Gå till innehåll

Mobiltbredand, modemet "försvinner"


animalplanet

Recommended Posts

Hej.

 

Sitter och nöter på mitt mobila nät.

Så kommer det upp en ruta, som säger ungefär: Att Modemet inte finns, så startar det som om sig, samt programmet mobile connect. Får logga in på nytt.

 

Tar mig ca 2-3min minst innan jag reconnectat

mina bord, och min hu fisk har gått.

 

Varför "försvinner" mitt modem för sån korttid?

 

Kan ibland gå 10min,1h eller 2-3h.

 

Någon mer som har sådant fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm hade så med 3. då hade jag en sladd till modemet. en usb sladd. sen testade jag stoppa de rakt i datorn ( modemet ) funkade galant. var väl glapp i sladden

 

Ja, är väl nåt där med usb:n, är så datanoob så ingenaning.

dock kan jag inte stoppa in mitt modem utan en sladd emellan.

 

funkat bra i 1h nu. helt random när det stängs av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Comviqs sticka, E1550 men jag tror vissa med 3 har den också.

Samma händer för mig 1gång om dagen i snitt. De flesta gånger utan att jag ens blir disconnectad så det är mest troligt inte bara p.ga USB kabeln.

När jag pluggar ut modemet 1sekund så disconnectar den däremot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör mobilt bredband från Telia och från det att jag skaffade det så fungerade det helt utmärkt tills jag haft det i cirka 8 månader. Då började det hända exakt så som du beskrev, att modemet försvann.

Men när en poker.se-kollega använde modemet i sin mac under en helg fungerade det utmärkt.

 

Efter detta lämnade jag in det på service. Och efter det har det bara hänt en gång. Men det konstiga var att lånemodemet betedde sig exakt likadant... Om inte värre.

 

Kör du Vista?

En tjej jag pratade med på Telias support sa att det kunde hända för dem med Vista. Hur mycket jag ska tro på det vet jag inte. Min erfarenhet är nämligen att supportpersonal brukar inte alltid vara de skarpaste knivarna i lådan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Vista. Men igår bröts det efter 15min, tappade då 2 fiskar.

Efter det gjort sin lilla omstart funka det sen i hela 3h!

 

Men som sagt, helt random det där.

Lilla usb sladden emellan är en kort liten rackare, så den är inte pajj.

 

Känns som att modemet tappar "kontakten" med usb porten eller liknande.

 

Inte ofta jag grindar på det, men blir någon timme per månad iaf.

 

Samt modemet är nytt! Använt det i 20timmar kanske.

 

edit: idag gick det 21 minuter innan det bröts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan vad surt. Det låter som rena förlusten. Jag skulle köpt ett kontantkortsmodem (en annan operatör=större sannolikhet för att en av dem fungerar. Comviq fungerar på flera nät btw) för 3G och låtit det idla, om jag vart tvungen att ha 3G.

Vilket jag nästan är, och jag har två stycken modem men de är inte uppkopplade samtidigt just nu eftersom jag inte har det behovet.

Fast förresten så måste du nog köra med VPN eller proxy isåfall, eftersom pokerklienterna knappast går med på att man byter IP bara så där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att det är din dator,usbenhet som tappar kontakten med varandra och att det inte har något som helst med ditt 3g.

 

USB är väldigt opålitligt jämfört med andra anslutningsmöjligheter.

Det märks ju inte eftersom man sällan kör realtidsgrejer genom det gränssnittet.

 

En del moderkort har inga som helst problem och vissa disconnectar med jämna mellanrum. Jag hade en sådan dator där musen hoppade ut och in igen nästan direkt.

 

Kolla upp ditt moderkort med din tillverkare och uppdatera bios och fråga på datorforum om andra har märkt problemet.

 

Köp ett PCMCIA modem istället om du kör mycket.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=227451

 

Inte så kul att göra när man redan har ett men är ju värt det i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...