Gå till innehåll

Team3000 - Sky Limit is The Only Limit


Luap

Recommended Posts

  • Svars 9,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Måste ordna fälgar + vinterdäck till nya bilen. Aldrig tidigare handlat sådant, några tips? Är det fine att beställa via stället man byter däck (vianor) eller blir man ripped off då?

 

Är begagnade fälgar ett alternativ om man kan hitta vettiga? Något man bör tänka på isf? Inte megasugen på att lägga 20k+ för fälgar + däck nu när det har gått segt.

 

Vet att pokerforum kanske inte är helt rätt ställe att fråga sånt här på, men det enklast och tryggt :)

 

Pröjsade 16k för mina vinterdäck+fälgar hos audi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ordna fälgar + vinterdäck till nya bilen. Aldrig tidigare handlat sådant, några tips? Är det fine att beställa via stället man byter däck (vianor) eller blir man ripped off då?

 

Är begagnade fälgar ett alternativ om man kan hitta vettiga? Något man bör tänka på isf? Inte megasugen på att lägga 20k+ för fälgar + däck nu när det har gått segt.

 

Vet att pokerforum kanske inte är helt rätt ställe att fråga sånt här på, men det enklast och tryggt :)

 

Oftast är det 10-50% dyrare att bara knalla in på din lokala däckverkstad och handla.

Jag har flera gånger beställt från http://www.billigalu.se och har blivit helnöjd.

Utan att veta vad du har för bil och således vad du ska ha för dimension på däck/fälg kan jag säga att de helt klart är bland de billigare alternativen på nätet.

Prisexempel: Sjuekrade 16" Advanti lättmetallfälgar, lackade i speciallack avsedda för vinterbruk med tre års garanti samt de senaste Nokian Hakkapeliita 7 205/55-16 med dubb får du för endast 11.399:- inkl frakt, montering och balansering.

 

(Nöjer du dig med dubbfria vinterdäck kan du få en komplett uppsättning med ovanstående fälgar för bara 8900:-. Då är det dubbfria Kumho KW23-däck)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde du 17" eller 18" på din? Är typ rädd att 17" ska se för litet ut, men jag kanske bara överskattar storlekskillnaden i huvudet. Ringde just vianor och det diffar typ 7k mellan storlekarna iaf.. 17" går loss på ungefär det du pröjsade med motormännen-rabatt

 

 

 

Ska in och kika där :) Kör i alla fall en Audi A5 coupe och hade tänkt mig 17" eller 18". Jag har inte en aaaaning om vad för fälg som ska på, men jag hade iaf tänkt mig dubbdäck.

 

För övrigt, finns det något värde i att välja märkesdäck? Blev ju inlurad på Nokian Hakka 7 på förra bilen på den tiden man var rik, men är det någon större skillnad om man väljer någon aningen enklare modell? Givetvis inget kinesiskt budgetdäck osv.

 

EDIT: Du kom inte med i citeringen yxel, men tack du med :)

 

Hakka och ContiContact dubbdäck fick bäst i test i år. Givetvis funkar någon billigare variant typ Nordfrost II eller nåt.

För 17" kan du nog räkna med 10-16k beroende på däck, odubbat eller dubbat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ordna fälgar + vinterdäck till nya bilen. Aldrig tidigare handlat sådant, några tips? Är det fine att beställa via stället man byter däck (vianor) eller blir man ripped off då?

 

Är begagnade fälgar ett alternativ om man kan hitta vettiga? Något man bör tänka på isf? Inte megasugen på att lägga 20k+ för fälgar + däck nu när det har gått segt.

 

Vet att pokerforum kanske inte är helt rätt ställe att fråga sånt här på, men det enklast och tryggt :)

 

http://www.Gummihuset.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde du 17" eller 18" på din? Är typ rädd att 17" ska se för litet ut, men jag kanske bara överskattar storlekskillnaden i huvudet. Ringde just vianor och det diffar typ 7k mellan storlekarna iaf.. 17" går loss på ungefär det du pröjsade med motormännen-rabatt

 

 

 

Ska in och kika där :) Kör i alla fall en Audi A5 coupe och hade tänkt mig 17" eller 18". Jag har inte en aaaaning om vad för fälg som ska på, men jag hade iaf tänkt mig dubbdäck.

 

För övrigt, finns det något värde i att välja märkesdäck? Blev ju inlurad på Nokian Hakka 7 på förra bilen på den tiden man var rik, men är det någon större skillnad om man väljer någon aningen enklare modell? Givetvis inget kinesiskt budgetdäck osv.

 

EDIT: Du kom inte med i citeringen yxel, men tack du med :)

 

 

Kika även på http://www.gummihuset.se samt http://www.bythjul.se. Har inte koll på vilken stad du bor i men gissar att det inte är Sthlm eftersom du tänker på dubbdäck. Det är btw inte en quattro du har eller? Jag har en A4 2010:a och ska också precis skaffa vinterdäck till den. Kör på 19 tums RS6-replicor från Guson Däck på sommaren och tänkte lägga på vinterdäcken på 18" sommarfälgarna som följde med bilen. 17" tycker jag ser smått ut på en A5:a, bara att hosta upp med lite extra deg tyvärr :) Kan dock tillägga att en snygg 17"-fälg är betydligt bättre än en ful 18-fälg. Inte för att vara elak mot tidigare postare men föreslagna Advanti-fälg är t.ex ett dåligt val.

 

Ang. begagnade hjul så bör det inte vara några problem så länge du inte har oturen att råka på skeva fälgar. Skulle jag inte köpa dem osett direkt, särskilt om det sitter på dubdäck vilket är svårt att bedöma skicket på. Kan även tipsa om att kika på http://www.nordicaudi.com där du kan hitta en massa tips från diverse bilnördar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ordna fälgar + vinterdäck till nya bilen. Aldrig tidigare handlat sådant, några tips? Är det fine att beställa via stället man byter däck (vianor) eller blir man ripped off då?

 

Är begagnade fälgar ett alternativ om man kan hitta vettiga? Något man bör tänka på isf? Inte megasugen på att lägga 20k+ för fälgar + däck nu när det har gått segt.

 

Vet att pokerforum kanske inte är helt rätt ställe att fråga sånt här på, men det enklast och tryggt :)

 

Som gammal kvalitetsnisse på gamla anrika Gislaveds Däck(Continental) skulle jag dra mig för att köpa mina däck via nätet bara för det är billigt...

Ofta är däcken tänkta för en annan marknad(läs Ryssland,öststater) och har då en sämre gummiblandning,gjorda i gamla formar men heter EXAKT lika som däcken hos din lokala försäljare.

Undantag finns givetvis men om priset är uppemot 40-50% billigare än hos din lokala handlare är däcken troligen inte optimalt anpassade för Svenskt vinterväglag.

Off topic: Kung Kroon när ska du,jag o Tågrånaren hiva en bägare igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...