Gå till innehåll

Recommended Posts

• Svars 87
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Det låter märkligt att det ska vara svårt att betala skatt om man vill det.

Jag har precis deklarerat. Och om jag skulle ta upp x kr i lotterivinst under inkomst av kapital, så tror jag inte Skatteverket skulle protestera.

Eller?

Skit samma. Men om jag tjänade mycket på pokern och inte skattade något så skulle jag inte ha mage att klanka ned på en bidragsfuskare.

Postad

Att ha talang för poker och dra in mellan 5- och 6-siffrigt varje månad och sedan klanka ner på bidragsfuskare är väl lika sympatiskt och vettigt som att vara Djursholmare med bankirpappa, frirulle till handels och menlösa högbetalda jobb som managementkonsult eller marketing director eller whatever, och sedan klanka ner på bidragsfuskare.

Postad

systemet är mer än ruttet, dessutom har många blivit järntvättade att tro att den enda skatten vi betalar är den vi betalar när vi arbetar, listan kan göras mycket längre än så, vi betalar världens högsta moms, alkoholskatt, förmögenhetsskatt, bensinskatt, miljöskatter, elskatt, alkoholskatt mm. dessutom för att inte nämna alla smygavgifter som egentligen bara är förtäckta skatter.

så om jag som pokerspelare dessutom plockar lite bostadsbidrag och studiebidrag så tycker inte jag att jag snyltar på systemet. jag bidrar med mer eftersom jag konsumerar mer än den genomsnittlige personen och därmed betalar högre skatt, dessutom använder jag inte systemets tjänster som t.ex sjukvård, tandvård, vägar a-kassa etc... lika mycket som den genomsnittlige personen och känner därför inget moraliskt ansvar att betala lika mycket heller.

Postad
Att ha talang för poker och dra in mellan 5- och 6-siffrigt varje månad och sedan klanka ner på bidragsfuskare är väl lika sympatiskt och vettigt som att vara Djursholmare med bankirpappa, frirulle till handels och menlösa högbetalda jobb som managementkonsult eller marketing director eller whatever, och sedan klanka ner på bidragsfuskare.

Vem syftar du på? Hittar inget inlägg i tråden som passar in.

Fast jag har heller aldrig förstått hur man kan vara pokerspelare och kommunist heller.

Postad
Det är nog inte många på det här forumet som drar in 6-siffrigt på ett år.

Det tror inte jag heller. Men skriver jag bara 5-siffrigt så tänker folk "10 lax i månaden?, jag torkar mig i arlset med 10 lax, 12 om jag ätit chili".

systemet är mer än ruttet, dessutom har många blivit järntvättade att tro att den enda skatten vi betalar är den vi betalar när vi arbetar, listan kan göras mycket längre än så, vi betalar världens högsta moms, alkoholskatt, förmögenhetsskatt, bensinskatt, miljöskatter, elskatt, alkoholskatt mm. dessutom för att inte nämna alla smygavgifter som egentligen bara är förtäckta skatter.

så om jag som pokerspelare dessutom plockar lite bostadsbidrag och studiebidrag så tycker inte jag att jag snyltar på systemet. jag bidrar med mer eftersom jag konsumerar mer än den genomsnittlige personen och därmed betalar högre skatt, dessutom använder jag inte systemets tjänster som t.ex sjukvård, tandvård, vägar a-kassa etc... lika mycket som den genomsnittlige personen och känner därför inget moraliskt ansvar att betala lika mycket heller.

Hjärntvättade? Säg den svensk som inte har full koll på moms, alkoholskatt, bensinskatt och arbetsgivaravgifter...särskilt om man någonsin haft oturen att zappa in en moderat i rutan under valår.

Hur kan du - om vi utgår ifrån att du kan försörja dig på poker - säga att du inte snyltar om du tar pengar från statskassan. Pengar som är ämnade för behövande människor, trots att du inte har behov av ett bostadsbidrag? Tror du skatterna blir lägre av att folk använder sina bostadsbidrag till helrör på sture eller loafers som nån uppknarkad astrolog till belgare har designat?

Och hur hög måste din konsumtion vara (dvs, ditt lyxiga, slösaktiga, onödiga leverne) för att den moms betalar när du handlar lyx ska uppväga de skatter du hade betalat om du beskattade din inkomst?

Hur kan man se sig själv som hjälte i det läget? Men allvarligt talat, det gör man inte va? Det är bara en nödlögn som man hoppas att ingen hakar upp sig på?

Och hur i hellskotta skulle det fungera om alla som använde "systemet" mindre än genomsnittet (eller trodde sig göra det) betalade mindre?

Du har verkligen inte begripit den fundamentala iden med skattesystemet.

Postad

Vem syftar du på? Hittar inget inlägg i tråden som passar in.

Fast jag har heller aldrig förstått hur man kan vara pokerspelare och kommunist heller.

Jag syftade inte på någon särskild person. Jag ville bara visa att jag har svårt att känna sympati för människor åker gräddfilen genom livet utan ett uns empati i kroppen.

Men vad har kommunism med nånting att göra?

Postad

Snacka om att lägga upp bollen för straffspark. :lol:

Skämt åtsido. Jag utnyttjade de allmänna resurserna stenhårt när mina två barn var illa ute. Man kan snacka om besparingar och nedragningar i landstinget. Men de resurser de satte till för att rädda dem var helt otroliga. Jag betalade 230' i skatt förra året, och det ser jag som en livslång avbetalning som jag gärna gör.

Man vet aldrig när man behöver dem.

Postad

Man vet aldrig när man behöver dem.

Det är bara svaga människor som blir sjuka.

Starka människor drar in miljoner på sina feta jobb (som dom fått utan hjälp av den kommunala skolan), har aldrig varit sjuka, nyttjar aldrig våra vägar utan hävdar bestämt "Allemansrätt!" och trippar sig fram genom skogar.

Dessutom är de inte oroliga för ryssen, honom kan man alltid muta med estnisk vodka som man köpt i stora lass (det är ju så låg alkoholskatt där).

Och varför skulle tjuvar & banditer våga ge sig på starka människor?

Politiker och demokrati? Vem behöver det när man kan flytta till Monaco!

Postad
Vänner,

Det svenska systemet är sjukt. Varför ska bara vissa få snylta? Utnyttja systemet till fullo, så faller det samman snabbare.

Som sagt, jag är inte din vän. Sluta upp med det där, det låter bara otrevligt.

Men, out of curiosity sådär..., vad händer när systemet brakar samman?

Ja förrutom alla nedskärningar inom justitie-, omsorgs- och skolsektorer så klart. När allt har rämnat och några tusen människor har dött av vanvård, och de klarsynta (däribland du) bygger upp det nya systemet. Hur ser den ritningen ut?

Knapp_0, sitter tyvärr i skolan och har inte tillgång till databaser. Vi får se om det blir av ikväll, annars hostar jag upp det i morgon.

Postad

eurythmech:

först och främst vill jag säga att poker är en deltidssysselsättning, jag pluggar också och under tiden drar jag in lite cash för att kunna åka lilla grädfilen tills dess att jag börjat göra stora pengar i fastighetsbranchen och finansbranchen så att jag kan köra den stora grädfilen resten av livet :lol:

kan hålla med om att skattepengarna borde vara ämnade för behövande människor men så är ju tyvärr inte fallet och då är det bättre att utnyttja system tills det "rättats till". bättre behövande personer personer, t.ex handikappade, förståndshandikappade, gamlingar som inte har nån cash till sjukvård mm, betalar jag gärna skatt till, däremot inte till fia 35 som tycker jobbet är lite tråkigt och väljer att stämpla eller gå till farbror doktor och säga att hon är "utbränd" för att istället starta en femisistisk förening. andra saker som jag gärna betalar skatt till är ett väl fungerande rättsystem och väger/kommunikationer. det finns givetvis mycket mer nyttigt som skattepengar används till men väldigt mycket pengar används till onödiga grejer som borde skötas av privat regi. att säga åt någon annan vad den fundamentala iden med skattesystemet är är inget annat än socialdemokratisk, trångsynt översittar retorik, var vänlig att förstå att andra personer kan ha annan uppfattning om vad skattesystemet ska finansiera.

pengarna jag betalar i moms mm är höga och högre än de pengar jag får tillbaka genom "välfärds systemet". pengarna jag bränner på det du fördomsfullt förutsätter är ett lyxigt, slösaktigt, onödigt leverne leder dessutom till nya jobb mm, men det krävs ju vissa kunskaper i nationalekonomi och det kapitaliskta systemets goda sidor för att förstå det. jag har dock inga problem med att jag betalar lite mer i skatt än den genomsnittlige personen och ser mig inte heller som någon hjälte p.g.a detta :D. och nej, jag har inget större behov av att ljuga/förneka för att må bra och rättfärdiga mina handlingar. om folk ser mig som ett kapitalistiskt utsugar svin så får dom väl göra det.

