Gå till innehåll

NLT - Syna all-in med lägsta set?


Kotoryu

Recommended Posts

Synd att bisonbisons hand converter inte längre funkar för PokerRoom, dvs Betsson. Jag får försöka städa upp handhistoriken själv.

 

Jag har nyss satt mig vid bordet.

 

Texas Hold'em $0.25-$0.25 NL (real money), #855,094,848

Table Galway, 27 Apr 2005 10:25 AM ET

Seat 2: stuboy333 ($25 in chips)

Seat 3: dushashi ($19.65 in chips)

Seat 4: hathot ($25 in chips)

Seat 6: 4fingerlouie ($21.40 in chips)

Seat 8: Onokuni ($29.70 in chips)

Seat 9: Timmmy34 ($26.20 in chips)

 

Onokuni posts blind ($0.15)

Timmmy34 posts blind ($0.25)

hathot posts blind ($0.25)

 

Jag får 3:diamond: 3:heart: i small blind.

 

PRE-FLOP

stuboy333 bets $0.50

dushashi folds

hathot folds

4fingerlouie folds

Onokuni calls $0.35

Timmmy34 calls $0.25

 

UTG minhöjer. Enkel syn med mitt lilla par.

 

FLOP [ 3:spade: 6:spade: 9:club: ]

Onokuni checks

Timmmy34 checks

stuboy333 bets $0.25

Onokuni bets $2

Timmmy34 folds

stuboy333 bets $24.25 and is all-in

Onokuni calls $22.50

 

Eftersom det var mörkarna som synade sitter preflophöjaren nu i position. Intetsägande flopp, så jag checkar i hopp om att han ska beta. Min-bet från hans sida kan betyda en massa olika saker. Jag betar pott. Han slår om till all-in och jag synar efter en stunds betänketid. Rätt eller fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara enighet om syn. Inga funderingar på 66 eller 99?

 

Givetvis, men jag gissar att du skickar in pengarna med bäst hand ca 85-90% av gångerna där.

 

Det är två händer som har dig slagen, och förmodligen minst 10 st du har slagna som han kan tänkas spela så här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara enighet om syn. Inga funderingar på 66 eller 99?

 

Eftersom du skriver detta börjar jag ana att han hade något av ovanstående, berätta gärna hur det gick. Men du har fått en mycket bra flop, att inte våga trycka in pengarna i det läget är för vekt enligt mig. Vågar du inte ställa in med lägsta setet känns det meningslöst att spela låga pockets.

 

Mitt intryck är att du möter en fisk som miniraisar med kanske A9 och träffar nian. Ditt set är

helt osynligt så en syn måste det bli. Att träffa set brukar kunna vara fruktansvärt lönsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du skriver detta börjar jag ana att han hade något av ovanstående, berätta gärna hur det gick. Men du har fått en mycket bra flop, att inte våga trycka in pengarna i det läget är för vekt enligt mig. Vågar du inte ställa in med lägsta setet känns det meningslöst att spela låga pockets.

Sluta kalla mig vek - jag synade ju! :-P:-)

 

Så här ungefär resonerar jag: Motspelaren minbetar på floppen och slår sedan om från mina $2 till $22. Och jag checkraisar pott på floppen. Båda spelsätten tyder på starka händer, dvs båda spelarna bör resonera "motspelaren har säkert en bra hand, men han bör också sätta mig på en bra hand". Vad är en stark hand på floppen 369? Diverse drag är avlägset möjliga, men man betar inte så med drag. Återstår alltså par, tvåpar eller triss. Par i nior? Inget monster direkt. Tvåpar? Inte på den floppen. Överpar? Definitivt möjligt, men ställer man in utan vidare med överpar då motståndaren redan har visat styrka? Jag skulle nog inte ha spelat så själv (och var därför orolig för högre triss), men lyckligtvis mötte jag en spelare som inte tänkte så långt. Kanske försökte han aldrig sätta mig på en hand, utan såg sina två kort och tänkte att det var klart. Och jag borde inte fundera så mycket i såna här lägen. :-)

 

TURN [ 3:spade: 6:spade: 9:club: ] [ 8:heart: ]

 

RIVER [ 3:spade: 6:spade: 9:club: ] [ 8:heart: ] [ 6:heart: ]

 

SHOWDOWN

stuboy333 shows [ A:spade: A:heart: ]

Onokuni shows [ 3:diamond: 3:heart: ]

Onokuni wins $48.25.

 

Om du har essen i fickan och möter en motspelare som spelar som jag på floppen - ställer du in för 10xpott? Spelar han rentav helt rätt, men har otur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr i tiden hade jag nog också ställt in med AA (hade dock aldrig miniraisat utg, antingen limp eller rejäl raise). Nuförtiden hade jag nog agerat beroende på read. Är ju hyfsat vanligt att folk check-raisar med färgdrag, så jag hade nog förutsatt det och sen betat turn om inte färgen kom (kommer färgen så foldar jag), får jag dock hårt motjuck på turn så foldar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har essen i fickan och möter en motspelare som spelar som jag på floppen - ställer du in för 10xpott? Spelar han rentav helt rätt, men har otur?

Nu skojar du väl ändå? Att ställa in med essen för 10xpott på floppen pissar ju bort all värdebetsmöjlighet och gör handen i praktiken till en riktigt dålig semibluff. Motståndaren kan med gott samvete folda allt utom topptvå och ändå tjäna pengar på ens idiotspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har essen i fickan och möter en motspelare som spelar som jag på floppen - ställer du in för 10xpott? Spelar han rentav helt rätt, men har otur?

