Gå till innehåll

Hur löst spelar ni i turneringar?


Micke_E

Recommended Posts

Jag funderade på det idag när jag spelade turneringen på klubben. Det känndes som om jag spelade otroligt tight, trots att jag spelade alla kungar och ess jag fick (fick faktiskt inte ett enda pocketpair på 4 timmars spel) samt vissa lägre kort i position. Men jag såg flera gånger spelare som jag anser vara bättre än mig vända upp kort i stil med Q4o i midpos, ska man verkligen spela så löst? Isånnafall är nog min taktik i turneringar fruktansvärt dålig... Till saken hör också att det ofta känns som om jag bara sitter och ger bort mina blinds tills dess att jag måste ställa in för att överleva.

Det är också väldigt mycket höjningar hela tiden vilket får mig att folda en väldig massa marginella händer, vad kan man egentligen spela mot en höjning ifrån midpos om man sitter på knappen/cutoff?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mix up your game :) som de brukar säga. slaska lite är alltid kul. speciellt om man råkar träffa. så länge man har slagläge så har man råd att köra lite loose för att förvirra folk...

Men det verkar ju som om folk alltid spelar rätt så löst. En hand jag kommer ihåg så satt jag i cutoff, alla hade foldat fram till mig och jag hade KQo. Jag höjde lite drygt pot och fick syn av knappen, mörkarna foldade. Floppen kom 24Q, knappen hade Q4s och den handen kostade mig en hel del pengar. Kommer tyvärr inte ihåg hur stora mörkarna var och hur djupa stackarna var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mix up your game :) som de brukar säga. slaska lite är alltid kul. speciellt om man råkar träffa. så länge man har slagläge så har man råd att köra lite loose för att förvirra folk...

Men det verkar ju som om folk alltid spelar rätt så löst. En hand jag kommer ihåg så satt jag i cutoff, alla hade foldat fram till mig och jag hade KQo. Jag höjde lite drygt pot och fick syn av knappen, mörkarna foldade. Floppen kom 24Q, knappen hade Q4s och den handen kostade mig en hel del pengar. Kommer tyvärr inte ihåg hur stora mörkarna var och hur djupa stackarna var.

 

precis där föll du offer för när någon träffar gudomligt när de spelar löst. det händer inte så ofta men svider som fan när det händer. om du alldrig spelar händer som q4s så vet ju folk att du alltid sitter med en stark hand när du ser en flop. det kommer inte skicka ut många av dina motståndare. man måste ju även känna av när ens hand är slagen. 2par är sneaky men det brukar kännas när motståndaren sitter med dem på något sätt... kolla reads. om killen bara callar din raise, reraisar dig med en synbar summa osv...

 

han satt på knappen sa du? hur såg det ut efter flop? antar att du bettade ditt högsta par med K-kicker. synade eller raisade han? en syn där brukar innebära antingen big trouble eller en draghand. ser det inte ut som en draghand är det helt enkelt dags att sakta ner...

 

jeje bara lite tankar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar antagligen alldeles för löst, både när det gäller turneringar och cashgames... cashgames har jag iaf lyckats plussa på live av någon outgrundlig anledning, dock tycker jag att Ector är jävligt jobbig, han verkade ha en grym read på mig ;)

 

Hur som helst, i turneringar går folk som sitter i position ibland med på vad som helst i hopp om att träffa och vinna en jättepott. Träffar man och lyckas fånga motståndaren med en stark hand så blir det ju väldigt lönsamt om man kan ta en betydande del av hans stack...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst, i turneringar går folk som sitter i position ibland med på vad som helst i hopp om att träffa och vinna en jättepott. Träffar man och lyckas fånga motståndaren med en stark hand så blir det ju väldigt lönsamt om man kan ta en betydande del av hans stack...

 

Det kan ju vara rätt att syna med lite spekulativa händer för att vinna stora potter, men jag skulle nog säga att ju mindre erfaren man är, desto färre floppar ska man se i en turnering. Den största bristen jag ser hos alla "nybörjare" är bristen på en plan. Man helt enkelt bara synar för att ens egen hand ser bra ut. Ingen tanke på position, vem som höjt eller stack-storlekar.

 

Själv gjorde jag ett riktigt dåligt spel i lördags som såg ut ungefär så här:

 

Blinds 200 400, jag sitter utg och spelar 800 med 55 (något jag aldrig gör i normala fall, redan här är det knäppt spelat) En kille som jag definitivt har satt som VÄLDIGT tight sitter efter mig, han har ca 6k i sin stack (jag hade ca 30k) höjjer mig till 2500 tot. Han stoppar alltså in halva sin stack.

