Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena,

Jag, och säkerligen alla andra nybörjare, har problem att analysera eventuella händer min motståndare kan sitta på.

Det finns ju i stort sett hundratals kombinationer hjärnan måste hinna gå igenom efter en flopp och samtidigt väga in motståndarens position samt agerande. Jag inser att detta inte är något lätt jobb och att ingen bara kan säga att "såhär gör man", men jag hoppas att jag kan få några tips på hur jag i fortsättningen själv kan analysera motståndaren.

Jag hörde att någon som raisar med SB/BB förmodligen sitter på en bra hand då de efter floppen kommer hamna i en dålig position. Alla tips uppskattas!

Postad

Om du anser att du är på samma nivå som motståndaren du möter så försök att tänka typ 'vilken hand hade jag spelat på det här sättet?' och utgå därifrån. Det är en bra start, sen kommer det mesta på vägen (erfarenhet is the word).

Postad

Antar att jag är lite för grön för ännu, kan ju spela rätt varierande beroende på omgivningen så att säga. Men jag ska definitivt försöka utveckla denna förmåga, tack!

Om du anser att du är på samma nivå som motståndaren du möter så försök att tänka typ 'vilken hand hade jag spelat på det här sättet?' och utgå därifrån. Det är en bra start, sen kommer det mesta på vägen (erfarenhet is the word).

Här kan vi ta ett exempel. Hur kunde jag skyddat mig bättre här? Han limpar rätt bra så jag tänkte att han kanske satt med ett högt och ett lågt, t.ex. K4s.

***** Hand 1050506818 *****

0.50/1.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 17 juni 2009 12:36:27

Anna 21 (Vanlig/Cash Game)

Plats 4: Hero (58.85)

Plats 5: baw89 (129.17)

Plats 1: Z-ay (18.28)

Plats 3: Villain (128.63)

Plats 2: japanuven (96.50)

Villain lägg LM 0.50

Hero lägg SM 1.00

** Giv **

Hero [9s, 9h]

baw89 [N/A, N/A]

Z-ay [N/A, N/A]

Villain [N/A, N/A]

japanuven [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

baw89 Lägg

Z-ay Lägg

japanuven Lägg

Villain Syna 1.00

Hero Höj till 4.00

Villain Syna 4.00

*** Flop(Board): *** : [4h, 7r, 3r]

*** Bet Runda 2 ***

Villain Passa

Hero Satsa 8.00

Villain Syna 8.00

*** Turn(Board): *** : [4h, 7r, 3r, Kns]

*** Bet Runda 3 ***

Villain Passa

Hero All-in 46.85

Villain Syna 46.85

*** River(Board): *** : [4h, 7r, 3r, Kns, 7h]

*** Showdown *** : Rake: 2.94 Totalpott: 114.76

Hero [9s, 9h] Två par, nior och sjuor Vinst: 0.00

baw89 Lägger mig Vinst: 0.00

Z-ay Lägger mig Vinst: 0.00

Villain [5s, 6r] Stege med högsta kort sjua Vinst: 114.76

japanuven Lägger mig Vinst: 0.00

Edit:

All-in kanske inte var ett så smart drag, men jag ville få ut honom ur potten om han satt med ett färg/stegdrag alternativt ett middle-pair.

Postad

Spela, spela och åter spela. Sedan kommer känslan. På vägen kan man tänka på ett par saker.

Utgå ifrån att din motståndare spelar hyffsad poker tills dess att motsatsen är bevisad. För anteckningar.

Spela stora potter med bra händer. Håll nere potten då du endast har en hyffsad hand.

Vad kan han ha för hand som han synar med på floppen? En jäkla massa är tyvärr svaret. Färgdrag, stege/stegdrag, två överkort, ett set, ett högre pocketpar (då borde han rimligen höjt pre), toppparet. Finns många alternativ. Vilka av dessa synar han din all in med på turn? Svaret är tyvärr oftast de händer som slår dig. Av den anledningen gillar jag inte ditt move på turn. Du bettar nästan 2 gånger pott. Då måste du vinna denna typ av potter ofta för att gå med vinst i längden.

Jag hade nog checkat turn och sett vad som händer på river. Men jag är i o f s en vektight fisk :-D

Postad
Antar att jag är lite för grön för ännu, kan ju spela rätt varierande beroende på omgivningen så att säga. Men jag ska definitivt försöka utveckla denna förmåga, tack!

Här kan vi ta ett exempel. Hur kunde jag skyddat mig bättre här? Han limpar rätt bra så jag tänkte att han kanske satt med ett högt och ett lågt, t.ex. K4s.

***** Hand 1050506818 *****

0.50/1.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 17 juni 2009 12:36:27

Anna 21 (Vanlig/Cash Game)

Plats 4: Hero (58.85)

Plats 5: baw89 (129.17)

Plats 1: Z-ay (18.28)

Plats 3: Villain (128.63)

Plats 2: japanuven (96.50)

Villain lägg LM 0.50

Hero lägg SM 1.00

** Giv **

Hero [9s, 9h]

baw89 [N/A, N/A]

Z-ay [N/A, N/A]

Villain [N/A, N/A]

japanuven [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

baw89 Lägg

Z-ay Lägg

japanuven Lägg

Villain Syna 1.00

Hero Höj till 4.00

Villain Syna 4.00

*** Flop(Board): *** : [4h, 7r, 3r]

*** Bet Runda 2 ***

Villain Passa

Hero Satsa 8.00

Villain Syna 8.00

*** Turn(Board): *** : [4h, 7r, 3r, Kns]

*** Bet Runda 3 ***

Villain Passa

Hero All-in 46.85

Villain Syna 46.85

*** River(Board): *** : [4h, 7r, 3r, Kns, 7h]

*** Showdown *** : Rake: 2.94 Totalpott: 114.76

Hero [9s, 9h] Två par, nior och sjuor Vinst: 0.00

baw89 Lägger mig Vinst: 0.00

Z-ay Lägger mig Vinst: 0.00

Villain [5s, 6r] Stege med högsta kort sjua Vinst: 114.76

japanuven Lägger mig Vinst: 0.00

Edit:

All-in kanske inte var ett så smart drag, men jag ville få ut honom ur potten om han satt med ett färg/stegdrag alternativt ett middle-pair.

Om du vill få bort dessa händer, vilka händer vill du han ska syna med :)?

Det e tvärtom dessa händer som du Vill att han ska syna med, händer du leder över. Angående hur du ska tänka för att sätta din motståndare på en hand (första vanliga misstaget, försök istället tänka Vilka olika slags händer din motståndare kan ha.) utgå från floppen ovan, vilka händer synar han floppen med? Alla par förmodligen, öppna stegdraget, färgdraget osv. Händer han inte synar med är väl säg Q8, J9 osv osv...

Och en sak till, istället för att hela tiden ha utgångspunkten att skydda din hand, försök istället fokusera på hur du kan värdebetta med din hand, alltså få betalt.

Med detta i åtanke, kolla på handen ovan och tänk på min fråga jag inledde med - Vilka händer synar när du bettar 46kr på turn.

Good luck.

Postad

Om man är jätteny så kan man bara dela in det i om hans spel är konsistent med en stark eller svag hand.

Är man lite mer rutinerad kan man nöja sig med "par", "luft", "drag", "stål". Det räcker med ungefär den nivån för att vinna på rätt bra.

Sen börjar det bli kategorier som "kombodrag", "litet överpar", mm.

Till slut börjar man tänka rätt mycket på enskilda handkombos och hur konsistenta de är med betlinjen.

Och så är det förstås en massa vanesaker med betsekvenser. Eg, syn som övergår i raise på senare gator tenderar att faktiskt vara stål, mm.

Postad
Och en sak till, istället för att hela tiden ha utgångspunkten att skydda din hand, försök istället fokusera på hur du kan värdebetta med din hand, alltså få betalt.

Med detta i åtanke, kolla på handen ovan och tänk på min fråga jag inledde med - Vilka händer synar när du bettar 46kr på turn.

Good luck.

Kan du utveckla värdebetta lite mer? De videos jag kollat på nämner också detta en massa, men jag är inte säker på att jag förstått konceptet.

Skulle han t.ex. sitta på A7 suited känns det inte omöjligt att han skulle syna ett mindre bet på t.ex. 10 kr. Så låt anta att jag bettat 10 kr och att han synat, både med A7s och 56o synar han efter floppen. Vart går man därifrån?

Sedan bör man väl inte syna 4xBB med 56o utan position rent generellt? Så det känns som att jag oavsett vad jag gjort på turnen förlorat större delen eller hela min stack.

Är man lite mer rutinerad kan man nöja sig med "par", "luft", "drag", "stål". Det räcker med ungefär den nivån för att vinna på rätt bra.

Hänger inte riktigt med vad dessa termer betyder. Går ju att gissa eller applicera logik på dem, men det är ju bättre att fråga och sedan ha det klart för sig. Står detta redan någonstans får du gärna länka mig dit istället för att upprepa vad som redan finns på forumet, för enkelhetens skull. :)

Tack för svaren allihopa, uppskattas som alltid!

Postad

Försöker klara ut några bregrepp.

Värdebett. Du trycker in några kronor i potten för att du tror att du har bäst hand och du vill ha betalt av motståndaren.

Försök se satsningsmönster hos fi då de har:

par. Typ par i tior behöver inte förklaras.

luft. Då har fi inte nåt. D v s bluff.

drag. Fi sitter med t ex stegdrag eller färgdrag. T ex två ruter på hand och två ruter på floppen. Fi drar till färg på turn och river.

stål. Fi har bästa tänkbara/ en riktigt bar hand och vill sno dig på pengar med den.