Gå till innehåll

Laptop problem


Amutu

Recommended Posts

Har en

 

Intel® Celeron® CPU 560 @ 2.13GHz

 

Nu tempraturen ligger på 60-65 grader konstant. Den stängs av bara sådär mitt i allt. Den laggar oerhört o CPU ligger o hoppar som en berg och dalbana oftast på 100%. Har ej mkt igång bara poker o nån internet sida o msn.

 

Vad göra ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en HP som hade likande problem, éfter några dagar av dessa problem så gick skitet sönder. Garanti service gav orsaken att moderkortet fel. 7 månader samma sak :roll:

 

-Flash bios.

-Se till att du har alla nya drivrutiner.

-Minimera bakgrunds/start program. (run/kör->msconfig->startup)

 

Har en

 

Intel® Celeron® CPU 560 @ 2.13GHz

 

Nu tempraturen ligger på 60-65 grader konstant. Den stängs av bara sådär mitt i allt. Den laggar oerhört o CPU ligger o hoppar som en berg och dalbana oftast på 100%. Har ej mkt igång bara poker o nån internet sida o msn.

 

Vad göra ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en

 

Intel® Celeron® CPU 560 @ 2.13GHz

 

Nu tempraturen ligger på 60-65 grader konstant. Den stängs av bara sådär mitt i allt. Den laggar oerhört o CPU ligger o hoppar som en berg och dalbana oftast på 100%. Har ej mkt igång bara poker o nån internet sida o msn.

 

Vad göra ?

 

Köp en kylplatta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en

 

Intel® Celeron® CPU 560 @ 2.13GHz

 

Nu tempraturen ligger på 60-65 grader konstant. Den stängs av bara sådär mitt i allt. Den laggar oerhört o CPU ligger o hoppar som en berg och dalbana oftast på 100%. Har ej mkt igång bara poker o nån internet sida o msn.

 

Vad göra ?

 

Vill inte va dryg men köpte en hp idag ...haft ett meckfritt liv med min mac ett tag men ville ha en laptop till thailand nu och kändes som att jag inte ville lägga för mycke. Tog ett par timmar sen va man där ...hänger sej, datorn blir varm som fan och inte ens Ctrl+alt+del funkar ...VA FAN ÄR DET MER ALLA ANSIKTEN SOM MEJ SOM HANDLAR SKITEN?

 

Jävlar i helvete vad förbannad man blir :(

 

 

allt fungerar t o m felfritt när man kör win virituellt genom macken ...men win på pc? ...shit :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en HP som hade likande problem, éfter några dagar av dessa problem så gick skitet sönder. Garanti service gav orsaken att moderkortet fel. 7 månader samma sak :roll:

 

-Flash bios.

-Se till att du har alla nya drivrutiner.

-Minimera bakgrunds/start program. (run/kör->msconfig->startup)

 

 

Kan du förklara hur man ska göra exakt e lite seminoob på det här. Hur flashar man bios o var hittar man alla nya drivrutiner ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte va dryg men köpte en hp idag ...haft ett meckfritt liv med min mac ett tag men ville ha en laptop till thailand nu och kändes som att jag inte ville lägga för mycke. Tog ett par timmar sen va man där ...hänger sej, datorn blir varm som fan och inte ens Ctrl+alt+del funkar ...VA FAN ÄR DET MER ALLA ANSIKTEN SOM MEJ SOM HANDLAR SKITEN?

 

Jävlar i helvete vad förbannad man blir :(

 

 

allt fungerar t o m felfritt när man kör win virituellt genom macken ...men win på pc? ...shit :evil:

 

haha sry ska nog köpa nytt skit de här e bedrövligt. Kan tala om att jag använder tjejens dator har en HP oxå men den dog för 2 dar sen... :( så aldrig mer HP !!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

malware, felaktig drivrutiner, igenploppade luftintag, trasig hårdvara? går den länge för varm så är ju inte livslängden lysande på komponenterna ändå.

 

bäst hjälp kan du ju antagligen få på HP sajt(forum, faq, drivrutiner, bios osv), men du bör ju iaf kunna specificera mer då: med loggar, vilka processer som körs och tar cpu osv för att nån ska ens kunna hjälpa och börja gissa sig till nån åtgärd

 

en polare hade en laptop länge som aldrig varvade ner, fläkten surrade för fullt då cpun gick varm trots att inget gjordes med den osv... till sist tog han och formaterade och installerade om den med återställnignsskivorna.. och då fixade sig cpun/fläkten, blev sval och tyst, och det är ju bra för batteritiden med

 

kan du inte specificera mer exakta uppgifter: gör en format och restore grundinstallationen med återställnignskivorna så blir du ju av med all eventuell malware och får standard inställning som borde fungera, kolla sedan tillverkarens sida om de finns några uppdateringar (bios/drivrutiner) som fixar nå kända problem

 

...eller köp en kylplatta som sägs, men det tar ju inte bort orsaken till problemet, den bara lindrar symptomen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

malware, felaktig drivrutiner, igenploppade luftintag, trasig hårdvara? går den länge för varm så är ju inte livslängden lysande på komponenterna ändå.

