Gå till innehåll

Många bord på cash-game


Rokakilo

Recommended Posts

Hej, ja har en två små frågor angående att spela många bord samtidigt när man lirar cash-game.

 

jag ser många som lirar typ 20 bord samtidigt, så fråga ett e hur fan man kan holla koll på de?, e de addons/script inblandat eller? (mest nyfikenhet^^)

 

när jag själv spelar spelar på oftast på 3-4 bord, de funkar bra för mig och det är då ja går mest pluss. Men det jag inte gillar är att jag inte kan holla reda på alla spelare på alla borden(reads, spelstilar osv) vilket är en stor del av spelet, så ja sitter bara o spelar as tight, o ökar mitt konto sakta men säkert. grejjen är att det känns dom att ja inte vinner så mycket som ja skulle kunna efter som ja blir bort bluffad väldigt ofta o ibland gör tveksamma calls mot tighta spelare (som jag inte skull gjort om ja hade haft mer koll på just det bordet) just efter som jag inte kommer ihåg vilken spelare som sitter på vilken plats på vilket bord^^

 

så min fråga e: E de så man ska spela(tight som fan o leva med att man missar ett par potter) eller gäller det bara att spela 1 eller 2 bord mindre tills ja lär mig o holla sten-koll på alla borden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Jag är själv väldigt ny inom poker och spelar 5 bord samtidigt. Enligt min lilla erfarenhet så märker man rätt fort vilka som är regulars, vilka som cbettar i stort sett varje pott och vilka som bara spelar en hand i timmen.

 

Jag kände lite som dig när jag satt på de lägsta nivåerna, att det gick väldigt segt. Men jag höll ut ett bra tag och gick för inte så länge sen upp i nivå när jag hade 30 inköp för den nya, och det gick väldigt fort att att plussa 10 inköp även där, vilket är var jag ligger just nu.

 

Som svar på din fråga: Min spelstil varierar lite, jag brukar alltid inleda väldigt tight, så man kommer in i spelet och hinner få in ett fåtal reads, även om det kan vara krångligt att hålla koll på just alla. Tillåter inte korten denna "tight-het" slår jag om och spelar lite lösare, men samtidigt försiktigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att spela uppemot 20 bord är nog diverse script och så vidare en bra idé, annars time:ar man lätt ur flera stycken. Tableninja har jag hört mycket gott om, men aldrig testat själv.

 

Om du har svårt att hålla koll på 3-4 bord kan du ju alltid använda notes där du noterar tighta regulars och lösa synfiskar (även om fiskarna återkommer mer sällan).

Eller gör slag i saken och inskaffa Holdem Manager eller Poker Tracker 3. Då får man snabbt koll på hur tajta eller icke-tajta spelare är. Spelar man dock uppemot 20 bord krävs en någorlunda snabb dator om man spelar med HUD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du ska börja med att multitabla low stakes rätt hårt så många bord du bara kan få upp och hålla reda på. För det är som du säger att det går rätt segt och på low stakes behöver du inte hålla reda på så många saker utan spela dina kort i princip.

 

Dock ska man ju ha en del kännedom om motståndarna. I CG så märker du snabbt vem fisken är o vilka regulars är lättast att känna igen är t.ex genom nick jibaby1965 kan ju aldrig vara en regular iaf ytterst ovanligt eller vad dom köper in med t.ex 2.87$ är oxå tecken på fisk.

 

Betsizes och annat skiljer sig oxå på fisk och regular. HUD är ett bra program att använda. Dock kan bli svårt att utläsa vid många bord men tycker inte det behövs så mycket på low stakes om du kan spela poker hyffsat bra. Men återigen VOLYM är sanningen till storhet inom pokern.

 

Många tycker annorlunda men dom största vinnarna är ju dom som spelar mest. Sen om dom snittar mkt mindre i BB/100 än dom som spelar färre bord så snittar dom högre i $/h.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte du ska spela så många bord. Om du spelar "astajt" när du spelar 3-4 bord och har svårigheter att hänga med, så sluta med det. Som nybörjare tycker jag du ska ha som främsta mål att bli en bättre spelare, och det blir man inte genom att spela många bord samtidigt och följa en strikt mall. Spela färre bord, och följ varenda giv, oavsett om du är med i den eller inte. För anteckningar, inte bara "loose/tajt", utan även hur de andra spelar sina händer (drag, höga par, set, monsterhänder etc.). Om du ser nån spelare du tycker spelar bra, försök lära dig av denne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte du ska spela så många bord. Om du spelar "astajt" när du spelar 3-4 bord och har svårigheter att hänga med, så sluta med det. Som nybörjare tycker jag du ska ha som främsta mål att bli en bättre spelare, och det blir man inte genom att spela många bord samtidigt och följa en strikt mall. Spela färre bord, och följ varenda giv, oavsett om du är med i den eller inte. För anteckningar, inte bara "loose/tajt", utan även hur de andra spelar sina händer (drag, höga par, set, monsterhänder etc.). Om du ser nån spelare du tycker spelar bra, försök lära dig av denne.

Ja jag håller helt klart med... i alla fall om du vill utveckla ditt spel och bli riktigt bra. Vill du bara nöta på den nivå du slår, och tjäna lite pengar under en kortare period är det nog bäst att multitabla.

 

Om du spelar två bord har du perfekt med tid att följa vad alla motståndare gör, vilket "humör" dom är på, när dom ändrar spelstil, vilka händer dom visar upp i olika lägen.

 

Är du inte så bra på nuvarande nivån hinner utveckla ditt spel mycket snabbare och blir märkbart bättre varje session, om du har rätt anlag i övrigt.

Och om du redan slår nivån hinner du se och utnyttja varje svaghet hos motståndarna, och det blir du som utnyttjar dom, medan dom har svårt att göra detsamma med dig.

 

Spelar man 8 bord hinner man helt enkelt inte tänka igenom en viss situation djupare, utan måste göra ett standardbeslut. Så man utvecklar inte sitt spel lika bra, utan spelar standard som alla andra. Och spelar man likadant som dom andra byter man i princip bara pengar med varandra, och när fiskarna blir färre blir det mindre pengar som går in i reg-kretsen.

 

Många kan spela skitbra med 8 bord och utveckla sitt spel genom att kolla på händerna efter sessionen, men vill man bli riktigt bra på poker tror jag det bästa är att länge spela 2 bord, sen max 3-4 när man blivit en riktigt bra spelare.

 

Men om det ska vara nån idé att spela två bord måste du nog vara väldigt intresserad, och plugga/läsa/tänka mycket poker så du kan utnyttja tiden du har vid borden till att verkligen se vad motståndarna håller på med.

Plus det viktigaste, ha disciplin och tålamod, och inte börja spela i olönsamma situationer för att man blir otålig. Tänk på att när som helst kommer en rush så du vinner 2-3 inköp, och då vill du inte bara "vinna tillbaka" det du nyss slösat bort pga otålighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man har tillräckligt bra koll på åtminstone sitt eget spel så behöver man inte fundera lika länge över ens beslut så man hinner helt enkelt med mer. Jag spelar ofta 12 bord cashgame men hinner ändå med att exploatera folk som synar alla mina trebets eller fyrbettar mig från CO varje gång jag trebettar från BTN, för att dra några grava exempel.

 

CR-Stinger på ämnet!

Fortunately, amazingly, it IS possible to both play more than one table and play good poker based on reads, gameflow, and all that good stuff.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...