Gå till innehåll

NL - Teori ang. suited connectors och pocket pairs!


jeck

Recommended Posts

Men en sak fattar inte. Är det ett stort mål för dig att stjäla potterna preflop? Är inte det bara skitpengar eller hur hänger detta ihop?

 

Man får en vädligt loose image som "killen som höjer med allt" och när man väl då har ett monster tenderar man att få rätt schysst betalt.

 

Japp, och man kan värdebeta typ näst högsta paret med halvrisig kicker hela vägen, och få betalt av en motståndare som tror att man bluffar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en sak fattar inte. Är det ett stort mål för dig att stjäla potterna preflop? Är inte det bara skitpengar eller hur hänger detta ihop?

 

Man får en vädligt loose image som "killen som höjer med allt" och när man väl då har ett monster tenderar man att få rätt schysst betalt.

 

Japp, och man kan värdebeta typ näst högsta paret med halvrisig kicker hela vägen, och få betalt av en motståndare som tror att man bluffar

 

Ok, nu fattar jag. Mina motståndare som jag livnär mig på är alltså inte totala idioter utan såna som tränar på denna stil... ;)

 

Jag sitter nämligen ofta förbluffad vid borden - särskilt vid B2B - över hur otroligt korkat folk spelar och i princip ger bort pengarna. Då kanske det är så att de i själva verket kör den här spelstilen och att jag inte riktigt fattat det.

 

Med den här spelstilen måste ju swingarna upp och ner bli enorma - det fattar jag. Men för att den ska funka i längden - det vill säga tjäna rätt stora pengar jämfört med en tight spelare vilket jag antar är poängen - måste man väl ha totalkoll på poker och ha varit med om alla möjliga situationer och spelat i många år eller kan någon hyfsat ny spelare köra den framgångsrikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måste man väl ha totalkoll på poker och ha varit med om alla möjliga situationer och spelat i många år eller kan någon hyfsat ny spelare köra den framgångsrikt?

Jag har spelat (semi)professionell poker i 16 år, och känner mig ibland som en nybörjare. Men ja, man måste ha totalkoll....

 

Dom flesta idioter du möter är just det, idioter...

 

Det är rätt att det blir stora svingar (inte enorma). Om du läser i min artikel om bankrullekrav för NL så anser jag att 3000x big blind är ett minimum. Då utgår jag från min egen spelstil och (halv)kompetent måtstånd på minst 5-10 NL-nivån. Under året sedan jag lanserade den har det varit många som kritiserat den och sagt att tex 1000ggr bb är mer än nog, och det är det nog om man spelar tight på låga nivåer- men det har jag ju aldrig sagt heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måste man väl ha totalkoll på poker och ha varit med om alla möjliga situationer och spelat i många år eller kan någon hyfsat ny spelare köra den framgångsrikt?

Jag har spelat (semi)professionell poker i 16 år, och känner mig ibland som en nybörjare. Men ja, man måste ha totalkoll....

 

Dom flesta idioter du möter är just det, idioter...

 

Det är rätt att det blir stora svingar (inte enorma). Om du läser i min artikel om bankrullekrav för NL så anser jag att 3000x big blind är ett minimum. Då utgår jag från min egen spelstil och (halv)kompetent måtstånd på minst 5-10 NL-nivån. Under året sedan jag lanserade den har det varit många som kritiserat den och sagt att tex 1000ggr bb är mer än nog, och det är det nog om man spelar tight på låga nivåer- men det har jag ju aldrig sagt heller.

 

Ja, bra att du klarade ut detta för jag ser nog en och annan försöka sig på stilen utan att behärska den. De är inte särskilt svåra att parera.

 

Jag har iaf på 1/2, 2/4 och 5/10 sett några riktigt duktiga spelare och stulit ett och annat move inte minst när det gäller spel av draghänder. Som ny får man nog ta ett steg i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, du träffar bra 5% av gångerna (dvs tvåpar eller bättre. Resterande är inte "bra" utan potential (stegdrag, färgdrag).

 

Nja lite högre är nog chansen, jag räknar Par med stegdrag som en bra flopp och likadant med Par med färgdrag och även steg och färgdrag(på samma flop) även om det är en väldigt liten chans.

