Såsen1491911744 Postad 17 Juni , 2009 Rapport Postad 17 Juni , 2009 Tjenare! Jag har spelat poker nu i ca 2-3 månader, och jag tycker det flyter på rätt bra. Jag gick in med 1000kr på SvS och har byggt upp det till närmare 5000kr under denna period. Men något jag fortfarande söker svar på är hur man räknar ut % chansen på att sätta ett färgdrag t.ex Låt säga att jag har AJ Suited i hjärter, floppen kommer 5h, Ts, Qh. Vad är nu chansen på att jag träffar en flush? Jag har försökt leta efter liknande poster här i forumet men har endast hittat sidor såsom: http://www.texas-holdem.se/oddstabeller.htm http://www.propokertools.com/simulator/holdemMachineEditor.jsp Och eftersom jag är ny inom detta så fattar jag verkligen inte ett skit. Outs, vad skulle det kunna vara? X:1 = 2,13 - Vad menas med det? Sen undrar jag också vad 4/2 regeln är? Jag ber om ursäkt om det redan finns en liknande post, eller om jag skrev slarvigt. Jag hoppas dock att det är läsbart! Trevlig kväll. Citera
Neuen Postad 17 Juni , 2009 Rapport Postad 17 Juni , 2009 outs är alla de tänkbara kort som förbättrar din hand. Typ som i ditt exempel med AJ, så är alla hjärterkort outs till din hand. Det finns 9 sådana kvar. Vilket gör att du har ca 35% chans att träffa färgen på turn eller river. Enklast är att räkna outsen sen ta gånger 4 på flop och gånger 2 på turn för att få reda på vilken procent du har att träffa. Citera
Chillarn7 Postad 17 Juni , 2009 Rapport Postad 17 Juni , 2009 Neuen sammanfattar det rätt bra. Att ta gånger 4 på flopp kan bli rätt missvisande dock om du har många outs. Har du t.ex 20 outs (20x4=80) så har du inte 80% chans att vinna handen om du blir all in på floppen. För att exakt få reda på dina vinstchanser på floppen måste du ta Vinstchans%=1-(47-outs/47 x 46-outs/46) Har du t.ex 20 outs på floppen blir det alltså 1-(47-20/47 x 46-20/46)= ~67.5% Hoppas jag skrev rätt nu. Det är sent och det var ett tag sen man räknade sånt här Mitt tips är att du letar fram en lista som ger dig floppoddsen direkt så slipper du göra krångliga uträkningar om du vill vara exakt. Citera
Recommended Posts