Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena tjena.

Jag tänkte efter sommaren börja spela proffesionell poker, eller iallafall så att jag överlever och inte behöver jobba. Då jag inte har någon aning om hur jag ska starta så behöver jag lite tips från folk som lever på pokern just nu, jag har sett att t.ex Beachjohan ser sig själv som proffs och det finns säkert fler här på detta eminenta forum :).

Pokerbakgrund

Min bakgrund som internet pokerspelare är kanske inte så jättelång, 1 år eller så. Jag har inte spelat så värs seriöst utan har mest spelat för att få ihop till en krogrunda eller en middag lite nu och då. När jag väl sätter mig och koncentrerat spelar så har jag aldrig gått minus (allt minus har kommit på fyllan :(). Jag har aldrig lirat på stakes högre än 0.5/1 $ och då lirade jag NL full ring, endast ett bord och det verkar gå bra. Jag har också lirat en del småbuy in S&Gs på Expekt (2 och 5$), i dessa har jag kommit ITM runt 75% av gångerna vilket jag tycker är bra (jag har kanske lirat 200 st.), så enligt mig själv är jag en vinnande S&G spelare också. Men samma här, spelar jag på fyllan så går det åt skogen. Jahapp det var allt, här kommer mina frågor.

Det jag undrar mest över är:

* Hur stor rulle lär jag behöva (Jag hade tänkt att börja med en insättning på 15000 kronor, mer???

* Vilka stakes (15000 är i runda slängar $2k)

* Vad ska jag spela (NL, FL, PL. Cashgames eller turneringar/S&G)

* Hur ska jag spela (Grinda eller lite lösare ändå)

* Ska jag multitabla, och i så fall SH eller Full ring?

Tack så mycket på förhand och hoppas på en massa bra tips .

Hare bra, MVH Dahlberg

• Svars 75
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

well ska du försörja dig på poker så måste du köra väldigt disciplinerat, därför:

- Rullen bör vara 3000 x BB (för NL, PL iaf)

- Du bör absolut inte köra högre stakes än vad du är van vid. Trivs du med full-ring .5/1 NL, så kör det.

- Ifall du ska spela NL, FL, PL. Cashgames eller turneringar/S&G kan du bara svara på själv. Kör det du känner dig bekväm med.

- Du bör spela precis som vanligt.

- Det du känner för.

Det viktigaste bör vara tålamodet och kontinuiteten. Att gå upp i limit är ett säkert sätt att bränna sina skepp.

Postad

Tjena Dahlberg!

Du kommer inte att gilla det jag säger till dig nu.

Gör de inte. Varför?

För att dina frågor du ställer är så otroligt naiva och grundläggande att jag inte kan fatta hur du kan ha missat dom. Det är för mig helt obegripligt hur någon som tänker bli proffs inte redan har svaret på dina frågor. Antingen är ditt inlägg menat som ett skämt, vilket vore bra för din del. Men om det inte är de tycker jag verkligen du ska fundera på vad du ger dig in på.

Här får du en liknelse för att försöka få dig att inse hur banalt ditt inlägg låter.

Tjena tjena.

Jag tänkte efter sommaren bli proffesionell fotbolls spelare. Mitt mål är att få en plats i något allsvenskt lag.. Bara så jag överlever tills jag kan bli bra och dra till Italien och spela med dom stora grabbarna.

Min bakgrund som fotbollsspelare är väl inte så väldigt lång, har väl lirat 1 år typ med polarna lite på gräsplanen utanför huset.. De har väl gått ganska bra, men dom är ju ganska tjocka och feta.. Så motståndet har väl inte varit de bästa. Ibland brukar jag köra lite med dom på jobbet, vilka är mycket bättre än mina polare. Då anser jag mig själv vara en av dom bättre spelarna.

När vi kör straffar brukar jag väl sätta en runt 75% av dom. Det är väl efter en 200 straffar.. Av de resultat kan jag nog se att jag är en vinnande spelare. men de är klart när jag tar några bärs innan så brukar jag mest missa målet.. jaja..

Mina frågor som jag har är dessa:

*Hur bra behöver jag vara för att få en plats i något halvbra allsvenskt lag.. Eller ska jag satsa på superettan denna säsongen innan jag avancerar uppåt?

* Superettan.. Hur mycket träning behöver jag för att platsa där? Räcker de om jag tränar en 2 dagar i veckan på lite dribblingar och finter? Jag kanske behvöer lite mer träning för att lira på allsvenska nivån? Dubbla nivån mot superettan? typ 4 dagar i veckan?

* Ska jag lira back, mittfältare eller anfallare? Eller kanske till och med målvakt?`

* Hur ska jag spela? Aggresivt och sätta press på motståndarna.. Typ ge dom lite tjuvnyp osv.. Eller spela mer säkert och inte dra till mig domarens uppmärksamhet? Och bara köra säkra passningar istället för att gambla lite?

*Är de bra och lira i flera klubbar på samma gång? Så att jag dubblar min lön? Fast visserligen kanske jag får lite mindre lön från varje klubb så det kanske är bäst att fokusera på bara en klubb och maximera min vinst därifrån istället.

Va tror ni? Är jag redo att bli ett fotbollsproffs? Jag tänkte om jag lägger ner lite tid på detta så kanske jag kan få komma till Juventius om några år.

Tjenixen, Här ska de dras in stålar!

Obs.. Hoppas du inte blir ledsen nu.. Men hoppas du förstår ironin..

Jag vet att du ville ha massa tips på hur du ska göra.. Men om du verkligen vill ha ett tips.

Sluta inte ditt jobb, skola eller vad du nu än gör för att leva på att spela poker. Allifall inte innan du vet mer och tills du verkligen har spelat en hel del. Det är det enda och bästa tipset jag kan ge dig.

Om du nu ändå tänker göra det hoppas jag de går bra för dig och att du om två år kan skriva ett inlägg där du säger "Hah.. Tur att jag inte lyssnade på dig.. Nu lirar jag NL$25/$50 och drar in $70,000 per månad.. Man måste våga för att vinna.. loser"

Good luck!

Postad
Sluta inte ditt jobb, skola eller vad du nu än gör för att leva på att spela poker.

MrFroggyX har alldeles rätt i sitt råd. Se till att behålla alla skyddsnät du har.

Det är nog väldigt få spelare som har bestämt sig i förväg att de ska leva på poker. För de flesta som klarat av det så har det växt fram eftersom. Spela på, och märker du av dina resultat att du under en längre tid drar in mer pengar på poker än på jobb, då finns möjligheten att överväga att enbart leva på ditt spelande.

Det är bra att ha mål, en vilja att uppnå något. Men jag tror du bör sätta upp lite olika mål. Dels kortsiktiga mål som är lätta att uppnå och som du kan sätta högre och högre ju bättre det går, och sen så kan du ha långsiktiga, som tex att kunna leva på pokern på sikt.

Skynda långsamt!

Lycka till!

Postad

Inte för att strö salt i såret nu,men jag måste hålla med ovanstående inlägg.

* Hur ska jag spela? (Grinda och inte ta något för givet eller lira ett par draghänder?)

Lira ett par draghänder? Om du verkligen menar allvar så föreslår jag starkt att du skaffar ett jobb först och främst vid sidan om pokern, och inte hoppas på storkovan.

EDIT: Attans,Nickefik hann före visst :)

Postad

Mr Froggy har en del poanger i sitt inlagg. Aven om han ar en rak och hard man nar han framfor dem.

Om du inte har svaret pa de fragor du staller sjalv sa ar det kanske battre att ha poker som en sidosysselsattning.

Eftersom alla spelar olika sa finns det ingen riktig "mall" som du kan folja for att lyckas.

Det tar tid att klura ut vad man spelar bast pa (NL, FL, SnG) och vilken stil man tjanar mest pengar pa.

Har du inte den erfarenheten av ditt eget spel att du direkt vet vad du skall satsa pa och hur du skall gora det sa ar det bast att ha pokern vid sidan om. Det ar ju ett ratt stort steg du tar.

Mitt rad: ha ett deltidsjobb eller nagot liknande, fortsatt spela poker. Pa detta sattet kan du bara vinna

antingen vinner du pengar pa pokern samtidigt som du har en fast inkomst = dubbel vinst

eller sa vinner du inte pa pokern, men har en fast inkomst och slipper den onodiga risken att sta utan pengar eftersom du har ett jobb.

Bara mina tankar, men jag ar ocksa en forsiktig kille. Vagar du chansa och det gar lyckat for dig sa glads jag med dig.

Lycka till!

edit: attans nickefik OCH gfs hann fore ;)

Postad

Jag tackar ödmjukast för alla svar och faktiskt så tycker jag att Mrfroggys inlägg var mycket roligt, jag tar inte illa upp :D.

Men nu var mitt inlägg kanske lite dåligt formulerat nu när jag läser det såhär på morgonkvisten. Jag ville ha tips från hur folk som överlever började och hur det matchas med mina krav på att börja, jag ville ha lite bakgrundshistorier. Kanske inte svar på alla mina frågor, jag kan omformulera mig lite senare på dagen just nu är det off to work....

