Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Varför?

För det första så måste man antagligen ha tillgång till emailadressen kontona är registrerade på, användarnamn och lösen till alla sajter+ecashkonton och veta hur mycket pengar det finns på kontona.

Sen är det även bra om man vet vad ecash-konton är och hur utbetalningsrutinerna för pokersajter fungerar.

Min morsa som inte vet hur man fixar en email eller min farsa som inte kan surfa vid en dator utan att proppa den full med virus inom några timmar kommer aldrig lyckas med detta.

• Svars 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Med tanke på att man ibland måste scana körkort, visakort mm bara för att plocka ut lite pengar till sej själv så känns det som om det kan bli väldigt struligt för en rättmätig arvtagare med helt andra idhandlingar få ut några pengar. Dessutom måste kanske i vissa fall arvtagaren bevisa att just han/hon är den rättmätige arvtagaren. Tex om pokerkontot är kopplat till ett NetEller-konto som ingen anhörig har någon aning om.

Jag tror som DrRoland att det kan funka i teorin men bli väldigt svårt och struligt i praktiken.

Det är naturligtvis dödsboet som ska ta kontakt med siten. Då spelar inte arvsfrågorna i övrigt någon roll utan det behöver bara bevisas att personen ifråga är avliden och att det är rätt dödsbo som hör av sig. Tror att med lite domstolspapper så kommer kommunikationen med de flesta siter att gå bra.

Känns som det säkraste och lättaste sättet är att ge någon närstående sambo/syskon eller liknande användarnamn och lösen till siterna och till moneybookers/netteler och sedan starta ett konto på mb eller nt.

Skulle man dö är det bara att dom cashar ut allting direkt och sedan för över det till sig själv.

Så slipper man all byrokrati och alla möjligheter för pokersiterna att fiffla till det.

+1

Postad
För det första så måste man antagligen ha tillgång till emailadressen kontona är registrerade på, användarnamn och lösen till alla sajter+ecashkonton och veta hur mycket pengar det finns på kontona.

Sen är det även bra om man vet vad ecash-konton är och hur utbetalningsrutinerna för pokersajter fungerar.

Min morsa som inte vet hur man fixar en email eller min farsa som inte kan surfa vid en dator utan att proppa den full med virus inom några timmar kommer aldrig lyckas med detta.

Jag förstår hur du menar men jag tror att det räcker med att veta vilka siter som det kan finnas pengar på så går det att lösa resten, om än omständligt.

I de flesta fall så finns det väl i alla någon som har hyfsad koll på var personen spelar.

Postad

Alltså, hela poängen med den här tråden är ju att diskutera hur man borde gå tillväga för att eventuella arvtagare ska få tillgång till ens pengar på pokersiter och nummer ETT är ju självklart att man låter en familjemedlem, eller motsvarande person man litar på, få tillgång till ens information vad rör ens pokerspel.

Sedan är det såklart ett dödsbo som ska ha och agera på den inforamtionen. Tror inte det borde vara alltför svårt för ett dödsbo att få ut pengar om det nu situationen uppstår.

Någon kan ju alltid ta på sig att maila ett par av de större iternas support och fråga. Jag är för lat :-P

Postad
Alltså, hela poängen med den här tråden är ju att diskutera hur man borde gå tillväga för att eventuella arvtagare ska få tillgång till ens pengar på pokersiter och nummer ETT är ju självklart att man låter en familjemedlem, eller motsvarande person man litar på, få tillgång till ens information vad rör ens pokerspel.

Jo, och bara det är ju lättare sagt än gjort att få ihop...

Hur ger man så där pass känsliga uppgifter till en person samtidigt som man försäkrar sig om att de förvaras på ett säkert sätt?

Postad

Sedan är det såklart ett dödsbo som ska ha och agera på den inforamtionen. Tror inte det borde vara alltför svårt för ett dödsbo att få ut pengar om det nu situationen uppstår.

