Gå till innehåll

NLT - KK, kunde den spelats annorlunda?


scouserandy

Recommended Posts

Bakgrundsfakta: Är lite småtiltad då jag bara några händer tidigare lagt just KK mot en förmodad bluff från en i mina ögon megatomte som spelat otroligt löst (detta på ett annat bord).

Men nu får jag alltså KK igen.

 

Bordsstämning: Helt ok, har bra koll på dom flesta. Mellantight bord skulle jag nog säga. Just tteckk9 som jag är upp mot har spelat i princip all händer och haft ganska mkt tur innan. Han säger senare i chatten att han hade mej på ett högt par, men då kanske han inte borde synat min raise på floppen? Ok han har ju stegdraget också, så han har ju kanske odds att syna? Ja ja döm själva.

 

Game #441740694: Texas Hold'em No Limit ($0.50/$1) - 2005/05/06 - 16:49:46 (ET)

Table "Lobelia" Seat 6 is the button.

Seat 1: tteckk9 ($94.99 in chips)

Seat 2: Mc_O ($51.26 in chips)

Seat 3: danieller ($73.05 in chips)

Seat 4: saerdna ($174.25 in chips)

Seat 6: rovragg ($16 in chips)

tteckk9: posts small blind $0.50

Mc_O: posts big blind $1

 

----- HOLE CARDS -----

dealt to saerdna [Kh Ks]

 

danieller: raises to $2

saerdna: raises to $12

rovragg: folds

tteckk9: calls $11.50

Mc_O: folds

danieller: folds

 

----- FLOP ----- [Qh Th 8s]

 

tteckk9: bets $5

saerdna: raises to $25

tteckk9: calls $20

 

----- TURN ----- [Qh Th 8s][Jh]

 

tteckk9: bets $25

saerdna: raises to $103

tteckk9: is all-in $32.99

Returned uncalled bets $45.01 to saerdna

 

----- RIVER ----- [Qh Th 8s Jh][8c]

 

----- SHOW DOWN -----

saerdna: shows [Kh Ks] (Two Pairs, Kings and Eights, Queen high)

tteckk9: shows [Js Jc] (A Full House, Jacks full of Eights)

tteckk9 collected $189.98 from Main pot

----- SUMMARY -----

Total pot $192.98 Main pot $189.98 Rake $3

Board [Qh Th 8s Jh 8c]

Seat 1: tteckk9 (small blind) showed [Js Jc] and won ($189.98) with A Full House, Jacks full of Eights

Seat 2: Mc_O (big blind) folded before Flop (didn't bet)

Seat 3: danieller folded before Flop (didn't bet)

Seat 4: saerdna lost

Seat 6: rovragg (button) folded before Flop (didn't bet)

 

 

Det jag undrar är om jag kunnat spelat handen på ett annat sätt? Funderar just över när jag ställer honom All In. Han är ju ganska commitad så det finns väl ingen chans att han lägger sig?

Men att bara syna hade väl varit sämre spelat av mig?

 

Det är inte det att jag gnäller över att förlora med KK mot lägre pp, jag vill bara veta hur andra skulle spelat.

 

Hade varit roligt med synpunkter.

 

/Andy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha räknat fel men i min åsikt är det fel av honom, och du kommer tjäna på detta spel i det långa loppet.

 

Om man antar att du sitter på just ett överpar och ser det från hans perspektiv så ser det ut något i den här stilen enligt mig:

Han har på floppen 6 outs, 2 knektar och 4 nior. 52 kort minus hans hålkort minus floppen = 52 - 2 - 3 = 47. 47 minus 6 outs delat på outs get hans chans att träffa, (47 - 6)/6 = ca 1 på 6.83 att han träffar turn. Potten på floppen är om man inkluderar hans veka bet för att få gratiskort och din reraise 57$. Han gör antagandet att han kommer få inte hela stacken på turn om han träffar och synar din reraise på ytterligare 20$ och får då inkorrekta pottodds. 57$/20$= han får 2.85$ mot 1$ när han synar din reraise. Om vi ser tillbaka på hans chanser att träffa ett av hans outs så ser vi direkt att han inte har rätta pottoddsen för att syna. Räknar vi som han antagligen gjorde att han kommer få in hela stacken som favorit på turn om han träffar så kommer hans implicita odds in i bilden. Han har efter sin syn på floppen 58$ kvar i stacken och du täcker honom. Han får implicita odds på ytterligare 58$ om han synar på floppen. (57$+58$)/20=5.75. Alltså räknar han med att han kommer tjäna 5.75$ per synad dollar när han träffar. Fortfarande har han inte korrekta odds att göra synen på floppen och därför är kommer du att gå plus på att spela på detta vis oavsett om du betalar av när han träffar turn eller inte.

