Gå till innehåll

PLT - JJ mot höjningar preflop


Broccoli

Recommended Posts

Pot limit Texas Hold'em med $0,25-0,5 i mörkar, 9 personer runt bordet, och som vanligt med största delen mer eller mindre stora tomtar (jag en av dem? :)).

 

JJ kan vara en lurig hand att spela, och även om det gick bra denna gång vet jag inte om jag spelade rätt.

 

Förutom jag är två spelare insyltade i den här handen:

Localboy: Stor tomte, spelade t.ex. 63o trots en pottstor höjning preflop. Stack på $43.

Slick75: Verkar inte helt stabil heller, och har övervärderat en och annan av sina händer preflop, med ordentliga förluster som följd. Stack på $9.

Jag har $49 och täcker alltså båda.

 

 

*Preflop*

Jag sitter i sb med J :club: J :spade: . Slick75 sitter UTG och limpar, och Localboy höjer därefter till $2. Även om han spelat svaga händer tidigare, så är det ju inte säkert att han höjer med vad som helst, särskilt i tidig position. Å andra sidan tar dåliga spelare inte så mycket hänsyn till position. Många övervärderar också små par tycker jag mig ha märkt.

 

Alla foldar fram till cut off som synar, knappen lägger sig, och jag funderar. Jag kanske borde slå om, men min hand är ju inte superstark så jag väljer att försöka se en flopp. Big blind lägger sig och nu väljer plötsligt Slick75 att slänga in resten av sina $8.50. Localboy synar, knappen lägger sig, och jag funderar igen. Potstorleken är $22,50 och det kostar mig $7 att syna. Cirka 1 mot 3 alltså, och det är bara jag, Slick75 och Localboy kvar i potten.

 

Slick75 verkar alltså inte allt för bra, och det är ganska vanligt att se folk med mer eller mindre liten stack slänga in allt de har preflop på tveksamma händer och hoppas på det bästa. Localboy synar bara, vilket åtminstone borde utesluta AA och KK. Jag väljer att syna och tänker att kommer inga kort över J på floppen ställer jag in. (Det blir inte riktigt att ställa in, men pottstorleken är då $29,50 och Localboy har cirka $33 kvar.)

 

*Flop*

5 :heart: 6 :diamond: 9 :diamond:

Potten är alltså $29,50, och eftersom Slick75 är all-in, är det bara jag och Localboy som kan agera.

Jag bettar $29,50 och Localboy lägger sig ganska fort.

 

*Turn och river*

(5 :heart: 6 :diamond: 9 :diamond: )9 :club: T :club:

 

*Showdown*

Slick 75 visar A :diamond: Q :heart: och jag vinner potten på $29,50.

 

*Post-mortem & övriga kommentarer*

Slick75 läste jag någorlunda rätt, AQo får väl kallas en tveksam hand i det här sammanhanget. Frågan är vad Localboy hade. Min gissning är Ax eller Kx eller kanske ett litet par som 77 eller 44. Frågan är om jag gjorde rätt som bettade floppen, han hade ju kunnat träffa ett set. Å andra sidan vill jag nog inte lägga mig med den floppen, så eftersom jag agerar först måste jag kanske betta för att inte ge gratiskort. Ett annat alternativ är att betta mindre och riskera mindre pengar. Det skulle å andra sidan signalera svaghet eftersom jag nästan alltid bettar pott, och därmed öppna för bluff.

 

Detta var min första HH-post, och den blev kanske lite lång. Men kommentarer uppskattas!

 

/Marcus

Edit:Blev visst liten omkastning av namnen på slutet! Rättat nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mycket bra information om spelarna men ett råd är att ta hem HH från 24h. jag tror att du skrivit lite fel för om slick75 är all in så får du se hans hand i HH så det är inte speciellt svårt att lista ut ;)

 

jag tycker du gjorde helt rätt hela vägen. sällan man får utdelning på JJ om man inte träffar setet och höjning preflop känns nästan meningslös på 24h om man inte sitter med KK/AA eftersom så många hänger med ändå. sen slick75 och localboy har jag själv lirat emot så jag vet att dom kan sitta med allt från rags till mer rags ;)

 

efter floppen så gjorde du helt rätt då du är favorit mot 2 överkort och att du pressar ut överkorten med din höjning.

 

bra spelat!

 

btw vad heter du på 24h?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mycket bra information om spelarna men ett råd är att ta hem HH från 24h. jag tror att du skrivit lite fel för om slick75 är all in så får du se hans hand i HH så det är inte speciellt svårt att lista ut ;)

Japp, jag skrev fel, jag kastade om deras namn! Men det är fixat nu.

 

bra spelat!

Tack :)

 

btw vad heter du på 24h?

Hum, vill man säga det? Till skillnad från megasiter som Party m.fl. är ju risken rätt stor att folk som läser det man skriver här också kan spela på samma bord dagen efter. Så man vill ju inte avslöja för mycket hur man spelar. Men med tanke på all hjälp man kan få här så får jag väl bjuda på det: Dominique.

 

/Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om jag gjorde rätt som bettade floppen, han hade ju kunnat träffa ett set. Å andra sidan vill jag nog inte lägga mig med den floppen, så eftersom jag agerar först måste jag kanske betta för att inte ge gratiskort. Ett annat alternativ är att betta mindre och riskera mindre pengar. Det skulle å andra sidan signalera svaghet eftersom jag nästan alltid bettar pott, och därmed öppna för bluff.

 

Helt rätt att betta på floppen. Du har överpar, leder förmodligen här och måste betta stort eftersom din hand är sårbar mot överkort. Du kanske skulle ha kunnat betta lite mindre, typ 10-15 istället för pottens storlek - OM du är slagen, så går han all-in, och om han synar på sina överkort så är han underdog oddsmässigt, och du tjänar mer pengar i långa loppet. Men som du säger, det öppnar för bluff & du vet ju själv hur denna spelare spelar, så om han bluffar ofta så gjorde du helt rätt i att betta potten. Mot en passiv spelare skulle det dock vara bättre att ha bettat mindre.

 

Bra spelat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...