jag tror mer på privata individuella handlingar och insatser än ett stort kollektivt system. om mina föräldrar eller vänner behöver hjälp med något är jag den första hjälpa till så att se mig som ett egoistiskt svin är rätt fel. och vad gör du som är en sån moralisk och filosofisk hjälte på ett pokerforum där man diskuterar hur man ska skinna folk på pengar? borde inte du vara ute och betala skatt och hjälpa människor hela dagarna istället? ;)

Postad
eurythmech:

först och främst vill jag säga att poker är en deltidssysselsättning, jag pluggar också och under tiden drar jag inte lite cash för att kunna åka lilla grädfilen tills dess att jag börjat göra stora pengar i fastighetsbranchen och finansbranchen så att jag kan köra den stora grädfilen resten av livet :lol:

kan hålla med om att skattepengarna borde vara ämnade för behövande människor men så är ju tyvärr inte fallet och då är det bättre att utnyttja system tills det "rättats till". bättre behövand personer personer, t.ex handikappade, förståndshandikappade, gamlingar som inte har nån cash till sjukvård mm och till dom jag gärna betala skatt till, däremot inte till fia 35 som tycker jobbet är lite tråkigt och väljer att stämpla eller gå till farbror doktor och säga att hon är "utbränd" för att istället starta en femisistisk förening. andra saker som jag gärna betalar skatt till är ett väl fungerande rättsystem och väger/kommunikationer. det finns givetvis mycket mer nyttigt som skattepengar används till men väldigt mycket pengar används till onödiga grejer som borde skötas av privat regi. att säga åt någon annan vad den fundamentala iden med skattesystemet är är ingen annan än socialdemokratisk, trångsynt översittar retorik, var vänlig att förstå att andra personer kan ha annan uppfattning om vad skattesystemet ska finansiera.

pengarna jag betalar i moms mm är höga och högre än de pengar jag får tillbaka genom "välfärds systemet". pengarna jag bränner på det du förutsätter är ett lyxigt, slösaktigt, onödigt leverne leder dessutom till nya jobb mm, men det krävs ju vissa kunskaper i nationalekonomi och det kapitaliskta systemets goda sidor för att förstå det. jag har dock inga problem med att jag betalar lite mer i skatt än den genomsnittlige personen och ser mig inte heller som någon hjälte p.g.a detta :D. och nej, jag har inget större behov av att ljuga/förneka för att må bra och rättfärdiga mina handlingar. om folk ser mig som ett kapitalistiskt utsugar svin så får dom väl göra det.

jag tror mer på privata individuella handlingar och insatser än ett stort kollektivt system. om mina föräldrar eller vänner behöver hjälp med något är jag första hjälpa till så att se mig som ett egoistiskt svin är du rätt fel ute. och vad gör du som är en sån moralisk och filosofisk hjälte på ett pokerforum där man diskuterar hur man ska skinna folk på pengar? borde inte du vara ute och betala skatt och hjälpa människor hela dagarna istället? ;)

Då ska vi försöka reda upp i det här virrvarret....jag tar det i punktform så blir det lättare att navigera framöver...

1. På vilket sätt är inte pengarna ämnade till behövande personer? När du kommer med ett sådant uttalande måste du väl ha någon ungefärlig uppfattning om hur stor del av skattepengarna som "ickebehövande" får?

För jag antar att du pratar om bidragsfuskare? Tror du på fullaste allvar att det utgör en stor del av skattekassan? Du är väl med på att alla delar "principiellt lika" på vägar, sjukvård, utbildning, militär, polis, rättsväsende och politisk apparat?

2. "då är det bättre att utnyttja system tills det "rättats till"", hur når du den slutsatsen? Varifrån följer det? Och vad menar du med "bättre"? Bättre för vem? Bättre för dig eller för alla eller bättre oavsett?

Medverkar din utnyttjan av systemet till att mer eller mindre skattemedel hamnar rätt?

3. När du använder hon (minns inte namnet) i FI som sjukskrivits för utbrändhet som ett exempel och något av bult (kanske nånstans mellan grundbult och basbult) i din argumentation så kan jag inte tänka annat än att detta är en efterkonstruktion och du bara försöker leta efter sätt att rättfärdiga ditt fuskande.

4. Du är noga med att skriva ordet "utbränd" just på det viset, inom citationstecken. Du tror inte alls på den diagnosen? Och då menar jag i det allmänna fallet.

5. Det här leder väl ingen vart men jag frågar ändå...om du känner att du vill diskutera livligt om den här punkten så kan du väl starta ny tråd för jag vill inte hamna OT...men...kan du ge exempel på sådant som du anser skulle fungera bättre i privat regi, och varför?

6. Jag har inte under några som helst omständigheter haft några invändningar mot att du kan ha en annan åsikt än jag gällande vad skattepengar kan/bör användas till, det jag har menat är följande:

Du tycks tro att du "förtjänar" att betala mindre i skatt än genomsnittet ifall det är så att du nyttjar skattemedlen mindre än genomsnittet. Detta är en missuppfattning av i varje fall alla skattesystem jag har hört talas om.

Skatter bygger på att alla betalar in en viss summa (hur mycket kan man ha olika åsikter om) för att dessa sedan portioneras ut där man anses att de behövs bäst (även här bråkas det). Däremot är det INTE så att alla har ett "skattekonto" och den som får "pengar över" har rätt att fuska till sig det beloppet. Sedan betackar jag mig för att vare sig förolämpas eller buntas ihop med partipolitiska dogmer.

7. När du säger att pengarna du betalar i moms "mm" är "höga och högre än de pengar jag får tillbaka genom "välfärds systemet"", vad avser du då med "mm"? Har du någon aning om hur fantastiskt mycket du måste konsumera varje år för att det där ska vara rimligt?

8. Vad det krävs för kunskaper för att förstå att stora pengaansamlingar som du har tillförskaffat dig genom mygel skulle kunna användas mycket bättre om du betalade skatt (då det inte går via dig som katalysator och lämnar en smärre rikedom i din ficka) vet jag inte, men jag skulle tro att det är bra mycket mer grundläggande än nationalekonomi.

9. Vad händer när personer utan familj eller vänner råkar illa ut?

10. Nu vet jag inte om du bara fånade dig mot slutet men jag besvarar din fråga ändå. På vilket sätt upprör dig kombinationen av min hobby poker, och de politiska åsikter som jag har presenterat här?

Notera: När jag säger "du" och "dig" osv så behöver jag inte nödvändigtvis mena dig som person. Alltså, diskussionen har gällt en person som tjänar en hyfsad slant på poker utan att betala skatt. Dvs, argument som "jojo men nu får du det att låta som att jag är miljonär" håller inte.

Postad

jag har nog gjort rätt tydlig vart jag står och vilka tankegångar jag har, vi har helt uppenbart olika åsikter och uppfattningar, skulle nog kunna diskuterar fram och tillbaka i evigheter om det vore så med det är som sagt rätt off topic och leder kanske inte nån vart och är inte huvudsyftet med ett pokerforum. orkar inte diskutera så mycket mer heller, spelar hellre lite mera poker och diskuterar något i nån annan tråd.

Postad

Ser att diskussionen hettat till en del och börjar glida mot en allmän politisk skattedebatt istället för bidragsfuskande pokerspelare. Men det ligger ju rätt nära varandra så det är väl inte så konstigt. Ville bara flika in mina åsikter, upprör säkert någon :twisted:

Vissa pratar om att man har ett moraliskt ansvar att inte fuska osv, någon tycker dessutom att det är vidrigt när någon drar in några 10k/mån och samtidigt utnyttjar (jag skulle kalla det nyttjar) bidragssystemet. Vadå? Så länge man ligger innan för lagens gränser så följer man ju bara systemet. Personligen är jag närmast nihilist och när någon talar om för mig vilka moraliska regler jag skall följa blir jag bara arg. Vem är den personen att bestämma över någon annans moral? Var och en har sin uppfattning om vad som är moraliskt rätt och fel. Samhället har sin uppfattning och den är skriven i lagen, inte några oskrivna moralisk regler. Lagar skall vara anpassade till det samhälle vi lever i. Är dom inte det bör dom skrivas om. Det är lagen som bör ändras, inte människornas moral. Vi männsikor är vad vi är och alla handlingar vi utför, gör vi för våran egen skull, inte någon annans.