 

Angående paren - jag brukar inte åerhöjja med par, inte ens de höga (har jag KK så vill jag fånga någon, har jag låga par så vill jag floppa triss och på det sättet fånga någon. Med alla par så är mitt mål att dubbla upp om jag floppar hårt, (alltså inte stjäla potten preflop). Däremot så vill jag stjäla potten preflop med alla SC.

 

Mot spelare som gärna ger ifrån sig hela stacken postflop med ett överpar, dvs aggressiva spelare så tvivlar jag inte på att detta spel är bra. Men om du bara synar så är risken rätt stor att fler efter dig synar och då synar dom med lite allt möjligt så det kan bli riktigt jobbigt. Med vissa händer såsom QQ och JJ så föredrar man väl bara att möta en motståndare anser jag.

 

Hur spelar du One gapper suited connector? Och vet du hur stor chansen är att floppa ett straight drag med t ex 57?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En par frågor till Gdaily!

 

Menar du att det inte går att spela på detta sätt om man multitablar alt. multitablar inte du med denna spelstil?

 

Sista frågan spelar du bara NL eller kör du FL också?

 

 

Hälsningar

 

Macroman

 

Jag spelar allt - men denna spelstil är döden om du spelar fixed limit. lose agressive fungerar bra i NL, men FL skall man spela tightare.

 

Jag spelar ett eller två bord (fast jag spelar ännu lösare än så här). Det går utmärk att själv spela så här och multitabla, men om du möter motståndare som själva bara spelar på ditt bord så kommer dom snabbt att lära sig hur du spelar och jucka emot. Multitablar dom själva så tar det mycket längre för dom att upptäcka dig - multitablare burkar sällan vara uppfinningsrika i potterna.

 

 

Ännu några frågor till Gdaily!

 

Synar du höjningar preflop med låga PP både med och utan position? Även 22, 33 o 44? Skiljer du på SH och fullring gällande detta?

 

Hur lös är du preflop? >30 %...? Skillnad SH och fullring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, visst gör jag det (i FL kan man slänga låga par utan position). I NL vill jag att fi har en bra hand när jag spelar ett PP, en hand han är villig att gå gul med (typ AA eller KK) om jag träffar min triss. De gånger jag käkar triss mot triss, ja det får man tåla.

 

Fullring, i SH är det troligare att det är jag som står för betandet med låga PP.

 

preflopplösheten - går inte att ge en siffra på det, beror helt och hållet hur bordet är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, visst gör jag det (i FL kan man slänga låga par utan position). I NL vill jag att fi har en bra hand när jag spelar ett PP, en hand han är villig att gå gul med (typ AA eller KK) om jag träffar min triss. De gånger jag käkar triss mot triss, ja det får man tåla.

 

Fullring, i SH är det troligare att det är jag som står för betandet med låga PP.

 

preflopplösheten - går inte att ge en siffra på det, beror helt och hållet hur bordet är.

 

Hmm, intressant!

 

Hur gör du för att maximera vinsten när du träffar set på floppen? Säg att du har 44 och floppen är 47J regnbåge. Fi innan dig betar pott och du har satt honom på högt PP (inte JJ...!) eller AK. Syn, reraise eller allin direkt?

 

Hur gör du om det checkats fram till dig? Given check på lägre nivåer! Kanske givet bet på din nivå för att få det att se ut som du försöker köpa potten eller...? Har för mig att Doyle skrev att han betar för att dölja sitt set.

 

Tycker inte jag får ut max i dessa situationer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan spela lite hur som helst, bara man ger fan i att checkraisa när man har set...

 

Flopat set är inte så svårt att spela utan tvärtom en otroligt trevlig hand. Det gäller ju som sagt att låta bli raiseknappen även om det är svårt. Hur gör man de där dagarna när man efter flera försök äntligen flopar set och så är hela flopen enfärgad och två snubbar före bettar som svin? Jag hatar såna lägen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan spela lite hur som helst, bara man ger fan i att checkraisa när man har set...

 

Flopat set är inte så svårt att spela utan tvärtom en otroligt trevlig hand. Det gäller ju som sagt att låta bli raiseknappen även om det är svårt. Hur gör man de där dagarna när man efter flera försök äntligen flopar set och så är hela flopen enfärgad och två snubbar före bettar som svin? Jag hatar såna lägen!

 

 

Du måste ställa in här eftersom du har så många outs. 10 outs till kåk eller fyrtal.

