Fishstreak Postad 15 Juli , 2009 Rapport Postad 15 Juli , 2009 Hej, Jag försöker banka in i skallen det här med pottodds; kanske någon kan säga om jag fattat detta rätt. Ex 1: Jag har floppat 88 och potten är 12 och jag måste syna med 3. Då antar jag att pottoddset är 4:1 ? Tittar jag i min oddstabells så står det att chansen att få triss på turn är 22,5:1. Och eftersom pottoddset ska vara större än mitt odds så borde jag alltså slänga denna hand fortare än kvickt. Eller?? Ex 2: Jag har K,Q suited preflop. Potten ligger på 5 och jag måste syna med 2,5 för att vara med. Alltså pottodds= 2:1 eller hur? Jag tar en titt i min oddstabell och det står att oddsen för att få fyra färgkort på floppen är 7,48:1. Alltså borde denna hand slängas bort eller? Mvh J Citera
Ferna Postad 15 Juli , 2009 Rapport Postad 15 Juli , 2009 Hej, Jag försöker banka in i skallen det här med pottodds; kanske någon kan säga om jag fattat detta rätt. Ex 1: Jag har floppat 88 och potten är 12 och jag måste syna med 3. Då antar jag att pottoddset är 4:1 ? Tittar jag i min oddstabells så står det att chansen att få triss på turn är 22,5:1. Och eftersom pottoddset ska vara större än mitt odds så borde jag alltså slänga denna hand fortare än kvickt. Eller?? Ex 2: Jag har K,Q suited preflop. Potten ligger på 5 och jag måste syna med 2,5 för att vara med. Alltså pottodds= 2:1 eller hur? Jag tar en titt i min oddstabell och det står att oddsen för att få fyra färgkort på floppen är 7,48:1. Alltså borde denna hand slängas bort eller? Mvh J Fan va krångligt du tänker det, tänker ni andra också såhär krångligt? Citera
OsantVassSpelare Postad 15 Juli , 2009 Rapport Postad 15 Juli , 2009 I exempel 1, om din motståndare bettar 3$ i en 12$ pott så får du 6:1 (eller 1/6), eftersom du ska addera ditt och hans bet med potten och dela med det som du synar ((12+6)/3) och om du enbart söker att träffa triss så får du inte pottodds. Det finns dock nåt som heter implicita odds, vilket innebär att om du träffar din triss så kommer du vinna mer än de 18$ som ligger i potten eftersom din motståndare med stor sannolikhet har en bra hand som han inte kommer att släppa, du kan eventuellt alltså öka upp potten på turn och river, det är ju dock svårt att räkna ut dina implicita odds. I exempel 2 är det nästan samma sak som jag förklara i förra exemplet, det ligger 5, du lägger in 2,5 alltså får du 3:1. Att försöka träffa färg eller färgdrag direkt på floppen är liten chans, men det finns ju även andra saker du kan träffa med den som ökar upp de pottoddsen du nämnt nedan, t ex stege, stegdrag, toppar, tvåpar, triss osv. Sen får du även inte glömma de implicita oddsen, även om du får dåliga odds att försöka dra stegen eller färgen direkt på flop så finns det chans att du kommer få betalt högre på senare gator om du träffar vilket gör att pottoddsen inte är stadiga. Citera
Teredo Postad 15 Juli , 2009 Rapport Postad 15 Juli , 2009 Pottoddsen pre-flop, dvs. inna floppen kommer är inte där själva de mest avgörande berälningarna sker. Flopp och på turn är där du ska spela mer efter pottoddsen. Spelar du efter vad systematiskt efter vad din oddstabeller säger "pre-flopp" så kommer du få det svårt. Att syna med 88 ifall du får 6:1 är bra. 1 gång av 8 träffar du din triss, men det är ju inte bara trissen som du vinner på. Kommer brädan av ett gäng trötta kort ex. 2h,3r,7k kan du beta ut och kanske ta potten redan här. Pottoddsen ska du även ta i beräkning när du ska försvara ditt par på brädan ifall färgdrag, stegdrag ligger ute exempelvis. Du ska alltså då beta ut så att personen ifråga med en draghand inte får pottoddsen att syna draget. Inte direkt svar på frågan men kanske något. Citera
jonasmedz Postad 15 Juli , 2009 Rapport Postad 15 Juli , 2009 Korta svaret är väl ändå ja, det är så man räknar pottodds. Förutsatt att du menar att "$12 i potten" betyder inklusive det Fi nu har bettat. Alltså att det var $9 före betten. Ex1: Jo, är du säker på att 88 är slagen och bara kan vinna med triss så har du så dåliga potodds som du säger! släng. (om du har 88 på hand alltså. annars har du ju outs till tvåparet också.) Ex2: NEJ! KQs kan ju träffa bra utan att det är färgdraget. KQs spelar utmärkt mot många händer och har implicita odds mot motståndarens premiumhänder. KQs är värd att minst syna. Finns fördelar att 3betta också. Implicita odds. Pottoddsen gäller ju bara för att Fi sedan lägger sig om du väl träffar eller bettar igen när du inte träffar. Ex1: Om vi vet att Fi har AK och du 88 på en AK4-bräda kan det vara värt att se turn för 4:1 om ni båda har mycket pengar kvar, eftersom du bör få in stora pengar när du träffar. Annars kan Fi checka turn så du får se riverkortet gratis om Fi har en hand som slår dig, men inte är säker, vilket ger dig högre odds. Dock rekommenderar jag verkligen inte att syna på floppen för att försöka träffa triss, eftersom man i praktiten aldrig vet hur mycket man kan få betalt. Citera
AccessGranted Postad 15 Juli , 2009 Rapport Postad 15 Juli , 2009 I exempel 1, om din motståndare bettar 3$ i en 12$ pott så får du 6:1 (eller 1/6), eftersom du ska addera ditt och hans bet med potten och dela med det som du synar ((12+6)/3) och om du enbart söker att träffa triss så får du inte pottodds. Det finns dock nåt som heter implicita odds, vilket innebär att om du träffar din triss så kommer du vinna mer än de 18$ som ligger i potten eftersom din motståndare med stor sannolikhet har en bra hand som han inte kommer att släppa, du kan eventuellt alltså öka upp potten på turn och river, det är ju dock svårt att räkna ut dina implicita odds. I exempel 2 är det nästan samma sak som jag förklara i förra exemplet, det ligger 5, du lägger in 2,5 alltså får du 3:1. Att försöka träffa färg eller färgdrag direkt på floppen är liten chans, men det finns ju även andra saker du kan träffa med den som ökar upp de pottoddsen du nämnt nedan, t ex stege, stegdrag, toppar, tvåpar, triss osv. Sen får du även inte glömma de implicita oddsen, även om du får dåliga odds att försöka dra stegen eller färgen direkt på flop så finns det chans att du kommer få betalt högre på senare gator om du träffar vilket gör att pottoddsen inte är stadiga. Det är fel. I exempel 1 får han 4:1 i pottodds, i exempel 2 2:1. Har man 2:1 i pottodds behöver man 33% chans att vinna för att gå breakeven. Exempel 1: 4:1 pottodds, måste vinna 1/5 av gångerna för breakeven. Exempel 2: 2:1 pottodds, måste vinna 1/3 av gångerna för breakeven. Citera
Memory Postad 15 Juli , 2009 Rapport Postad 15 Juli , 2009 I exempel 1, om din motståndare bettar 3$ i en 12$ pott så får du 6:1 (eller 1/6), . 6:1 är inte samma som 1/6 edit: för seg Citera
jonasmedz Postad 15 Juli , 2009 Rapport Postad 15 Juli , 2009 5:1 (eller 1/6) En liten parantes, men när man skriver X:Y är väl X vad man tjänar och Y vad man förlorar på de olika valen. Om OP menade att det var 12 före bett blir oddsen 15:3 eller 5:1. Ska man räkna i procent, vilket jag tycker är enklare, räknar man med hela potten, alltså 1/6. Du behöver alltså >17% chans att vinna. EDIT: Haha, fler som slog ner på det. Citera
OsantVassSpelare Postad 15 Juli , 2009 Rapport Postad 15 Juli , 2009 Aha, kunde faktiskt inte det där med X:Y faktiskt, trodde det var samma som X/Y. Citera
OsantVassSpelare Postad 15 Juli , 2009 Rapport Postad 15 Juli , 2009 Det är fel. I exempel 1 får han 4:1 i pottodds, i exempel 2 2:1. Har man 2:1 i pottodds behöver man 33% chans att vinna för att gå breakeven. Exempel 1: 4:1 pottodds, måste vinna 1/5 av gångerna för breakeven. Exempel 2: 2:1 pottodds, måste vinna 1/3 av gångerna för breakeven. 1/6 är det i första exemplet. Citera
AccessGranted Postad 15 Juli , 2009 Rapport Postad 15 Juli , 2009 1/6 är det i första exemplet. Det står inget om att fi betar 3 i 12, bara att potten är 12. 12:3 = 4:1. 4:1, krävs att man vinner 1/5 för breakeven. Citera
gdaily Postad 16 Juli , 2009 Rapport Postad 16 Juli , 2009 Jänkarna säger 9:1 (uttalas nio mot ett), vi säger 10 för ett (eller 10 gånger pengarna). Det har att göra med att jänkarna är vana vid sina sportodds (9:1 - satsa en så satsar banken 9) medan vi har decimalodds när vi spelar på sportspel (10 ggr pengarna = det som vi får tillbaks). Så först måste man veta vad som avses. I och med att nästan all pokerlitteratur är ameikansk så är det oftast jänkarodds i dessa böcker. Sen ska vi kolla på dina frågor Ex 1: Jag har floppat 88 och potten är 12 och jag måste syna med 3. Då antar jag att pottoddset är 4:1 ? Tittar jag i min oddstabells så står det att chansen att få triss på turn är 22,5:1. Och eftersom pottoddset ska vara större än mitt odds så borde jag alltså slänga denna hand fortare än kvickt. Eller?? Du har 88 på handen allstå, och floppen har kommit något som inte hjälper dig alls (säg K92). Det ligger 12 i mitten )inklusive motståndarens bet antar jag) och du ska syna med 3. 12:3 är samma sak som 4:1, ja... och chansen att få en åtta på turn är betydligt lägre än så, så du bör definitivt kasta handen (såklart under förutsättning att du inte tror att dina par i åttor leder, men det är en annan sak). Ex 2: Jag har K,Q suited preflop. Potten ligger på 5 och jag måste syna med 2,5 för att vara med. Alltså pottodds= 2:1 eller hur? Jag tar en titt i min oddstabell och det står att oddsen för att få fyra färgkort på floppen är 7,48:1. Alltså borde denna hand slängas bort eller? Oddsen stämmer, men varför är du bara intresserad av färgdrag? Varför inte kåk, tvåpar, triss, stege osv... Eller ens ett par med hygglig kicker? Här har du haft otur när du tänkte. Citera
Recommended Posts