Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vi är ITM med ~60 spelare kvar.

medel på ~275k

Hold'em No Limit - Level XXI (3500/7000)

Table '188959500 395' 9-max Seat #5 is the button

Seat 2: Lisa877 (604384 in chips)

Seat 3: martinbh (179841 in chips)

Seat 4: cardwreck85 (342298 in chips)

Seat 5: So.BoundDave (350087 in chips)

Seat 6: Lazur2008 (155530 in chips)

Seat 7: NdeW72 (316500 in chips)

Seat 8: GODELUSION (167259 in chips)

Seat 9: westmaas80 (116561 in chips)

Lisa877: posts the ante 700

martinbh: posts the ante 700

cardwreck85: posts the ante 700

So.BoundDave: posts the ante 700

Lazur2008: posts the ante 700

NdeW72: posts the ante 700

GODELUSION: posts the ante 700

westmaas80: posts the ante 700

Lazur2008: posts small blind 3500

NdeW72: posts big blind 7000

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Lisa877 King of DiamondsKing of Clubs

GODELUSION: folds

westmaas80: raises 9999 to 16999

Lisa877: raises 31740 to 48739

Hold'em No Limit - Level XXII (4000/8000)

Table '188959500 395' 9-max Seat #9 is the button

Seat 1: nikstor (79472 in chips)

Seat 2: Lisa877 (626283 in chips)

Seat 4: cardwreck85 (340198 in chips)

Seat 5: So.BoundDave (347287 in chips)

Seat 6: Lazur2008 (149930 in chips)

Seat 7: NdeW72 (572009 in chips)

Seat 8: GODELUSION (138559 in chips)

Seat 9: westmaas80 (103062 in chips)

nikstor: posts the ante 800

Lisa877: posts the ante 800

cardwreck85: posts the ante 800

So.BoundDave: posts the ante 800

Lazur2008: posts the ante 800

NdeW72: posts the ante 800

GODELUSION: posts the ante 800

westmaas80: posts the ante 800

nikstor: posts small blind 4000

Lisa877: posts big blind 8000

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Lisa877 Ace of DiamondsAce of Hearts

cardwreck85: folds

So.BoundDave: folds

Lazur2008: raises 11000 to 19000

NdeW72: folds

GODELUSION: folds

westmaas80: folds

nikstor: folds

Lisa877: raises 36000 to 55000

Vad tycker vi om 3bet-sizen?

För litet? För mycket? Lagom?

Postad

Lite stor i hand 1, räcker med att minraisa i princip då du redan avslöjat att du har en stark hand, stackarna är såpass grunda att du inte behöver vara orolig att släppa in någon "billigt" i handen. Höjaren har såpass liten stack att du får in pengarna oavsett action och oavsett flopp mot honom.

Hand 2 är det bara att gå allin när du stänger action med inte ens 20bb effektivt. Detta i balanseringssyfte eftersom du bör göra det med allt du spelar. Annars kanske du kan explosyna pre bara men 55k borde lukta illa.

Postad
Bah. Tyckte jag hade en bra size men fick fold på båda.

Kan ju iofs varit p.g.a. att fi inte hade nå superkort menmen.

Nu vet jag i framtiden, thnx!

Jag tycker raisen du gör inte är helt tokig. Tänk bara på att försöka hålla samma storlek på raisen när du 3bet-bluffar, annars kommer det märkas direkt du blir lite mer passiv. Vill man så kan man ju variera sig med att flatsyna för att kanske försöka komma allin på flop.

Men till frågan, tycker inte raisen är för stor.

Postad

Sizen känns lite stor rent spontant, som så många andra påkeat. Skulle sänka den lite.

För hand 1:

försöker jag ligga omkring 2,2-2,3 x Fi's bet (ca 37-39K), pga. Fi's stacksize.

För hand 2:

försöker jag ligga kring 2,2-2,3 x Fi's bet (ca. 41-43K), pga. Fi's stacksize.

Personligen gillar jag inte minraise med det inger dock samma respekt om att vi sitter på en bra hand på dessa nivåer och med dessa stackar. Spelar dock 3beta med minrais från kanpp då vi får spela i position och därav spelar fler händer (men där sitter vi inte nu dock). Vill dock inte lova att det är optimalt, kan ju kanske vara varning för att vi blir exploaterade med detta spel(?). Kommentera gärna 3bet minrais från knapp. Kanske bättre att ha samma size på 3bet från knapp som från tidig position?

