Gå till innehåll

När ska/kan man donkbeta?


Ferna

Recommended Posts

När det finns en stor chans att andra foldar en bättre hand, som inte skulle foldats om du spelat handen annorlunda.

När det finns en större chans att du får betalt av sämmre händer, som inte skulle betalat om du spelat handen annorlunda.

När du vill spela som en fisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker donkbets är helt okej att ha med i sitt spel så länge man har en hälsosam range/balans. Personligen tycker jag donkbets är mycket bättre att ha på senare gator (turn/river), kör själv med dem när drag går in på följande gata eller när jag tror vi leder på river fast sitter ur position och kan få syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Donkbets är nöten ju. Bäst mot aggros som inte kan spela poker så länge de inte får leda ut. Funkar skitbra på svenska spel när man annars hade fått ytterligare ett cb på turn som blir svårt att slå om på. Man vet att fi's range är svag, men han är aggro och kommer ändå betta två gator. Då är det bra att donka ut för det blir jobbigare för fi när han inte får ta initiativ och alldeles för dyrt att bluffraisa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker donkbets är helt okej att ha med i sitt spel så länge man har en hälsosam range/balans. Personligen tycker jag donkbets är mycket bättre att ha på senare gator (turn/river)

 

+1, pga att många C-betar så väldigt ofta. Vet inte vem som kom på idén att alltid beta flop bara för att man höjt pre, men känns ju dumt att inte utnyttja det genom att typ alltid checka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Donkbets är nöten ju. Bäst mot aggros som inte kan spela poker så länge de inte får leda ut. Funkar skitbra på svenska spel när man annars hade fått ytterligare ett cb på turn som blir svårt att slå om på. Man vet att fi's range är svag, men han är aggro och kommer ändå betta två gator. Då är det bra att donka ut för det blir jobbigare för fi när han inte får ta initiativ och alldeles för dyrt att bluffraisa.

 

Låter som att du donkar helt fel händer eller av fel anledning. Du bör använda ungefär samma händer som kan vara vettiga att check-raisa, sånt man lätt kan kasta mot en raise och sånt man gärna får en raise mot. Bluffcatchers är ingen bra idé att donka om du inte är ute efter att framkalla någon sorts bluffraise från fi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som startade tråden vill lägga min åsikt om detta: Du floppar set efter att ha limpat och synat raise från tidig pos pre flop, nu öppningsbetar du istället för att checkraisa här eftersom en donkbet i min värld känns svagare än en checkraise här, har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som startade tråden vill lägga min åsikt om detta: Du floppar set efter att ha limpat och synat raise från tidig pos pre flop, nu öppningsbetar du istället för att checkraisa här eftersom en donkbet i min värld känns svagare än en checkraise här, har jag fel?

 

limpa inte. end of argument imo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog inte spela 22 UTG på fullring.

 

Men jag jag tycker man kan limpa med pockets, spela dom som drag... < 7-8 pockets. Syna en standard raise preflop.

 

Varför skulle det vara dåligt att limpa pocket?

 

fråga starfitter, tycker det är sjukt bra värde i dom om man träffar sitt set, dom står ju för halva inkomsten :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog inte spela 22 UTG på fullring.

 

Men jag jag tycker man kan limpa med pockets, spela dom som drag... < 7-8 pockets. Syna en standard raise preflop.

 

Varför skulle det vara dåligt att limpa pocket?

 

För att du inte kommer ha initiativet i handen och då måste du vinna din beskärda del när du inte träffar eller hoppas att fi har en snortajt range så du kan stacka han varje gång du prickar vilket inte händer så ofta.

 

Sen får du också en väldigt tajt öppningsrange vilket gör det lättare för fi att sätta dig på en hand.