Någon kan ju alltid ta på sig att maila ett par av de större iternas support och fråga. Jag är för lat :-P

http://pokerforum.nu/forum/pokerstars/55184-om-man-doer-stars.html#post1246008

http://pokerforum.nu/forum/full-tilt-poker/55183-om-man-doer-ftp.html#post1246007

Postad

Jag är för lat :-P
;-)

Hur ger man så där pass känsliga uppgifter till en person samtidigt som man försäkrar sig om att de förvaras på ett säkert sätt?

Har man en person man litar på så är väl det en enkel grej. Skriv ner skiten och förvara det i en pärm bland alla andra viktiga papper eller liknande. Kom inte och försök få mig att tro att pokerspelare, över lag, är speciellt duktiga på det där med säkerhet. Så det duger nog.
Postad

Det har redan getts åtskilliga bra förslag på säkra förvaringssätt. Bankfack eller förvara testamente hos advokat är hyfsat säkra sätt att förvara känsliga uppgifter på. Dessutom tror jag, som jag skrivit ovan, inte att det är särledes mycket problem för dödsboet att få ut tillgångarna om de bara känner till vilka siter personen har spelat på. Det är ju också information som man utan problem kan ge till lämplig person.

Postad

Ett användarnamn och sitens namn bör förhoppningsvis räcka. Skriv det på din vägg så har du det fixat. Inte svårare än så!

Postad

Vad jag är fundersam över är om man har laglig rätt att föra över pengar från pokersite till dödsbo eller om det finns problem där. Praktiskt sätt är det givetvis så att man måste skriva ner sina konton och password för att det ska vara rimligt få ut sina pengar. Tror väldigt stor andel av pengarna som finns när någon dör slutligen hamnar hos spelbolaget eftersom de inte har någon kontakt med Skattemyndigheten (eller liknande myndighet) för att bli informerad när någon dör. Svenska spel bör vara enkelt få ut pengarna hos däremot. Något annat är otänkbart.

Postad
Vad jag är fundersam över är om man har laglig rätt att föra över pengar från pokersite till dödsbo eller om det finns problem där. Praktiskt sätt är det givetvis så att man måste skriva ner sina konton och password för att det ska vara rimligt få ut sina pengar. Tror väldigt stor andel av pengarna som finns när någon dör slutligen hamnar hos spelbolaget eftersom de inte har någon kontakt med Skattemyndigheten (eller liknande myndighet) för att bli informerad när någon dör. Svenska spel bör vara enkelt få ut pengarna hos däremot. Något annat är otänkbart.

Frågan är om det är juridiskt möjligt för spelbolaget att ta pengarna. Det är väl en sak om det rör sig om några få dollar.

Postad

Varför skulle man inte ha laglig rätt? Dödsbon förfogar över de tillgångar som den avlidne hade.

Postad

Nånting säger mig att det är exakt pga dödsfall och glömda pengar som pokersiter, netteller, paypal och liknande är så bra affärer.

Hur många miljoner har inte ett paypal konto med säg 10 dollar i snitt som bara ligger oanvänt.

Summan av vinsterna är lika med pengar ingen frågar efter.

Det borde vara ett lagkrav från EU eller liknande att siter/företag som tar emot pengar borde ha som standard att om de inte rörts på t.ex. ett år så ska de utan krav återbetalas därifrån de kom.

Borde ingå i användaravtalet att man får välja tidsperiod och vart pengarna ska betalas.

Tror jag ska starta en pokersiter som heter pokerfördigöver70.com Borde vara säkra inkomster.

Postad
Nånting säger mig att det är exakt pga dödsfall och glömda pengar som pokersiter, netteller, paypal och liknande är så bra affärer.

Någonting säger mig att du har exakt fel. Vågar siterna och andra verkligen röra pengarna hur som helst? Jag har väldigt svårt att tro det.

Postad

Dom vågar knappast ta bort dom. Men det är nog en ansenlig summa pengar som ligger och skräpar som dom kan förvalta i vinstgivande syfte. Pengar dom gärna vill förvalta...likvida medel dom vill krångla/kriga för att få behålla.

