Gå till innehåll

Profitabel 3betting mot given range??


_Fibonacci

Recommended Posts

Hej allihopa!

Detta kanske är en dum fråga men funderat ett tag på detta, har Pokerstove men lite osäker hur man ska tänka.

 

Säg att jag möter en extrem nit och vet att han endast höjer pre med JJ-AA. Om jag sätter mig på QQ i pokerstove och kör den mot hans range så ligger jag under med 40/60 ungefär. Kör jag mig på KK så blir förhållandet det motsatta.

 

Rätt att tänka i detta läge att endast 3betta KK+ mot denna fi och endast calla med QQ för set?

 

Är det så här man skall använda pokerstove för att kunna räkna ut hur man tex kan 3betta profitabelt mot en given range?? Sen bör man kanske ta in sin position i beräkningarna men svårt att veta hur många procents fördel man har med att vara i position respektive ur position.

 

Ge gärna lite synpunkter på min tankegång eller lite andra tips på hur man bör/kan tänka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm ok...Detta var i och för sig ett exempel bara, kan ju ta ett annat, säg att jag vet att FI öppnar alla Pockets.

 

Då enligt Pokerstove får jag 88 till ca 50/50 mot hans range. 3 bet i position?? samt 3betta 99+ mot denna oavsett position??

 

Jag vet inte, kanske tänker helt galet. Var i och för sig bara en fundering jag hade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns kanske inte så mycket värde i att 3-betta Dan Glimne ;-) .

Tänk istället på hur stor del av sin öppningsrange fi foldar/synar mot din 3-bet.

 

Hmm vet att han inte foldar något av sin öppningsrange mot 3bet eftersom han öppnar så tight som JJ+ ev TT+.

 

Sett han 4betta med JJ+ också, ja jag vet inte hur man ska tänka här riktigt. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm ok...Detta var i och för sig ett exempel bara, kan ju ta ett annat, säg att jag vet att FI öppnar alla Pockets.

 

Då enligt Pokerstove får jag 88 till ca 50/50 mot hans range. 3 bet i position?? samt 3betta 99+ mot denna oavsett position??

 

Jag vet inte, kanske tänker helt galet. Var i och för sig bara en fundering jag hade.

 

Skulle det vara så enkelt skulle folk ha löst spelet vid det här laget. Problemet är att man måste ta hänsyn till de resterande gatorna också.

 

Om fi är vek postflop kan du ju trebeta hela din range. Om fi spelar optimalt kan du inte göra det längre men hur du ska göra då kan inte jag svara på iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej självklart förstår jag att det inte är så enkelt, var bara en tanke jag hade om hur man bör tänka vid 3bettandet, vilket är min svaghet. Är alldeles för tight i min 3bets range. Så jag menar att tex en kille som öppnar 100% bör man ju givetvis 3betta lightare också och då genom pokerstove beräkna att "denna hand är favorit mot hans range" och bör således kunna vara profitabel att 3betta.....Men förstår att det inte är så enkelt, ville bara höra era åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså du måste ju räkna med vilken FE du har och även fis postflop skills. Äger hand dig post spelar det inte alltid ngn roll om du ligger före pre. Sen skiljer det som sagt avsevärt mellan MP och BvB hur ofta fi 3b så du får justera 3b frekvenserna en hel del utifrån pos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej självklart förstår jag att det inte är så enkelt, var bara en tanke jag hade om hur man bör tänka vid 3bettandet, vilket är min svaghet. Är alldeles för tight i min 3bets range. Så jag menar att tex en kille som öppnar 100% bör man ju givetvis 3betta lightare också och då genom pokerstove beräkna att "denna hand är favorit mot hans range" och bör således kunna vara profitabel att 3betta.....Men förstår att det inte är så enkelt, ville bara höra era åsikter.

 

Du behöver inte försvara dig, var mitt inlägg så fientligt? ;)

 

Fortsätt gärna denna tråden, intressant frågeställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte försvara dig, var mitt inlägg så fientligt? ;)

 

Fortsätt gärna denna tråden, intressant frågeställning.

