Gå till innehåll

Laptop problem


Amutu

Recommended Posts

Va bra att första det man måste göra är att modifiera en nyköpt laptop för att den inte ska överhetta :lol:

 

Allvarligt när man köper en dator ska den fungera felfritt och inte strula :roll:

 

Min första laptop var en en hempc genom jobbet och den kostade visst 28000:- och det har inte varit några problem med den.

Utan jag har bara bytt hdd för att den var för liten för mina behov efter några år och det trådlösa kortet till ettmed högre hastighet.

 

Nu kör jag jag Mac och har aldrig varit nöjdare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att inte mac strular är ju en sanning med modifikation. Finns flera pc-märken som fungerar lika bra, men HP/Compaq verkar inte vara ett av dessa.

 

Varför vill du inte lämna in datorn och få den fixad, det mesta talar ju för att det är hårdvarurelaterat och du verkar inte vilja mecka nått själv med hårdvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va bra att första det man måste göra är att modifiera en nyköpt laptop för att den inte ska överhetta :lol:

 

Allvarligt när man köper en dator ska den fungera felfritt och inte strula :roll:

.....är den mot förmodan en ny dator med garanti vi talar om här: självfallet, lämna in den om den strular?

 

...man får oftast vad man betalar för men alla ska tåla stresstester i timmar och tom dygn... Nåt är uppenbarligen fel om stresstester orsakar ostabilitet, krascher, räknefel med korrekta inställningar ...och bör åtgärdas, det är troligen ett hårdvaruproblem.

 

Om den bara krashar i vanlig användning och klarar stresstester(är ju långt från maxloaden man kör på stresstest) är de ju troligt vi har ett mjukvaruproblem istället... därav tex frågan om det är samma "pirat"OS på båda.

 

Oberoende om det är ny, gammal, dyr eller billig dator det handlar om så lär man ju iaf köra win update, hp update osv... kolla tillverkaren för nya updateringar osv om man har problem, kanske nån cpu driver som saknas så cpu inte multiplar/voltar ner...vad vet jag, svårt att gissa sig till utan nån info.

 

Och fortfarande har tex ingen exakt version av datorerna angetts så hur kan man då hitta bios, drivisar, manualer osv. Inte nån temp som ens orsakar varning för notebook cpukärnor nämnts osv

 

______

Vill man däremot ha hjälp och fixa en gammal burk får man ju vara villig att skruva upp den, serva den, köra verktyg som mäter och analyserar, posta bilder, resultat, exakt hårdvara och loggar så även andra kan förstå och ana sig till orsaken av problemen, utesluta tänkbara problem osv...

 

Orkar/kan man inte så har man väl nån polare som tex kan köra verktygen endera fysiskt på plats eller fjärrköra dom via teamviewer eller nåt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att inte mac strular är ju en sanning med modifikation. Finns flera pc-märken som fungerar lika bra, men HP/Compaq verkar inte vara ett av dessa.

 

Varför vill du inte lämna in datorn och få den fixad, det mesta talar ju för att det är hårdvarurelaterat och du verkar inte vilja mecka nått själv med hårdvaran.

 

Var har jag skrivit att en Mac inte strular???

Det finns många som har problem med sina men inte jag som tur är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.....är den mot förmodan en ny dator med garanti vi talar om här: självfallet, lämna in den om den strular?

 

...man får oftast vad man betalar för men alla ska tåla stresstester i timmar och tom dygn... Nåt är uppenbarligen fel om stresstester orsakar ostabilitet, krascher, räknefel med korrekta inställningar ...och bör åtgärdas, det är troligen ett hårdvaruproblem.

 

 

Det är det som är det sjuka...köper man en ny dator SKA den fungera och inte krångla.

Men det är mer en regel än undantag att det är alltid nått strul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det som är det sjuka...köper man en ny dator SKA den fungera och inte krångla.

Men det är mer en regel än undantag att det är alltid nått strul.

Alla kan få ett måndags exemplar. Men får man jämt och ständigt struliga nya datorer kanske man ska fundera på sitt eget dator beteende...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett till trix som notebook ägare kanske bör känna till även om man nu inte anser sig ha värmeproblem. Det finns mycket annat att vinna förutom sänkta temperaturer.

 

- Vem säger nu nej till en svalare och tystare dator med längre batteritid och längre komponent livslängder? ....utan nackdelar! ...utan kostnad!

 

The "Undervolting" Guide

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=235824

 

I recommend undervolting to anyone with enough confidence and knowledge to do so. The benefits easily outweigh the risks. I dont see why one shouldn’t do this for a cool adn better notebook experience.

