Gå till innehåll

PLO - Rätt att folda nötterna här?


Krissan

Recommended Posts

Jag är egentligen ingen höjdare på PLO. Min stack kommer i princip från en enda hand, där tre pers var all-in preflop, och min halvtveksamma AA-hand stod.

 

Det kändes helt rätt att check-folda på turn, då jag som mest hade split pot att hoppas på. Om jag hade fått omslag på floppen - vore det rätt att lägga handen redan då?

 

Game # 71245736 - Omaha High Pot Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Debrecen"

Game ended 2005-05-15 23:11:52 UTC

 

Players:

trallala (EUR 35,75 in seat 2)

Saxobo (EUR 68,25 in seat 3)

Zalon (EUR 19,75 in seat 4)

Husnesinge (EUR 128,75 in seat 5)

Krissan83 (EUR 165,25 in seat 6)

ppippi (EUR 71,75 in seat 8)

 

Dealer: Husnesinge

Small Blind: Krissan83 (0,25)

Big Blind: ppippi (0,50)

 

Krissan83 was dealt: Q:heart: - A:diamond: - 8:spade: - 3:diamond:

 

Handen är ju inget att hänga i julgranen direkt. Jag sitter dock i SB och får titta på den lite billigare.

 

trallala Call (0,50)

Saxobo Call (0,50)

Zalon Call (0,50)

Husnesinge Call (0,50)

Krissan83 Call (0,25)

ppippi Check

 

Flop K:club: - J:club: - T:heart:

 

Nötstegen, och jag är först att prata. Bettar pott. Scarecard på turn är alla A, K, Q, J, T och klöver.

Krissan83 Bet (3,00)

ppippi Fold

trallala Call (3,00)

Saxobo Call (3,00)

Zalon Fold

Husnesinge Call (3,00)

 

Turn K:club: - J:club: - T:heart: - A:spade:

 

Krissan83 Check

trallala Bet (15,00)

Saxobo Call (15,00)

Husnesinge Fold

Krissan83 Fold

 

Jag är ur position och möter ett potbet+call utan redraws. Enkel fold? Känns ju jättevekt att lägga sig på floppen, men samtidigt är ju halva leken scarecards... Hur skulle ni spelat handen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade självklart synat turn.

Som du säger så är det möjligt att fi har samma nöt som dig med flush eller kåk draw. Men detta är inte direkt troligt eftersom du antagligen borde fått en raise på flopp.

Jag hade synat och vid färg eller parat bord bara kastat handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade självklart synat turn.

Som du säger så är det möjligt att fi har samma nöt som dig med flush eller kåk draw. Men detta är inte direkt troligt eftersom du antagligen borde fått en raise på flopp.

Jag hade synat och vid färg eller parat bord bara kastat handen.

 

Syna och låta färgkort komma eller brädan para?

 

Betta pot eller fold är det som gäller där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade självklart synat turn.

Som du säger så är det möjligt att fi har samma nöt som dig med flush eller kåk draw. Men detta är inte direkt troligt eftersom du antagligen borde fått en raise på flopp.

Jag hade synat och vid färg eller parat bord bara kastat handen.

 

Syna och låta färgkort komma eller brädan para?

 

Betta pot eller fold är det som gäller där...

 

Det låter väl en aning riskabelt, stor risk att någon har en frigurka på honom.

 

Mot okända låglimitspelare hade jag nog synat och hoppats att bara dela potten med en om inget otäckt kommer på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är egentligen ingen höjdare på PLO.

 

Om du tänker så långt att du kan tänka dig att folda nötterna tror jag att du är klart över medel. Det finns hur många motståndare som helst som synar med alldeles för få outs, ja vissa drar t o m till färg trots att brädan är parad. Jag tror att det är lättare att tjäna pengar på PLO än NLT, men säg det inte till för många ;) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold på floppen finns inte, annat om man t ex har 7:heart: 8:spade: 2:spade: 2:club: och floppen är T:club: 9:diamond: 6:club: då betydligt fler kort dödar din hand då än när du har A-hög stege.

 

Tycker folden på turn känns rätt solklar då det bara behövs en Q + ett högt kort för att ha nötstegen och minst en av motspelarna har den handen + tillägg.

 

Så, bra spelat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker folden på turn känns rätt solklar då det bara behövs en Q + ett högt kort för att ha nötstegen och minst en av motspelarna har den handen + tillägg.

?? Det räcker alltså med att någon har två höga kort varav en är Q, så ska man lägga sig istället för att dela potten? Jag hade nog reraisat på turn så att eventuellt färgdrag/kåkdrag får betala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är omaha, inte texas. En av dina motspelare (om inte båda) har samma hand + kåk eller flushdrag och du är frirullad...

 

Enda chansen att gå + om du stoppar in såsen är att bara en av dina motspelare har samma stege och ingen får kåk eller flush på sistagatan.

 

Jättepass !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

?? Det räcker alltså med att någon har två höga kort varav en är Q, så ska man lägga sig istället för att dela potten? Jag hade nog reraisat på turn så att eventuellt färgdrag/kåkdrag får betala.

Den som får betala är du som skickar in mer pengar i potten när du med största sannolikhet är underdog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är omaha, inte texas. En av dina motspelare (om inte båda) har samma hand + kåk eller flushdrag och du är frirullad...

 

Enda chansen att gå + om du stoppar in såsen är att bara en av dina motspelare har samma stege och ingen får kåk eller flush på sistagatan.

 

Jättepass !

Jo, jag är väl medveten om att det är Omaha. Jag är underdog om båda sitter med Q samt om de sitter med flushdrag och kåkdrag. Om endast en av dem har damen så är läget genast klart bättre. Å andra sidan kan jag väl köpa en fold med tanke på pottens storlek i förhållande till stackarna. Dock är min erfarenhet av spel på dessa bord att det inte alls är säkert att varken höjaren eller synaren sitter med dam, utan båda kan sitta med varsitt set eller till och med top-2-par och gå med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...