KaminskiVonBlair Postad 11 Maj , 2005 Rapport Share Postad 11 Maj , 2005 Spelade en $1-turnering med ca 600 deltagare. Start i chips var 1500. Efter ungefär någon timmes spel var deltagarna nere i ca 400 och blindsen låg på 150. jag hade en stack på ca 3000 och fick AK offsuite. Jag bettade 500 innan floppen och alla lade sig utom en spelare som hade en stack på ca 9000. Han synade. Floppen kommer med två damer och ett annat lägre kort. Min motståndare som var först ut att agera, checkade. Jag bettade, återigen 500 (resonerade som så att jag inte får betta mindre än jag gjort preflop ifall jag ska betta alls). Motståndaren går all-in. Jag funderade och kom fram till följande. Han har rätt stort chipsövertag över mig och kan försöka köpa potten. Eftersom jag bettade 500 efter floppen precis som före, så visar jag ingen svaghet efter floppen, men heller ingen enorm styrka som att jag skulle ha en dam. Jag ville inte hamna i läget att jag lät honom köpa potten bara för att han hade klart mer chips än mig. Jag synade och gick all-in. Motståndaren visar upp KQ. Jag satt och kännde mig besviken på mig själv att jag inte respekterade hans höjning, då jag ser att hela potten går till mig efter att turn och river kommit på bordet. Jag vann med färg. Vinsten var ju trevlig, men jag var självklart inte ett dugg nöjd med mitt spel i den här handen. Jag föll i fällan här. Han checkraisade mig på floppen. Jag klarade inte att släppa en bra starthand, och hade bettat ca 30 % av min stack när han gick all in. Han synade mig preflop, och höjde mig på floppen. Jag borde väl respekterat hans hand bättre än jag gjorde. Hur borde jag resonerat? Finns något försvarbart i det spel jag spelade? /KaminskiVonBlair Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kotoryu Postad 11 Maj , 2005 Rapport Share Postad 11 Maj , 2005 Finns något försvarbart i det spel jag spelade? Ja, höjningen preflop och att du betade på floppen var väl bra. Men jag tycker att du helt klart gör fel när du synar. När du betar kan du representera en hand, för att få honom att lägga sig. Men när du synar *måste* du ju ha en hand, eller åtminstone många outs. Du har ingetdera. Förresten - en $1-turnering där 2/3 av deltagarna är kvar efter någon timme? Det låter helt otroligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
KaminskiVonBlair Postad 11 Maj , 2005 Författare Rapport Share Postad 11 Maj , 2005 Förresten - en $1-turnering där 2/3 av deltagarna är kvar efter någon timme? Det låter helt otroligt. Ja det var unlimited re-buyes hela första timmen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kotoryu Postad 11 Maj , 2005 Rapport Share Postad 11 Maj , 2005 Förresten - en $1-turnering där 2/3 av deltagarna är kvar efter någon timme? Det låter helt otroligt. Ja det var unlimited re-buyes hela första timmen. Då förstår jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikey Postad 11 Maj , 2005 Rapport Share Postad 11 Maj , 2005 Finns något försvarbart i det spel jag spelade? Ja, höjningen preflop och att du betade på floppen var väl bra. Men jag tycker att du helt klart gör fel när du synar. När du betar kan du representera en hand, för att få honom att lägga sig. Men när du synar *måste* du ju ha en hand, eller åtminstone många outs. Du har ingetdera. Förresten - en $1-turnering där 2/3 av deltagarna är kvar efter någon timme? Det låter helt otroligt. Om man hade en read på killen som en bluffare så skulle jag nog inte tveka att trycka in med AK dock. Det är ju mycket möjligt att han sitter och tokbluffar, och att din AK är den bästa handen. Just eftersom du inte visade nån större styrka på floppen. Ditt bet skulle kunna ses som antingen två överkort (i detta fall endast AK) eller ett PP såsom JJ eller i värsta fall KK eller AA. Tycker väldigt många som sitter på AK eller två överkort bettar precis lika mycket som de gjorde före floppen, och ofta är det en väldigt tillförlitlig read om man får in den på någon i online turneringar (kan inte uttala mig om Live turneringar ännu, så ung ännu ). Jag skulle ha tagit din bet som att du inte förbättrat din hand på floppen (beroende på read på dig också förstås), och då är det ett utmärkt läge att check-raise bluffa. Vilket skulle i min mening rättfärdiga en syn med en hand som AK. Kanske bara är jag som tänker så dock? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
