Hittapengarna Postad 1 September , 2009 Rapport Postad 1 September , 2009 Hey! Har börjat plugga på högskola och samtidigt flyttat hemifrån. Detta leder till betydligt mindre speltid och med andra ord mycket mindre inkomst eftersom jag inte har något jobb. Så jag beslutade mig för att ta ett studielån som brukar vara på ca 7000 kr plus studiebidraget på 2500 alla studerande får. Detta får jag alltså varje månad jag pluggar. Men vad tycker CSN om att det trillar in x antal tusen kronor in på kontot då och då i månaden? Bryr de sig? Kan de göra något? Kom och tänka på de här just för att jag fick höra om hur man inte får tjäna mer än en viss summa om man sidojobbar bredvid plugget osv. Räknas pokervinster som jobb? Tacksam för seriösa svar! Citera
ypsil0n Postad 1 September , 2009 Rapport Postad 1 September , 2009 Är väl taxerad inkomst som inte får överstiga runt 55k eller nått sådant. Sen får du inte 7k plus 2,5k. Det är typ 7,8k totalt med lån och bidrag. Citera
Emilio Postad 1 September , 2009 Rapport Postad 1 September , 2009 Sålänge det är skattefria pengar är det väl lugnt..Ungefär som om din mamma eller pappa skulle ge dig pengar som gåva varje månad, inte har CSN någonting med det att göra. Citera
oake12 Postad 1 September , 2009 Rapport Postad 1 September , 2009 När jag pluggade för något år sedan var 93K kr man fick tjäna per år, och sen var det uppdelat på 50k och 43 per halvår. Men så länge man inte överstiger totalsumman per år så märkte inte csn om man tjänade 60K ena halvåret och 10K andra. Jag tror inte heller pokervinsterna räknas som inkomster, iallafall så länge du inte tar upp dom i din deklaration. Citera
JohnH Postad 1 September , 2009 Rapport Postad 1 September , 2009 Du får vinna och förlora hur mycket du vill på poker för CSNs skull. Jag antar dock att det är annorlunda om du spelar på icke-EUsite och vinner ihop över 70k/termin. Är dock högst osäker på om 70k var summan som gränsen går vid. Citera
Slasktratt Postad 1 September , 2009 Rapport Postad 1 September , 2009 Det spelar ingen roll om du spelar på siter utanför EU. Ingen är väl så dum så att man deklarerar? Du kan, som föregående talare sagt, vinna hur mkt dineros som helst utan att CSN ens har en aning om det. Spelar du, mot förmodan, på siter utanför EU är antagligen CSN ditt minsta problem. Citera
Glödlampan! Postad 1 September , 2009 Rapport Postad 1 September , 2009 Onödigt med lån om du vinner på poker imo, jag tar bara bidrag Citera
Ola Brandborn Postad 1 September , 2009 Rapport Postad 1 September , 2009 Poker är ju klassat som lotteri, vilket är väldigt bra i det här fallet. Spela på EU-sajter bara, så att det finns noll chans att det kommer upp i någon deklaration (kapitalinkomster räknas tyvärr som inkomst för CSN, så vinn inga pengar i Las Vegas live exempelvis). Citera
Hittapengarna Postad 1 September , 2009 Författare Rapport Postad 1 September , 2009 Onödigt med lån om du vinner på poker imo, jag tar bara bidrag Onödigt? Försöker bara köra safe och slippa eventuella nudlar till middag ifall spelet går hackigt. Tack allihopa för väldigt väldigt bra svar! Citera
Glödlampan! Postad 1 September , 2009 Rapport Postad 1 September , 2009 Onödigt? Försöker bara köra safe och slippa eventuella nudlar till middag ifall spelet går hackigt. Tack allihopa för väldigt väldigt bra svar! Ok sorry. Med ditt första inlägg så verkade det som att du vann mycket på poker.. Citera
grebgokz Postad 1 September , 2009 Rapport Postad 1 September , 2009 Ok sorry. Med ditt första inlägg så verkade det som att du vann mycket på poker.. Vann han mycket skulle han knappast överväga lån. Smart att skaffa sig en utbildning och förhoppningsvis ett bra jobb och se poker som en hobby somkan ge extra inkomster. Grattis till studierna i förskott Citera
Megadeth Postad 1 September , 2009 Rapport Postad 1 September , 2009 7000 + 2500 stämmer inte. 7000 inklusive bidraget på 2500 är det som gäller.. Några hundralappar har det kanske höjts men jag fick mellan 6800-7200 totalt de 5 åren jag pluggade. Citera
Lolle Postad 1 September , 2009 Rapport Postad 1 September , 2009 Jag tar lånet även fast jag inte behöver det, ser det som en försäkring ifall något skulle hända och mtp den låga räntan som typ är samma som inflationen så ser jag ingen anledning att inte låna pengar och stoppa undan ifall de nu skulle behövas någon dag... Önskar iaf lycka med studierna! Citera
heltok Postad 1 September , 2009 Rapport Postad 1 September , 2009 ta lånet imo. svårt att få vanliga lån för oss pokerspelare... Citera
tundeg Postad 1 September , 2009 Rapport Postad 1 September , 2009 Jag mailade csn om detta för några veckor sedan och svaret var att skattefria vinster inte påverkade CSN-bidrag/lån. Alltså bara att låna på med gott samvete Ang var gränsen på inkomst går beror det på hur många veckor du tar bidrag för. Runt 50k tror jag det är om man pluggar heltid i 20 veckor på en termin. Citera
dandelion169 Postad 1 September , 2009 Rapport Postad 1 September , 2009 (redigerade) . Redigerad 16 Oktober , 2015 av dandelion169 Citera
Bobby_Chacon Postad 1 September , 2009 Rapport Postad 1 September , 2009 Hur är det med bostadsbidrag? Baseras på en jävla massa variabler. Om man är ensamstående. Har ungar hemma. Inkomst av tjänst. Kapital. Inkomst av kapital. Hyreskostnad. Citera
Emilio Postad 1 September , 2009 Rapport Postad 1 September , 2009 Bostadsbidrag känns jävligt ruttet att ta som pokerspelare. Och alla andra bidrag med imo.. Citera
beidegard Postad 1 September , 2009 Rapport Postad 1 September , 2009 För mig som arbetstagare och skattebetalare känns det ok om någon som sköter sina heltidsstudier får bidrag som student och även bostadsbidrag medan någon som går på a-kassa och inte har tid att söka jobb för att de spelar poker håller på med något sämre.. Någon som har synpunkter på det?? Moraliskt kan det nog vara fel men alla som väljer att skaffa en bra utbildning för att bli en bra skattebetalare med bra inkomst Yeahhh du har mitt stöd Citera
falukorven Postad 2 September , 2009 Rapport Postad 2 September , 2009 Annars om man är pank så är sms-lån bra grejer har jag hört. Citera
grebgokz Postad 2 September , 2009 Rapport Postad 2 September , 2009 Faan jag gula just Otur för jag är ju en vinnande NL100$ spelare... Jag tar ett SMS lån och blir rik så kan jag betala tillbaka nästa månad.... :shock: :shock: Citera
SnartGul Postad 2 September , 2009 Rapport Postad 2 September , 2009 ta lånet imo. svårt att få vanliga lån för oss pokerspelare... Instämmer. Ska man köpa en bostadsrätt är det rätt skönt att slippa ha ett dyrt topplån. Citera
Recommended Posts