 

För övrigt tycker jag det är ok att donka starka händer på dragiga brädor som fi ofta checkar bakom. Naturligtvis får man balansera med mindre starka händer också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att du inte kommer ha initiativet i handen och då måste du vinna din beskärda del när du inte träffar eller hoppas att fi har en snortajt range så du kan stacka han varje gång du prickar vilket inte händer så ofta.

 

Sen får du också en väldigt tajt öppningsrange vilket gör det lättare för fi att sätta dig på en hand.

 

För övrigt tycker jag det är ok att donka starka händer på dragiga brädor som fi ofta checkar bakom. Naturligtvis får man balansera med mindre starka händer också.

 

+1 Bästa svaret hittills, Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att du inte kommer ha initiativet i handen och då måste du vinna din beskärda del när du inte träffar eller hoppas att fi har en snortajt range så du kan stacka han varje gång du prickar vilket inte händer så ofta.

 

Sen får du också en väldigt tajt öppningsrange vilket gör det lättare för fi att sätta dig på en hand.

 

För övrigt tycker jag det är ok att donka starka händer på dragiga brädor som fi ofta checkar bakom. Naturligtvis får man balansera med mindre starka händer också.

 

 

 

Alltså nu blev det givetvis lite fel. Jag själv raisar alltid pockets och jag tror jag förstår vad du menar. Det jag egentligen pratade om var limps ifall många redan har limpat, eller kanske att det är en drag hand om du synar en eventuell reraise. Jag menade att det behöver inte vara fel att limpa, hålla potten nere, whatever reason.

 

De blev konstigt i min hjärna....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså nu blev det givetvis lite fel. Jag själv raisar alltid pockets och jag tror jag förstår vad du menar. Det jag egentligen pratade om var limps ifall många redan har limpat, eller kanske att det är en drag hand om du synar en eventuell reraise. Jag menade att det behöver inte vara fel att limpa, hålla potten nere, whatever reason.

 

De blev konstigt i min hjärna....

 

Skillnad på shorthanded och fr vad spelar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska inte påstå jag kan spela fullring men antar att jag hellre viker låga PP i tidig position än att limpsyna dem. Om du limpar låga PP måste du ju ha lite andra typer av händer som du också limpar.

Säg en range med : Stål/SC/66-22.

Ditt stål kommer tappa brutalt med värde att limpa. Ända bra med SC imo är att du får en lite bredare raiserange och kan träffa raggiga floppar. Att limpa dem blir heller inte speciellt bra.

Sen att limpa 66-22 i vacuum kanske inte är superdåligt på fullring men iom att din limprange kommer att vara ev- så tycker jag inte man ska det.

Limpar du bara dem så blir du ju inte så svårexploaterad direkt :/

 

Flummigt när jag tänker samtidigt som jag skriver, blir alltid så men typ my side of the coin när det gäller att limpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnad på shorthanded och fr vad spelar du?

 

Beror på, men CG alltid shorthand 6max turbo ~

 

Sngs både och.

 

Fast det är givetvis stor skillnad på sng och CG. Tycker det är mer rätt att limpa i ett CG eller kanske riktigt deep sng/turre(fr).

 

Men allt som att, mix it up.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

horse.gif

 

Krångligt är ju besides the point. Att det ska donkas (som i att linjen finns med i en GTO-strategi) på river är väl ett faktum. Troligtvis på alla andra gator också :S

 

Vart har det bevisats att det finns situationer där man ska spela river bet efter turnspel bet höj syn, check syn etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vettefan, får en jävla huvudvärk när jag ens ska tänka ut vad som kan vara vettiga donkranger på vilka brädstrukturer, fördelar,nackdelar med mera med mera. Finns betydligt mer viktiga saker att gå på djupet med innan man börjar fundera över donkbets imo.

 

Lite kul också att jag aldrig har mött någon som donkbetar som inte är fisk med extremt obalanserade exploranger.. (då snackar jag inte om de som donkbetar i multiway potter på dragiga brädor utan de som konsekvent donkbetar med en väldigt polariserad range på något vis.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...