Nu skojar du väl ändå? Att ställa in med essen för 10xpott på floppen pissar ju bort all värdebetsmöjlighet och gör handen i praktiken till en riktigt dålig semibluff. Motståndaren kan med gott samvete folda allt utom topptvå och ändå tjäna pengar på ens idiotspel.

Jamen det är ju det jag menar! Det var ju därför jag hade svårt att sätta honom på ett högt par, eftersom det skulle innebära att jag antog att han spelade idiotiskt. Ett antagande som skulle visa sig vara rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen det är ju det jag menar! Det var ju därför jag hade svårt att sätta honom på ett högt par, eftersom det skulle innebära att jag antog att han spelade idiotiskt. Ett antagande som skulle visa sig vara rätt.

 

Tycker nog att hans miniraise preflop och miniraise på floppen indikerar att han inte riktigt vet hur man spelar poker, fungerar ju väldigt sällan att miniraisa för att förhindra drag och ger inte mycket extra i potten om du nu har nötterna. Dessa var anledningen till att jag misstänkte att det var en fisk du spelade mot. Farligt att dra förhastade slutsatser dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker nog att hans miniraise preflop och miniraise på floppen indikerar att han inte riktigt vet hur man spelar poker, fungerar ju väldigt sällan att miniraisa för att förhindra drag och ger inte mycket extra i potten om du nu har nötterna. Dessa var anledningen till att jag misstänkte att det var en fisk du spelade mot. Farligt att dra förhastade slutsatser dock.

Jo, det kan bli dyrt att anta att motspelaren är en fisk. Dessutom har fiskar samma chans att få bra kort. :-) Men visst lade jag märke till att det inte fanns några proportioner i hans satsningar. Antingen tryckte han bara på Raise-knappen eller så drog han reglaget längst till höger innan han tryckte på knappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt många på låga nivåer som inte riktigt förstått att en AI synas bara av någon med riktigt bra kort.

 

Här tror jag att han resonerar så att:

 

1. Han har höjt preflop: Du vet att han har en bra hand

2: Han mesbettar på flop: Du tror han har missat

3: Du bettar pott när du "ser" att han missat

4: Han tror han har grävt en fälla för dig, för han HADE ju ett par, muahahaha!

 

 

Problemet med hans tankegång är ju att hans AI på $22 blir ju bara synad av någon som har träffat BRA. Visst, nog finns det nötter som går allin på färgdraget (torskade själv en sådan pott med KK vs 88 vs A4s där A4s går AI färgdraget på turn och klonkar A... :P ) men!

 

Som sagt, syn alla dagar. Visst, risken finns att han har 66/99, men då skulle han nog inte betta sådär preflop. Större chans för A5s i sådana fall med färgdrag. Men som flera gissade innan: Oftast spelar ju fisk sina AA så här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en stark hand på floppen 369? Diverse drag är avlägset möjliga, men man betar inte så med drag.

 

Tvärtom skulle jag vilja påstå att det är precis såhär en fisk kan spela sitt äss-högt färgdrag. Jag skulle inte blivit förvånad om han suttit på t.ex. AJs efter den här handen, jag har själv stött på samma fenomen ett antal gånger och det är inte ovanligt att de har visat upp just ett drag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en stark hand på floppen 369? Diverse drag är avlägset möjliga, men man betar inte så med drag.

 

Tvärtom skulle jag vilja påstå att det är precis såhär en fisk kan spela sitt äss-högt färgdrag. Jag skulle inte blivit förvånad om han suttit på t.ex. AJs efter den här handen, jag har själv stött på samma fenomen ett antal gånger och det är inte ovanligt att de har visat upp just ett drag.

 

Sant. Mycket vanligt. 2 i "min" färg på brädet innebär ju automatiskt att segern är hemma! Mer praxis än undantag att det bettas HÅRT på dragen. Åtminstonde A-högt. Är det 56s som fiskar brukar det vara lugnare. Men någon som har chans på nöten - då jäklar!

 

Visst, är det ett FL bord och du sätter färgen 1/3 ggr, 5 man med... då är ju varje bet av godo. Men HU mot en motståndare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en stark hand på floppen 369? Diverse drag är avlägset möjliga, men man betar inte så med drag.

 

Tvärtom skulle jag vilja påstå att det är precis såhär en fisk kan spela sitt äss-högt färgdrag. Jag skulle inte blivit förvånad om han suttit på t.ex. AJs efter den här handen, jag har själv stött på samma fenomen ett antal gånger och det är inte ovanligt att de har visat upp just ett drag.

 

Det vore väl mycket vettigare att ställa in med färgdraget än AA?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är en stark hand på floppen 369? Diverse drag är avlägset möjliga, men man betar inte så med drag.

 

Tvärtom skulle jag vilja påstå att det är precis såhär en fisk kan spela sitt äss-högt färgdrag. Jag skulle inte blivit förvånad om han suttit på t.ex. AJs efter den här handen, jag har själv stött på samma fenomen ett antal gånger och det är inte ovanligt att de har visat upp just ett drag.

 

Det vore väl mycket vettigare att ställa in med färgdraget än AA?

 

Jag har aldrig försvarat sättet att spela, bara diskuterat erfarenheter. Båda spelen är riktigt usla i min mening.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...