KaminskiVonBlair Postad 11 Maj , 2005 Författare Rapport Share Postad 11 Maj , 2005 Mikey skrev: Jag skulle ha tagit din bet som att du inte förbättrat din hand på floppen (beroende på read på dig också förstås), och då är det ett utmärkt läge att check-raise bluffa. Vilket skulle i min mening rättfärdiga en syn med en hand som AK. Min tanke var att bettet efter floppen skulle ge intryck av jag att trodde på min hand lika mycket som före floppen, och jag hoppades att han skulle lägga sig. När han gick all-in reagerade jag som att han någorlunda sannolikt check-raisade mig med en bluff så jag skulle folda. Men min bettning skulle ju kunna tolkas som att jag inte träffade floppen, eftersom då skulle jag bettat mer. Eller check-raisat själv. Det du säger att du tycker folk bettat lika mycket efter floppen med AK eller två överkort, du tolkar det som ett svaghetstecken och en tell att de sitter med en ganska svag hand? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikey Postad 11 Maj , 2005 Rapport Share Postad 11 Maj , 2005 Det du säger att du tycker folk bettat lika mycket efter floppen med AK eller två överkort, du tolkar det som ett svaghetstecken och en tell att de sitter med en ganska svag hand? Nej nej jag tolkar absolut inte att de sitter med en svag hand. Bara att de inte har förbättrat den med floppen. De kan sitta på JJ och floppen kommer AQ5. Deras hand är ju inte svag, men ofta så bettar det lika mycket som de gjorde innan floppen. Om de däremot hade suttit på en hand som AA eller QQ så hade de antingen checkat eller bettat, men oftast (i min erfarenhet) inte den exakta summan som innan floppen. När någon satsar samma mängd på floppen som pre-flop tar jag det ofta som om de har en stark hand som inte blivit hjälpt. AK är precis in sådan hand. Om din motspelare såg detta och satta dig på en hand som AK skulle han kunna dra till med en bluff där med vilka två kort som helst och hoppas att du inte vågar spela med två damer på bordet och en all-in check-raise. Sen beror det givetvis på om du har någon annan read också. Till exempel om han ofta check-raisar när han träffar monster osv. Då kan man ju backa ner lite mer såklart Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 11 Maj , 2005 Rapport Share Postad 11 Maj , 2005 Ja, höjningen preflop och att du betade på floppen var väl bra. Men jag tycker att du helt klart gör fel när du synar. När du betar kan du representera en hand, för att få honom att lägga sig. Men när du synar *måste* du ju ha en hand, eller åtminstone många outs. Du har ingetdera. Om man tror att checkraisen betyder pocketpar eller färgdrag kan man ha både gott om outs och bäst hand. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kotoryu Postad 11 Maj , 2005 Rapport Share Postad 11 Maj , 2005 Om man tror att checkraisen betyder pocketpar eller färgdrag kan man ha både gott om outs och bäst hand. Jo, det är klart att man kan ha bäst hand om motståndaren sitter på ett drag eller råbluffar. Jag har dock svårt att se hur man kan ligga före ett pocketpar. Edit: OK, om brädet är QQJ kanske. Men det var väl inte fallet här. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 11 Maj , 2005 Rapport Share Postad 11 Maj , 2005 Jo, det är klart att man kan ha bäst hand om motståndaren sitter på ett drag eller råbluffar. Jag har dock svårt att se hur man kan ligga före ett pocketpar. Jag menade inte att du ligger före ett pocketpar, jag menade att man kan ha riktigt hyffsat med outs mot ett. Är man säker på att motståndaren antingen har par i hålet, par mot det lägre kortet på brädan eller färgdrag så är jag inte så säker på att man har en fold. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts