Gå till innehåll

Beräkna slh för en händelser under betingelser?


ZwOOp

Recommended Posts

Tänkte börja studera lite matte kring pokern och skulle då behöva lite hjälp att komma igång. Ett exempel som jag har funderat på men inte kommit fram till något är följande:

 

Säg att man i Omaha har :club:T :diamond:J :heart:x :spade:y och floppen kommer :diamond:7 :diamond:8 :heart:9 nu skulle jag vilja beräkna mina vinstodds om vi utgår ifrån att det finns en spelare med triss och en spelare med fyrfärg. Hur stor är alltså sannolikheten att det kommer ett :diamond: eller att bordet parar (inklusive ett runner-runner par). Hur stor är sannolikheten på turnen resp. rivern och hur stor blir den sammanslagna sannolikheten för denna händelse?

 

Om någon orkar visa i detalj hur man räknar med detta skulle det vara mycket uppskattat.

 

//Henrik

 

* Ett försök till en tydligare rubrik - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den handen spelar man inte över huvud taget mot signifikant motstånd, så jag vet inte om det är värt att räkna på. ;-)

 

Utgå från att en annan spelare har samma stege som du i det här läget, för om det blir action så är det nästan säkert så. Du behöver åtminstone ett färgdrag i tillägg till din stege, annars kommer du nästan garanterat bli hårt freerollad (dvs pengarna tillbaka eller förlora) om alla pengarna åker in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst håller jag med om det. Men är inte den aktuella handens värde jag är ute efter utan snarare den allmän teorin rörande den bakomliggande mattematiken. ;)

 

Ska bli roligt att läsa vad du kommer fram till i morgon men kanske blir lite rörigt på bakfyllan :shock:

 

//Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående matten då. Vi har definierat flopp, din hand, och motståndarnas händer, det betyder att det finns 37 kort kvar i leken, eller 41 om vi utgår från att motståndarnas sidokort är slumpmässiga. Det kommer fortfarande inte gå att räkna ut exakta sannolikheter, eftersom vi behöver veta vilka specifika kort motståndarna har för det (det gör ju skillnad om ett av trisskorten är en ruter, osv).

 

Men om vi utgår från att det finns 37 osedda kort kvar i leken så kan det komma 37*36/2=666 olika turn+river-kombinationer. Vad man sedan gör är att titta på hur många olika tvåkortskombinationer som innehåller minst ett färgkort, osv. Sedan summerar man alltihop och dividerar med 666 så får man sannolikheten att bli utdragen. Det är ganska mycket knöl men du borde kunna ordna det här själv nu.

 

Alternativt så laddar du ned Poker Calculator av Janne Raevaara och kollar i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://twodimes.net/poker/ kan nog hjälpa till en del också.

 

Eftersom det var ganska knöliga "krav" så blir det omständigt som Johan skrev, det finns en tråd med ett exempel på hur man kan ställa upp och räkna ut kombinationer och så. Hittar den inte nu (hittade precis hem från krogen :)) men den borde gå att hitta här i Allmän pokerteori eller Texas Holdem. Blir det för klurigt så går det ju bra att fråga, men ta och titta på det först :) Finns många här som gärna hjälper till och förklarar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...