 

Jag väljer här att syna. Det är typexempel på ett skitspel, utan att ta hänsyn till vem man är uppe mot, sin egen position eller stack-storlekar.

 

Min egen hand är skräp, killen som höjt mig är tight, jag har inte odds att träffa en triss eftersom hans stack är alldeles för liten.

 

För den intresserade kan nämnas att floppen kom 7-hög och jag ställde in för att få honom att vika AK. Givetvis har han ett högt pocket pair och jag tappar en betydande del av min stack. Tänk efter vad du vill uppnå innan du synar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också en del tankar om hur tight/löst man ska spela i turneringar:

 

Jag spelar i princip bara bra kort, dvs höga kort, suited connectors i position, par osv. Det känns dock lite som att min framgång i turneringar hänger en hel del på tur, träffar jag floppen vinner jag en pott, har jag tur ställer någon in mot mig när jag har en triss eller liknande. Vinner väldigt få potter, men de är oftast hyffsat stora.

 

Det jobbiga är att jag ibland får vänta otroligt länge på bra händer. Mörkarna blir ju dessutom rätt stora fort, så det känns så himla dyrt att syna med en halvtaskig hand.

 

Jag undrar därför hur alla bra turneringsspelare spelar, spelar de löst och litar på turen och att vinna några potter, eller vad är grejen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har väl, förmodar jag, en grym read på folk och kan läsa när de försöker köpa en pott, och då spelar korten ingen roll eftersom motståndaren ändå inte kommer syna med skit vid ett omslag.

 

Det är i alla fall min teori, men jag är ju bara nybörjare så... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känndes som om jag spelade otroligt tight, trots att jag spelade alla kungar och ess jag fick (fick faktiskt inte ett enda pocketpair på 4 timmars spel) samt vissa lägre kort i position.

Jag är en glad nybörjare så ta det för vad det är, men menar du att du spelade alla Ax och alla Kx? Det är väl inte så särskilt tight? Om du menar alla AK så kanske det är väl tight att bara spela dem.

 

Själv spelar jag rätt tight och försöker öva upp min aggressivitet, för att spela bara tight räcker inte har jag fattar. Man måste våga vara aggressiv också.

 

Ett fint exempel hade jag häromdagen. Satte mig i en SNG och foldade alla kort första 3,5 varven! Det kändes inte jätteskoj då, men vad ska man göra om man får 9-3, J-2 etc (fick ingen 9-2 förstås för det har jag förstått är en vinnarhand. :D). 3,5 varv utan att spela något innan jag äntligen fick AKs på knappen. En kille går med före mig så jag höjer 4BB. SB, BB och killen är med. Floppar Kxx (xx i min färg). Jag bettar cirka pott och får med mig 2. Turn i min färg och jag bettar cirka 0,5 pott varvid min motståndare går all-in. Tackar. :D

Det slutade med att jag vann turneringen trots att jag bara kastade kort i början. Jag är som sagt nybörjare och försöker undvika de "svåra" korten och då funkar det rätt ok ändå. Det som jag fick kämpa med när jag bara fick sitta och folda hela tiden var min vilja att värdera 10-6os som AA bara för att få vara med någon gång. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känndes som om jag spelade otroligt tight, trots att jag spelade alla kungar och ess jag fick (fick faktiskt inte ett enda pocketpair på 4 timmars spel) samt vissa lägre kort i position.

Jag är en glad nybörjare så ta det för vad det är, men menar du att du spelade alla Ax och alla Kx? Det är väl inte så särskilt tight? Om du menar alla AK så kanske det är väl tight att bara spela dem.

Nej, jag tycker inte heller att det är speciellt tight. Men det kändes endå som om jag bara var med i en väldigt liten del av potterna jämfört med en stor andel andra spelare. Fast jag foldade ju ofta ess och kungar med dåliga kickers när potten hade blivit höjd iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker inte så mycket på att det är en turnering som jag funderar över hur mina motståndare spelar och hur stora mörkarna är (åtminstone är det så jag vill spela). Normalt sett innebär det rejält tight/konservativt spel i början som sedan accelerar rejält med turnerings gång till riktigt jäkla löst och aggressivt. Men jag gissar att det vid en POKERFORUM.nu-turnering finns följande faktorer som talar för mer löst aggrospel:

 

a) folk är rationella och därmed mycket lättare att läsa och även sno potter av.

 

b) många är väldigt ovana vid att spela live vilket ofta innebär att de både har svårare att bluffa och syna bluffar (gäller mig i någorlunda utsträckning tror jag), samt även kanske att de väntar för länge på bra kort (inbillar jag mig).

 

Ovanstående innebär ju att motståndarna gör misstag och sådana exploaterar man ju inte bäst genom att folda. Men lyssna på Ector ha en plan, och framför allt ha kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...