Gå till innehåll

Vad gör ni med era pengar?


jnxjnxy

Recommended Posts

  • Svars 178
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Here you go, postade det här i dagboken för länge sedan. Nu såhär några månader senare måste jag säga att jag inte ångrar något alls. Livet är mer än pengar. Life isnt measured in minutes or money, but in moments. Ut och lev, ut och upplev!

 

 

Konsten att vara på resande fot - Österrike

 

 

Inget spännande, inget fancy men här är iaf en sammanfattning av resan jag och min bror gjorde för ett par dagar sedan. :-)

 

Åker till brorsan kvällen innan för att försöka få honom komma in i lite turneringstänk. Märker fort att det är alldeles för mycket att försöka lära ut såhär kvällen innan så jag lägger mig på soffan och slötittar TV och låter honom avsluta på egen hand, kom bara med lite visdomsord tagna rakt ur luften då och då. Somnade till på soffan ett par timmar och vaknar av brorsan som rusar runt 10min innan vi ska dra för att stresspacka det sista.

 

Bilar till Benstocken för att lämna bilen och tar flygbussen till Arlanda. Lirar bluffstopp och mörkpoker för att fördriva tiden medan vi väntar på avgång, med tanke på hur run good jag är låter jag er gissa vem som tog hem flest matcher. ;-)

 

Flyger ner till Schweiz där vi mellanlandar och har en dryg timme innan planet till Österrike avgår så vi passar på att sätta oss ned på ett internetcafé för att titta upp mer exakt var vi ska någonstans väl i Österrike (visste att det skulle ligga 5-10 mil från flygplatsen men brorsan glömde att ta reda på mer info när han stresspackade på morgonen).

 

Alpin Palace Hotell hette tydligen hotellet vi skulle bo på, såg riktigt vackert ut på bilderna och skulle ligga Mürren. Klockan är nu kring lunchtid och vi sätter oss på planet till Österrike. So far so good. :-)

 

Landar i Österrike och känner oss genast lite vilse. Försöker ringa de nummer vi har fått som kontaktpersoner men lyckas inte komma fram, måste varit fel riktnummer eller liknande, tilt! Ingen fara, vi kan ju sätta oss ned vid en dator och titta upp mer info.

 

Springer runt men får höra att hela internet för privatpersoner är dött på flygplatsen, tilt! Aja, ska väl inte vara några problem. Promenerar fram till informationen och frågar dem om de skulle kunna skriva ut en karta till Alpin Palace Hotell och kommenterar samtidigt att det borde ligga några mil ifrån flygplatsen.

 

- Sir, Mürren is in Schweiz.

 

- Alpin Palace Hotel in Mürren?

 

- Yes, thats in Scweiz Im afraid, not here.

 

TILT!

 

Frågar brorsan om han var säker på att det verkligen var Österrike vi skulle vara i och han menar att han bara minns något om Salzburg...eller var det Strasbourg?

 

:roll:

 

Inte mycket att göra, vi får en karta från Zürich flygplats till Mürren och därefter lyckas vi med nöd och näppe komma med sista flyget från Salzburg till Zürich efter att ha lagt ut 10k per biljett. Var något litet flygbolag och planet vi flög med rymde inte mer än 50 pers.

 

Landar i Zürich mot kvällningen. Att hinna med välkomstpartyt var inte längre på fråga utan nu nöjde vi oss med att bara komma fram för att kunna få ett par timmars sömn innan morgondagens turnering.

 

Resan Zürich - Mürren (sträcka: 20mil) påbörjas med att boka tågbiljett Zürich - Bern vilket vi gör på flygplatsen. 15 minuter innan vårt tåg ska gå hör vi hur brorsans namn ekar i flygplatsens högtalare, hans plånbok hade blivit upphittad.

 

:roll:

 

Yrar runt i 10min för att hitta den (visar sig att han glömde kvar den i butiken där han köpte lite cigaretter efter vi hade landat) och rusar ner till tågstationen för att till bådas lättnad se att tåget fortfarande stod kvar och väntade.

 

Framme i Bern. Vi har bara ätit 3 flygplansmackor sedan kvällen innan och nu börjar klockan närma sig 21, brorsan brukar alltid bli trött och grinig när han inte får äta ordentligt men trots misären håller han humöret uppe, uppskattat från min sida. :-)

 

Frågar diverse taxichaufförer om de känner till Mürren men de flesta verkar väldigt osäkra tills vi kommer fram till en som förklarar att det bara är en liten skidort på en fjälltopp och att vi ska ta oss till staden Lauterbrunnen. 8 mil senare och 3k fattigare är vi framme i Lauterbrunnen.

 

Yrar runt lite på gatorna sökandes efter vårt hotell när vi till sist går in på randomhotell och ber om vägen till Alpin Palace Hotel. Mannen vi möter förklarar vänligt att vi måste ta en gondol upp på en fjälltopp, tilt!

Lyckan ler dock mot oss för första gången eftersom sista bussen till gondolen skulle gå 15 minuter senare, 23.30.

 

En öl sveps på en pub (gissa vem av oss) för att sedan ta bussen till gondolen. Hinner med sista turen, 00:00, upp till Mürren som låg 2000m upp på en alptopp.