Postad
Med så grunda stackar så trodde jag nästan fi skulle syna ai me alla händer som dom väljer att öppna

Kan tyckas men Fi i hand 1 har dock 14 BB kvar ifall han viker så där finns ju FE så som i hand 2 har Fi runt 16 BB kvar...men jag håller med, dem borde inte öppna allt för löst med dessa strackar kan tyckas, så ett 4bets push bör ju ligga nära hos Fi här imo (men tydligen inte).

Postad
Med så grunda stackar så trodde jag nästan fi skulle syna ai me alla händer som dom väljer att öppna

Och varför degar de inte pre i så fall? Alla händer jag öppnar med 14BB degar jag troligen, orka öppna AK få syn, bajsflopp och tvingas vika med 14BB liksom

Nej, tror snarare att en kompetent spelare öppnar Ax+ KJ+ 22+ och kanske några händer till här och spela för stack vilket ditt trebet betyder kanske de gör med AQ+ 99+ eller liknande.

Är inte just luckan hos de flesta att de öppnar för löst kontra foldar mot 3bet för lätt. Just därför är det ju så expoativt att 3betta light mot folk som har stack nog att folda. Nu har de iofs liten stack, men det talar ju också bara för att de troligen kommer autodega any flopp.

Just för att handen är så stark och för att vi får dom att vika större delen av sin range mot trebet samt att typ ingen flopp skadar oss och en del floppar kan hjälpa oss att få in pengarna hade jag bara synat tror jag.

Visst riskerar vi att nån kallsynar bakom men vi lär också kunna få deg bakom av en hand vi dominerar vilket vi i mindre utsträckning får om vi 3bettar.

Postad

Visst riskerar vi att nån kallsynar bakom men vi lär också kunna få deg bakom av en hand vi dominerar vilket vi i mindre utsträckning får om vi 3bettar.

Jag tycker att risken finns i hand 1 ifall vi synar in från tidig pos. med många bakom. jag 3betar här för att inte få en kallsyn bakom och släppa in någon i potten "billigt". Få brädor som kanske skrämmer oss jätte mkt men ett Ess på brända och vi får ett jobbigare beslut med kungarna ifall det är en flervägs pott.

Postad
Sizen känns lite stor rent spontant, som så många andra påkeat. Skulle sänka den lite.

För hand 1:

försöker jag ligga omkring 2,2-2,3 x Fi's bet (ca 37-39K), pga. Fi's stacksize.

För hand 2:

försöker jag ligga kring 2,2-2,3 x Fi's bet (ca. 41-43K), pga. Fi's stacksize.

Personligen gillar jag inte minraise med det inger dock samma respekt om att vi sitter på en bra hand på dessa nivåer och med dessa stackar. Spelar dock 3beta med minrais från kanpp då vi får spela i position och därav spelar fler händer (men där sitter vi inte nu dock). Vill dock inte lova att det är optimalt, kan ju kanske vara varning för att vi blir exploaterade med detta spel(?). Kommentera gärna 3bet minrais från knapp. Kanske bättre att ha samma size på 3bet från knapp som från tidig position?

Om vi i ett hypotetiskt exempel säger att någon av de större stackarna i de olika händerna kallsynar preflopraise och vi står i tur att agera: Vilken betsize väljer vi då?

Postad

Jag synar båda, checkarraisar flopp om jag sitter först alternativt checksynar om stack tillåter om FI inte redan är commited.

Sitter jag sist bettar jag nog ut de flesta brädor ca 50% pott

Postad
Om vi i ett hypotetiskt exempel säger att någon av de större stackarna i de olika händerna kallsynar preflopraise och vi står i tur att agera: Vilken betsize väljer vi då?

På flopp, med openraisaren checkat och kallsynaren bakom? Allt mellan 50-75% pott funkar väl.

Postad
Det är i mitt tycke bättre och bara syna i andra handen med AA på BB.

Låt FI se en flop och slänga ut en CB så man får maximalt betalt - HU spelar AA väldigt bra och man vill få betalt för den.

Jag byter linje och övergår oxå till att syna andra handen, AA, precis som vetgirig och sulla är inne på. Spelar nog checksyn på flop alternativt checkrais beroende på Fi's move. Men tycker ändå inte det är dåligt att 3beta heller. Lite kluven och kan inte säga vad som är mest optimalt.