Gå till innehåll

Triss mot triss - Omaha


Ray-Ban

Recommended Posts

Jag har nu under två dagar haft ett fruktansvärt oflyt och det ska medges att jag med tiden inte lyckades undvika tilt och därmed kombinationen sämre spel. Mot killar i "burning hotseats" är det enligt min mening bättre att fly än illa fäkta. Nog om det.. jag undrar hur ni erfarna lirare resonerar när ni får låg triss mot någon som ger kraftig moteld utan möjlig stege och utan att ni själva har något direkt drag? Brukar ni lägga handen då eller hoppas ni på det bästa? Jag floppade nämligen låg triss mot högre triss vid flera tillfällen igår och om det t ex ligger två i samma färg så kan man ju inte veta om han bara sitter med esshögt färgdrag. Samma sak med floppat tvåpar med AK då tredje kortet är t ex en 8:a (kan ju inte vara stege) och den andre återhöjer kraftigt. Är det fold som gäller då eller ska man riskera hela stacken mot uppenbar triss på att få in stege eller kåk? Faktum är ju att han också kan sitta på ett stegdrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att floppar två personer triss så kommer båda att vara all-in innan river.

Att floppa lägsta trissen på tex en T hög bräde är ju drömhanden att busta KK, AA t.o.m. QQ & JJ kanske.

 

Jag med mina pokerkunskaper (ganska nybörjarmässiga men ändå), har svårt att se att personen med lägre triss inte kommer att bli pank.

 

Ni riktiga experter får gärna rätta mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att floppar två personer triss så kommer båda att vara all-in innan river.

Att floppa lägsta trissen på tex en T hög bräde är ju drömhanden att busta KK, AA t.o.m. QQ & JJ kanske.

 

Jag med mina pokerkunskaper (ganska nybörjarmässiga men ändå), har svårt att se att personen med lägre triss inte kommer att bli pank.

 

Ni riktiga experter får gärna rätta mig.

 

Vi är i Omahaforumet nu. Doyle tror jag förövrigt inte lirar Omaha. I Poker After Dark för någon dag sedan sa han att han inte kända sig bekväm i PLO.

 

Vika bottenset eller inte beror ju mycket mot vilken FI. 200BB djupt mot en hyfsat bra spelare är jag inte så nöjd med bottenset utan drag. Men mot någon aggrodonk 100bb djupt så visst. Ta och folda skräpet pre är ju det enklaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att floppar två personer triss så kommer båda att vara all-in innan river.

Att floppa lägsta trissen på tex en T hög bräde är ju drömhanden att busta KK, AA t.o.m. QQ & JJ kanske.

 

Jag med mina pokerkunskaper (ganska nybörjarmässiga men ändå), har svårt att se att personen med lägre triss inte kommer att bli pank.

 

Ni riktiga experter får gärna rätta mig.

I mitt fall blev T-hög en mardröm eftersom fi träffade med just TT två gånger vilket innebar att stacken antingen blev 15 % eller försvann helt :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Triss mot triss är jäkligt ovanligt. De smällarna får man ta.

 

Om man funderar på att folda en låg triss så anser jag att det är bättre att inte spela de låga pocketparen alls.

 

Det ska till något väldigt speciellt för att jag ska överväga att folda en triss.

Men det måste ju samtidigt finnas skäl till att man får så kraftig moteld om det ännu inte finns någon stegmöjlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är i Omahaforumet nu. Doyle tror jag förövrigt inte lirar Omaha. I Poker After Dark för någon dag sedan sa han att han inte kända sig bekväm i PLO.

 

Vika bottenset eller inte beror ju mycket mot vilken FI. 200BB djupt mot en hyfsat bra spelare är jag inte så nöjd med bottenset utan drag. Men mot någon aggrodonk 100bb djupt så visst. Ta och folda skräpet pre är ju det enklaste.

Fast ibland har man ju t ex AK44 och det är ju inte direkt skräp utan en hand man åtminstone vill se floppen med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Triss mot triss är jäkligt ovanligt. De smällarna får man ta.

 

Om man funderar på att folda en låg triss så anser jag att det är bättre att inte spela de låga pocketparen alls.

 

Det ska till något väldigt speciellt för att jag ska överväga att folda en triss.

 

 

Ojdå. Missade att det var Omaha :oops: . Då har jag ingen större koll... Skyller på att jag är/var morgontrött :-) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägsta trissen är automatfold i vissa lägen (där har man bränt sig för många gånger helt enkalt).

 

Problemet ligger i mellantrisen i Omaha.

Händer som 77-99 ja. Svårfoldade jäklar så vida det inte ligger en dam, kung eller ess på bordet mot någon som har maxhöjt före floppen. TTT verkar vara den mest ultimata trissen eftersom den inte lika lätt blir misstänkt plus att den oftare bidrar till stegar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Händer som 77-99 ja. Svårfoldade jäklar så vida det inte ligger en dam, kung eller ess på bordet mot någon som har maxhöjt före floppen. TTT verkar vara den mest ultimata trissen eftersom den inte lika lätt blir misstänkt plus att den oftare bidrar till stegar.

 

Som har maxhöjt före floppen? Jag kan se iallafall 20 händer där man pottar pre. 20 händer förutom pocket Q,K eller A.