Sen kan man tycka att det alltid är dom svaga som får betala, i detta fallet får dom svaga betala ytterliggare pengar till en vinnande pokerspelare. Det är helt naturligt att det är den svaga som betalar till den starke, så är det och har alltid varit. Men vi människor har byggt upp ett system som försöker jämna ut skillnaderna i medmänsklighetens namn. Det är ju bra, tillsammans är vi starkare. Men om systemet tillåter den starke att lyfta bidrag så är det inte den personen som skall klandras, det är systemet. Den personen agerar bara som den människa han är.

Samhället och systemet är byggt av oss och för oss. Lagarna skall vara till för att tjäna oss, vi ska inte tjäna dom. Om du inte kan ändra systemet, anpassa dig till det.

Postad

Vissa pratar om att man har ett moraliskt ansvar att inte fuska osv, någon tycker dessutom att det är vidrigt när någon drar in några 10k/mån och samtidigt utnyttjar (jag skulle kalla det nyttjar) bidragssystemet. Vadå? Så länge man ligger innan för lagens gränser så följer man ju bara systemet.

Måhända följer man systemet och bryter inte mot några lagar. Däremot använder man inte systemet som det är tänkt. Man utnyttjar ett kryphål. Jag tycker personligen att det är förkastligt. Det är som att stjäla från dom fattiga och ge till sig själv (som har det bra).

Lagar skall vara anpassade till det samhälle vi lever i. Är dom inte det bör dom skrivas om. Det är lagen som bör ändras, inte människornas moral.

Om du inte kan ändra systemet, anpassa dig till det.

Eh...

Sen kan man tycka att det alltid är dom svaga som får betala, i detta fallet får dom svaga betala ytterliggare pengar till en vinnande pokerspelare. Det är helt naturligt att det är den svaga som betalar till den starke, så är det och har alltid varit.

Men vi människor har byggt upp ett system som försöker jämna ut skillnaderna i medmänsklighetens namn. Det är ju bra, tillsammans är vi starkare. Men om systemet tillåter den starke att lyfta bidrag så är det inte den personen som skall klandras, det är systemet. Den personen agerar bara som den människa han är.

Nu gör du fruktsallad av sådant som inte smakar så gott i klump. Att det är "naturligt" är inget argument. Frågan är om det ens är sant. Vad som är sant är att systemet existerar för att utjämna sociala och ekonomiska åtskillnader (aka omfördelningspolitik, hjälpa den svage osv). Att lägga allt ansvar på abstrakta "systemet" och rättfärdiga allt som människor gör i enlighet med detta system håller jag som en mycket märklig ståndpunkt.

Vi må ha våra skilda åsikter angående bidragsfuskare, men en sak har vi gemensamt. Och det är den verklighet vi lever i. Och i den verkligheten är empati en lika mänsklig egenskap som egoistisk överlevnadsinstinkt.

Postad

För övrigt:

Är det bara jag som tycker mig skönja en MYCKET intressant liten detalj i hela den här diskussionscirkusen? (Nu tänker jag inte syfta på någon särskild person, även om någon i den här tråden kanske kan känna sig halvträffad, utan min personliga betraktelser från samhället i stort).

Det jag tänker på är detta:

Det finns folk som tycks tycka att det är FÖRKASTLIGT att "vanliga" nedre mdelklassmänniskor fuskar med systemet men HELT OK att pokerspelare (och kanske andra med bra ekonomi) fuskar med detsamma?

Man skyller gärna på att det är systemet som är dåligt.

Systemet gör att "dom där" (dom leprasjuka ickeadliga) kan fuska.

Men som jag har uppfattat det så är det ofta så att den "vanlige" fuskaren är omoralisk medan den "privilegiade" fuskaren agerar högst moraliskt.

Tankar om detta? Grova generaliseringar givetvis, men jag kan säkert förtjäna mothugg i vilket fall.

Postad
Det finns folk som tycks tycka att det är FÖRKASTLIGT att "vanliga" nedre mdelklassmänniskor fuskar med systemet men HELT OK att pokerspelare (och kanske andra med bra ekonomi) fuskar med detsamma?

Nu blir detta lite fult, då jag tänkte klaga på Ector, men så får det bli.

