SoderKrippa Postad 21 Juni , 2009 Rapport Postad 21 Juni , 2009 Hej alla duktiga datanissar (läs: hej brainslicer). Har en Sån här VAIO laptop och en Apple Cinema HD display vid sidan om. Har en hdmi - DVI-adapter eftersom jag bara har hdmi ut från lappen. Står på förpackningen att den ska stödja dual link DVI, men jag vet inte säkert att lappen skickar ut det. Mitt problem är att jag får 1280x800 som max upplösning på skärmen, men skulle åtminstone vilja ha 1900x1200 som jag har på lappen. Kan det va ett drivers-problem? Eller behöver jag ytterligare nån box för å få till det? Har nån någon aning så är jag tacksam. Kallt å ha en 30"are på skrivbordet å bara få plats med 4 bord utan överlapp... /SK Citera
brainslicer Postad 21 Juni , 2009 Rapport Postad 21 Juni , 2009 hmmm, har varken datorn, skärmen eller os ifråga men: du har drivrutiner för både kort och skärmen så datorn känner igen skärmen för nåt som klarar högre upplösningar? vad säger nvidias kontroll panel när du försöker ändra upplösning? är det korrekt namn på monitorn där? eller står det bara nåt i stil med standard plug and play skärm? Citera
SoderKrippa Postad 21 Juni , 2009 Författare Rapport Postad 21 Juni , 2009 hmmm, har varken datorn, skärmen eller os ifråga men: du har drivrutiner för både kort och skärmen så datorn känner igen skärmen för nåt som klarar högre upplösningar? vad säger nvidias kontroll panel när du försöker ändra upplösning? är det korrekt namn på monitorn där? eller står det bara nåt i stil med standard plug and play skärm? NVidas kontrollpanel identifierar den som en Apple Cinema HD, men där kan man bara dra reglaget till just 1280x800. Jag har inte laddat ner några extra drivisar, utan bara pluggat in den så att säga. Dock så verkar ju vista hitta den som korrekt skärm. /SK Citera
brainslicer Postad 21 Juni , 2009 Rapport Postad 21 Juni , 2009 NVidas kontrollpanel identifierar den som en Apple Cinema HD, men där kan man bara dra reglaget till just 1280x800. Jag har inte laddat ner några extra drivisar, utan bara pluggat in den så att säga. Dock så verkar ju vista hitta den som korrekt skärm. /SK Det låter ju rätt iaf... Utan att kolla borde gpun kretsen klara det iaf. Försökte lite snabbt leta efter specs och manual på själva laptoppen men sånt hittade jag inte på svenska Sony sidan. På UK-sidan fanns det, men kräver produkt/serienummer för korrekta manualer. Citera
SoderKrippa Postad 21 Juni , 2009 Författare Rapport Postad 21 Juni , 2009 Det låter ju rätt iaf... Utan att kolla borde gpun kretsen klara det iaf. Försökte lite snabbt leta efter specs och manual på själva laptoppen men sånt hittade jag inte på svenska Sony sidan. På UK-sidan fanns det, men kräver produkt/serienummer för korrekta manualer. Ja asså, jag har ju 1920x1200 på laptopsskärmen, så grafikkortet klarar ju den upplösningen. Kanske inte det du undrar iofs? Det här med dual link DVI, är det själva signalen som "är" dual link, eller är det en fysisk egenskap hos kontaktdonen? Jag antog att det är signalen (typ dess bandbredd?) och undrar då om man på något sätt kan se om det skickas "dual link-signal" eller inte? Har noll koll som du märker! Tack för att du (alltid) tar dig tid. /SK Citera
Emilio Postad 21 Juni , 2009 Rapport Postad 21 Juni , 2009 Datorn klarar antagligen inte att sända ut 2560*1600, typ bara apples laptops som gör. av någon anledning går det inte att köra 19xx*xxxx till 30" från laptop heller, provade själv förut. Citera
SoderKrippa Postad 21 Juni , 2009 Författare Rapport Postad 21 Juni , 2009 Datorn klarar antagligen inte att sända ut 2560*1600, typ bara apples laptops som gör. av någon anledning går det inte att köra 19xx*xxxx till 30" från laptop heller, provade själv förut. Kallt, så det e lite antingen eller? Antingen full upplösning, eller bara 720p? /SK Citera
brainslicer Postad 21 Juni , 2009 Rapport Postad 21 Juni , 2009 HDMI verkar inte klara det men 1920*1200 borde gå.... HDMI kontakten kanske är av gammal version? Kanske du behöver testa ta ner färgdjup http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_Comparison HDMI version 1.0–1.2aMaximum resolution over single link at 24-bit/px 1920×1200p60 Version 1.3+ => 2560×1600p75 ställer du ner så du klara dom äldre standarderna: färgdjup till max 24-bit så kanske 1920*1200 går, även uppdateringsfrekvensen till 60(om det är högre) hdmi will not work, nor will an adapter. you'll probably need dual link dvi to drive that monitor, which very few consumer-level laptops have (but it's becoming more common). där lite max för olika portar:2046 x 1536 VGA2560 x 1600 DVI 1920 x 1200 HDMI 2560 x 1600 DP Citera
SoderKrippa Postad 21 Juni , 2009 Författare Rapport Postad 21 Juni , 2009 svårt att säga vad dom stöder utan manual, står inte mycket mer än så i länken du gav...inget nämns brukar nästan alltid betyda att den egenskapen saknas... så 2560*1600 ser väl lite dåligt ut, men kanske 1920*1200 med single link? kontakten kanske är av gammal version? Kanske du behöver testa ta ner färgdjup http://en.wikipedia.org/wiki/HDMIställer du ner det från 32-bit så kanske 1920*1200 går? Har testat tre olika adaptrar, den här står det utryckligen att det e en DVI-D. Hjälper inte att dra ner färg. Serienumret på min dator har skrapats bort, så hittar inte just nu. /SK Citera
brainslicer Postad 21 Juni , 2009 Rapport Postad 21 Juni , 2009 Har testat tre olika adaptrar, den här står det utryckligen att det e en DVI-D. tittar man på andra bärbara så är max för hdmi kontakten 1920*1200 så de kan ju inte bli mer för att du tar till en bättre adapter/kabel.(dock verkar många som emilio nämner inte få den i mer än 1280x800 om man läser forum osv) provade du med uppdateringsfrekvensen också? max 60Hz (HDMI version 1.0-1.2a) för att om möjligt få upp den i 1920x1200 ens? själva gpu kretsen har stöd för dual link integrerat i kretsen enligt nvidia, men datorn saknar nog allt sånt stöd iom att den inte ens har DVI port eller nämns Dual link HDMI with 19 pins is single link. You need HDMI type B, with 29 pins. Hjälper inte att dra ner färg. Serienumret på min dator har skrapats bort, så hittar inte just nu. /SK låter som ett bra sätt att aldrig få tag på specs och manualer och göra det omöjligt till nåt annat än gissningar Citera
SoderKrippa Postad 21 Juni , 2009 Författare Rapport Postad 21 Juni , 2009 tittar man på andra bärbara så är max för hdmi kontakten 1920*1200 så de kan ju inte bli mer för att du tar till en bättre adapter/kabel.(dock verkar många som emilio nämner inte få den i mer än 1280x800 om man läser forum osv) provade du med uppdateringsfrekvensen också? max 60Hz (HDMI version 1.0-1.2a) för att om möjligt få upp den i 1920x1200 ens? själva gpu kretsen har stöd för dual link integrerat i kretsen enligt nvidia, men datorn saknar nog allt sånt stöd iom att den inte ens har DVI port eller nämns Dual link låter som ett bra sätt att aldrig få tag på specs och manualer och göra det omöjligt till nåt annat än gissningar Satt i botten och där har jag tydligen dragit över nåt gångjärn på förra skrivbordet eller nåt. Står säkert på kvittot jag har någonstans dock. E just 1920x1200 jag e ute efter, har förstått att max inte kommer gå. Den går bara att köra i 60hz. Verkar som att jag får nöja mig såhär dårå. Springer som sista veckan så blir det nog billigare med så få bord som möjligt... TY anyway! /SK Citera
brainslicer Postad 21 Juni , 2009 Rapport Postad 21 Juni , 2009 hitta iaf det där åt dig om du orkar kämpa The DVI specifications for a single DVI link mean that only 165Mhz is available: enough for 1600x1200 at 60 Hz, 1920x1080 at 60 Hz or1280x1024 at 85Hz, but not enough for 1920x1200 at 60 Hz. If you want to display more pixels or the same at higher refresh rates, you need more bandwidth. By combining two DVI channels (=dual link DVI), you can double the bandwidth and create enough to display i.e. 2048x1536 at 60Hz, 1920x1080 at 85 Hz - and more than enough to display 1920x1200 at 60. The trick to display 1920x1200 at 60 Hz using a single DVI link is to reduce the blanking interval used in the specs. Vilket antaglien betyder att man ska editerar nåt i driverfilerna (.ini/.inf) för att få dom där tidigare nämnda inställningarna aktiva på nåt vis så man kan välja dom. Förklarar iaf att högsta möjliga blir just 1280x800 som ditt kort klarar av på Apple Cinema HD. Skulle Applen haft stöd för 1920x1080 så skulle det ha fungerat men nu är nästa steg ner 1280x800. Apple Cinema HD Display30" Upplösningar 2560 x 1600 bildpunkter (optimal upplösning) 2048 x 1280 1920 x 1200 1280 x 800 1024 x 640 Citera
SoderKrippa Postad 21 Juni , 2009 Författare Rapport Postad 21 Juni , 2009 I get it. Lust å länka dit där du hittade den där infon? har meckat i inifiler lite tidigare, men att reduca nå blanks har jag ingen aning om vad det e. /SK Citera
brainslicer Postad 21 Juni , 2009 Rapport Postad 21 Juni , 2009 http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-132308_15_0.html men finns ingen exakt info vad editera just där, bara att: Do a bit of googling if you want to know more, it's all out there. Citera
SoderKrippa Postad 21 Juni , 2009 Författare Rapport Postad 21 Juni , 2009 I get it. Lust å länka dit där du hittade den där infon? har meckat i inifiler lite tidigare, men att reduca nå blanks har jag ingen aning om vad det e. /SK Hittade. ska regga upp på nvidas forum imorrn när det funkar och fråga där. Vet lixom inte vikken inf-fil jag ska pula i. Antar att det finns en för just denna skärmen i vistas bibliotek som aktiveras när den kopplas i, but where... /SK Citera
Recommended Posts