 

Du bör snarare vara lite nervös, om du själv gått med i en 4bettad pot pre...eller om du pottar flop, och får omslag pot..

 

Men potbet pre säger ingenting. Egentligen, inte för denna situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som har maxhöjt före floppen? Jag kan se iallafall 20 händer där man pottar pre. 20 händer förutom pocket Q,K eller A.

 

Du bör snarare vara lite nervös, om du själv gått med i en 4bettad pot pre...eller om du pottar flop, och får omslag pot..

 

Men potbet pre säger ingenting. Egentligen, inte för denna situation.

Det är sant men det är trots allt betydligt vanligare att någon som pottbetar pre har AA på hand än dem som bara synar (ofta lycksökare).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typ såna här händer som man springer in i allt för ofta...

 

Seat 3: bin2***3 ($20,90 in chips) DEALER

Seat 4: 5mok***4 ($26,75 in chips)

Seat 5: rAtBoNer ($28,80 in chips)

Seat 6: robi***6 ($20,90 in chips)

Seat 7: Caar***7 ($19,50 in chips)

Seat 8: 4Kin***8 ($45 in chips)

rAtBoNer: posts small blind $0,10

robi***6: posts big blind $0,20

Dealt to rAtBoNer [8s,9h,Js,7h]

Caar***7: folds

4Kin***8: calls $0,20

bin2***3: folds

5mok***4: folds

rAtBoNer: raises to $0,80

robi***6: calls $0,60

4Kin***8: calls $0,60

*** FLOP *** [9d,Kh,8d]

rAtBoNer: bets $2,40

robi***6: folds

4Kin***8: raises to $9,60

rAtBoNer: calls $7,20

*** TURN *** [8c]

rAtBoNer: is all in 18.4000

4Kin***8: calls $18,40

4Kin***8: shows [9c As 9s 4d]

rAtBoNer: shows [8s 9h Js 7h]

*** RIVER *** [6c]

***SHOW DOWN***

4Kin***8: wins $55,50 with Full House, Nines full of Eights

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typ såna här händer som man springer in i allt för ofta...

 

Seat 3: bin2***3 ($20,90 in chips) DEALER

Seat 4: 5mok***4 ($26,75 in chips)

Seat 5: rAtBoNer ($28,80 in chips)

Seat 6: robi***6 ($20,90 in chips)

Seat 7: Caar***7 ($19,50 in chips)

Seat 8: 4Kin***8 ($45 in chips)

rAtBoNer: posts small blind $0,10

robi***6: posts big blind $0,20

Dealt to rAtBoNer [8s,9h,Js,7h]

Caar***7: folds

4Kin***8: calls $0,20

bin2***3: folds

5mok***4: folds

rAtBoNer: raises to $0,80

robi***6: calls $0,60

4Kin***8: calls $0,60

*** FLOP *** [9d,Kh,8d]

rAtBoNer: bets $2,40

robi***6: folds

4Kin***8: raises to $9,60

rAtBoNer: calls $7,20

*** TURN *** [8c]

rAtBoNer: is all in 18.4000

4Kin***8: calls $18,40

4Kin***8: shows [9c As 9s 4d]

rAtBoNer: shows [8s 9h Js 7h]

*** RIVER *** [6c]

***SHOW DOWN***

4Kin***8: wins $55,50 with Full House, Nines full of Eights

 

Varför har du trixat i HHn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typ såna här händer som man springer in i allt för ofta...

 

Seat 3: bin2***3 ($20,90 in chips) DEALER

Seat 4: 5mok***4 ($26,75 in chips)

Seat 5: rAtBoNer ($28,80 in chips)

Seat 6: robi***6 ($20,90 in chips)

Seat 7: Caar***7 ($19,50 in chips)

Seat 8: 4Kin***8 ($45 in chips)

rAtBoNer: posts small blind $0,10

robi***6: posts big blind $0,20

Dealt to rAtBoNer [8s,9h,Js,7h]

Caar***7: folds

4Kin***8: calls $0,20

bin2***3: folds

5mok***4: folds

rAtBoNer: raises to $0,80

robi***6: calls $0,60

4Kin***8: calls $0,60

*** FLOP *** [9d,Kh,8d]

rAtBoNer: bets $2,40

robi***6: folds

4Kin***8: raises to $9,60

rAtBoNer: calls $7,20

*** TURN *** [8c]

rAtBoNer: is all in 18.4000

4Kin***8: calls $18,40

4Kin***8: shows [9c As 9s 4d]

rAtBoNer: shows [8s 9h Js 7h]

*** RIVER *** [6c]

***SHOW DOWN***

4Kin***8: wins $55,50 with Full House, Nines full of Eights

 

Bottentvå+nästnöthålpipa spelar ju inte så jäkla bra på den floppen heller. Sen förstår jag inte riktigt vad din bet på turn är bra för. Alla händer som har dig slagen kommer att syna, och du kommer få fold till 99% om du leder. Om du tror att du har bäst hand på turn (tror du inte det på en 8:a så borde vi foldat flopp) så checka och låt honom "bluffa". Det enda du hoppas på egentligen är att han sitter på K9xx och tror att du är på ett drag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...