Ector är precis som en gammal politruck, som är helt stensäker på att HAN har rätt och att alla andra har fel. Han tycker inte att han ska betala skatt på sina pokervinster, då skattelagstiftningen är fel. Jag, som löneslav, tycker inte att jag ska betala så mycket i inkomstskatt för att jag tycker skattelagstiftningen är fel. Två åsikter som i princip mynnar ut i samma sak, skattelagstiftningen är helt åt skogen. Det lönar sig inte att arbeta, vare sig man är löneslav eller spelar poker. Ector tycker dock att andra människor ska betala skatt åt honom. Jäklar, jag skulle också vilja få del av en massa bidrag utan att betala in en massa skatt.

Postad
kan hålla med om att skattepengarna borde vara ämnade för behövande människor men så är ju tyvärr inte fallet och då är det bättre att utnyttja system tills det "rättats till".

gamlingar som inte har nån cash till sjukvård mm, betalar jag gärna skatt till, däremot inte till fia 35 som tycker jobbet är lite tråkigt och väljer att stämpla eller gå till farbror doktor och säga att hon är "utbränd"

Hm, vänta lite nu... tyckte du att Fia gör rätt eller inte som utnyttjar systemet?

Postad
Ector är precis som en gammal politruck, som är helt stensäker på att HAN har rätt och att alla andra har fel. Han tycker inte att han ska betala skatt på sina pokervinster, då skattelagstiftningen är fel. Jag, som löneslav, tycker inte att jag ska betala så mycket i inkomstskatt för att jag tycker skattelagstiftningen är fel.

Det är en viss skillnad i att det är praktiskt omöjlig att betala skatt enligt gällande lagstiftning och att inte vilja betala skatt pga att man själv tycker att skattelagstiftningen är felaktig :roll:

Nuvarande skattelagstiftning gällande poker är ungefär jämförbar med att alla som jobbar i butik ska betala inkomstskatt efter hur mycket deras kassa omsätter, inte hur mycket de faktiskt har i lön.

Fö ser jag ingenstans där Ector påstår att han inte vill betala skatt.

Postad

Ector är precis som en gammal politruck, som är helt stensäker på att HAN har rätt och att alla andra har fel. Han tycker inte att han ska betala skatt på sina pokervinster, då skattelagstiftningen är fel. Jag, som löneslav, tycker inte att jag ska betala så mycket i inkomstskatt för att jag tycker skattelagstiftningen är fel. Två åsikter som i princip mynnar ut i samma sak, skattelagstiftningen är helt åt skogen. Det lönar sig inte att arbeta, vare sig man är löneslav eller spelar poker. Ector tycker dock att andra människor ska betala skatt åt honom. Jäklar, jag skulle också vilja få del av en massa bidrag utan att betala in en massa skatt.

För att du ska komma inom några Petasjömil ifrån att ha en poäng där så ska du betala en marginalskatt på 10000%, för det är väl där någonstans Ector skulle hamna om han följde skattelagstiftningen.

Ponera att du spelar 100.000 NLT cashgamehänder varje år. Fullbord.

Du vinner 10.000 potter på i genomsnitt $50 och din nettovinst är $10.000.

Du ska nu beskatta din bruttovinst på $500.000. Återkom gärna när du hittar ett vanligt avlönat och beskattat jobb med liknande förutsättningar.

Postad

svår fråga, att det överhuvudtaget är möjligt för mig och för fia att utnyttja systemet är där felet ligger. hade systemet varit ganska rättvist hade jag och andra kunnat acceptera mindre luckor och kanske inte utnyttjat varje liten möjlighet till fusk som uppkommer, men när systemet är så ruttet som det är nu tycker jag att det är bra att både jag och fia gör rätt i att fuska. även om vi har olika syften och skäl till det. jag behöver egentligen inte fuska eftersom jag har det ganska bra men gör det iallafall för att alla andra gör det och jag känner därför inget större ansvar av att vara en god medborgare, utan resonerar så att det är lika bra att köra landet i botten så att vi kan börja bygga upp det igen. även om fia och jag fuskar och fia gör det av helt förskastliga och egoistisksa skäl så är det kanske bra och ett nödvändigt ont. tycker dock att det är tråkigt att det min farfars generation och andra byggde upp genom hårt och hederligt arbetande ska förstöras av ett gäng trötta korrupta sossar, som skapat det här korrupta systemet och förstört vårt fina land.