 

Nej försöker inte försvara mig, och ditt inlägg var inte alls fientligt. Tänkte bara förklara lite hur min tankegång går, men får nog fundera lite mera på detta =)

 

Om vi gör exemplet väldigt enkelt men som knappast existerar i verkliga världen. Tex om vi vet att FI endast höjer med KK och AA så bör jag ju endast 3betta AA åtminstone profitabelt. Kan dock vara mer värde i att endast flatta för att dölja styrkan på min hand, men ni förstår nog vad jag menar att det är ingen vidare ide att 3betta denna FI med exempelvis 67s eller JJ osv då han lär 4betta mig osv..

 

Jag är väl inte helt fel ute då jag resonerar som så att mot en tightare range så 3bettar vi tightare och mot en vidare range så 3bettar vi med en vidare range...????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du använder pokerstove fel. i ditt stoveande så räknar du även på de händer fi viker trots att de inte längre är relevanta.

 

börja dina uträkningar i excel och använd stove först när det blivit allin, innan dess är det rätt värdelöst program som förvillar mer än det hjälper, speciellt om man inte förstår hur man ska tolka resultaten det spottar ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du använder pokerstove fel. i ditt stoveande så räknar du även på de händer fi viker trots att de inte längre är relevanta.

 

börja dina uträkningar i excel och använd stove först när det blivit allin, innan dess är det rätt värdelöst program som förvillar mer än det hjälper, speciellt om man inte förstår hur man ska tolka resultaten det spottar ut.

 

Nej jag har också fått för mig att jag använder det på fel sätt. Så om jag ska använda Stove så bör jag endast sätta FI på händer som han synar eller ev. 4bettar i så fall??

 

Kan du ge något exempel på uträkning i excel för känner att jag inte hänger med här vad du menar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel: fi öppnar med alla pockets samt AK, när du 3betar honom viker han allt utom AA, KK, AK.

 

Det betyder att han öppnar med 94 kombos (om jag räknar rätt i huvudet) men bara spelar vidare med 28. Det betyder att om du 3betar alla händer och inte över en viss raisesize så kommer du att tjäna pengar oavsett postflop equity.

 

Jag tror att det är det som heltok menar att du ska göra i excel.

 

Sen när det visar sig att han 4betpushar med AA, KK och AK så ska du ta fram pokerstove och se vilka händer du kan syna med givet pott- och stackstorlek. Han höjer till 3, du 3betar till 10, han pushar för 100. vilka händer ger dig då minst 9/20 equity?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel: fi öppnar med alla pockets samt AK, när du 3betar honom viker han allt utom AA, KK, AK.

 

Det betyder att han öppnar med 94 kombos (om jag räknar rätt i huvudet) men bara spelar vidare med 28. Det betyder att om du 3betar alla händer och inte över en viss raisesize så kommer du att tjäna pengar oavsett postflop equity.

 

Jag tror att det är det som heltok menar att du ska göra i excel.

 

Sen när det visar sig att han 4betpushar med AA, KK och AK så ska du ta fram pokerstove och se vilka händer du kan syna med givet pott- och stackstorlek. Han höjer till 3, du 3betar till 10, han pushar för 100. vilka händer ger dig då minst 9/20 equity?

 

 

Ah tack så mycket. Nu ska jag fila på detta lite =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har också fått för mig att jag använder det på fel sätt. Så om jag ska använda Stove så bör jag endast sätta FI på händer som han synar eller ev. 4bettar i så fall??

 

Kan du ge något exempel på uträkning i excel för känner att jag inte hänger med här vad du menar....

 

exempel vi har AA i bb, fi raisar UTG med AA eller KK till 3bb, om vi går allin för 1miljon bb synar han bara med AA. fi har 12 kombos KK och en kombo AA, dvs vi vinner

 

((12 / 13) * 4.5) + ((1 / 13) * (((2 000 000 + 2.5) * 0.5) - 1 000 000)) = 4.25

 

 

dvs vi vinner i snitt 4.25 varje gång vi går allin för 1miljon bb, alltså är det bättre att gå allin än att folda som har EV=0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...