 

Jag foldade ett set mot ett reraise med enfärgad flop en gång... :oops:

 

 

Fan vad jag är weak...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flopat set är inte så svårt att spela utan tvärtom en otroligt trevlig hand. Det gäller ju som sagt att låta bli raiseknappen även om det är svårt. Hur gör man de där dagarna när man efter flera försök äntligen flopar set och så är hela flopen enfärgad och två snubbar före bettar som svin? Jag hatar såna lägen!

 

Det är ju sämre set, tvåpar, tptk överpar samt alla draghänder som ska betala ditt set så det är bara hoppas att någon sitter på en sådan hand. Du ska inte behöva bli dog i handen och dra mot kåk mot redan färdig stege/färg för att få action i handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte behöva bli dog i handen och dra mot kåk mot redan färdig stege/färg för att få action i handen.

 

Kan du förklara detta närmare. Hänger inte riktigt med. Vad ska jag göra?

 

Det jag menade var att det är bättre att spela handen direkt för att de händer jag nämde ändå kommer syna alternativt höja dig, istället för att de som drar till sina stegar/drag får göra det med korrekta odds och _du_ sedan blir den som drar till kåk/fyrtal mot fi's redan klara femkortshand.

 

 

Får du ingen action, synd, men du kan ändå inte få betalt om ingen har träffat något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att trådskaparen verkar alltför fäst vid en fixerad strategi.

Om jag tror att blindsen är tighta höjer jag från sen position utan att titta på mina kort. Om en übertiltad person med 200bb höjer före floppen, hänger jag med på J6o. Attackera, attackera, attackera...

 

Var med i många potter och utnyttja all edge som finns att untyttja. You can't miss them all. Men missuppfatta dock inte detta:

Kan du syna, höjer du - och när du gör det har du alltid din position i bakhuvudet.

 

Men välj bord med:

"Intelligenta" spelare (dvs folk som spelar ABC-poker SH)

Passive spelare

Tighta spelare

Alternativt någon maniac (men då måste du byta växel till att bli calling station)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en sak fattar inte. Är det ett stort mål för dig att stjäla potterna preflop? Är inte det bara skitpengar eller hur hänger detta ihop?

 

Man får en vädligt loose image som "killen som höjer med allt" och när man väl då har ett monster tenderar man att få rätt schysst betalt.

 

Japp, och man kan värdebeta typ näst högsta paret med halvrisig kicker hela vägen, och få betalt av en motståndare som tror att man bluffar

 

Ja, eller så vaknar han upp med högsta paret och synar ner dig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På låga pockets och låga connected suited händer så brukar jag calla ibland om jag ligger i late position... men höja ser jag egentligen ingen vidare jätte anledning till? Isf att försöka visa sig ha en bättre hand en man egentligen har men lönar sig detta verkligen i längden är jag osäker på. :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På låga pockets och låga connected suited händer så brukar jag calla ibland om jag ligger i late position... men höja ser jag egentligen ingen vidare jätte anledning till? Isf att försöka visa sig ha en bättre hand en man egentligen har men lönar sig detta verkligen i längden är jag osäker på. :shock:

 

Det finns ju olika sätt att spela händerna på.

Du kan höja en Suited Conector pocket cards, du kan "Limp in" med korten... Det bästa är ju ifall du varierar dig, i annat fall så läser motståndarna sönder dig tillslut. Det finns väldigt många olika sätt att spla händerna på och det ska man ta med i beräkningarna och därför variera dem.

 

Om du läser så är det många som säger att dem får bra betalt med sutied connected händer när dem träffar och det stämmer! Man kan ta hem riktgt goa Potter. Själv har jag börjat spela mer och mer draghänder, både Suited och Off-suited för att variera mitt spel. Off-suited händer kör man med lite eftertanke dock.

Nä, nu är det frukost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag ogillar att limpa med en låg SC i ett cashgame. Är det inte någon som höjt tidigare, så brukar jag höja potten själv. Det minskar sannolikheten t.ex. för att någon annan spelare träffar en bättre stege än mig om låga kort kommer och man har minskat motståndarnas handdistrubition. Ett annat motiv är att få in lite pengar i potten så att motståndaren blir mindre villig att kasta topp- eller överpar. Dock så vill jag möta djupa stackar och ha vettig position med låga SC och med låga PP så tycker jag positionen är av mindre vikt. Dessa kort är de som jag plussar absolut mest med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att höja suited connectors är något jag gör enbart för att variera mig, och alltså inte speciellt ofta. Om jag höjt ska ingen kunna spika mig på en premium hand, det är min tanke. Höjningen är också till hälften en semi-bluff.