 

Får vägbeskrivning av gondolvakten till hotellet, skulle ligga allra längst bort. Vi promenerar på i en god kvart för att sedan, äntligen, se hotellet uppenbara sig framför oss. Allt slit hade äntligen kommit till sin rätt och vi var framme, glädjeruset trots tröttheten var enorm.:-D

 

 

Men om vi kom fram, hur kommer det sig då att brorsan aldrig spelade turneringen?

 

 

Vi klampar in och ser fram emot att bara få lägga oss ned och sova, turneringen skulle dra igång vid 14-tiden så trots att klockan nu var närmare 01 och vi bara hade ätit tre mackor under dagen så var det muntra miner.

 

-Hello, we are here to play the poker tournament tomorrow, were just a bit late.

 

- What?

 

-We are here for the tournament, the others probably arrived earlier today.

 

- ....poker?

 

-Yeah, thats right.

 

- There is no poker here, only skiing.

 

- :shock: ....?

 

- Yep.

 

-..... :cry: :cry: :cry:

 

- So sorry sir, you want a room?

 

- Hm, any bars open?

 

 

 

När vi kom dit var baren på väg att stänga men med lite övertalning hade de öppet tillräckligt länge så att både jag och brorsan blev tillräckligt berusade för att kunna tänka på lite annat än misären (har nog aldrig druckit så mycket på 45min).

 

Avslutade kvällen med en jägerflaska från flygplatsen på hotellrummet för att sedan somna in och bara ta nästkommande dag som den kom.

 

Vaknade vid lunchtid och vi båda var överrens om att vi bara ville komma hem så fort vi bara kunde (obs jag kommer nog åka tillbaka till Mürren (förhoppningsvis med någon flickvän) de närmaste åren eftersom det är den vackraste byn jag har varit i, de 30 minuter som vi såg Mürren i dagsljus så blev jag kär). Gondolen ner till marknivå, buss till Lauterbrunnen, tåg från Lauterbrunnen till Zürich flygplats och väl där lyckas vi fånga sista direktflyget från Zürich till Arlanda med en timmes marginal. Den timmen utnyttjade vi till att få i oss lite mat (fortfarande bara ätit tre mackor på närmare 48h) för att sedan flyga hem till trygga Sverige.

 

När jag vaknade upp dagen efter kändes de två senaste dagarna mest som ett stort skämt.

 

Ibland gör man rätt ibland gör man fel, lev med det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande är faktiskt helt sant:

 

I morse satt jag och myste på toaletten och insåg att jag inte hade nåt toalettpapper tillgängligt. Det slutade med att jag fick använda två tjugolappar. Jag tänkte såklart på denna tråden under själva proceduren och funderade faktiskt på att använda en 500-lapp for the lulz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande är faktiskt helt sant:

 

I morse satt jag och myste på toaletten och insåg att jag inte hade nåt toalettpapper tillgängligt. Det slutade med att jag fick använda två tjugolappar. Jag tänkte såklart på denna tråden under själva proceduren och funderade faktiskt på att använda en 500-lapp for the lulz.

 

pics or it didn't happen :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande är faktiskt helt sant:

 

I morse satt jag och myste på toaletten och insåg att jag inte hade nåt toalettpapper tillgängligt. Det slutade med att jag fick använda två tjugolappar. Jag tänkte såklart på denna tråden under själva proceduren och funderade faktiskt på att använda en 500-lapp for the lulz.

 

haha. sidenote, räcker det verkligen med 2 tjugolappar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet att pengar är bland det mest bakteriefulla som vi har i vår omgivning?

 

Seså, hem och skrubba stjärten nu!

 

;-):lol:

 

Haha det vet jag ju faktiskt, men hade inte en tanke på det då :mrgreen:

Aja, nöden har ingen lag!

 

pics or it didn't happen :mrgreen:

 

Jag rekonstruerar scenen och skickar PM!

 

haha. sidenote, räcker det verkligen med 2 tjugolappar?

 

Haha nää, men det räckte för att skyffla på kalsongerna och springa upp på övervåningen och hämta papper 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande är faktiskt helt sant:

 

I morse satt jag och myste på toaletten och insåg att jag inte hade nåt toalettpapper tillgängligt. Det slutade med att jag fick använda två tjugolappar. Jag tänkte såklart på denna tråden under själva proceduren och funderade faktiskt på att använda en 500-lapp for the lulz.

Att du sen "rengjorde" tjugolapparna med hushållspapper och stoppade tillbaka dem i plånboken förtar dock ballerismen en smula.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I morse satt jag och myste på toaletten och insåg att jag inte hade nåt toalettpapper tillgängligt. Det slutade med att jag fick använda två tjugolappar. Jag tänkte såklart på denna tråden under själva proceduren och funderade faktiskt på att använda en 500-lapp for the lulz.

 

Blev tvungen att göra likadant i Thailand när jag gick på toa vid en strand. Med deras monopolpengar så brydde jag mig förvisso inte om pengarna som så, men att kleta in kung Bumibol i bajs kan nog rendera i ganska rejäla juridiska följder så kändes lite svettigt ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...