Gå till innehåll

Innebörden av några odds i poker?


AliasLinux2

Recommended Posts

Tjena!

Jag är en 18-årig som älskar att spela poker!

Jag läser en pokerbok, men jag har lite svårt att förstå en sak som beskrivs. Pottodds/satsningsodds, har jag lärt mig, är pengarna i potten mot pengarna som jag måste lägga för att gå med. Vinstodds däremot, är antal korten som inte ger mig en bättre hand mot korten jag behöver för en bättre hand.

Ett exempel: det ligger 100 kr i potten efter floppen och det kostar dig 20 kr att se turnen. du har färgdrag och har alltså 9 outs.

Pottoddsen/satsningsoddsen är alltså 5 mot 1, medan vinstoddsen är 38 mot 9 (eller 4 mot 1 ungefär). Vinstoddsen är alltså bättre än satsningsoddsen.

I pokerboken står det att "om dina satsningsodds är högre än dina vinstodds så är vadet fördelaktigt för dig", vilket jag tycker är en dålig formulering och jag fattar inte alls.

Jag vet inte hur ni tolkar det, men jag tolkar både "högre" och "bättre" som samma sak. Isåfall så stämmer ju inte min teori mot bokens och jag är då helt ute och cyklar. Eller är oddset 5 mot 1 högre än ett odds på 4 mot 1, och jag har därför redan förstått det hela?

 

Tacksam för svar!

MVH Linus Näslund, Ung pokerentusiast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högre odds är bättre, om du på en och samma match/spel hittar oddset 2,1:1 hos en bookie och 2,3:1 hos en annan, då ska du alltid spela hos den som ger det högsta oddset, i mitt exempel 2,3:1.

 

Jämför pokersituationer med om du får odds på att singla slant. Dina vinstodds kommer vara 1:1 då du kommer vinna och förlora lika ofta. När "pottoddset" här är högre än vinstoddset, säg 1,1:1, så kommer du i det långa loppet tjäna pengar på att satsa, eftersom du kommer gå plus 1,1 i vinster och minus 1 i förluster, eller i snitt plus 0,05 per omgång.

 

Edit: ett högt odds förväntas gå in sällan, ett lågt odds förväntas gå in ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel: det ligger 100 kr i potten efter floppen och det kostar dig 20 kr att se turnen. du har färgdrag och har alltså 9 outs.

Pottoddsen/satsningsoddsen är alltså 5 mot 1, medan vinstoddsen är 28 mot 9 (eller 3 mot 1 ungefär). Vinstoddsen är alltså bättre än satsningsoddsen.

I pokerboken står det att "om dina satsningsodds är högre än dina vinstodds så är vadet fördelaktigt för dig", vilket jag tycker är en dålig formulering och jag fattar inte alls.

Jag vet inte hur ni tolkar det, men jag tolkar både "högre" och "bättre" som samma sak. Isåfall så stämmer ju inte min teori mot bokens och jag är då helt ute och cyklar. Eller är oddset 5 mot 1 högre än ett odds på 3 mot 1, och jag har därför redan förstått det hela?

 

 

Din uträkning stämmer inte. Du har 9 fördelaktiga kort mot 38. Ditt pottodds är alltså 4,22:1. I vinstchans är det 19,1% och detta gäller bara för turn. Inför river gäller nya odds. 4,22:1 (vinstchansen) är bättre än 5:1 (pottoddset) och därför är syn korrekt, om du är säker på att om du träffar att du har bästa handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högre odds är bättre, om du på en och samma match/spel hittar oddset 2,1:1 hos en bookie och 2,3:1 hos en annan, då ska du alltid spela hos den som ger det högsta oddset, i mitt exempel 2,3:1.

 

Jämför pokersituationer med om du får odds på att singla slant. Dina vinstodds kommer vara 1:1 då du kommer vinna och förlora lika ofta. När "pottoddset" här är högre än vinstoddset, säg 1,1:1, så kommer du i det långa loppet tjäna pengar på att satsa, eftersom du kommer gå plus 1,1 i vinster och minus 1 i förluster, eller i snitt plus 0,05 per omgång.