 

Jag höjer vanligen pockets, men limpar gärna med de allra minsta. I väldigt lösa game höjer jag 55-88 mer sällan, eftersom man mindre sannolikt kan sno potten med ett bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående paren - jag brukar inte åerhöjja med par, inte ens de höga (har jag KK så vill jag fånga någon, har jag låga par så vill jag floppa triss och på det sättet fånga någon. Med alla par så är mitt mål att dubbla upp om jag floppar hårt, (alltså inte stjäla potten preflop). Däremot så vill jag stjäla potten preflop med alla SC.

 

Först in så höjjer jag med alla PP.

 

Du menar att du reraisar preflop med sc, men inte med KK?

Visst jag kan förstå andledningen att du vill att fi ska kunna befå misstag postflop. Men att reraisa med sc? Det kan inte vara något du gör ofta?

Vilken reraise HD skulle du få i så fall? sc AK AA?

Då måste du både ha koll på fi och hans spelstil måste vara vek.

 

Har själv suttit och tänkt mycket på preflop spelet de senaste dagarna, så det var guld att ni redan hade startat en tråd om detta.

 

Jag spelar betydligt tightare än stilen ni diskuterar här.

Men kanske beror det på att jag är en "vek" multitablare som spelar 3-4 bord ;)

 

Skulle kunna tänka mig att spela såhär i sen possition med få limpare och svaga blinds (sh).

Men att höja med låga PP utg? och sc? Då måste man verkligen vara säker på att ha ett tightvekt/passivtvekt bord? Samt att motståndarna måste veta att du är berädd att slåss för din investering (dvs inte tycka att du är vek, utan de ska tycka du är jobbig att ha att göra med postflop)

 

Det jag funderar över är om jag ska öppna preflop tidigt med par som 77 och lägre? Säg att jag får syn från sen poss. Hur skoj är det då?

Då sätter jag mig i en situation som jag måste slå mig ur ca 7 ggr av 8.

Visst får jag 2 syn får jag ibland implicita odds för setet.

 

En annan hand jag funderat över över även AJ+AJs i samma tidiga possition. Den känns nästan värre än låga PP då man kan få massa tråkiga problem postflop.

 

Vidare har jag funderat på sen possition mot 2 eller flera limpare, alternativt lösa blinds och en limpare.

 

Vilka händer känns korrekt att höja då?

AJ känns ju lite roligare i alla fall, men pockets då?

Vinner man tillräckligt ofta potten direkt med pockets under TT, för att det inte ska vara bättre att limpa med? Man får har ju rätt många spelare mot sig när man sätter sitt set, så endel pengar blir det ändå.

 

Samma sak i SB o BB när det limpat med spelare.

Kom fram till att om det är 1st limp som är rätt vek, borde man kunna höja som i sen possition. Han lär knappast ha något han vill kriga så hårt med. Men om det är 2 eller fler motståndare med så blir det genast mycke tuffare. Vilka händer bör höjas där? 88 och uppåt? AJ?

 

Vidare tycker jag personligen att sc är rätt kasst att höja med.

I alla fall om man har passiva spelare vid bordet.

Samt när man multitablar som jag gör. Man träffar aldeles för sällan bra och man hamnar hela tiden i situationer som man slå sig ur.

 

Såklart snackar jag inte om hur jag alltid hade tänkt spela. Bara på vid normala omständigheter.

 

Detta kanske skulle skrivits i en egen tråd, pga att ni diskuterat loose preflop stil innan. Fast det var ju en sån fin tråd ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Höjer du hellre med AJo än låga PP? AJo är en hand som jag endast spelar från knappen eller mörkarna, och absolut inte i en höjd pott. Är stackarna hyfsat djupa så tar jag 99/100 ggr hellre 22 än AJo. Dessutom så är det inte särskilt ofta det krävs två pers för att du ska få odds så det räcker för att spela dina PP och kasta när de inte trissar, tumregeln jag kör på är att de ska ha 20 x deras bet i stacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...