Gå till innehåll

The Well: SuperTequila


Supertequila

Recommended Posts

  • Svars 347
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

musik? mat? språk? namn? arkitektur? konst? ptja i princip allt som räknas hör till kulturen?

 

LOL. Att följa din linje vore att säga att det är samma folkslag, men råkat hamna i olika delar av världen. Det är fortfarande olika folkslag med olika språk osv. Matkulturen beror ju extremt mkt på vilka råvaror som lokalt varit tillgängliga.

 

Men i sättet, familjeförhållanden, relationsaspekter, osv så är det otroliga likheter.

 

När jag umgås med mina italienska o grekiska vänner, och med deras familjer så känns det väldigt "hemma". Vi delar samma synsätt varje gång mina svenskaättade vänner tycker annorlunda.

 

Jag har även hört med en hel del andra iranier med liknande erfarenheter.

 

Däremot om vi jämför med våra grannar, arabländerna och turkarna så märks enorma skillnader. De känns som främlingar, såsom svenskar gjorde i en början, medans sådana känslor dyker aldrig upp med italienare och greker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL. Att följa din linje vore att säga att det är samma folkslag, men råkat hamna i olika delar av världen. Det är fortfarande olika folkslag med olika språk osv. Matkulturen beror ju extremt mkt på vilka råvaror som lokalt varit tillgängliga.

 

Men i sättet, familjeförhållanden, relationsaspekter, osv så är det otroliga likheter.

 

När jag umgås med mina italienska o grekiska vänner, och med deras familjer så känns det väldigt "hemma". Vi delar samma synsätt varje gång mina svenskaättade vänner tycker annorlunda.

 

Jag har även hört med en hel del andra iranier med liknande erfarenheter.

 

Däremot om vi jämför med våra grannar, arabländerna och turkarna så märks enorma skillnader. De känns som främlingar, såsom svenskar gjorde i en början, medans sådana känslor dyker aldrig upp med italienare och greker.

 

Jo, jag har också hört detta av ett flertal iranier och det är lika generande varje gång. Faktum kvarstår att det inte är några konkreta exempel på kultur. Kulturen skiljer sig oerhört. Alltså det som är riktig kultur är mycket mer lik den som finns i övriga mellanöstern än den sydeuropeiska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ta ett exempel angående just matkulturen.

 

Tidigare i tråden fick du en fråga om hur det skulle se ut om du skulle komponera en middag med förrätt, varmrätt, efterrätt etc. Där du svarar:

 

"Vi iranier är inte så mkt för det här upplägget, utan vi kör med flera huvudrätter i så fall. Jag gillar inte vin o sånt till persisk mat. Efteråt kan man dock supa till det.

Vi dricker té."

 

Talar inte detta för sig själv? Det är ganska enkelt att dra slutsatsen att till och med svensk matkultur är mer närbesläktad med den italienska än vad den persiska är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ta ett exempel angående tex just matkulturen.

 

Tidigare i tråden fick du en fråga om hur det skulle se ut om du skulle komponera en middag med förrätt, varmrätt, efterrätt etc. Där du svarar:

 

"Vi iranier är inte så mkt för det här upplägget, utan vi kör med flera huvudrätter i så fall.

 

Jag gillar inte vin o sånt till persisk mat. Efteråt kan man dock supa till det.

Vi dricker té."

 

Talar inte detta för sig själv? Det är ganska enkelt att dra slutsatsen att till och med svensk matkultur är mer närbesläktad med den italienska än vad den persiska är.

 

Alltså, det finns självklart skillnader, mkt pga att länderna utvecklats åt olika håll under olika influenser. Jag vet många greker t ex som kör med flera huvudrätter istället för 3rätters.

 

Vi blev ju t ex invaderade av muslimerna som vi inte identifierar oss med kulturmässigt, men våra arkitektoniska och konstnärliga lämningar är till en jättestor del muslimska byggen med anledning av 1600 års ockupation.

 

Men själva, i brist på bättre ord, essensen i kulturen, identiteten, ligger fortfarande väldigt nära dessa folkslag emellan.

 

Som ett i sammanhanget litet exempel, när filmen "Mitt stora grekiska bröllop" gick satt vi alla o skrattade, för filmen kunde lika gärna hetat "Mitt stora persiska bröllop".

Just när farsan satt o sa att alla ord härstammar fr grekiskan.... du ska bara veta hur iranska äldre menar att allt i den här världen ursprungligen kommer från Iran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dricker du lika mycket te som shahin89?

hur ofta dricker du te?

varför dricker iranier så mycket te?

 

Vet inte hur ofta han dricker, men jag dricker runt 6-7 koppar per dag i genomsnitt.

 

Jag vet inte varför iranier dricker så mkt te. Antar att närheten till teproducerande länder, sidenvägen osv gjorde att te blev introducerat före kaffet och kaffet sedermera aldrig fick något genombrott, kanske beroende på att de kaffesäljande storföretagen aldrig fick för sig att kommersiellt satsa på Iran.

 

Det konstiga är att jag alltid dricker te hemma lr hos iranier, och i princip alltid dricker kaffe ute på café lr hemma hos svenskar.

 

Jag tror att det är ett uttryck för min numera så dubbla etnicitet efter att ha spenderat 2/3 av livet i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, det finns självklart skillnader, mkt pga att länderna utvecklats åt olika håll under olika influenser. Jag vet många greker t ex som kör med flera huvudrätter istället för 3rätters.

 

Vi blev ju t ex invaderade av muslimerna som vi inte identifierar oss med kulturmässigt, men våra arkitektoniska och konstnärliga lämningar är till en jättestor del muslimska byggen med anledning av 1600 års ockupation.

 

Men själva, i brist på bättre ord, essensen i kulturen, identiteten, ligger fortfarande väldigt nära dessa folkslag emellan.

 

Som ett i sammanhanget litet exempel, när filmen "Mitt stora grekiska bröllop" gick satt vi alla o skrattade, för filmen kunde lika gärna hetat "Mitt stora persiska bröllop".

Just när farsan satt o sa att alla ord härstammar fr grekiskan.... du ska bara veta hur iranska äldre menar att allt i den här världen ursprungligen kommer från Iran.

 

Självklart hör värderingar och normer till kulturen. Men man är ute på ganska djupt vatten när man hävdar att persisk kultur påminner mer om sydeuropeisk kultur än om "islamisk/arabisk" kultur och samtidigt bortser från lejonparten av de tyngre företeelserna som definierar en kultur.

 

Äsch, nu tycker jag att vi lämnar det här sidospåret då den här tråden inte ska handla om kulturer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur ofta han dricker, men jag dricker runt 6-7 koppar per dag i genomsnitt

 

- Ifall Iran en dag förändras, dvs landet förändras från en islamisk stat till ett demokratiskt land likt Sverige(med samma frihet osv osv). Hade du stannat kvar i Sverige eller flyttat tillbaka till Iran?

 

- Teabag eller "chaei dam mikoni"? (vet inte vad det blir på svenska, typ; brygger du egen te? är nog fel)

 

- Har du hört talas om Illuminati? Vad tycker du om det?

 

Vad tycker du om den här bilden?

teairan.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Ifall Iran en dag förändras, dvs landet förändras från en islamisk stat till ett demokratiskt land likt Sverige(med samma frihet osv osv). Hade du stannat kvar i Sverige eller flyttat tillbaka till Iran?Flyttat vilket låter konstigt med tanke på att jag inte besökt Iran sen jag kom hit 1987. Men om alla villkoren var likvärdiga, vilket är en utopi, så hade jag föredragit att ha massa perser kring mig faktiskt. Ett annat alternativ är ju om alla ickeperser flyttar ut från Sverige ;)

 

- Teabag eller "chaei dam mikoni"? (vet inte vad det blir på svenska, typ; brygger du egen te? är nog fel)Jag gillar bryggt te bäst men skäms över att säga att det i princip alltid blir lipton.

 

- Har du hört talas om Illuminati? Vad tycker du om det?Känns mest som en författares påhitt. Tror inte sällskapet är så farligt.

 

Vad tycker du om den här bilden?Blir sugen :)

teairan.jpg

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verkar va jäkligt skön matkultur där nere. ysch det är verkligen en punkt som sverige lider så enormt på. känns som vi samlar familjen för en festlig måltid si så där 2 gånger om året, annars blir det findus matlåda från frysen.

 

mat är viktigt för mig =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verkar va jäkligt skön matkultur där nere. ysch det är verkligen en punkt som sverige lider så enormt på. känns som vi samlar familjen för en festlig måltid si så där 2 gånger om året, annars blir det findus matlåda från frysen.

 

mat är viktigt för mig =)

 

 

mmmm maaaaat :) Tyvärr njuter för mkt av god mat för att kunna ha disciplin på den fronten.

 

Hehe, lite roligt att du jämför grekerna med ditt folk då grekerna i alla tider avskytt perserna och i många historieböcker skrivna av antikens filosofer så beskrivs dom (perserna) som bestar och odjur.

 

Det har jag aldrig hört faktiskt. Perserna representerade kulturens högborg på den tiden och jag tror att alla parter respekterade varandra som starka motståndare, men inte som vildar.

 

Jag vet åtminstone i iranska historieböcker så beskrivs inte romarna och grekerna som barbarer.

 

Det är möjligt att du påverkats av beställningsjobbet, filmen "300".

 

I vilket fall, hur det än var historiskt, så råder det inte några negativa känslor idag. Greker och italienare som jag mött är betydligt mer upplysta kring likheterna än t ex medelsvensson som sitter i norra utkanten av europa, och som kan ha svårigheter att förstå folkslag som levt, krigat, och vuxit tillsammans i mer än 3000 år, vilket är en horisont som i jämförelse med svensk historik är eoner av tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Talar inte detta för sig själv? Det är ganska enkelt att dra slutsatsen att till och med svensk matkultur är mer närbesläktad med den italienska än vad den persiska är.
Njae du.

 

En rätt i taget är ju 1800-talspåfund och är ju känd som servering på ryskt vis. Tidigare var det ju servis på franskt vis, vilket alltså är att man kör in allt på en gång (och då får kall mat).

 

Italienare har ju säkert kört på sitt anti-pasti, pasta, etc-upplägg längre än så, men anledningen att vi kör förätt, huvudrätt, efterrätt har inte så mkt med italien att göra, utan är en rest av 1800-talskultur (och att det är praktiskt på resturang).

 

Blir ju lite off att tala om italiensk matkultur, eftersom den inte är sig så väldigt lik i norr och söder, men i den mån den har övergripande drag så skulle jag tro att den har mer gemensamt med persisk än svensk mat. Exempelvis risanvändning, olivolja och en hel del kryddor. Stora stötestenen där är väl isf grisprodukter.

 

Skulle väl i vart fall tro att det är mycket enklare att förväxla en traditionell italiensk rätt med en iransk än med en svensk, och vice versa. Särskilt om man skulle gå tillbaka längre än 200 år, eller titta mer på folklig mat än elitmat. Kroppkaka, blodpudding eller älg känns inte så väldigt medelhavsaktigt. Inte heller potatis, knäckebröd eller hönökaka.

 

Sen är ju förstås iranier svartmuskiga barbarer som bryter upp golvet i lägenheten och försöker odla kålrötter eller nåt, men det är en annan femma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena.

Har du lust att läsa denna?, http://www.proletaren.se/index.php?option=com_content&task=view&id=1927&Itemid=1

 

Och kommentera?

 

Tycker det var en av de mer nyktra o välinsatta analyserna från västmedia.

 

Ahmadinejad har börjat pressa Hashemi o ifrågasätta hans massiva rikedom vilket gjort att Hashemi känner sig hotad och finansiellt och maktmässigt står bakom den här "revolutionen" som pågår.

 

Hans hus är för övrigt omringad av säkerhetsstyrkor nu och han sitter i en sorts inofficiell husarrest.

 

Det är nog ganska tydligt att valfusk faktiskt begåtts. Det finns ett par saker som starkt talar för det:

1. De släppte valresultatet efter bara ett par timmar. Det är typ 40-50 miljoner röster som ska räknas.

2. Oppositionskandidaterna har inte vunnit i sina egna hemdistrikt. Vissa, som Mousavi, kommer från Azerbaijan, som är extremt lokalpatriotiska, och aldrig skulle låta en utsocknes kandidat vinna.

3. Ahmadinejad har vunnit i alla distrikt förutom två, där han förlorat knappt. När man jämför med valresultatet för 4 år sen, utan att någon större förändring skett i befolkningsstrukturen i distrikten har han plöstligt fått ofantligt många röster i områden där han förra gången i princip inte fick någon röst alls, som t ex Baluchistan.

4. Mousavi påstår att valkommissionen ringde honom och meddelade att han vunnit och skulle förbereda vinsttalet, men att säkerhetsstyrkorna efter några timmar besökte honom och meddelade att den högsta ledaren, Khamenei, anser att det serverar den islamiska republikens intressen mer, ifall Ahmadinejad får sitta kvar, och därför kommer han att utropas till vinnare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena.

Har du lust att läsa denna?, http://www.proletaren.se/index.php?option=com_content&task=view&id=1927&Itemid=1

 

Och kommentera?

 

LOL på att diskutera Iran och hänvisa till Proletärn (dvs till annan fundamentalism). Och den länkade artikeln har ju missat att Ahmadinejad enligt det officiella resultatet vann en absolut majoritet även i Teheran, vilket man nog kan ifrågasätta bara utifrån vad som utspelat sig där de senaste dagarna.

 

I Proletärens tidigare Iran-bevakning tar man f ö parti för Ahmedinejad, även när denne talade på en FN:s konferens om MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER. Hur någon kan göra sig till denne mans språkrör i det ämnet är något som jag aldrig kommer att förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL på att diskutera Iran och hänvisa till Proletärn (dvs till annan fundamentalism). Och den länkade artikeln har ju missat att Ahmadinejad enligt det officiella resultatet vann en absolut majoritet även i Teheran, vilket man nog kan ifrågasätta bara utifrån vad som utspelat sig där de senaste dagarna.

 

I Proletärens tidigare Iran-bevakning tar man f ö parti för Ahmedinejad, även när denne talade på en FN:s konferens om MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER. Hur någon kan göra sig till denne mans språkrör i det ämnet är något som jag aldrig kommer att förstå.

Jag bad inte om din kommentar,jag bad om ST:s.

 

Proletären har inte försvarat Ahm., dock Irans suveränitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...