ett ess. Givetvis sitter du med ditt set och njuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Demme, positionen är hur viktig som helst, jag brukar förlora alla mina stora potter ur position faktiskt...Jag menar såklart att de stora potter jag förlorar brukar oftast vara utg :)

 

 

Jag brukar t.om. slänga vissa händer UTG som jag höjer med på o innan knappen...

exempelvis 8Ts

 

Och fundera på att spela dina små draghänder i potter med få spelare också..och spela de aggressivt! Jag satte en runner runner färg igår t.ex. som betalade av bra, just för att jag bettade på flop och turn, (jag hade faktiskt mellanpar på flopp, klaga inte :D )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag kan spela den ibland. Men på 1/2 borden jag spelar så är det mer vanligt än inte att det blir en höjning med minst 4 dollar. och en draghand ur position i en höjd pott är något som kan bli Dyrt och är svårt att få ut mkt pengar från!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ytterliggare sak jag brukar känna.

 

Idag spelade jag en freeroll. Lirade bra, tajt och spelade en del händer som 7-8 insuit och liknande, inga onödiga dåliga händer. Lirade de händer jag fick (ganska få) aggresivt men la mig när jag märke att jag var besegrad. När jag åkte ut hade jag inte vunnit en enda hand utan bara stadigt, sakta och säkert sjunkt från mina 1000 jag började med till 0. Varför fan? Jag måste göra nått allvarligt fel det känns som att det alltid är så, detta är ju ungefär samma sak som det jag skrev ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niick, jag tycker det låter som att du spelar för vekt. Får bara den känslan ifrån det du skriver. Gäller ju att hitta "känslan" som säger när du ska betta på och har chansen att vinna potten. Blir du för försiktigt så kommer du tappa tron på dig själv, och därmed kommer de andra att utnyttja din svaghet och sno potterna från dig.

 

Om du i en freeroll inte vinner en enda pott så har du förmodligen inte sett så många showdowns, och garanterat inte spelat starka kort.

 

Testa att posta någon hand history så är det lättare att se hur du spelar och vilka eventuella fel du gör!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns det, men lättaste starten är ju att bara skriva ner ett par händer här! Vilken sajt spelar du på? Testa att exportera en hand history, eller så skriver du ner ur minnet...

 

Pokertracker och liknande program är nog bättre när du spelat ett lite längre tag, då du statistiskt sett inte kan säga något om du spelat för få händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag spelade jag en freeroll. Lirade bra, tajt och spelade en del händer som 7-8 insuit och liknande, inga onödiga dåliga händer. Lirade de händer jag fick (ganska få) aggresivt men la mig när jag märke att jag var besegrad. När jag åkte ut hade jag inte vunnit en enda hand utan bara stadigt, sakta och säkert sjunkt från mina 1000 jag började med till 0. Varför fan? Jag måste göra nått allvarligt fel det känns som att det alltid är så, detta är ju ungefär samma sak som det jag skrev ovan.

Om du sakta men säkert sjunker till 0 i en turnering spelar du antagligen för många händer.

 

Ibland får man just inga händer att spela, även om man spelar tight. Mörkarna tar större och större tuggor av stacken. Det finns bara en sak som gäller då: dubbla upp eller åka ut. Väntar man för länge har man inte mycket att dubbla upp med. Det råd som brukar ges här på forumet är att om du har mindre än 10 big blind i stacken, är all-in preflopp ditt bästa spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite statistik om en freeroll jag spelade, så ni får se lite vad jag lirar

för händer! Några 8 - 10 och Q- 4 o liknande har fallit bort nånstans

då det blev stressigt att skriva!

 

Hoppas detta ger er lite mer info om hur jag lirar!

 

1. Fold 8 - 2

2. Early position fold 5-6

3. Early position fold 10 - Kn

4. BB 6 - 10 early raise fold

5. SB 5-J insuit middle raise fold.

6. K - 5 late position, call, flopp (doesnt

help, 99A, checkraise bluff potsize takes pot

(3 players fold)

7. Q - 10s någon all in, fold

8. 4 - 6 fold

9. J - 8 fold

10. 10 - 8 early position, fold

11. early position, A - 9s försöker limpa in, nån

raise en annan går all in fold.

12. early position K - 3 fold

 

Table changes

 

13. BB somone rasie J - 4 fold

14. SB J- 4 fold.

15. Late position 8 - 9 call, somone all in fold.

16. Late position 4 - 10 fold.

17. Middle position 4 - 4 raise double blind.

Flopp 88J, first player miniraise, somone call i

reraise 60- 70% potsize (eller nått), he all in, the other one calls i

fold (han hade 8an)

18. Early position position J- 8 fold.

19. BB 6 - 4 call minibett from SB flopp 4JJ,

I raise 50%potsize(nått) 3 in pot (med mig), somone reraise me,

I fold (Den andra calla han hade kneckten).

 

Så... där fick ni lite, kanske (eller ja, det är) jävligt rörigt men

det kanske funkar för att få reda på mitt spel lite bättre?

 

Hand nr 17 tex. Var det rätt att göra ett bet där för att se om dom

verkligen satt på något? Info bett har läst om det nånstans...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du raisar till dubbelblind med 44 så är det för att få in lite mer pengar i potten så att dina motståndare lättare gör fel emot dig om du träffar set. Raisar du 2 ggr för att stjäla BB eller vad är strategin bakom beten? Om du är ute för att stjäla några blinds tidigt i turneringen så duger det inte med 2 ggr blindsbeten. Absolut lägsta är enligt min mening 2.5 ggr BB i varje fall. Men att syssla med blindstealing de första blindsnivåerna i en turnering är helt förkastligt, raisar du så är det för att få in mer pengar i potten för att du är bättre och kan spela ut dina motståndare efter flopp.

 

Tycker att du skall kasta 44 direkt när en betar ut och en synar i hand nr 17.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notbadatall: Mycket möjligt, hade ju inte haft så mycket bra händer så blev nog lite desperat. Anledningen till att jag beta i det läget va ju infobet för att få veta om han verkligen satt på kneckt eller 8a. är det helt fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, infobetta med något under toppar är ganska farligt!

Däremot om du träffar set kan du göra det, men infobet tycker jag sträcker sig fram till tvåparen. Det är helt enkelt inte värt det med ett underpar.

 

DOck så har ajg druckit ett par bärs nu så jag kan ha fel! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här tycker jag:

 

K5 är en skithand. A9s är en skithand så tidigt i turneringen. 89 är i allmänhet inte heller värd att spela.

 

44 i mellanposition är en fold. Om du ändå får se floppen med den handen ska du inte fortsätta utan träff (dvs set eller bättre). Kommer floppen 235 kan det kanske vara värt att fortsätta om du får odds.

 

64 är en skithand, fast får du odds att försvara mörken kan det vara värt det. Men du har dålig position och bör nog ligga väldigt lågt på den floppen. Ett problem med att floppa tvåpar med ett kort till underparet är att risken är stor att du drar dött, dvs du kan inte förbättra handen om du ligger efter (mot en knekt). Ytterligare en 4:a hjälper inte, inte heller en 6:a.

 

Med andra ord ska du folda rubbet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normala kort, men du spelar som sagt ruggigt vekt.

 

 

Av de 19 du skriver så har du inte gått till showdown en enda gång. Du lassar in pengar i potten ibland, men du foldar alltid bort dig på flop eller på turn. Då kan du omöjligt vinna.

 

Att gå med och sedan lägga sig är ju liksom döden. Visst, nu såg du relativt få floppar, 3/19 eller 15%... Men å andra sidan hade du nästan inga bra händer alls. Hade nog inte varit fel att folda alla de där. Ena två händerna som var "spelbara" (A9s och 44) förstörs ju av att du i A9s-fallet inte har position, att limpa in där i en freeroll är bara att be om problem. Du kan inte syna en höjning om den kommer... 44 missar du ju, en sådan hand är ju en liten lott. Endera så sitter den, eller så är du torsk.

 

Som sagt, lite för ofta som du slänger in pengar i pott utan att få något för dem. Bättre att folda allt och vänta på att du får bättre kort i sådana fall. Att slänga in pengar för att sedan lägga sig... det är dåligt i längden - som du har märkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...