 

Vi ser på det givna exemplet över 1000 händer. De gånger han träffar så vinner han en pott på 193$, och du förlorar alltså ytterligare 58$. De gånger han missar så vinner du en pott på $77$, och han förlorar alltså sin 20$ syn. På 1000 händer träffar han om vi avrundar till en decimal 146 gånger och missar resterande 854 gånger. 146 x 193 = 28178$. 854 x 77 = 65758$. 65758$ - 28178$ = 37000$. 37000$/1000=37$. Per hand har du alltså en vinst på 37$ gånger sannolikheten att du kommer vinna potten minus motståndarens vinst på 193$ gånger sannolikheten att denne vinner potten, alltså ((37 x 0.854) - (193 x 0.146)) = 31.6 - 28.2 = 3.4. Du tjänar 3.4$ varje gång du spelar just denna situation på det här sättet.

 

Han synar alltså egentligen inte för att få 2.85$ per synad dollar på floppen utan för att få vad han tror är rätta implicita odds. Jag har dock just bevisat (hoppas jag ;) ) att han inte har de rätta oddsen för synen, och att du låter honom göra ett misstag vilket kommer ge dig förtjänst i det långa loppet.

 

För enkelhets skull gör jag i dessa beräkningar antagandet att han inte kommer lägga in några mer pengar i potten om han inte träffar turn. Jag har även frånsett från raken, så om någon av detta forums teoriexperter känner sig manad är det bara att träda fram. :D

 

Kort sagt skulle jag alltså spelat handen som du gjorde :D .

 

Edit:Jag skulle spelat handen likadant på floppen vill säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om en fold på turn? Att all in-a är iaf det sämsta du kan göra!

Ganska tomtigt spelat faktiskt tycker jag.

 

Här ser i alla fall jag det ganska självklart att du är slagen, du har fethöjt preflop, jag ser ditt 12BB! bet som att du har minst KK, max AA :)

 

Vad tror du att du får syn av?! AQs här i bästa fall kanske.

Men MYCKET mer troliga är ex.vis AKs, JJ,QQ,TT.

Så kollar vi på brädan.

 

Jaha..ALLA de händerna slår dig. Det borde varit en enkel fold!

 

När du reraisat honom på floppen och han sen betar ut halva hans stack på turn så säger han ju klart och tydligt:

 

"jag kan slå AA och KK!

samt:

"Jag är beredd o offra resten av stacken!

 

 

Kungar och Ess är inte så bra som folk tror.

 

Och ja, HAN var också tomtig som inte lade sig på floppen.

Smokey skötte floppanalysen bra, så där har jag inget o säga emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack för dom utmärkta svaren :D

 

Jag var som sagt lite tiltad vid tillfället ;) Men det det finns alltså ingen chans i h-vetet att man skall trycka på efter turn där då? Är det given fold?

Kan det vara berättigat med en enkel syn på hans bet med tanke på mina outs? För jag kände nog att jag var slagen på turn...men med endast en dåres envishet hoppas man ju på sina outs ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men MYCKET mer troliga är ex.vis AKs, JJ,QQ,TT.

 

 

Frågan i det här fallet är om det verkligen går att sätta honom på antingen 10 10 eller qq.

Om han hade någon av dessa händer finns det väl ingen direkt anledning för honom att betta rakt in i dig på floppen. Eftersom du har visat rejäl styrka preflop, vore väl det normala spelet ,om han har någon av ovanstående händer, att check-raisa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med spelet på turn är att de enda händer som han kan tänkas ha och som du samtidigt slår är någon form av bluff eller semibluff.

 

Frågan är då vilken typ av read du har på honom. Är han en lös spelare som bluffar mycket och kan tänkas semi bluffa eller bluffa denna typ av pott. Om du inte tror det, finns det i praktiken ingen hand du kan slå i detta läge.

