Skumdum Postad 27 Augusti , 2009 Rapport Postad 27 Augusti , 2009 Eftersom jag är n00b på pokerteori: Om man själv och FI sitter med 200 bb eller djupare och man har position. Tjänar man mest på att 3betta mer, syna mer, eller spela exakt likadant som man gör med 100 bb? Har märkt att duktiga regs på Svs använder sig av lite olika tekniker där, jag som är åsna vill lära mig. Citera
AccessGranted Postad 27 Augusti , 2009 Rapport Postad 27 Augusti , 2009 Jag gissar på att 3-betta. Ju större potten blir när du har en inneboende fördel desto mer kommer du vinna. Du förlorar samtidigt större när du förlorar, men mätt i BB blir din vinst större än om du hade valt att syna preflop. Citera
Ferna Postad 27 Augusti , 2009 Rapport Postad 27 Augusti , 2009 Snackar vi HU? Isf gissar jag som föregående! Citera
Caroline87 Postad 27 Augusti , 2009 Rapport Postad 27 Augusti , 2009 Du har större implicerade odds och således kan du syna samt höja lösare eller har jag något tankefel? Citera
Caroline87 Postad 27 Augusti , 2009 Rapport Postad 27 Augusti , 2009 hurvida det är hu,6max eller FR har väl ingen betydelse - rangerna blir vidare i alla fall. Citera
AccessGranted Postad 27 Augusti , 2009 Rapport Postad 27 Augusti , 2009 Snackar vi HU? Isf gissar jag som föregående!Det är rätt svårt att 3-betta i position HU (såvida man inte börjar limpa på knappen). Citera
Caroline87 Postad 27 Augusti , 2009 Rapport Postad 27 Augusti , 2009 Alltså kontentan måste väl ändå vara att rangerna blir vidare för exempelvis flatta pre höjningar, 3bets eller att själv höja i samma situation? Citera
Skumdum Postad 27 Augusti , 2009 Författare Rapport Postad 27 Augusti , 2009 Det jag egentligen kanske undrar är om man kan 3betta fler händer för värde, med tanke på positionen. Alltså sådana händer som blir ren rangeutfyllnad på 100bb. Att man KAN syna fler händer eftersom implicita oddsen är bättre känns ju rätt logiskt, men man kanske borde 3-beta ett rätt stort antal av de händerna istället? Citera
Nidson Postad 27 Augusti , 2009 Rapport Postad 27 Augusti , 2009 Jag gissar på att 3-betta. Ju större potten blir när du har en inneboende fördel desto mer kommer du vinna. Du förlorar samtidigt större när du förlorar, men mätt i BB blir din vinst större än om du hade valt att syna preflop. Vad är en inneboende fördel? Citera
AccessGranted Postad 27 Augusti , 2009 Rapport Postad 27 Augusti , 2009 Position i det här fallet. Att spela mot en åsna skulle vara ett annat fall. En tvingande eller obligatorisk förutsättning med hänsyn till den givna situationen med andra ord. Citera
Trillske Postad 28 Augusti , 2009 Rapport Postad 28 Augusti , 2009 Asså, det som förändras vesäntligt är vilka händer du gör vad med, snarare än ration. Börja med att nonchalera det mesta som skrivits här, fast det kanske du fixade själv. Citera
Skumdum Postad 28 Augusti , 2009 Författare Rapport Postad 28 Augusti , 2009 Asså, det som förändras vesäntligt är vilka händer du gör vad med, snarare än ration. Börja med att nonchalera det mesta som skrivits här, fast det kanske du fixade själv. Jao, PF-filtret är alltid på. Kan ta ett konkret exempel: K8s på knappen, cut-off höjer 3.5bb. Hur förändras vårt spel beroende på 100, 150, 200bb mot en dålig/normal/bra motspelare? Nu kommer vi naturligtvis variera oss väldigt mycket med en hand som K8s men hur mycket ska ration förändras? Citera
AccessGranted Postad 28 Augusti , 2009 Rapport Postad 28 Augusti , 2009 Asså, det som förändras vesäntligt är vilka händer du gör vad med, snarare än ration. Börja med att nonchalera det mesta som skrivits här, fast det kanske du fixade själv. Håller du med om att man generellt sett vill bygga pott preflop med djupare stackar i position? Vad är det "mesta som skrivits här" du inte håller med om? Citera
Trillske Postad 28 Augusti , 2009 Rapport Postad 28 Augusti , 2009 Poker är ju sällan särkilt envariabel, men njah, hela grejen med position är ju att den inträffar postflopp så viktigast av allt är ju att vi kommer dit överhuvudtaget helskinnade (allmänt oknullade av motståndarens range), pottstorlek känns sekundärt till det. Sen är inte det en ursäkt för att börja dampa OOP preflop mot vettiga spelare, men ändå. Citera
Nr1 Postad 28 Augusti , 2009 Rapport Postad 28 Augusti , 2009 Visst kan man bli lite vidare i sitt urval av spelbara händer ju djupare man blir, men man får vara lite försiktig också. Man ska inte bli för slaskig och syna med diverse skit, för du förlorar oftare och hamnar i trubbel oftare än du träffar monster och vinner massa deg. Citera
Skumdum Postad 28 Augusti , 2009 Författare Rapport Postad 28 Augusti , 2009 Visst kan man bli lite vidare i sitt urval av spelbara händer ju djupare man blir, men man får vara lite försiktig också. Man ska inte bli för slaskig och syna med diverse skit, för du förlorar oftare och hamnar i trubbel oftare än du träffar monster och vinner massa deg. jo, för poker går ju bara ut på att träffa monster. Citera
Nr1 Postad 28 Augusti , 2009 Rapport Postad 28 Augusti , 2009 jo, för poker går ju bara ut på att träffa monster. Jag antar att du förstår poängen med det jag skrev. Men jag kan ju förklara ändå om du nu inte förstår. Det är ju självklart att man inte bara kan spela för att floppa stege osv. Men om du spelar händer som QT och K8 mm mm i fler och konstiga situationer kommer du ofta hamna i trubbel istället för att vinna fina potter. Om man har för avsikt att bara spela ut någon kvittar det ju helt och hållet vilka kort du har. Citera
Skumdum Postad 28 Augusti , 2009 Författare Rapport Postad 28 Augusti , 2009 Jag antar att du förstår poängen med det jag skrev. Men jag kan ju förklara ändå om du nu inte förstår. Det är ju självklart att man inte bara kan spela för att floppa stege osv. Men om du spelar händer som QT och K8 mm mm i fler och konstiga situationer kommer du ofta hamna i trubbel istället för att vinna fina potter. Om man har för avsikt att bara spela ut någon kvittar det ju helt och hållet vilka kort du har. Förlåt om jag verkade oförskämd, grejen var dock att detta inte riktigt var tanken med tråden. Jag vet att vissa händer har större chans att träffa o.s.v om man säger så. Det jag vill få fram är hur mycket händerna ökar i värde sett mot stackdjup i position, och varför jag ska trebeta/syna knapp beroende på situation. Citera
Recommended Posts