Gå till innehåll

Recommended Posts

• Svars 84
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Visst, och om vi definierar medelvensson som en arbetslös hindu med uppenbara tandköttsproblem och en disponibel inkomst under 7k / månad kommer han aldrig ha råd att spara ihop 500k. Vart vill du komma?

Medellönen för 20-64 åringar var under år 2007 [Arbetsinkomst, helårs- och heltidsanställda (HEK), medelvärde] 28 398 kr / månad. Kan vi inte utgå från det istället?

Varför inte dra medellönen för tex kapitalförvaltare då då, när du ändå är igång och filtrerar?

Den ligger ju på 84k/månad:shock:

Postad
För att medellönen för 20-64 åringar över hela riket verkade rimligare som mått på "medelsvensson". Och då är medellönen snarare 29 än 19K som du antydde. Varifrån du fick dina 19K är fortfarande höljt i dunkel. Du kanske bara chansade lite? Kan du förklara dig?

19k/mån är ett ungefärligt (Den exakta siffran kan möjligen vara ett par, tre tusingar högre.) genomsnitt i sverige på taxerad inkomst av tjänst för alla över 15år.

Postad

Det enda jag ville påpeka var att 500k inte är speciellt mycket pengar för medelsvensson

Eftersom det är fel så säger folk emot dig.

Ok. Då vet jag att jag har fel. Men jag undrar, i vad har jag fel?

Var det verkligen otydligt att jag tyckte att det var i ditt påstående ovan du hade fel?

text i flera inlägg

Du rabblar ju bara en massa irrelevant info. Att du kan hitta siffror som säger att folk i snitt har tillgångar överstigande 2 Mkr och skulder på 0,4 Mkr är väl i sig inte ett bevis på att 0,5 Mkr inte är mycket pengar för genomsnittlig svensk. Hur många svenskar har en nettoförmögenhet överstigande 1,6 Mkr?

Du pratar om årsinkomst men missar helt skillnaden mellan pengar som ska täcka fasta kostnader, typ boende, mat, kläder, transport, ev. barn, och pengar som varje individ kan spendera fritt. Du får ju titta på hur mycket medelsvensson har att spendera efter alla fasta kostnader och jämföra med motsvarande + 500 kkr. Leta du fram lite statistik över vad en genomsnittlig människa i Sverige har att göra vad de vill med per månad. Inse också att genomsnittsmåttet inte är speciellt bra här.

Att du påstår att folk i snitt lämnar mer än 500 kkr efter sig i arv talar väl för att 500 kkr är mycket pengar snarare än lite. Det låter ju på dig som om det nästan är ett helt arv. Tänk att kunna nästan dubbla det!

Länka dessutom gärna till din statistisk så att man har möjlighet att förstå var siffrorna kommer ifrån. Att du skriver att det är från RSV räcker liksom inte. Du kräver att andra ska göra det men gör det inte själv.

(Varför pratar du förresten om nuvärde? Det finns väl ingen tidsaspekt som är relevant här?)

Edit: Länka förresten hellre till relevant statistik än den du valt att lyfta fram.

Postad
Nu har du medelvärdesbildat över hel- och deltidsarbetare snarare än över heltidsarbetande. Är det medianen eller medelvärdet vi söker? Den här diskussionen skulle bli mycket roligare om vi kunde definiera medelsvensson. Eller om man åtminstone definierar urvalet och anger vad man anser att det stöder.

Du tror inte att han snarare tryckt på siffertangenterna i tur och ordning?

Postad
Nu har du medelvärdesbildat över hel- och deltidsarbetare snarare än över heltidsarbetande. Är det medianen eller medelvärdet vi söker? Den här diskussionen skulle bli mycket roligare om vi kunde definiera medelsvensson. Eller om man åtminstone definierar urvalet och anger vad man anser att det stöder.

Medelsvensson heter Sara Johansson är 43 år, bor i Ånge, och jobbar som sjuksköterska.

Postad

Varför skulle förresten inte deltidsarbetare få vara med? Ingår inte de i Sverige befolkning?

Du har alltså antagit att alla människor i Sverige är heltidsarbetande? Det är ett mycket märkligt antagande.

Postad
Nej, jag bad om ett förtydligande endast för att verka märkvärdig

Du har helt rätt, i min enfald trodde jag att jag försökte visa att medelsvensson faktiskt har mer pengar att röra sig med än man i allmänhet gör gällande. Nu inser jag att det bara var fullständigt irrelevant info!

Jadu, som du säkert vet har människor en tendens att åldras och som du säkert uppmärksammat sparar både samhället och du själv till din ålderdom. Detta sparande syns naturligtvis i pensionsförsäkringar, socialförsäkringar osv, men också i den ökade vårdinsats som samhället är beredd att ge dig. Att beräkna det egentliga värdet av det sparande du tillsammans med samhället skall tillskriva din ålderdom måste vid varje given tidspropagation tas i beaktande, särskilt ur en sociopsykologisk synvinkel. Hur vi gör dessa beräkningar ligger utanför ramen för detta inlägg

Sammanfattningsvis så ifrågasatte jag alltså dina argument, varpå du genast övergav dom och började blajja om ingenting istället.

Det sista stycket är extra sött. Var det ditt sätt att säga att du gjort ytterligare ett uppenbart misstag som du nu ångrar?

Postad
Nej, jag har räknat med att medelsvensson är heltidsarbetande, alltså en sorts median, snarare än ett medelvärde.

Det är ju just det här diskussionen som är intressant, vad/vem är medelsvensson, hur mycket pengar har han och hur mycket är egentligen 500k?

Så du räknar alltså ut vad medelsvensson tjänar genom att räkna bort låginkomstagare men inte höginkomsttagare? Smaaart.

Postad

Att trådar kan spåra ur så här totalt. Diskussionen handlade, för er som verkar ha glömt, om man borde eller inte borde ta en coinflipp mellan 10.000 och 1.000.000 hellre än 500.000 säkra.

Namn, ålder och arbetstid för medelsvensson är ganska irrelevant för detta eftersom svaret inte beror på om 500.000 är "life chaning", "ett helt arv", "huspengar" eller "en årslön". Frågan är om 500.000 är tillräckligt mycket för att ge upp 5.000 i EV. Tror att de flesta förutom Slaktavfall och Isildurrrr är överens om att så är fallet. Det är ju till exempel välkänt på kapitalmarknaderna att människor (och speciellt då rika människor) måste erbjudas högre förväntad avkastning för att ta högre risk, vilket verkar svårt att förklara i Slaktavfalls värld, där en flip är en flip och resten ointressant.

Postad

Nu har jag inte orkat läsa igenom allt så noga men medelsvensson har väl ändå skulder upp till öronen och 500k är grymt mycket pengar för denne.

Denna fråga är ju helt relevant till personen som tar flippen?

Bill gates flippar, medelsvensson tar pengarna, svårare är det väl inte?

Postad

Mina argument:

Fråga 100 pers på stan om de skulle flipp 500k för 5000:-

98-100 st skulle svara aldrig!

Att "medelsvensson" har tillgångar på 1,6milj beror väldigt mycket på att de köpte ett hus för 30 år sen som stigit i värde.

Många vanliga knegare verkar ta lån på det mesta idag. Soffa, TV, Tvättmaskin osv. Varför? Inte för de har 500k på banken i alla fall.

Jag anser mig själv ha det betydligt bättre ställt en "medelsvensson", men 500K är fortfarande väldigt mycket pengar för mig.

Jag känner inte många som "ens" har 100K i cash på banken. Gör ni?

Säg att "medelsvensson" är duktiga och sparar 3k i månaden som de inte rör överhuvudtaget. Tar ju inte mer än 13-14år att få ihop 500K

Slutsats för mig:

500 000:- är väldigt mycket pengar för de flesta vad än viss statistik säger. Används de rätt kan det nog sätta en bra guldkant på tillvaron för "medelsvensson".

Sen att tyvärr många skulle bränna pengarna och sätta sig samma sits rätt fort är bara tragiskt men sant.

Postad

Orkar inte försöka definiera medelsvensson. Men om vi ser på grundfrågan i tråden ur ett livs-EV-perspektiv, så blir ju den intressanta frågan: "hur mkt deg ska man vara god för, för att det ska vara värt att göra denna gamble?". Mitt svar på den är: sjukt jävla mkt!

Även om 500k kr kanske inte är livsavgörande för så många (iaf enl min definition av "livsavgörande"), så gör 500k sjuhelvetes mkt större skillnad vs vad 5k gör, för den extreeeemt stora massan.

Anta att du är god för 10 mille sek (allt inräknat). Hoppas alla kan enas om att det iaf är över medel/median-svensson, hur fan vi än väljer att definiera svensson. Jag skulle fortfarande inte orka pissa på 490k för att ta ett beslut som är mariginellt EV+. Dom 5k jag missar i värde, pissar jag mkt hellre bort, än att riska 490k och eventuellt känna ånger. Varför liksom? Har jag 10m pissar jag gärna på 5k, men 490k är ju ändå inte direkt försumbart, relativt dina tillgångar.

Jämför följande sportsbetting-scenario, då jag tror och hoppas det är en ganska bra jämförelse; du vet att Ola (Brandborn eller Salo - välj själv) har exakt 50% att spöa väder-Pär i en boxningsmatch. Skulle du bli kåt av tanken på att logga in på pinnacle å betta 490k kr till oddset 2,04? Inte jag iaf.. inte om jag var god för 10 mille. Och definitivt inte om jag ens låg nära medelsvensson i tillgångar. Det känns som rätt värdelöst MM, med onödigt stor risk att gula - iaf om man kontinuerligt skulle göra denna typ av bet.

Mitt svar är att jag skulle göra denna "flip", om jag var god för 40-50 millar, och då enbart för nöjes skull, eftersom mitt EV+beslut ger mig absolut nada, förutom möjligen känslan av att jag är duktig som har tagit ett EV+beslut. Ser ingen anledning whatsoever att göra denna flip, förutom om man är snuskigt tät och ev får ngn kick av skiten.

Skulle btw heller inte flippa om 100k om jag hade EV+ på en krona att göra det, även om jag hade 100 millar. Men det kanske bara är jag som är en tråkig gammal slampa :-)

Lite OT, men:

Vad drar ni för gränser för vilka bets ni skulle göra om vi ser till 1) övervärde på bettet, 2) dina tillgångar samt 3) risken på bettet?

Med min nuvarande ekonomiska situation skulle jag kunna tänka mig 500k kr till 2,5 ggr degen om det är en flip. Skulle dock mkt hellre lira 500k på en 71/29 om jag fick 1,75 ggr degen. Rätt obvious kanske.. (med risk för att jag tänkt/räknat fel här, mtp EV+ vs risk osv.. klockan är trots allt ganska mkt, å jag är som vanligt lite lådvins-lullig). Skulle nog trots allt ge upp allt EV i världen om jag fick bli bjuden på ett glas rött av nån mustig sjöman på nästa kryssning.

Puss plus /Linda Losing