Gå till innehåll

CSN lån i hand med poker!


Hittapengarna

Recommended Posts

Hey!

 

Har börjat plugga på högskola och samtidigt flyttat hemifrån.

Detta leder till betydligt mindre speltid och med andra ord mycket mindre inkomst eftersom jag inte har något jobb.

 

Så jag beslutade mig för att ta ett studielån som brukar vara på ca 7000 kr plus studiebidraget på 2500 alla studerande får.

Detta får jag alltså varje månad jag pluggar.

 

Men vad tycker CSN om att det trillar in x antal tusen kronor in på kontot då och då i månaden? Bryr de sig? Kan de göra något?

Kom och tänka på de här just för att jag fick höra om hur man inte får tjäna mer än en viss summa om man sidojobbar bredvid plugget osv.

 

Räknas pokervinster som jobb?

 

Tacksam för seriösa svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag pluggade för något år sedan var 93K kr man fick tjäna per år, och sen var det uppdelat på 50k och 43 per halvår. Men så länge man inte överstiger totalsumman per år så märkte inte csn om man tjänade 60K ena halvåret och 10K andra.

Jag tror inte heller pokervinsterna räknas som inkomster, iallafall så länge du inte tar upp dom i din deklaration.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar lånet även fast jag inte behöver det, ser det som en försäkring ifall något skulle hända och mtp den låga räntan som typ är samma som inflationen så ser jag ingen anledning att inte låna pengar och stoppa undan ifall de nu skulle behövas någon dag...

 

Önskar iaf lycka med studierna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag mailade csn om detta för några veckor sedan och svaret var att skattefria vinster inte påverkade CSN-bidrag/lån. Alltså bara att låna på med gott samvete :-)

 

Ang var gränsen på inkomst går beror det på hur många veckor du tar bidrag för. Runt 50k tror jag det är om man pluggar heltid i 20 veckor på en termin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser