Gå till innehåll

KungKroon, fyra hästgubbar och Miketimes höns


KungKroon

Recommended Posts

  • Svars 3,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Mycket fin grillfest! Tack detsamma osv =)

 

Kroon, varför är du inte med på Stormholds Myspacesida längre?

 

Haha made me look :mrgreen:

 

Lutar åt att jag åker upp till Ludvika på fredag och stannar till söndagsgrinden eller längre. Gretko ska iväg på världsturné, så jag lånar hans lägenhet. Kan blir riktigt sjukt med såväl golf-LM som privata överraskningsfester! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Haha made me look :mrgreen:

 

 

Sick :shock: Antingen var din bild borttagen, eller så var det nån bugg i min dator som plockade din bild när jag var där och kollade eller så har jag drömt att jag varit inne på Stormholds myspacesida och din bild saknades. Börjar allt mer luta åt det sista, men hur sjukt är inte det????

 

EDIT: Dalarna ftw btw. Jag hamnar dock i Borlänge....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sick :shock: Antingen var din bild borttagen, eller så var det nån bugg i min dator som plockade din bild när jag var där och kollade eller så har jag drömt att jag varit inne på Stormholds myspacesida och din bild saknades. Börjar allt mer luta åt det sista, men hur sjukt är inte det????

 

Haha fan va sjukt :D

Härligt att du var inne där iaf :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

åååååååååååååååååååh kronan, jag är världens minst musikaliska människa. Tänkte lära mig munspel, några tips?

 

Bara att börja spela. Sjukt enkelt att lära sig lite grunder. Kan du spela gitarr till så höjer det underhållningsvärdet väldigt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du var allvarlig med munspelandet, så har jag inte mycket att komma med. Om du har ett A-munspel, så kan du be en polare att spela en bluestolva i E (Har du ett C-munspel ska tolvan vara i G osvosv). Sen bara kör du!

 

Vad gäller tekniker osv har jag ingen koll alls typ. Lär dig "böja" toner genom att skifta luftmängden du blåser in / suger ut. Svårt att förklara. Det är något du får träna upp bara. Alla toner finns alltså inte "automatiskt" på munspelet, utan du måste böja tonerna om du vill komma åt dem.

Träna även på att träffa rätt toner osv. Det är svårare än man tror att lyckas träffa endast en ton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har gehör kanske du bör lära dig noter.

Annars brukar jag rekommendera att ge fulla fan i att lära sig noter öht. Om man har lite gehör till att börja med, så finns det inget som utvecklar dig mer än att inte kunna noter.

 

Själv kan jag lite noter, men har medvetet lärt mig allt jag kan på gehör. Jag är helt övertygad om att jag hade varit en sämre musiker om jag hade börjat spela efter noter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns ju inte särskilt GTO?

 

Stämmer mycket väl! Om min ambition hade varit att bli en högavlönad session-gitarrist (grinder), så hade jag lärt mig noter och fokuserat på att öva istället för att spela. Nu spelar jag för att det är roligt istället och jag är bra på det jag gör. Däremot ger jag mig inte in i diskutioner om gitarrens uppbyggnad eller optimal plektrumhantering med Steve Vai eller Joe Satriani.

 

:mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer mycket väl! Om min ambition hade varit att bli en högavlönad session-gitarrist (grinder), så hade jag lärt mig noter och fokuserat på att öva istället för att spela. Nu spelar jag för att det är roligt istället och jag är bra på det jag gör. Däremot ger jag mig inte in i diskutioner om gitarrens uppbyggnad eller optimal plektrumhantering med Steve Vai eller Joe Satriani.

 

:mrgreen:

 

Kan bara inte låta bli att kommentera...

 

WP kungen, WP :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer mycket väl! Om min ambition hade varit att bli en högavlönad session-gitarrist (grinder), så hade jag lärt mig noter och fokuserat på att öva istället för att spela. Nu spelar jag för att det är roligt istället och jag är bra på det jag gör. Däremot ger jag mig inte in i diskutioner om gitarrens uppbyggnad eller optimal plektrumhantering med Steve Vai eller Joe Satriani.

 

:mrgreen:

 

Men nu gäller det inte gitarrens uppbyggnad eller plektrumhantering, nu gäller det hur Sjösala Vals ska spelas och det kan Evert bättre än både Steve och Joe som aldrig någonsin har hört låten. ;)

 

Edit: Ju mer jag tänker på det desto bättre jämförlse är det för tusan. Ingen tvekan om att Vai, Satriani, Petrucci och grabbarna är överjävliga på gura men att de skulle kunna göra en svensk trubadurlåt bättre än exempelvis Cornelis eller Evert är ju inte så troligt.

På samma sätt som jag faktiskt kan spela gitarr någorlunda (men jävligt kasst jämfört med för 10-15 år sedan då jag spelade relativt avancerad hårdrock) så är ju du mycket bättre på det än jag. Trots det så vill jag tro att jag skulle kunna spela vissa låtar bättre än du eftersom du kanske aldrig hört dem eller helt enkelt inte har något intresse av att spela dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...