*edit* och om ni som skrivit f.ö är proffs så kan ni väl dela med er om hur ni började... tackar

Postad

jag tycker du ska lära dig att multitabla low-limit FL(2bord sedan 4, sedan 6 sedan 8....) sedan långsamt öka i limit när du märker att du behärskar nuvarande nivå. läs böcker t ex SSH.

men räkna med minst 100h heltidsstudier och bonushorande innan du slutar gå back. sedan så rullar det på, långsamt först men snabbare och snabbare.

Postad
Hur stor rulle lär jag behöva (Jag hade tänkt att börja med en insättning på 15000 kronor, mer???

Skojar du eller? Om du nu ska leva på pokern kanske det är bättre att spela upp din BR till 15K än att sätta in dessa pengar för att sedan se hur det går på högre limits..

Verkar ju inte som att du har någon större erfarenhet från 0.5-1$ och det är väl din minsta limit du ska klara av för att leva på pokern. Då kommer du ändå få spela ganska mycket för att kunna få en normal lön..

För att få en lön på 10 000:- måste du gå ca 70$ plus om dagen.. Inte helt lätt då du kan få riktigt kalla kort flera dagar och åka på den ena utdragningen efter den andra..

Men visst känns det som den lättaste sak i världen den dagen du drar in 2-3 300$ potter med ett högre set..

Postad

Jag är definitivt inget pokerproffs, men jag kan ändå ge lite info kring hur jag har lagt upp mitt spelande.

Jag kan nog anses som lite tråkig i många andra spelares ögon. Jag går den långa vägen och vill bygga rulle och förtjäna genom mitt spelande att gå upp.

Först och främst har jag sagt att jag aldrig ska sätta in mer pengar. Detta löfte har jag hållit sedan jag tagit ut min insats när jag började spela på nätet. För att inte riskera att det händer håller jag hårt på att spela efter vad min BR tål.

Ett grundläggande mål är såklart att jag vill förbättra mitt spel, dvs spela massor och läsa, läsa, läsa.

När det gäller kortsiktiga så har jag också satt upp konkreta pengamål som motivation. Mitt första mål var att spela ihop till sommarsemester till Spanien för familjen. Detta är nu uppfyllt, vilket känns väldigt skoj! :-)

Ett både kortsiktigt och långsiktigt mål är så klart att jag ska vinna pengar. Jag har haft en förlustmånad, vilket jag är mer än nöjd med.

Långsiktigt så vill jag bygga upp min BR så att jag på så sätt kan gå upp i nivå, och förhoppningsvis vinna mer. Ett tydligare mål än så har jag inte just när det gäller den biten.

Förut om en del målsättningar bör man sätta upp regler, någon form av gameplan, som man följer till punkt och pricka. Här finns en hel del för mig att bättra mig på. Disciplin är grymt viktigt, och ibland så spelar jag även när jag enligt min gameplan inte borde spela. Det kan vara att jag tex är för trött eller liknande.

Jag vet inte om du blivit hjälp av det här på något sätt. Egentligen har jag inte sagt så mycket kring mitt upplägg, mer än att jag har ett.

Mitt tips är att du lägger upp ett gameplan efter dina förutsättningar. Följ denna plan stenhårt och utvärdera den sedan. Gör de justeringar som behövs, ifall det behövs några. Har du uppfyllt dina mål? Bör du sätta upp nya mål?

Förhoppningsvis så kan du sätta högre och högre mål hela tiden, och vem vet, till slut kanske du kan leva på poker. Men som sagt, sluta inte jobba förrän du bevisat att du kan spela och vinna de pengar som krävs.

Postad
Hejsan, jag har en rulle på ca 100-200$ och hade tänkt att tjäna allt från 20$+ om dagen, vad är ert bästa tips, sng eller cash?

Testa Keno istället... större chans där ;)

Postad
Hejsan, jag har en rulle på ca 100-200$ och hade tänkt att tjäna allt från 20$+ om dagen, vad är ert bästa tips, sng eller cash?

Smidigast är om du sätter dig på 1/2 med hela din rulle vilket är 200 i inköp. Sen foldar du hela tiden tills du får AA. Då går du ut i chaten:

"Im so tired of this shiit! I dont get any facking cards! I hate poker!!!!!!"

Sen ställer du in.

Lycka till.

Postad

Alltså

Det är aldrig omöjligt, lyssna inte på typ MrFroggyX, även om inlägget var rätt kul. Spelarna ända upp till 2/4$, där det börjar bli bättre, är generellt så otroligt kassa att om har man lite talang och lär sig grunderna så ska man kunna plussa direkt första veckan.