 

Ev. kan han ju tänkas ha AQ, men frågan är då om han verkligen skulle våga betta rakt in i dig igen efter att du har visat styrka både preflop och på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jompa, om du läser SS2 så rekommenderar brunson att betta rakt in i preflophöjaren med t.ex. floppat set. Detta för att han vanligtvis kommer att reraisa dig och på så sätt kunna få in degen.

 

Jag spelar också så ibland och måste erkänna att det spelet är ypperligt ibland. T.ex. i detta fall.

 

Och att han inte väljer att reraisa kan vara smart, eftersom Bet/reraise/reraise tyder på en mycket stark hand.

 

Känns som att du antingen är uppe mot en tomte lr en riktigt bra spelare här. Och ja, det FINNS en chans (om din read är bra), om det är en UBERTOMTE du spelar mot att du ska syna ner med din stack.

 

Det här är iaf mitt resonemang, jag säger inte att det behöver vara rätt :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade sett honom bluffa vid ett par tillfällen och har en read på honom att han spelar löst och han var som sagt var inne och petade i stort sett varje hand.

Sedan tyckte jag väl inte att hans bet på turn var så stark in i den potten. Hade han gått All In hade jag förmodligen lagt mej direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jompa, om du läser SS2 så rekommenderar brunson att betta rakt in i preflophöjaren med t.ex. floppat set. Detta för att han vanligtvis kommer att reraisa dig och på så sätt kunna få in degen.

 

 

Var inte medveten om att Brunson förespråkade den typen av spel så jag antar att jag får vika mig på den punkten :D

 

 

Killen visar ju tydligt på turn att han har en all-in hand då han sätter sig själv pot-commited, så jag ser inget annat spel än en fold här.

 

Är inte lika övertygade om att det är ett givet fold i detta läge. Han har ändå ett öppet straight flush drag vilket ger honom en hel del outs. Visserligen måste väl ett antal outs räknas bort , beroende på vilken hand man sätter motspelaren på.

 

Antar man exempelvis att han har ett set emot sig(vilket man uppenbarligen kan göra) har han 16 outs (8 hjärter, 6 för stege och 2 kungar). Vilket gör att han får ca 2 to 1 på sin syning. Han får samtidigt cirka 3 to 1 på sina pengar viket gör att en syning korrekt i detta läge (observera att jag inte är helt säker på att jag räknat rätt).

 

Skulle vara intressant om någon annan har en åsikt rörande syn i detta läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det så bettar han inte 25, han bettar hela sin stack.

Eftersom resten ryker in på rivern, så se det som 50, eller 60, vad det nu var.

 

Med andra ord får han inte 2:1 i så fall.

 

Och jag kan inte se att en Syn där är rätt i nåt fall. För om han missar är han ju ganska sjukt potcommited även om han missar.

 

FOLD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du spelade den väl. Du har för många outs för att lägga dig på turnen. Du kan nästan räkna med runt 16-18 outs. Har fi ett tvåpar har du 22 outs och är alltså even money. Dessutom finns det en liten chans att du leder. Och eftersom en all in på turnen inte ens är ett potbet måste du syna, eller gå all in själv som i detta fall. Att det inte är nötfärg- eller nötstegdraget gör inte så mycket eftersom sannolikheten att fi sitter på ett ess och samtidigt har en bättre hand än din är ganska liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det så bettar han inte 25, han bettar hela sin stack.

Eftersom resten ryker in på rivern, så se det som 50, eller 60, vad det nu var.

 

Med andra ord får han inte 2:1 i så fall.

 

Och jag kan inte se att en Syn där är rätt i nåt fall. För om han missar är han ju ganska sjukt potcommited även om han missar.

 

FOLD.

 

Han får visst 2:1. Potten är på runt 75 dollars på turnen och fi hade 58 kvar i stacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du spelade den väl. Du har för många outs för att lägga dig på turnen. Du kan nästan räkna med runt 16-18 outs. Har fi ett tvåpar har du 22 outs och är alltså even money. Dessutom finns det en liten chans att du leder. Och eftersom en all in på turnen inte ens är ett potbet måste du syna, eller gå all in själv som i detta fall. Att det inte är nötfärg- eller nötstegdraget gör inte så mycket eftersom sannolikheten att fi sitter på ett ess och samtidigt har en bättre hand än din är ganska liten.

Mer hazeelnut åt folket! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...