Gå till innehåll

Oskriven regel HU cg micro?


Lalla150

Recommended Posts

Lirade en HU match och efter jag vunnit ca. 3 buy-in av en kille på ca. 25-30min så blev han riktigt förbannad o började förolämpa mig i chatten.

Tyckte att jag spelade oschysst och bara foldade hela tiden, dessutom menade han att jag bara bettade när jag hade något. Vilket jag inte gjorde, men nästan. Spelade ovanligt tight jmf med hur man "ska" spela HU enligt böckerna.

 

Frågan är alltså, finns det ngn oskriven regel att man bör raisa ~70-80% av händerna från knappen? Eller blev han bara sur o tiltad...(klart han blev också....)

 

Jag hade ca. VPIP 50/10 (knappen/cut-off) och tot VPIP30%...

Antar att man får storstryk om man spelar så på högre nivåer, men det handlar väl om att vinna, inte hur man gör det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lirade en HU match och efter jag vunnit ca. 3 buy-in av en kille på ca. 25-30min så blev han riktigt förbannad o började förolämpa mig i chatten.

Tyckte att jag spelade oschysst och bara foldade hela tiden, dessutom menade han att jag bara bettade när jag hade något. Vilket jag inte gjorde, men nästan. Spelade ovanligt tight jmf med hur man "ska" spela HU enligt böckerna.

 

Frågan är alltså, finns det ngn oskriven regel att man bör raisa ~70-80% av händerna från knappen? Eller blev han bara sur o tiltad...(klart han blev också....)

 

Jag hade ca. VPIP 50/10 (knappen/cut-off) och tot VPIP30%...

Antar att man får storstryk om man spelar så på högre nivåer, men det handlar väl om att vinna, inte hur man gör det?

 

finns ingen cutoff pos i HU :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä det finns inga som helst hu-etiketter när det kommer till hur man ska spela, det enda jag kan komma på som jag tycker är att quittar man någon efter ett par enstaka händer(typ oväntat måste dra)., så är det väldigt fult om man e lillplus.

 

En del minraisar på knappen 100% av sin range, en del raisar lite mer än pott osv....sånt har inget med hu-etikett o göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är alltså, finns det ngn oskriven regel att man bör raisa ~70-80% av händerna från knappen? Eller blev han bara sur o tiltad...(klart han blev också....)
En bra spelare höjer kanske 70-80% av sina händer från knappen. Du höjde något färre.... Nu ska vi se: Han är alltså sur för att han får storstryk av någon som "spelar suboptimalt", och vill få den att spela bättre? Smart kille.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gEeWhiZm8 > Hahaha...tur jag postade i nybörjardelen av forumet :-D

 

killerwolf > Så sant, hit-n-run är liite trist o se...

 

Ola > Ungefär det jag undrade också, jag verkar ju ha mkt o lära av just honom ;-) (kan ju varit nybörjar tur oxå iof)

 

 

Ok, precis vad jag tyckte. Det handlar väl om o vinna, gör som man vill huvudsaken det fungerar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra spelare höjer kanske 70-80% av sina händer från knappen. Du höjde något färre.... Nu ska vi se: Han är alltså sur för att han får storstryk av någon som "spelar suboptimalt", och vill få den att spela bättre? Smart kille.

 

du har fel ola. en bra spelare behärskar att ha en raiserange på ca 70-80% från knappen. en "mindre bra" spelare som skulle applicera detta skulle förlora mer postflop och därmed förlora snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....en bra spelare behärskar att ha en raiserange på ca 70-80% från knappen. en "mindre bra" spelare som skulle applicera detta skulle förlora mer postflop och därmed förlora snabbare.

 

Det kan jag verkligen skriva under på!

Spelade 50NL HUcg

+$420 på 3,5h, då spelade jag lika tight som i 6max cg...

-$350 på 3h efter jag läst på lite om HU, bland annat att man "bör" höja det mesta från knappen...hamnade i massor av situationer jag inte behärskade. Sedan kan ju nybörjar tur ha lite med saken att göra också.;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT men...Viktigast i HU är inte att höja 70-80 % av händerna på knappen (även om det är optimalt mot en medelbra aggressiv spelare). Jag tycker det är viktigast att anpassa sig till motståndarens spelstil, att inte tilta (konstigt va:-)), och att kunna lägga bra händer typ tptk i vissa situationer. Sen är hu ett mycket mer psykologiskt spel än 6-max.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT men...Viktigast i HU är inte att höja 70-80 % av händerna på knappen (även om det är optimalt mot en medelbra aggressiv spelare). Jag tycker det är viktigast att anpassa sig till motståndarens spelstil, att inte tilta (konstigt va:-)), och att kunna lägga bra händer typ tptk i vissa situationer. Sen är hu ett mycket mer psykologiskt spel än 6-max.

 

skulle rekomendera att höja 100% av händerna på knappen. Finns en bra tråd på 2+2 om detta bland annat. Foldar FI tillräckligt , vilket ofta är fallet, så kan du höja alla händer och det är +EV utan att ens spela postflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle rekomendera att höja 100% av händerna på knappen. Finns en bra tråd på 2+2 om detta bland annat. Foldar FI tillräckligt , vilket ofta är fallet, så kan du höja alla händer och det är +EV utan att ens spela postflop.

 

Funkar säkert bra mot mjukt motstånd, men jag tror de flesta har svårt att spela 100% från knappen lönsamt framförallt om motståndet är någorlunda kompetent. I ett vakuum blir 27off (som tråden tar upp) kanske profitabel att höja med (eller iaf bättre resultat än att folda), men en bra motståndare tar ju fasta på att vi har any two och 3-betar brett, leadar/c-raisar floppar tunt/med air, leadar turn mer om vi checkar bakom flop osv eftersom hans range är starkare än vår. Så spelet i ett vakuum kanske är +EV men tror de flesta får svårt att bygga en balanserad bra overall strategi med 100% öppning. Tror de flesta klarar sig bättre med att slänga iaf 20%, just my guess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara flika in att jag givetvis tror att de flesta rimliga spelare plussar från knappen även om de höjer alla händer, men tror inte det är vinstmaximerande för speciellt många. Känns ändå som en onödig diskussion i nybörjardelen så nu sätter jag mig och äter frukost på ballen istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker flera har missat en viktig poäng här.

 

Har man en fisk (el klart sämre spelare) måste man göra allt inom rimliga gränser för att hålla kvar fisken. Vara trevlig, skriva unlucky om de torskar en stor pott osv.

Kanske tom överväga att raisa ngn extra gång för att hålla actionen uppe så han inte tröttnar.

 

Att kunna spela mot en sämre spelare flera gånger är guld värt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...