Hittapengarna Postad 1 September , 2009 Rapport Postad 1 September , 2009 Hey! Har börjat plugga på högskola och samtidigt flyttat hemifrån. Detta leder till betydligt mindre speltid och med andra ord mycket mindre inkomst eftersom jag inte har något jobb. Så jag beslutade mig för att ta ett studielån som brukar vara på ca 7000 kr plus studiebidraget på 2500 alla studerande får. Detta får jag alltså varje månad jag pluggar. Men vad tycker CSN om att det trillar in x antal tusen kronor in på kontot då och då i månaden? Bryr de sig? Kan de göra något? Kom och tänka på de här just för att jag fick höra om hur man inte får tjäna mer än en viss summa om man sidojobbar bredvid plugget osv. Räknas pokervinster som jobb? Tacksam för seriösa svar! Citera
ypsil0n Postad 1 September , 2009 Rapport Postad 1 September , 2009 Är väl taxerad inkomst som inte får överstiga runt 55k eller nått sådant. Sen får du inte 7k plus 2,5k. Det är typ 7,8k totalt med lån och bidrag. Citera
Emilio Postad 1 September , 2009 Rapport Postad 1 September , 2009 Sålänge det är skattefria pengar är det väl lugnt..Ungefär som om din mamma eller pappa skulle ge dig pengar som gåva varje månad, inte har CSN någonting med det att göra. Citera
oake12 Postad 1 September , 2009 Rapport Postad 1 September , 2009 När jag pluggade för något år sedan var 93K kr man fick tjäna per år, och sen var det uppdelat på 50k och 43 per halvår. Men så länge man inte överstiger totalsumman per år så märkte inte csn om man tjänade 60K ena halvåret och 10K andra. Jag tror inte heller pokervinsterna räknas som inkomster, iallafall så länge du inte tar upp dom i din deklaration. Citera
JohnH Postad 1 September , 2009 Rapport Postad 1 September , 2009 Du får vinna och förlora hur mycket du vill på poker för CSNs skull. Jag antar dock att det är annorlunda om du spelar på icke-EUsite och vinner ihop över 70k/termin. Är dock högst osäker på om 70k var summan som gränsen går vid. Citera