Gå till innehåll

Förbättra mattekunskaperna

mrbambocha

Recommended Posts

Hej.

Har nyligen börjat sätta mig in i pokermatte, men där finns en hel del frågetecken. Därför undrar jag om någon kunde hjälpa mig reda ut exemplen nedan.

Undrar även om det finns något program, tråd, där man kan öva upp snabbheten och förståelsen på dessa uträkningar, då det redan finns tillräckligt att hålla reda på under ett spel. Har även väldigt svårt för att räkna på EV, några råd till att bli bättre på detta?

Ex1

Hero: 6s7s

Pott: $700

Flop As 6d 3c

Hur mycket får Fi beta som mest för att jag ska calla?

Jag har 5 outs för att träffa triss eller tvåpar.

Men jag har även stegdrag och färgdrag.

Hur får jag med detta i beräkningen?

Ex2

Vad är skillnaden:

Jag har 5 outs = 8.4:1

Eller räkna 5 outs x 4 % = 20% = 4:1

Ex3

If someone opens 100% of his hands to 3bb and you have Qh 7c, you might say: "I have a hand that has 51% equity against his range and I'm getting 2:1 to call"

Ex4

Alice holds A6. She is heads up with Brian, who holds 22. The flop is 973 with no cards of the same suit.

Alice has pot equity of 31.5%

Brian has pot equity of 68.5%

(In other words, if there was no further betting, and the players simply turned up their hands and were dealt the turn and river, Alice is 31.5% likely to win the pot.)

If Brian is 70% likely to fold against a pot-size bet of Alice, Alice's fold equity is 70% times 68.5%, or 48.2925%. Consequently, Alice can consider that her hand equity if she bets will equal 31.5% + 48.2925% = 79.7925%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par korta svar:

Ex2

Vad är skillnaden:

Jag har 5 outs = 8.4:1

Eller räkna 5 outs x 4 % = 20% = 4:1

Den första är dina odds på turn, och den andra på floppen. På floppen har du två chanser att träffa nån av dina outs.

Ex3

If someone opens 100% of his hands to 3bb and you have Qh 7c, you might say: "I have a hand that has 51% equity against his range and I'm getting 2:1 to call"

Ex4

Alice holds A6. She is heads up with Brian, who holds 22. The flop is 973 with no cards of the same suit.

Alice has pot equity of 31.5%

Brian has pot equity of 68.5%

(In other words, if there was no further betting, and the players simply turned up their hands and were dealt the turn and river, Alice is 31.5% likely to win the pot.)

If Brian is 70% likely to fold against a pot-size bet of Alice, Alice's fold equity is 70% times 68.5%, or 48.2925%. Consequently, Alice can consider that her hand equity if she bets will equal 31.5% + 48.2925% = 79.7925%.

Jag gillar egentligen mer att räkna åt andra hållet, det är enklare. Här har man räknat ut fold equityn för sig, dvs hur mycket equity får vi utöver vår pot equity genom vår bet. Hur då? Jo, vi har ju redan vår pot equity på 31%, och fi har 68,5%. Alltså, fi kommer vinna 68,5% av gångerna om det inte bettas nåt mer. Men genom att betta så att han lägger sig 70% av gångerna, inkluderat 70% av de gånger han annars skulle ha vunnit (samt inkluderat de gånger vi hade vunnit vid en SD, men det gör ju ingen skillnad för resultatet att vi vinner genom att han foldar ist för genom SD), så berövar vi honom på 70% av hans 68,5%. Vår fold equity är alltså 70% * 68,5% = 47,95%. Lägg till detta de 31,5% pot equity vi redan hade, och vår hand equity är 79,45%.

Ett enklare sätt att räkna är detta: I 70% av fallen foldar han när vi bettar, och vi vinner i dessa fall. I 30% av fallen foldar han inte, men i 31,5% av dessa fall vinner vi ändå. 70% + 30% * 31,5% = 79,45%.

Länk till kommentar

Ex1

Ok Opteron, jag förstår att det finns olika sätt att spela denna handen.

Men min fråga var rent matematisk, hur räknar jag ut mina odds att träffa då jag har flera sätt att träffa på? Triss + 2 par + kåk + stege + färg.

(Antar att man rent praktiskt bara räknar på 5 outs).

Ex2

Ok.

Så om jag förståt det rätt så tar man outs X 4% på flop

och outs X 2% på turn?

Ex3

Hur vet man att Q 7 har 51% equity?

Ex4

Samma sak här, hur vet att en viss hand har en sådan equity, finns det något system eller måste man lära sig det utantill?

Och sen följer hela uträkningen efter det. Hur räknar man ut det om man spelar utan program eller om man spelar live?

Länk till kommentar

Ex1

Ok Opteron, jag förstår att det finns olika sätt att spela denna handen.

Men min fråga var rent matematisk, hur räknar jag ut mina odds att träffa då jag har flera sätt att träffa på? Triss + 2 par + kåk + stege + färg.

(Antar att man rent praktiskt bara räknar på 5 outs).

Eftersom jag är lat nu för tiden så länkar jag till ett inlägg jag skrivit förut. =)

Länk till 2+2

Det handlar om partiella outs. Beräkningen kompliceras ytterligare av att man ska undvika att dubbelräkna kombinationer. Om du räknar på fel sätt kan du till exempel råa räkna tvåparen två gånger - en gång för alla tvåpar och en gång för alla kåkar, där ju tvåpar är en del av handen.

Ex2

Ok.

och outs X 2% på turn?