 

. : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : .

What is Undervolting?

 

Undervolting is a process which reduces the excess "voltage" given to the CPU using a software. This is widely used as a cooling solution and in my opinion more effective than any other cooling solution available (thermal paste, cooling pad, etc) at NO cost. Results can vary from 5c up to 30c drop in temperature, most will achieve an average of 10c.

 

Undervolting will NOT compromise performance at all. Underclocking and Overclocking (clock speeds) is whats responsible in regards to performance. Benchmarks will also prove that performance remains the same. Most beginners usually think and assume undervolting will sacrifice performance but they are wrong.

 

So you’re probably wondering how this works out and why Intel/AMD didn’t do this before hand..WHY? HOW?

 

Not all processor chips are built equally. Each individual processor have different voltage tolerances. Instead of Intel tuning each chip's voltage individually for the lowest voltage possible and risking instability, they made a fully stable standard voltage for all chips to run on. The problem is this standard factory voltage they put is quite high. Undervolting takes advantage of this by reducing it to the right amount.

 

This is also why some people can undervolt more than others even with the exact same model processor. It’s like the same concept for overclocking, some can go higher, some cant. Unlike overclocking, Undervolting will not void your warranty or damage your hardware.

 

Bottom line is.. There is no catch to undervolting.

 

. : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : .

*Advantages of Undervolting

- Cooler CPU (5 to 20c cooler)

- More battery life (15-30mins more)

- Less Fan noise & activity

- Longer overall notebook life

- Eco-Friendly

 

By reducing the voltage fed to the CPU, it will run much cooler. It will also draw less power from the battery which can give you an extra 10-30+mins battery life depending on the degree of the undervolt. Also a cooler CPU means less fan activity which again points to more battery life and less fan noise. A Cooler CPU could also lead to a cooler GPU if they share the same heatsink/fan. It is common sense that a cooler running notebook will last longer than a warmer/hotter counterpart. Heat is the killer of electronic parts.

 

*Disadvantages/Risks

- BSOD (Blue Screen of Death)

 

You will get a BSOD at the very most if the voltages are too low. This is why we do a stability test to make sure we get no BSOD's. If the voltages are setup properly you shouldn’t get any at all. A BSOD seems to be the only risk for undervolting in my experience. So make sure everything is saved before you do anything. I dont wanna be responsible for any loss or hoo-haa's.

 

. : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan svara på det du skrev. Har ingen lust att stresstesta den den är redan halvdöd och vill inte den ska dö ännu mer då jag ej orkar vänta på en service på 3 veckor sen utan en dator. Så håller mig utanför det, Datorns temp har sänkts lite nu vet ej vrf eller hur men verkar köra på mindre temp kanske för jag har fönstret öppet ??

 

Datorn har Garanti men som sagt orkar ej vänta på 3 veckors service utan dator. B.la drf jag ej skickar in den

 

Den kör i 51grader just nu och hoppas den stannar där. Helt ok. Tack för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan svara på det du skrev. Har ingen lust att stresstesta den den är redan halvdöd och vill inte den ska dö ännu mer då jag ej orkar vänta på en service på 3 veckor sen utan en dator. Så håller mig utanför det, Datorns temp har sänkts lite nu vet ej vrf eller hur men verkar köra på mindre temp kanske för jag har fönstret öppet ??

 

Datorn har Garanti men som sagt orkar ej vänta på 3 veckors service utan dator. B.la drf jag ej skickar in den

 

Den kör i 51grader just nu och hoppas den stannar där. Helt ok. Tack för all hjälp.

hehe, antagligen kyligare omgivning idag ja ...en sak kan jag lova, den blir ju inte bättre med tiden iaf... kanske du får ha den som vinterdator då? :)

 

 

kan inte säga så mycket annat än dom tips som ges i länkarna, dom flesta faller ju på att du inte vill öppna chassit... dock tex Undervoltings guiden inkräktar ju inte på garantier eller ens kräver öppnande av chassi

 

NBR Cooling Central

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=263039

om bl.a. fläktrengöring...

We cannot stress this enough that this is probably the most important and easiest things you can do to keep your notebook cool. Dust does get stuck in fans regardless if your room is clean or not it is a matter of time. It is recommended you do this regularly, as in every 3-6 months should be sufficient. The difficulty level of this varies from notebook to notebook but take your time and avoid frustration.
6.preview.JPG

 

 

 

där nån som skruvar isär en hp för att rengöra båda fläktarna

http://www.insidemylaptop.com/take-apart-clean-hp-pavilion-ze5000-notebook/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...