Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Problemet är som Mohican skriver att man inte skattar på nettovinsten utan på hela beloppet. Än mer absurt är exemplet där du kan sätta in pengar idag och ta ut dem imorgon utan att ens lägga ett spel eller spela en hand och ändå ska du skatta för dem.

Här måste skattemyndigheten verkligen tänka om och beskatta nettovinsten och inte bruttovinsten. Detta vore logiskt att faktiskt betala skatt för.

Igentligen så ska man skatta på varje vunnen pott. Allså vinner man 10K och förlorar 8K på en månad totalt så ska man skatta på dom 10K fast man har igentligen bara vunnit 2K totalt.

Så ser reglerna ut idag, men som tur är så inser skatteverket också hur orimligt det är, så dom är oftast ute efter dom som spelar turneringar.

• Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Postad
Jag förstår inte skattesmitningen överhuvudtaget! Ni vill ta del av det som erbjuds men inte bidra för fem öre. Det känns som om att det är väldigt unga personer som pratar.

Vänta tills ni har familj och barn, då är ni jävligt glada att ni finns i systemet(inte Systembolaget).

När era far/morföräldrar eller föräldrar behöver hjälp så kan det vara bra att inte behöva betala i snitt 50 loppor i månaden för att de ska få den vård de behöver.

Inte så jävla kul om ens barn blir allvarligt sjuka och utnyttja sjukvården när man vet med sig att man är en fuskare.

Visst dra in en tusing på random svartjobb på helgerna men jag kan inte fatta att man inte vill bidra till det som man själv tar del av.

Tycker du det är skillnad mellan att spela på EU-sajt eller icke EU-sajt? Jag tillhör dem som enbart spelar på EU-sajter pga just skatteskäl, men jag bidrar ju exakt lika lite till systemet som dem som spelar på icke EU-sajter. Är detta ett problem för dig?

Varför är det förresten mer okej att ha ett random svartjobb på helgerna som man drar in 50k/år än att spela poker och inte skatta?

Postad
Tycker du det är skillnad mellan att spela på EU-sajt eller icke EU-sajt? Jag tillhör dem som enbart spelar på EU-sajter pga just skatteskäl, men jag bidrar ju exakt lika lite till systemet som dem som spelar på icke EU-sajter. Är detta ett problem för dig?

Varför är det förresten mer okej att ha ett random svartjobb på helgerna som man drar in 50k/år än att spela poker och inte skatta?

Öhh, hur får du ihop det där?

Om du spelar på EU-sajter bidrar ju sajten med skatt inom EU, det är ju det som är själva grejen.

Postad
Jag förstår inte skattesmitningen överhuvudtaget! Ni vill ta del av det som erbjuds men inte bidra för fem öre. Det känns som om att det är väldigt unga personer som pratar.

Om man spelar inom EU är pengarna skattade i det land som erbjuder spelen/pokern. Detta innebär att man alltså betalat skatt för den välfärd som vi har i EU som är ett ömsesidigt samarbete som gynnar alla länderna inom koalitionen. Att klaga på att man inte betalar skatt i Sverige när man gör det inom EU är där helt vansinnigt i mitt tycke. I så fall är det en sjuk nationalistisk åsikt som jag inte är överens om.

När man spelar utom EU är problem att reglerna är absurda. Med de regler som tillämpas skulle det vara exakt lika logiskt att man måste skatta på de pengar man har kvar i börsen när man åker hem från icke-EU land. Varför gör man inte detta? Är ju precis samma mekanism. Man har plånboken föll med $ och gör inte av med allt så varför ska man inte skatta för dessa?

Hade inte reglerna varit så absurda så att man trots att man förlorat 50000:- på poker ändå ska beskatta de 50000:- som man tar ut så skulle det inte vara denna "skatteflykt". Skulle man dessutom ordna med ett system där det var smidigt att deklarera detta skulle åtminstone jag göra det.

Till den dagen man infört vettiga förhållanden för att skatta går det helt enkelt inte att skatta frivilligt. Däremot spelar jag enbart utom EU när det inte erbjuds liknande tjänst inom EU. T.ex. har Poker Stars ett turneringsutbud som utklassar alla ställen inom EU du kan spela på. Det är helt omöjligt hitta Omaha turneringar med över 200 spelare inom EU. Det går inte att registrera sig till 180 personers SNG som är fulla inom 5 minuter inom EU.

