Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag brukar kunna få problem när utvecklingen blir så här i handen, även om jag är upp mot loose players. Det känns som om jag inte har en aning om var jag står. Kommentarer kring alla gator och mitt tankesätt mottages gärna.

Stämningen kring bordet är blandad. Det fanns ett par ruskigt lösa spelare, men även några übertighta som la sig hela tiden i princip och bara spelade det absolut bästa. UTG har varit ruskigt loose/passive-aggressive. Han har sett alla floppar under tiden jag spelat.

Party Poker 0.5/1 Hold'em (10 handed) converter

Preflop: Hero is UTG+2 with A:diamond:, A:club:.

UTG calls, 1 fold, Hero raises, MP1 calls, 1 fold, MP3 calls, CO calls, 1 fold, SB calls, BB calls, UTG calls.

Inte så mkt att säga här, jag raisar och får flera som synar

Flop: (14 SB) 6:spade:, 6:heart:, 7:diamond: (7 players)

SB checks, BB checks, UTG bets, Hero raises, MP1 calls, MP3 folds, CO folds, SB calls, BB calls, UTG 3-bets, Hero calls, MP1 calls, SB calls, BB calls.

Floppen känns sådär, UTG är en mycket lös spelare som kan raisa på allt och i princip ha vad som helst. Här får jag chansen att skydda min hand mot hela fältet känns det som men jag får ändå flera callers och när UTG 3-bettar så känns det nästan hopplöst då han spelat så lustigt att han lika väl kan sitta på en triss som inte. Jag tänker såklart inte lägga ner handen, men väljer ändå att bara check/calla.

Turn: (14.50 BB) 3:heart: (5 players)

SB checks, BB checks, UTG bets, Hero calls, MP1 calls, SB folds, BB calls.

UTG bettar igen, funderar faktiskt på att raisa igen för att eventuellt försöka skydda min hand igen men det känns som att i det här läget spelar det ingen roll. Det är för mycket penga i potten för att nån skall lägga ner. Tänker jag fel här?

River: (18.50 BB) 2:club: (4 players)

BB checks, UTG checks, Hero checks, MP1 checks.

Här checkar plötsligt UTG som varit aggressiv tidigare, kanske borde jag betta ut här, men jag vågar inte och missar kanske några bets här bara för det. När jag ser vad UTG har på handen så känns det ju som han faktiskt i det här fallet spelade riktigt bra, vilket förvånar mig mycket då denne person såg samtliga floppar under tiden jag spelade och i princip ALLTID synade ner ända till showdown oavsett kort.

Final Pot: 18.50 BB

Results in white below:

BB has Ah 4h (one pair, sixes).

UTG has 5c 8d (one pair, sixes).

Hero has Ad Ac (two pair, aces and sixes).

MP1 doesn't show.

Outcome: Hero wins 18.50 BB.

Postad
Turn: (14.50 BB) 3:heart: (5 players)

SB checks, BB checks, UTG bets, Hero calls, MP1 calls, SB folds, BB calls.

UTG bettar igen, funderar faktiskt på att raisa igen för att eventuellt försöka skydda min hand igen men det känns som att i det här läget spelar det ingen roll. Det är för mycket penga i potten för att nån skall lägga ner. Tänker jag fel här?

Ja du tänker fel, tror att det finns en hygglig chans att UTG inte har triss eller bättre och är övertygad om att MP1, SB & BB synar oavsett om det är en eller två bets till dom är det en solklar värdebet.

Bara för att en motståndare bara behöver 5 mot 1 (exempelvis) för att ha odds att dra ut mot dig (givet att du leder) så innebär ju inte det att det inte är bättre att ge han 7 mot 1 än 10 mot 1.

FLT på lösa bord handlar rent allmänt mycket mer om att värdebetta när man är favorit eller har mer än sin fair share av equityn än att skydda sina händer.

/Bjorn

Postad
Floppen känns sådär, UTG är en mycket lös spelare som kan raisa på allt och i princip ha vad som helst. Här får jag chansen att skydda min hand mot hela fältet känns det som men jag får ändå flera callers och när UTG 3-bettar så känns det nästan hopplöst då han spelat så lustigt att han lika väl kan sitta på en triss som inte. Jag tänker såklart inte lägga ner handen, men väljer ändå att bara check/calla.

Tänk på att du får in 4 gånger pengarna på varje bet du lägger in i potten här. Du behöver inte ha bäst hand ens 50% av tiden för att värdebetande ska vara rätt. Vidare så är brädan inte alls så dragfarlig som den kan verka, tvåparsmässigt så kan du inte bli utdragen och det är tre färgkort ute.

Jag är sugen på att värdehöja (återigen du behöver inte ha bäst hand så ofta för att en värdehöjning ska vara rätt), jag tror inte direkt att du kan få någon att lägga ned ett drag som du egentligen vill att de lägger ned (alltså stegdraget), skulle väl vara hålstegen då. Över lag så har sämre händer än din väldigt få outs och det är läge att ta lite värde av både dem och draghänderna. Blir det trebetat så är det ju synd förstås.

Här checkar plötsligt UTG som varit aggressiv tidigare, kanske borde jag betta ut här, men jag vågar inte och missar kanske några bets här bara för det. När jag ser vad UTG har på handen så känns det ju som han faktiskt i det här fallet spelade riktigt bra, vilket förvånar mig mycket då denne person såg samtliga floppar under tiden jag spelade och i princip ALLTID synade ner ända till showdown oavsett kort.

Tvåan är ju ett totalt ofarligt kort, när då din motståndare checkar så är det ju läge att fundera på om han verkligen har den där trissen. Eftersom övriga spelare kommer få 19:1 i odds på att syna så kommer de ju säkerligen kolla upp dig med en hel del sämre händer än nöttvåparet och troligen tvinga dig att betala ett bet om de har något bättre.

Postad

Skulle också vilja påpeka att i många fall är trebetten på floppen snarare en indikation på att fi inte har en sexa efterssom många vill smyga med en triss i dessa lägen. Skulle snarare gissa på en hand typ A7/K7 som ger han tvåpar med bra kicker.

Rent allmänt är väl floppar av typen x x y ofärgat rätt bra för överparshänder. Är floppen parad (eller ännu hellre trissad) så minskar ju chansen att någon träffat rejält, speciellt om det är med låga kort.

/Bjorn

Postad

Jag hade lagt cappat floppen och och FI fortsätter beta på turnen hade jag lagt synat ner... Som det hela gick nu tycker jag det är en klar value bet på rivern.