Om man jämför med en vanlig timlön, 10$ säger vi, eftersom det är skattefritt. Lirar du 3 bord 0.5/1$ NL vilket jag rekomenderar så behöver du bara vinna väldigt marginellt för att kunna leva på det, med tanke på spelarskickligheten där så är nog inte 30-40$ i timmen omöjligt.

Med 2K bankroll skulle jag lira 0.5/1$ tills jag har 4K och sen gå upp till 1/2$, stanna där längre då 1/2$--->2/4$ är det första stora hoppet vad gäller skicklighet på motståndare. Då behöver man verkligen lira poker, på lägre nivåer är det bara att vänta tills man har nåt och då betta på som fasen. Om du känner att du snabbt behärskar spelet på 05/1$ så behöver du inte vänta så länge att gå upp, du kan igentligen lira 1/2$ med 2000$ om du är en vinnande spelare, men gå ner igen om du backar nåra 100$.

Postad
Alltså

Det är aldrig omöjligt, lyssna inte på typ MrFroggyX, även om inlägget var rätt kul. Spelarna ända upp till 2/4$, där det börjar bli bättre, är generellt så otroligt kassa att om har man lite talang och lär sig grunderna så ska man kunna plussa direkt första veckan.

Om man jämför med en vanlig timlön, 10$ säger vi, eftersom det är skattefritt. Lirar du 3 bord 0.5/1$ NL vilket jag rekomenderar så behöver du bara vinna väldigt marginellt för att kunna leva på det, med tanke på spelarskickligheten där så är nog inte 30-40$ i timmen omöjligt.

Med 2K bankroll skulle jag lira 0.5/1$ tills jag har 4K och sen gå upp till 1/2$, stanna där längre då 1/2$--->2/4$ är det första stora hoppet vad gäller skicklighet på motståndare. Då behöver man verkligen lira poker, på lägre nivåer är det bara att vänta tills man har nåt och då betta på som fasen. Om du känner att du snabbt behärskar spelet på 05/1$ så behöver du inte vänta så länge att gå upp, du kan igentligen lira 1/2$ med 2000$ om du är en vinnande spelare, men gå ner igen om du backar nåra 100$.

Instämmer helt. Jag försökte säga nåt i den här stilen förut... ;)

Postad

myckt snack om proffs hit och dit, när är man proffs?

Då säger ni när du kan leva på det

Men man kan väll leva på det om man drar in 1500$ i månaden likaså att man kan leva om man drar in 15k$ i månaden.

Men alla snackar så mycket

- Wow är du proffs eller?????????

Vad ska man svara???????

När är man proffs?

Postad
När är man proffs?

Det är ju inte beloppet i sig som avgör ifall du är proffs eller inte.

Vad som avgör är ifall dina räkningar betalas av dina pokervinster eller ifall de betalas på annat sätt.

Det finns med andra ord proffs som tjänar bra mycket mindre än amatörer, dvs folk med arbete som dessutom spelar och vinner.

Postad
Tjena Dahlberg!

Du kommer inte att gilla det jag säger till dig nu.

Gör de inte. Varför?

För att dina frågor du ställer är så otroligt naiva och grundläggande att jag inte kan fatta hur du kan ha missat dom. Det är för mig helt obegripligt hur någon som tänker bli proffs inte redan har svaret på dina frågor. Antingen är ditt inlägg menat som ett skämt, vilket vore bra för din del. Men om det inte är de tycker jag verkligen du ska fundera på vad du ger dig in på.

Här får du en liknelse för att försöka få dig att inse hur banalt ditt inlägg låter.

Tjena tjena.

Jag tänkte efter sommaren bli proffesionell fotbolls spelare. Mitt mål är att få en plats i något allsvenskt lag.. Bara så jag överlever tills jag kan bli bra och dra till Italien och spela med dom stora grabbarna.

Min bakgrund som fotbollsspelare är väl inte så väldigt lång, har väl lirat 1 år typ med polarna lite på gräsplanen utanför huset.. De har väl gått ganska bra, men dom är ju ganska tjocka och feta.. Så motståndet har väl inte varit de bästa. Ibland brukar jag köra lite med dom på jobbet, vilka är mycket bättre än mina polare. Då anser jag mig själv vara en av dom bättre spelarna.

När vi kör straffar brukar jag väl sätta en runt 75% av dom. Det är väl efter en 200 straffar.. Av de resultat kan jag nog se att jag är en vinnande spelare. men de är klart när jag tar några bärs innan så brukar jag mest missa målet.. jaja..

Mina frågor som jag har är dessa:

*Hur bra behöver jag vara för att få en plats i något halvbra allsvenskt lag.. Eller ska jag satsa på superettan denna säsongen innan jag avancerar uppåt?