Det största problemet är INTE att man försöker fly skatter utan att man inte ges en rimlig chans att betala den.

Postad

Vänta tills ni har familj och barn, då är ni jävligt glada att ni finns i systemet(inte Systembolaget).

När era far/morföräldrar eller föräldrar behöver hjälp så kan det vara bra att inte behöva betala i snitt 50 loppor i månaden för att de ska få den vård de behöver.

Inte så jävla kul om ens barn blir allvarligt sjuka och utnyttja sjukvården när man vet med sig att man är en fuskare.

Visst dra in en tusing på random svartjobb på helgerna men jag kan inte fatta att man inte vill bidra till det som man själv tar del av.

Jo för alla utom pokerspelare bidrar ju till systemet...

Postad

Skatteverket borde helt klart lägga lite ner lite energi i detta så skulle det komma upp en fin lösning tror jag, något som detta till exempel:

Om du spelar på en sajt utanför EU, ska du följa denna skatte kalender:

Har du haft en nettovinst på 20 000 - 100 000 2009 ska du skatta summan: 1099:-

Har du haft en nettovinst på 100 000 - 150 000 ska du skatta summan 20 000:-

Har du haft en nettovinst på 150 000 - 200 000 ska du skatta summan 29 900:-

Detta är ett exempel på en skattekalender vi pokerspelare skulle kunna följa t ex, men nu har jag bara valt några enstaka summor ur tomma intet, alltså inte räknat på detta någonting utan ville bara lägga fram ett exempel, vad tycker ni om det vore såhär?

Postad

Skatteverket? Det är regering och riksdag som beslutar om våra skatteregler, skatteverket utför bara det arbete som krävs för att få in beslutat skatteunderlag.

Dessutom, om skatteverket hade något sätt att räkna fram dina vunna potter så skulle de självklart beräkna skatten efter det, för det är så tolkningen av lagen är. Synd att de inte kan det för då skulle orimligheten i lagen bli så övertydlig att den skulle ändras omgående. Nu krävs det väl att en folkkär profil i klass med Astrid åker dit.

Sak samma, Internetpoker utanför EU kommer vara ett minne blott om 5 år, så varför bry sig.

Postad

Jag bidrar troligen mer till sveriges ekonomiska tillväxt än du gör trots att jag inte betalar skatt.

/Hampulito

Postad
Du får alltså inte dra av dina förluster, vilket du hade kunnat göra i vilket

j---a företag som helst. Inte att undra på varför pokerspelare vill "jobba svart"

Visst skattereglerna är inte bra. Men tror inte det gör så stor skillnad, folk skulle fortfarande försöka att undkomma skatten genom att fuska. Det är lika illa som alla skalbolagsaffärer. Tycker ni det skulle vara ok om jag köpte aktier och skickade pengarna från vinsten till danmark och åkte ned och hämtade dom för att slippa skatta? Är det vi vanliga knegare som ska betala skolan för både era och våra barn?

Postad
Skrev i årets deklaration, under övriga upplysningar, att jag vunnit x kronor (5-siffrigt belopp) under 2008 och att jag vunnit allt på fulltiltpoker.com. Beskedet jag fick är att jag ska skatta för 30% av det nu i november.

Funderar på att försöka visa för skattehandläggaren att fulltiltpoker bör godtas ha sitt huvudkontor på Irland. Har ni tips på vad som skulle kunna ingå i bevisningen?

Från den här tråden: http://pokerforum.nu/forum/ekonomi-skatt-och-juridik/53287-fulltiltpoker-skattefritt-post1326193.html#post1326193

Man kan tyda det här på att SKV faktiskt inte tillämpar sina regler bokstavligen, jag förutsätter iofs att floe inte enbart redovisat en turrevinst.

Postad
Tycker ni det skulle vara ok om jag köpte aktier och skickade pengarna från vinsten till danmark och åkte ned och hämtade dom för att slippa skatta?

ja, givetvis.

Är det vi vanliga knegare som ska betala skolan för både era och våra barn?

nej, bästa vore om vanliga knegare inte tvingades betala för dina barn.

Postad
Det räcker med att ta ut till neteller och sedan till banken.

Jag har gjort mängder av uttag senaste åren direkt från ftp och evp in på mitt bankkonto och har även överskridigt den magiska 150kkr gränsen vid ett flertal tillfällen lägg därtill att jag har nolltaxerat flera år i rad.