Ja, om man ska använda sig av den där tumregeln, vilket jag dock inte rekommenderar. Leta ist upp en outstabell och försök lära dig den något så när. Använd tumregeln som referens och se hur mycket verkligheten skiljer sig från tumregeln vid olika antal outs. Det tror jag är det lättaste sättet att lära in den.

Ex3

Hur vet man att Q 7 har 51% equity?

Eftersom fi i exemplet höjer med alla händer, så kan han ha vilken hand som helst nu när han väl har höjt (vi kan inte utesluta nån hand ur hans tänkbara HD). Q7 har 51% equity i snitt mot alla möjliga motståndarhänder, dvs mot hans HD.

Ex4

Samma sak här, hur vet att en viss hand har en sådan equity, finns det något system eller måste man lära sig det utantill?

Och sen följer hela uträkningen efter det. Hur räknar man ut det om man spelar utan program eller om man spelar live?

Skaffa Poker Stove, som är helt gratis, och testa en massa simulationer för att få en känsla för vilka händer som har vilken equity i olika situationer. Gör några simulationer om dagen, så blir du rätt bra på det snart.

Om man inte är en riktig mattewiz så finns det ingen direkt metod att beräkna detta vid bordet. Det gäler att ha känsla, och det får man med analys vid sidan om bordet.

Länk till kommentar

Härligt, tack så mycket för svaren.

Verkar vara väldigt vättigt att lära sig oddsen utantill och att öva på några EV varje dag. Kommer göra detta och öva på att läsa händer ett tag nu innan jag sätter mig vid pokerbordet igen. Har du något förslag på hur jag kan öva på att läsa händer/range? Kommer kolla på wilt on tilt´s på deucescracked videos om just detta, men finns det något program eller sida så som man kan öva detta på?

En fråga till.

Om jag på floppen träffar färgdrag.

Vilka odds räknar jag på då för att träffa färg?

Räknar jag på 9 * 4 = 36 = 2:1 eller 9 * 2 = 18 = 4.22:1.

Vilka händer är det som ger 15-21 outs?

Länk till kommentar

Vilka händer är det som ger 15-21 outs?

15 outs= straightflushdrag.

Tex:

Du har KQss, floppen kommer

JT6ss. 9färgouts + 3 äss + 3 tior (för du har ju redan räknat tiorna och ässen i din färg)=15 outs. Det här är dina outs för att få straight/flush. Om FI har underpar eller underkort så är både K och Q outs för en vinnande hand för dig.

Så i det fallet: 15+6=21

Länk till kommentar

I dom kortlekar jag brukar spela med så finns det bara en K och en Q i varje färg, så för mig är det väldigt svårt att floppa tvåpar och färgdrag men jag vet inte hur det är med dig :-P

Antar att du menar ifall floppen är JT6ss. Isf har du 21 outs.

Är floppen JTTss oc fi har underpar så har du maximalt antal outs, dvs 23.

Är rätt trött nu så orkar inte räkna, tror jag har rätt iaf.

Länk till kommentar

I dom kortlekar jag brukar spela med så finns det bara en K och en Q i varje färg, så för mig är det väldigt svårt att floppa tvåpar och färgdrag men jag vet inte hur det är med dig :-P

Happens all the time :D

Antar att du menar ifall floppen är JT6ss. Isf har du 21 outs.

Är rätt trött nu så orkar inte räkna, tror jag har rätt iaf.

Nej du har naturligtvis rätt jag menade JT6ss. (Stod KQ6ss innan):-) Har rättat till det nu

Länk till kommentar

och outs X 2% på turn?

Ja, om man ska använda sig av den där tumregeln, vilket jag dock inte rekommenderar.

Det rekommenderar jag att du gör (och jag är ju löjligt mkt bättre pokerspelare än Klyka, ldo). Men det skadar inte att du modifierar tumregeln en aning: På flopp räknar du 4% per out, upp till 9 outs. För varje out därutöver lägger du på 3%. På turn är varje out värd 2,2% (enkelt att räkna: gånger två, plussa på en tiondel).

Det här räknesättet är en approximation som definitivt är tillräckligt nära det sanna värdet för att du med gott samvete kan bränna upp outstabellen.

Länk till kommentar

Jag undrar om ni räknar varje gång? Själv räknar jaf bara när jag måste, dvs det kommer en överraskande bet eller höjning, då får jag lugna mig lite och även ta in matematiken i spelet. Då räknar jag på det enkla sätt som Fiserman63 skrev. Fold eq( eller vad det nu heter) räknar jag aldrig på, det lär man sig efter en stund vad rätt bet och läge är för att få motspelaren att lägga sin hand som då troligen är bättre än min. Men det är kul att läsa och förstås bra att kunna men som sagt, själv lägger jag inte ned mödan förrän det bränner till. Skulle jag göra det skulle jag nog få kockan på mig varje hand. Ha ha!

Länk till kommentar

Jag tycker också det är väldigt svårt att floppa tvåpar och färgdrag, men jag vet att det finns de som kan. Richthofen här på forumet lyckades ju. :-D

http://pokerforum.nu/forum/texas-holdem/23665-nl-vad-skulle-du-ha-gjort.html

Sorry för OT.

Länk till kommentar

och jag är ju löjligt mkt bättre pokerspelare än Klyka, ldo

:evil: :evil: :evil: Det värsta är att det med all säkerhet stämmer.. :(

Men FiShermans tumregel är bra. Använd den tills vidare. Fast det är alltid bättre att kunna utantill än att behöva räkna. Du har tillräckligt att tänka på utan att behöva göra beräkningar som du lika gärna kan lära dig utantill.

Länk till kommentar