Gå till innehåll

Vilken nytta har pokerkunskap i det vardagliga livet?


Ferna

Recommended Posts

Finns det ingen longitud studie där man testat IQ före universitetsutbildning och i slutet?
Tror inte det är en förbättring om man kontrollerar för att avhoppare och icke-pluggande är dummare till att börja med. Gnxp-gänget brukar vara väldigt kåta på longitudstudier, och kommer inte ihåg något därifrån.

 

Barndomsutbildning gör skillnad, men den effekten försvinner i vuxen ålder.

 

Flynneffekten är väl det närmaste, men inte heller där kan man tydligt peka på utbildning.

 

Runt 30 % av IQn antas baseras på sociala faktorer så visst finns det "indirekta" metoder.
En hyfs bit av det är ju negativa inflytanden så som undernäring eller extremt pissig uppväxtmiljö. Och mestadels är det okänt vad som hjälper, trots väldigt mycket studier.

 

Som sagt, träningstudien är väldigt speciell eftersom det hittils varit väldigt svårt att hitta några specifika metoder för att göra människor smartare än vad de skulle vara i god form och med lite basic studieteknik. Iom att den faktiskt är väldigt ovanlig ser jag det som troligare att studien har något knas med sig än att det är en varaktig effekt.

 

Annars blir det tufft för afrikanerna.
Vad jag vet pekar all tillgänglig fakta på att det ser mörkt ut för Afrika.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 62
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Runt 30 % av IQn antas baseras på sociala faktorer så visst finns det "indirekta" metoder.

 

 

Intressant, de flesta verkar överens om att generna sätter ett interval för möjligt IQ. Frågan är nu hur pass stora möjligheter till finns att förbättra detta eller om variansen på 30%(?) mest rör sig om icke maximerad potential genom "grava missförhållanden".

 

Den bild jag alltid fått är att det främst är möjligt att hamna i den undre delen av "intervallet" genom bristfällig social miljö, undernäring etc. Dvs: En uppväxt under för oss normala sociala förhållanden med normal kost skulle landa ungefär på samma utfall som en "IQ-utvecklingsoptimerad miljö" skulle ge. (vad en IQ-utvecklingsoptimerad miljö" innebär vet jag inte)

 

 

Finns väl också många tvillingstudier som visar just ovanstående? Dvs: "Good enough" miljö räcker för att landa nära toppen av det genetiskt förutbestämda intervallet. (enäggstvillingar som av olika skäl har växt upp i helt vitt skilda länder/sociala miljöer etc)

 

 

Disclaimer till ev. dryghetsmaffia: Är inte säker på ovanstående, kan ha fel och rätta mig gärna i så fall. Gärna med länkar till studier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns som sagt litet nya rön kring detta, resultaten har verifierats på litet olika håll också. Det verkar i alla fall inte allt för långsökt att tro att träning utav arbetsminne(dual n back) eller liknande skulle kunna förbättra så kallad "fluid intelligence". Kanske kan vara värt att lägga litet tid på detta? Sen kanske man inte blir nya Gauss, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Källhänvisning tack.
Kommer bara ihåg det från första årets kognitionsvetenskap för 5 år sen.

 

En snabb skumning av titlarna på området verkar visa att det handlar om förbättringar hos barn och ungdomar. Och för barn är jag helt med på att det finns en hel del saker som ger förbättringar i IQ. Som jag förstått det så försvinner de förbättringarna i vuxen ålder.

 

Kan ha varit att vi snackade om vuxna, eller att jag minns fel så klart. Ska man krångla till det så att min hypotes stämmer så får det väl vara genom att antingen att effekten inte varar in i vuxen ålder eller att kontrollgruppen har det så torftigt att schackspelandet gjorde stor skillnad.

 

FWIW så tror jag att en varaktig förbättring med 5 IQp i "riktig" intelligens säkert är värt någon miljon lifetime. Iaf om man ger sig in på en bana där ens val spelar stor roll. Så kan man uppnå det med 5-7 timmars träning i veckan är det en no-brainer.

 

För att citera Eliezer Yudkowski, "I'd eat [a truckload of] kittens" apropå vad han skulle göra för att bumpa sin IQ 6p.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte som någon sagt det men att läsa folk är nånting som jag har stor nytta av i vanliga livet.

 

är du livespelare? Själv har jag nog mest blivit sämre på att läsa folk sen jag började med poker pga för mycket tid framför datorn och för lite ute i verkligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är du livespelare? Själv har jag nog mest blivit sämre på att läsa folk sen jag började med poker pga för mycket tid framför datorn och för lite ute i verkligheten.

 

Ja jag spelar ganska mycket live, men förstår vad du menar med nätpokern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att citera Eliezer Yudkowski, "I'd eat [a truckload of] kittens" apropå vad han skulle göra för att bumpa sin IQ 6p.

 

Givet att man får äta dom på valfritt sätt och inte nödvändigtvis i en sitting är det där någonting jag skulle kunna tänka mig att göra bara för kicks...

 

Men jag är väl en sjuk mäniska?

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...