Jag har trots allt detta inte hört ett ord från skatteverket.

Men det är ju helt klart jobbigt att gå och oroa sig för att det ska komma någonting senare osv.

Spelar i nuläget på en EU site så nu slipper man oron.

Förmodligen så har du inte blivit granskad överhuvudtaget.

Skulle du bli det och skatteverket hittar ett kontoutdrag från evp eller ftp så blir det desto jobbigare.

Postad
Öhh, hur får du ihop det där?

Om du spelar på EU-sajter bidrar ju sajten med skatt inom EU, det är ju det som är själva grejen.

Blir det någon skillnad för svenska staten om sajten skattar på Malta eller Isle of man då?

Men vad bra! Då kan du ju följa samma principer som gäller för pokerbeskattning och förslagsvis betala in dubbelt så mycket som du tjänar, tex om du får ut 20k i lön så kan du ju se till att betala in 40k (Extra alltså, utöver det som redan betalas in!) varje månad till skatteverket, så kan du sova gott med vetskapen att du bidrar till samhället och inte behöver känna dig som en skattesmitare!

Postad
Blir det någon skillnad för svenska staten om sajten skattar på Malta eller Isle of man då?

Vi är ju medlemmar av EU så om vi skattar för svensk myndighet eller annan EU stat ska ju inte spela någon roll. Vad är annars vitsen med EU om man inte ska ha gemensam industri som är tillgänglig för alla osv?

Eftersom Isle of Man av något sjukt skäl defineras som utom EU (trots del av UK) så gör det ju skillnad av detta skälet.

Att vi däremot ska betala skatt för pengar som vi fört utanför EU och sen för tillbaks är för mig däremot obegripligt. I så fall borde vi skatta för de pengar vi växlat in före vi far utanför EU och fortfarande har i börsen när vi kommer hem.

Postad
Skatteverket borde helt klart lägga lite ner lite energi i detta så skulle det komma upp en fin lösning tror jag, något som detta till exempel:

Om du spelar på en sajt utanför EU, ska du följa denna skatte kalender:

Har du haft en nettovinst på 20 000 - 100 000 2009 ska du skatta summan: 1099:-

Har du haft en nettovinst på 100 000 - 150 000 ska du skatta summan 20 000:-

Har du haft en nettovinst på 150 000 - 200 000 ska du skatta summan 29 900:-

Detta är ett exempel på en skattekalender vi pokerspelare skulle kunna följa t ex, men nu har jag bara valt några enstaka summor ur tomma intet, alltså inte räknat på detta någonting utan ville bara lägga fram ett exempel, vad tycker ni om det vore såhär?

Obegripligt förslag. Införde man exakt samma skatter som det är på aktier vore det mycket rimligt. Tycker det är rätt att man ska skatta för vinster utanför EU men som idag helt strunta i insatsen och enbart bry sig om nettovinsten gör det ju omöjligt att självmant ta upp sina intäkter till skatten så länge som det inte rör sig om stora belopp. Har du en nettovinst utanför EU på över 100k kan jag tycka att det är mer än skäligt att beskatta denna.

Postad
Vi är ju medlemmar av EU så om vi skattar för svensk myndighet eller annan EU stat ska ju inte spela någon roll. Vad är annars vitsen med EU om man inte ska ha gemensam industri som är tillgänglig för alla osv?

Eftersom Isle of Man av något sjukt skäl defineras som utom EU (trots del av UK) så gör det ju skillnad av detta skälet.

Att vi däremot ska betala skatt för pengar som vi fört utanför EU och sen för tillbaks är för mig däremot obegripligt. I så fall borde vi skatta för de pengar vi växlat in före vi far utanför EU och fortfarande har i börsen när vi kommer hem.

Reglerna är väl snarare till för att gynna länderna innanför EU.

Självklart har inte sverige något utbyte av att Malta får in mer skattepengar.

Hm, så det är mer botar på sajter utanför EU eller vadå?

Ingen aning, men botar är en anledning till att spel utanför EU kommer att minska. Även spel innanför EU kommer självklart minska pga botar.

Postad
Reglerna är väl snarare till för att gynna länderna innanför EU.

Självklart har inte sverige något utbyte av att Malta får in mer skattepengar.

Självklart är det bättre att att EU-land som vi har samarbete med får in skattepengar än random skatteparadis.