 

bäst hjälp kan du ju antagligen få på HP sajt , men du bör ju iaf specificera mer då: med loggar, vilka processer som körs och tar cpu osv för att nån ska ens kunna hjälpa och börja gissa sig till nån åtgärd

 

en polare hade en laptop länge som aldrig varvade ner, fläkten surrade för fullt då cpun gick varm trots att inget gjordes med den osv... till sist tog han och formaterade och installerade om den med återställnignsskivorna.. och då fixade sig cpun/fläkten, blev sval och tyst, och det är ju bra för batteritiden med

 

kan du inte specificera mer exakta uppgifter: gör en format och restore grundinstallationen så blir du ju av med all eventuell malware och får standard inställning som ska funka, kolla sedan tillverkarens sida om de finns några uppdateringar (bios/drivrutiner) som fixar nå kända problem

 

...eller köp en kylplatta som sägs, men det tar ju inte bort orsaken till problemet, den bara lindrar symptomen

 

Formaterade datorn för exakt 2 dagar sen. Dvs den är ny som från fabriken. Kollat i Aktivitetshanteraren hittar inget speciellt som drar så mkt knappt ngt alls. Så förstår inget.. Är en Compaq dator "Presario c700" bör jag ändå kolla på HP;s hemsida ? Något speciellt du vill att jag ska visa dig så kan du gärna precisera behöver all hjälp jag kan få. HP har bedrövlig kundsupport och ringer gärna inte till dom. (ringt ett antal gånger och aldrig fått den hjälpt jag behövt)

 

Dator 2 (laptop HP pavillion dv6000) : Innehåller samma problem. Oxå om formaterad för 5dagar sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formaterade datorn för exakt 2 dagar sen. Dvs den är ny som från fabriken. Kollat i Aktivitetshanteraren hittar inget speciellt som drar så mkt knappt ngt alls. Så förstår inget.. Är en Compaq dator "Presario c700" bör jag ändå kolla på HP;s hemsida ? Något speciellt du vill att jag ska visa dig så kan du gärna precisera behöver all hjälp jag kan få. HP har bedrövlig kundsupport och ringer gärna inte till dom. (ringt ett antal gånger och aldrig fått den hjälpt jag behövt)

 

Dator 2 (laptop HP pavillion dv6000) : Innehåller samma problem. Oxå om formaterad för 5dagar sen.

 

hp verkar vara dom som säljer compaq också....Presario c700

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/pfinder?query=Presario+c700&dest_page=product&lc=en&cc=us&dlc=en

välj exakt modell och där under lär du hitta drivisar, bios, manualer, faq osv..

 

 

har ju varkendera dator, men de brukar inte vara så svårt att leta till nerladdnings/manual/fag/forum sidan på en specifik modell och man brukar inte vara ensam om problemen...

 

två datorer av olika modell och tillverkare som har samma fel trots dom är nyformaterade? kan de tänkas vara samma installations skiva? kan de tänkas vara en piratkopia?

 

vad är normal arbetstemp osv lär man ju leta efter, var har den för temp när den är idle osv? går den varm och är ostabil då med?

 

nån viss process som tar cpu när den är idle eller när du använder den osv...

 

pavillion dv6000

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/pfinder?lc=en&dlc=en&cc=us&dest_page=product&query=+pavillion+dv6000

 

edit:

nån rättar säkert mig om jag har fel, men jag tror inte 65 grader är särskilt mycket för en notebook, beror givetvis på processor osv men har för mig polarens surrade på 90+ när de strulade, tror 100 grader vad gräns...

(för en desktop är 65 oftast mycket)

 

kan de tänkas att du kör nå pokertracker/ongame med stats på/hm eller annat mot långsamma diskar som dom i sin tur generar värme och fel?

 

när laggar det, vad exakt gör du?

 

verktyg du kan testa kolla värme på diskar, gpu, cpu mm http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan berätta att den andra inte har en CPU på 100% utan bara att den är stekhet hela tiden. Ingen skiva då laptoparna innehåller nån slags Recovery som är installerat på datorn så kan man återställa den till fabriks ursprung. Antar det är en skiva dom lagt in i datorn eller hur det nu funkar men jag antar du förstår vad jag menar..

 

Ska söka runt lite på google ang tempratur etc. Återkommer här om jag hittar ngt vettigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

. Ska söka runt lite på google ang tempratur etc. Återkommer här om jag hittar ngt vettigt

 

länkarna jag klistrade ovan innehåller ju säkert manualer och tekniska data till båda

sådär hittar du din exakta modell: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00033108&lc=en&dlc=en&cc=us〈=en&product=1842155

 

 

Kan berätta att den andra inte har en CPU på 100% utan bara att den är stekhet hela tiden.
Vad innebär stekhet?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

där nåt jag googlade fram iaf...

HP Pavilion dv6000 overheating

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=234406

 

Diskarna verkar vara ett känt problem där, har svårt att tro att den kraschar för hög cpu temp. Critical ligger väl på ca100 grader beroende på modell. När man stresstestar dom så pressar man dom dit och dom ska klara det.

(polaren körde sin på 90+ grader över ett år när den strulade, det han störde sig på var fläktljudet)

 

Däremot kanske du tex överskrider diskarnas normala arbetstemperatur och det orsakar krascher, max brukar vara 55 på dom, men är som allt annat beroende på modell. En 5400rpm:are kan du antagligen lätt plåga över sin förmåga med tex ongame, pt, hm och annat som använder databaser.

 

har ni husdjur finns ju också risken att inne i datorn ha hår som täpper till luft flödet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

där nåt jag googlade fram iaf...

HP Pavilion dv6000 overheating

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=234406

 

Diskarna verkar vara ett känt problem där, har svårt att tro att den kraschar för hög cpu temp. Critical ligger väl på ca100 grader beroende på modell. När man stresstestar dom så pressar man dom dit och dom ska klara det.

(polaren körde sin på 90+ grader över ett år när den strulade, det han störde sig på var fläktljudet)

 

 

Däremot kanske du tex överskrider diskarnas normala arbetstemperatur och det orsakar krascher, max brukar vara 55 på dom, men är som allt annat beroende på modell. En 5400rpm:are kan du antagligen lätt plåga över sin förmåga med tex ongame, pt, hm och annat som använder databaser.

 

har ni husdjur är ju risken stor för att inne i datorn ha hår som täpper till luft flödet

 

Har nu läst din post och sökt själv. Som du säger verkar det vara något känt problem. Imorgon kommer jag gå o köpa tryck luft i tub eller vad det heter o rensa dammet eller det som finns där inne som kan göra temperaturen hög. Verkar ej finnas något vettigt att göra. Har inga husdjur. Har dessutom uppdaterat BIOS men inte har det hjälpt. Har Speedfan igång hela tiden o just nu e tempen på 57 grader. Har du något annat tips än att slänga datorerna och köpa nya ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu läst din post och sökt själv. Som du säger verkar det vara något känt problem. Imorgon kommer jag gå o köpa tryck luft i tub eller vad det heter o rensa dammet eller det som finns där inne som kan göra temperaturen hög. Verkar ej finnas något vettigt att göra. Har inga husdjur. Har dessutom uppdaterat BIOS men inte har det hjälpt. Har Speedfan igång hela tiden o just nu e tempen på 57 grader. Har du något annat tips än att slänga datorerna och köpa nya ?

 

Hade min förra lap i sängen en hel del o den började efter ett tag dö titt som.. men dammsög skiten och efter det funkade den strålande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dessutom uppdaterat BIOS men inte har det hjälpt. Har Speedfan igång hela tiden o just nu e tempen på 57 grader. Har du något annat tips än att slänga datorerna och köpa nya ?

 

vad det är för grader vi talar om? 57grader är inte mycket om det är under load och det är cpu temp vi talar om?

 

ta hem http://www.cpuid.com/hwmonitor.php,

kör datorn först idle sedan pressa den

ta en screenshoot och posta så man ser min(idle) / max(fullload) temperaturer på olika komponenter...

 

ett sett att pressa datorn(full load) är att stresstesta tex med: prime95 http://www.mersenne.org/freesoft/#newusers (gör inga konton, bara välj tortyre test)

För att en dator ska anses stabil ska den klara testet utan att visa felräkningar, crasha eller nåt annat ....även under längre tider. Som sagt: cpu temp på 57grader är långt ifrån nåt en notebook ska klara utan problem.

 

hwmonitor och prime95 tortyretest in action(notera core temp på 76 under plåga, 41 idle):

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=350775

 

Prime95-1.jpg

 

 

där kan du ju säkert hitta en massa andra tips http://forum.notebookreview.com/forumdisplay.php?f=1013 särskilt i sticky tråden... undervolting, kylplattor osv... men sånt är ju nog bara till för att sopa symptomen under mattan och till slut räcker inte ens de att kyla tillräckligt då ännu mer skit samlats i datorn

 

 

- Har den nånsin fungerat bra? ja då har ju nåt hänt efter det: skruva upp o rengöra och kolla så alla fläktar fungerar som dom ska är ju antagligen det som hjälper då(om du redan formaterat och därmed uteslutit att det är några program i bakgrunden som driver upp temperaturer).

- Har den varit så sedan ny? då är de ju nåt fabriksfel på datorn, kontakta leverantör.

 

Hade min förra lap i sängen en hel del o den började efter ett tag dö titt som.. men dammsög skiten och efter det funkade den strålande.

Det är ju ett bra sätt hur man inte använder en laptop om man är rädd om den :)

 

 

där några standard tempgränser för notebooks komponenter

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=81852

What temps are good or bad? Are you overheating?

Only use notebooks on hard, flat, clean surfaces. Never use a notebook on a lap, couch, bed, or other soft surfaces.

 

Idle temperatures are varied in most notebooks. The reasoning behind this is due to their different thermal designs and low-level programming for fans.

 

Danger zone (high) temperatures are pretty standard due to manufactures low-level specifications of usage. Danger temps are set to downclock the component such as the CPU or GPU in order to cool the component down enough to prevent overheating

 

CPU danger temperature is around 75-85C (check the CPU's specifications)

GPU danger temperature is around 90-95C

HDD danger temperature is around 60-65C

Threshold temperatures are also pretty standard once again due to the reasons specified under the danger zone temperatures. These temperatures are the most dangerous to a system, in which permanent hardware damage can be incurred if the user does not remedy the heat issue during which time the user is experiencing temperatures within the danger zone. Systems that have a component that reaches threshold temperatures will usually crash or shutdown when the temperature peaks.

 

CPU threshold temperature is around 90-100C (and above)

GPU threshold temperature is around 100-105C (and above)

HDD threshold temperature is varied, but above 65C is bad

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpt inte en celeron nästa gång. Dom är inte kända för att fungera stabilt.

Ja Celeron är Intels budgetprocessor och duger som surfdator men inte mycket mer.

 

Satsa på att köpa en dator med minst Core2Duo, inte bara Dual Core. Core2Duo är uppemot 50% effektsnålare och effektivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Celeron är Intels budgetprocessor och duger som surfdator men inte mycket mer.

 

Satsa på att köpa en dator med minst Core2Duo, inte bara Dual Core. Core2Duo är uppemot 50% effektsnålare och effektivare.

 

Visst... fast då kanske man borde titta efter cpu usage när han spelar och märka att inte den räcker till mera, värme torde den klara lika mycket som alla andra cpun för notebooks fast man skulle plåga den till cpu 100% längre tider med tortyrtesten. I slutänden kräver inte några få pokerbord mycket cpu.

 

Tyckte jag skummade genom att det fanns 5400rpm diskar i datorerna. Det är absolut inget som är gjort för databashantering (pokerklienter som använder databas för hh, tex ongame med stats påslaget, PT, HM, PO och andra liknande verktyg). Skulle gissa att en 5400rpm disk konstant är överbelastad och "över"hettad i sån användning.

 

HWmonitors disk temperaturer kan säkert avslöja mer om det, liksom Prestanda funktionen(under kontrollpanelen/administrationsverktyg).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har köpt en sån kylplatta, köpt tryck luft rensat dammet, använder plattan o datorn jobbar fortfarande på 65 grader. Suck finns det något mer att göra ?

 

edit bara msn o internet igång

Skruva upp den innan du börjar blåsa och dammsuga, använd tops på fläktblad... och läs guiden för att undvika katastrofer

 

Guide to Cooling Down Your Notebook Computer

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=60914

 

13330.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vågar nog inte öppna den har gjort det en gång o då förstörde jag allt typ. Så gör gärna inte om det..

 

Hehe, jadu, så försiktiga kan nog alla vara, det är ju bara chassilock som ska öppnas, inte plockas ut delar. Annars får du lämna in den på service... eller helt enkelt kassera och köpa nytt :) Sulla ovan fick ju bra resultat med det, varför skulle du inte prova?

 

Känner du om det drar nåt i intagen/utblåsen då?

 

Kollat alla tempgivare och fläktvarv ännu? Kollat Volten(vcore) så den inte är övervoltad/klockad osv. Kört windows update, HP update, kan ju hända nån har en fix?

 

Det är ju faktist samtliga lätta saker och tar inte länge att öppna några skruvar använda tops på fläktar, blåsa och dammsuga lite, göra några avläsningar med HWmonitor/Cpu-z(behöver inte ens installeras), trycka på Windows update, använda HP update...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...