 

Edit: ett högt odds förväntas gå in sällan, ett lågt odds förväntas gå in ofta.

OK, mkt bra förklarat! tack så mkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din uträkning stämmer inte. Du har 9 fördelaktiga kort mot 38. Ditt pottodds är alltså 4,22:1. I vinstchans är det 19,1% och detta gäller bara för turn. Inför river gäller nya odds. 4,22:1 (vinstchansen) är bättre än 5:1 (pottoddset) och därför är syn korrekt, om du är säker på att om du träffar att du har bästa handen.

 

Jag håller helt med dig, jag ska justera siffrorna direkt.

Tack så mkt! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför gör ni det hela tiden så svårt för er..

 

Själv kör jag på detta viset: Anta att jag har ett färgdrag efter floppen (9 outs), potten är 50, fi betar 25, sen så vet vi ju att vi har 36% chans att sätta ett färgdrag på antingen turn eller river, och det kostar alltså 50% av potten att syna alltså är detta inte en syn.

 

Men självklart synar vi ändå för vem pallar följa sånt här ända ut i fingertopparna?

 

Hoppas ni gillade min Ferna förklaring

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför gör ni det hela tiden så svårt för er..

 

Själv kör jag på detta viset: Anta att jag har ett färgdrag efter floppen (9 outs), potten är 50, fi betar 25, sen så vet vi ju att vi har 36% chans att sätta ett färgdrag på antingen turn eller river, och det kostar alltså 50% av potten att syna alltså är detta inte en syn.

 

Men självklart synar vi ändå för vem pallar följa sånt här ända ut i fingertopparna?

 

Hoppas ni gillade min Ferna förklaring

 

Potten blir väl 75kr o det kostar 25kr att syna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du betalar 25 för att vinna potten som då blir 100, alltså behöver du bara 25% vinstchans = syn!

 

tänker jag fel?

 

Nej, du tänker rätt. 100/25= 4 gånger pengarna. Som pottodds skrives det 3:1. Ett enkelt sätt att räkna pottodds på är att ta potten och dela det med vad det kostar att syna. I exemplet 75/25= 3. Detta måste dock skrivas om som 3:1, det är det folk oftast glömmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker själv den amerikanska odds-skrivningen är flummig 3:1 känns intuitivt som att man satsar 1 för att vinna totalt 3, inte 4 som det eg. är.

 

Tycker det är lättare att räkna i %.

 

Jag måste lägga 25 och då blir potten totalt 100, alltså 25% av totala potten. Då behöver jag > 25% chans att vinna potten. färgdrag på floppen ~35% => syn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker själv den amerikanska odds-skrivningen är flummig 3:1 känns intuitivt som att man satsar 1 för att vinna totalt 3, inte 4 som det eg. är.

 

Tycker det är lättare att räkna i %.

 

Jag måste lägga 25 och då blir potten totalt 100, alltså 25% av totala potten. Då behöver jag > 25% chans att vinna potten. färgdrag på floppen ~35% => syn!

 

Nu räknar du med insatsen. Det är just det som är skillnaden mellan poker och sportsbetting när man räknar pottodds. Tycker mer att det liknar engelska odds. Engelska odds skrivs så här 3/1. Ett amerikanskt odds skrivs så här +300. Ett europeiskt odds så här 4,00. Om pottoddset är 4,22:1 skrivs inte de engelska oddsen så här 4,22/1 utan 38/9. Det känns igen, va. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför gör ni det hela tiden så svårt för er..

 

Själv kör jag på detta viset: Anta att jag har ett färgdrag efter floppen (9 outs), potten är 50, fi betar 25, sen så vet vi ju att vi har 36% chans att sätta ett färgdrag på antingen turn eller river, och det kostar alltså 50% av potten att syna alltså är detta inte en syn.

 

Men självklart synar vi ändå för vem pallar följa sånt här ända ut i fingertopparna?

 

Hoppas ni gillade min Ferna förklaring

 

hahahaha ferna du verkar fan sääämst! =) no offence

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...