Gå till innehåll

Svenska spel tappar


gdaily

Recommended Posts

Kenneth har ett lass gurkor med en vattenhalt på 99%. Lasset väger 1000 Kilo.

Kennet står på torget hela dagen utan att sälja en enda gurka, samtidigt minskar vattenhalten till 98%. Hur mycket väger Kenneths gurklass?

 

500 gurkor med en medelvikt av 2 kg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon språkpolis vara vänlig och förklara för mig vad det är i gurkproblemet som är felformulerat. Ja undrar eftersom både Earthnut2 och Royalen_ svarar (i mina ögon) åt skogen. Börjar ålder ta ut sin rätt, är den mentala kapaciteten det första som ryker?

 

500 kg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

My bad!

Jag slarvade med si-enheterna.

Gurkorna väger naturligtvis 1000kg med 99% vatten (viktprocent)

 

Jag tycker dock att kilo istället för kg är en mycket mindre synd än procent istället för procentenheter.

Eller var det något annat som gör att flera av er tycker att problemet inte går att lösa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret jag förväntade mig var 500kg. Anledningen till att jag drog problemet är att alla inte har en intuitiv förståelse för procentbegreppet. Dra problemet i er bekantskapskrets så kommer ni nog att hitta folk som blir riktigt förvånade över svaret.

 

Tackar! Skall omgående testa min omgivning med denna simpla problemlösning,

vilket några säkert finner intrikat, vidare skall jag göra allt som står i min makt för att moderera mina subjektiva plattityder rörande deras inkompetens och bristande slutledningsförmåga. Återigen. Tack!:roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...