* Superettan.. Hur mycket träning behöver jag för att platsa där? Räcker de om jag tränar en 2 dagar i veckan på lite dribblingar och finter? Jag kanske behvöer lite mer träning för att lira på allsvenska nivån? Dubbla nivån mot superettan? typ 4 dagar i veckan?

* Ska jag lira back, mittfältare eller anfallare? Eller kanske till och med målvakt?`

* Hur ska jag spela? Aggresivt och sätta press på motståndarna.. Typ ge dom lite tjuvnyp osv.. Eller spela mer säkert och inte dra till mig domarens uppmärksamhet? Och bara köra säkra passningar istället för att gambla lite?

*Är de bra och lira i flera klubbar på samma gång? Så att jag dubblar min lön? Fast visserligen kanske jag får lite mindre lön från varje klubb så det kanske är bäst att fokusera på bara en klubb och maximera min vinst därifrån istället.

Va tror ni? Är jag redo att bli ett fotbollsproffs? Jag tänkte om jag lägger ner lite tid på detta så kanske jag kan få komma till Juventius om några år.

Tjenixen, Här ska de dras in stålar!

Obs.. Hoppas du inte blir ledsen nu.. Men hoppas du förstår ironin..

Jag vet att du ville ha massa tips på hur du ska göra.. Men om du verkligen vill ha ett tips.

Sluta inte ditt jobb, skola eller vad du nu än gör för att leva på att spela poker. Allifall inte innan du vet mer och tills du verkligen har spelat en hel del. Det är det enda och bästa tipset jag kan ge dig.

Om du nu ändå tänker göra det hoppas jag de går bra för dig och att du om två år kan skriva ett inlägg där du säger "Hah.. Tur att jag inte lyssnade på dig.. Nu lirar jag NL$25/$50 och drar in $70,000 per månad.. Man måste våga för att vinna.. loser"

Good luck!

:lol: ditt inlägg om fotbollsspelaren fick mig ett gott skratt

Postad
hmm så om jag jobbar extra på mcdonalds men drar in 15k $ i månaden räknas jag som proffs då?

Det gör jag inte, men om jag hoppas av mcdonalds är jag då proffs?

Drar du in lite pengar på poker, men även behöver jobba McDonalds så är man nog mer semi-proffs.

Drar man som i ditt exempel in $15'000 i månaden på poker får man se McDonaldsjobbet som hobby, ett sätt att träffa folk och en ursäkt till skattemyndigheten.

Postad

Jag tycker att ni till viss del överdriver killens beslut i den här tråden. Han ska spela lite i sommar istället för att ta nåt skitigt kneg på McDonald's, vad jag förstår det. Att spela 1 eller 2 månader i sommar kan väl knappast ses som att bli proffesionell pokerspelare. Visst han blir beroende av inkomsten från pokern men bara under en mycket korttid. Dessutom är det väl inte några stora summor det handlar om? Jag ver inte hur gammal du är Dahlberg men om jag gissar rätt så har du inte barn och inte heller en drös med fasta avgifter som måste betalas varje månad?? Så om du känner att du är en vinnande spelare på lowlimits, take a shot at it. Vad har du att förlora?

Postad
hmm så om jag jobbar extra på mcdonalds men drar in 15k $ i månaden räknas jag som proffs då?

Det gör jag inte, men om jag hoppas av mcdonalds är jag då proffs?

Ja, slutar du jobbar på McDonald´s så är du ett proffs. I annat fall är du möjligtvis som Torna sa, ett semiproffs.

Frågan är i och för sig varför du jobbar kvar på McDonald´s? Är det för att ha säkerheten av det jobbet ifall det skiter sig, eller för att du bara älskar att steka hamburgare, eller att du jobbar med en så ruskigt snygg tjej att du bara inte kan sluta där....

Då jobbar du inte för att du behöver pengarna och kan väl se det som hobby och ditt spelande som arbete.

Men har du kvar jobbet som backup, då är du inte fullt ut ett proffs.

I mina ögon är det ett stort steg att kapa alla andra livlinor och helt och hållet tvingas lita till sitt spelande. Det är ett proffs för mig. Har du ett arbete riskerar du aldrig lika mycket som någon som livnär sig på det.

Sen som jag sa, så finns det de som skulle kunna leva på poker, och fullt ut vara proffs, men av någon anledning ändå väljer att ha pokern på sidan om ett vanligt arbete. De är inte proffs enligt min definition, men kan vara och är säkert bättre än många spelare som ÄR proffs.

Proffs handlar inte om hur duktig man är, utan är mer en fråga om hur man får sin försörjning.