Gå till innehåll

Nackdelar för det egna spelet med alla strategi och tränings-sajter?


John_teh_Donk

Recommended Posts

Skriver detta både som en allmän tanke, och en fråga för att höra vad ni andra tror och hur det påverkat er.

 

Pokern har ju senaste åren totalt översvämmats av tidningar/tränings-sajter/forum/podcasts fulla med strategidiskussioner.

Plus alla highstakes-spelare som folk håller koll på. Nästan varje pott dom spelar, och hur dom spelar. Vilken spelstil dom har osv.

 

Om man tycker poker är väldigt kul och gillar att följa med i pokervärlden kan man ju inte undgå att påverkas av allt man hör.

I början är det säkert väldigt nyttigt och utvecklande, då man lär sig hur alla spelare tänker, kommer på nya strategier mm.

 

Men kan det tillslut påverka ens eget spel negativt och göra så man slutar utvecklas, eller spelar på ett sätt som inte är det bästa för just en själv?

 

Man kanske efter ett tag utvecklar sitt spel i långsammare takt, eller åt fel håll, jämfört med om man inte hade blivit påverkad av alla utomstående källor och bara fått nöta på sin egen väg?

 

Det är väl inte alla som både läser pokertidningar, kollar träningssajter, läser forum, och följer highstakes-spelarna. Men det måste ju påverkat dom flesta på nåt sätt.

 

Är det efter ett tag negativt på många sätt för ens eget spel, att fortsätta ta in väldigt mycket strategi och spelsätt från andra medan man själv inte spelar jättemycket? Ibland känns det som att man provar alla andra vägar utom sin egen...

 

Det skulle vara kul att höra vilken kategori ni tillhör, och hur ni tycker det påverkat er i början/mitten/långt in i pokerkarriären.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktiga är väl att man förstår vad av det man läser som stämmer och kan vara kritisk mot det. Det mesta som skrivs om pokerteori är bara skit och suboptimalt om du vill få en så brant inlärningskurva som möjligt, tror jag ;)

 

Tror nog att du/man utvecklats betydligt snabbare tack vare allt detta däremot när man når en viss nivå och förståelse kanske det kan vara en bra idé att slopa detta och inte följa alla tips slaviskt utan att ifrågasätta.

 

Ja det stämmer ju helt klart som ni säger, i början (och ganska länge) utvecklas man ju grymt mycket snabbare med hjälp av allt detta.

Men jag tycker det borde vara stor risk att "störas" om man tar in för mycket nytt hela tiden, även om det inte är direkta strategitips, och att man får svårt att låta sitt eget spel utvecklas naturligt.

 

Alltså det skulle vara intressant att jämföra en bra NL200-spelare som fortsätter ösa på och ta in massa nytt hela tiden, jämfört med en likadan spelare som inte läser/tar in så mycket poker förutom när han spelar, och efter två år se om det är nån skillnad på skill/uppfattning om spelet.

 

Jag tror själv att jag på många sätt skulle spela bättre om man inte tog in så fruktansvärt mycket nytt hela tiden, utan lade ner tiden på sitt eget spel. Och liksom utvecklade sitt eget spel utifrån dom erfarenheter man har.

Det ska man väl kunna göra ändå, men det blir f*n mer snurrigt.

Men det är ju halva nöjet att ha kul med pokern, läsa överallt, kolla DC osv, så det lär ju inte hända :-P Men det skulle nog vara +EV för min del om jag drog ner på det hela.

 

Är det nån som känner att det var en speciell gräns någonstans i ert spel där ni nästan började spela sämre ju mer nytt ni tog in?

Visst det kan ju bero på att man utnyttjar nya kunskaper på fel sätt, eller inte kan skilja på bra/dåligt, men utöver det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att träningssajterna är det bekvämaste sättet att lära sig på, men samtidigt känns det semikallt att t.ex se Sheets tala om mttpoker på en video som är upplagd 2005-2006, känns som att spelet har utvecklats en del och att man borde tänka om lite....

 

Sen vet jag inte hur vissa av deras instruktörer står sig mot andra duktiga spelare, men känns ju som att man kan lära en del av t.ex. AKJHoosier.....

 

Är väl jätteOT i mitt inlägg, men bara ett inflik8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...