deom_on Postad 5 November , 2009 Rapport Postad 5 November , 2009 Är de jag som inte kan reglerna eller utspelades denna rätt. Jag har: Han har: Bord: Jag vinner High på kåken och han vinner Low. Men borde inte jag vinna Low på | ? Citera
OzzzaJa Postad 5 November , 2009 Rapport Postad 5 November , 2009 Jo, det låter rimligt. Vad har hänt? Nån miss i live-spel? Citera
deom_on Postad 5 November , 2009 Författare Rapport Postad 5 November , 2009 De sjuka va att vi splittade den potten på FTP för 30min sen Citera
Masken81 Postad 5 November , 2009 Rapport Postad 5 November , 2009 Spelar inte han 75432? Alltså du spelar 6an och han 5an. Citera
spiker1977 Postad 5 November , 2009 Rapport Postad 5 November , 2009 Är de jag som inte kan reglerna eller utspelades denna rätt. Jag har: Han har: Bord: Jag vinner High på kåken och han vinner Low. Men borde inte jag vinna Low på Nej | ? Jo, det låter rimligt. Vad har hänt? Nån miss i live-spel? Fel Detta är vanligt fel att folk tror att deras A låga vinner, utan det är 2 kort. Du har A4567 han har 23457. Om du skulle haft A345, så skulle du vunnit båda. Citera
OzzzaJa Postad 5 November , 2009 Rapport Postad 5 November , 2009 Ja såklart, dum jag är... Skyller på att klockan är mycket Sorry för alla skada jag kan har orsakat ;P Citera
spiker1977 Postad 5 November , 2009 Rapport Postad 5 November , 2009 Ja såklart, dum jag är... Skyller på att klockan är mycket Sorry för alla skada jag kan har orsakat ;P ingen skada sked Citera
Drunken_Penguin Postad 6 November , 2009 Rapport Postad 6 November , 2009 Ett tips är att se låghanden som ett nummer, där du börjar med den högsta siffran. Lägst nummer vinner. Det blir väldigt lätt att se vem som slår vem då. 75432 är lägre än 76541. Citera
Azazil Postad 6 November , 2009 Rapport Postad 6 November , 2009 Det om tog mig ett tag att fatta är att den låga handen räknas uppifrån. Även om brädan hade varit 5-6-7 så skulle 23 vinna över A4. Det är förvånansvärt sällan det uppstår situationer där detta spelar roll, så man kan spela fel ett tag. Citera
deom_on Postad 6 November , 2009 Författare Rapport Postad 6 November , 2009 Hm, vet inte riktigt om jag greppat det. Fungerar det så att spelar jag 2 kort som är under hans båda kort vinner självklart jag. Men spelar jag A4 mot hans 23 på 567 vinner han? Och spelar jag A6 mot 45 på brädan 237 vinner han? Och även om jag spelar A7 mot 56 på brädan 234 vinner han? Har jag fattat de rätt? Citera
Masken81 Postad 6 November , 2009 Rapport Postad 6 November , 2009 Hm, vet inte riktigt om jag greppat det. Fungerar det så att spelar jag 2 kort som är under hans båda kort vinner självklart jag. Men spelar jag A4 mot hans 23 på 567 vinner han? Och spelar jag A6 mot 45 på brädan 237 vinner han? Och även om jag spelar A7 mot 56 på brädan 234 vinner han? Har jag fattat de rätt? Japp. Sista scoopar han dessutom;) Citera
deom_on Postad 6 November , 2009 Författare Rapport Postad 6 November , 2009 Förutsatt att inte färgen ligger ute Citera
Drunken_Penguin Postad 6 November , 2009 Rapport Postad 6 November , 2009 Förutsatt att inte färgen ligger ute ...och att inte brädans och dina övriga kort ger dig kåk eller högre stege. Citera
Junglized Postad 6 November , 2009 Rapport Postad 6 November , 2009 Verkar ju helt sjukt att du bara ska få hälften här. Du har ju en kåk och sedan om inte dom räknar lågen som i Badugi på siten du spelar så skulle jag casha ut! Citera
Azazil Postad 6 November , 2009 Rapport Postad 6 November , 2009 Har jag fattat de rätt? Precis. Jag fattar inte att man inte är tydligare att specificera detta när man skriver ut reglerna för Hi/Lo. Citera
Drunken_Penguin Postad 6 November , 2009 Rapport Postad 6 November , 2009 Precis. Jag fattar inte att man inte är tydligare att specificera detta när man skriver ut reglerna för Hi/Lo. Från FTPs regelsida för Omaha Hi/lo: En kvalificerad låg hand måste ha fem olika kort (inga par) och inget kort får ha en valör som är högre än 8. Kom ihåg att eftersom du har två kort i handen att spela så måste båda korten i handen och de tre korten på bordet vara av valör 8 eller lägre. Stegar och färger räknas inte. Den bästa låga femkortshanden är A-2-3-4-5 i vilken färg som helst. Handen får sin "rang" genom att titta på det högsta låga kortet. 7-4-3-2-1 skulle vara ansedd en 7-låg, och skulle förlora mot 6-4-3-2-1, en 6-låg. Om två spelare har låga händer med samma höga kort så bestämmer det näst högsta kortet vinnaren. 7-5-4-3-2 förlorar mot 7-4-3-2-1. Om det inte finns en kvalificerad låg hand vinner den höga handen hela potten. Hur mycket tydligare måste reglerna vara? Citera
deom_on Postad 6 November , 2009 Författare Rapport Postad 6 November , 2009 FTP vinner, min okunskap blir kunskap. over and out Citera
Azazil Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 Hur mycket tydligare måste reglerna vara? Hm. Med "man" menade jag inte att alla är otydliga, bara att det går att läsa rätt många beskrivningar av spelat utan att fatta just denna detalj. Själv läste jag hela Hwangs PLO-bok, som ju är väldigt basic, jag tror faktiskt fortfarande att det inte framgår någonstans i den (men jag kan ju ha fel på den punkten). Citera
Recommended Posts