Postad
Någonting säger mig att du har exakt fel. Vågar siterna och andra verkligen röra pengarna hur som helst? Jag har väldigt svårt att tro det.

Det är olika från sajt till sajt. Vissa sajter plockar definitivt pengarna om de blir liggande för länge.

Postad

Klart pengarna inte bokförs som vinst direkt men precis som med oinlösta presentkort så blir de efter några år vinst.

Tror du Clas Ohlsson har pengar för alla oinlösta presentkort sen 1924 eller vad det är kvar i bokföring? De har hamnat i ägarnas fickor för länge sen.

Outnyttjade pengar från nätverksamheter som poker/pengatransfer etc har alla gånger mångdubbelt mer bortglömda tillgångar.

Att siterna i sig tjänar ränta som säkert är tillräckligt för alla omkostnader är ju en sak. Sen drar de in massor på rake (eller i pengatransferbolagens fall valutadifferanser/avgifter). Något ska de ju ha för besväret. Men som grädde på moset kan de sen festa upp dom dödas pengar. Som sagt, borde varit en kanonfråga för valfri EU-politiker att profilera sig på.

Postad
Helt fel. Pokersiterna tjänar ingen ränta på dina pengar. Det är förbjudet. Det är inte deras pengar.

Ska erkänna att jag inte kollade upp om det finns speciella regler för pokersiter men med tanke på vilka länder många är registrerade i så har jag svårt att tro att det skulle finnas regler som förbjuder dom att ha pengarna på räntebärande konton.

Har jobbat i många branscher och alla företag jag varit på har då satt in allt som kommit in på banken. Har man sen mycket likviditet sätter man dom i olika typer av korttidsräntefonder som faktiskt ger några procents ränta även idag.

Men du kanske spelar på nån site som skickar räntan vidare till dig?

Eller har dom pengarna i cash nånstans?

Postad
Helt fel. Pokersiterna tjänar ingen ränta på dina pengar. Det är förbjudet. Det är inte deras pengar.

Nog fan höll Tusk på och spekulerade rätt hårt med klientmedlen iaf...

Postad
Eller har dom pengarna i cash nånstans?

Givetvis inte men de får inte tjäna ränta på pengarna. Det är lite skillnad på t.ex. en målarfirma och en pokersite. Alla pengar som kommer in i målarfirman är deras att förvalta hur de vill. En pokersite tillhandahåller konton för andras pengar.

Postad
Givetvis inte men de får inte tjäna ränta på pengarna. Det är lite skillnad på t.ex. en målarfirma och en pokersite. Alla pengar som kommer in i målarfirman är deras att förvalta hur de vill. En pokersite tillhandahåller konton för andras pengar.

kan du utveckla det, tack. Gärna med en länk som styrker det du påstår.

Förstår mycket väl att dom inte får investera kundernas medel i Rysslands-fonder och dylikt. Men att förvalta kapital utan - viss garanterad - återbäring är tekniskt omöjligt.

Postad

Kan du inte visa upp någon länk till lämplig lag så tror jag inte det är någon skillnad alls. Pokersiter räknas knappast som finansiella institutioner a la banker och lyder därför i de flesta länder under samma regler som de flesta företag.

För att ta din målarfirma. Om någon ska ha en speciell/udda blandning av någon färg så kanske kunden måste betala i förväg för leverans senare. Givetvis kan målarfirman göra vad/hur dom vill för pengarna under tiden så länge dom levererar varan till slut. Alternativt lämnar tillbaka pengarna om dom av någon anledning inte kan leverera.

För en pokersite gäller rimligtvis samma sak. Leverera något för pengarna (möjligheten att spela) eller lämna tillbaka dom.

Det som krävs är ju att det i boksluten finns full täckning för allt förvaltat kapital. Eftersom det för de stora etablerade siterna är välkänt hur mycket de behöver i likvida medel så har de med största säkerhet mycket låst i korttidsräntefonder (3,6,12 månader). Då borde de även i dag kunna få ett par procents ränta.

För att klargöra så har jag inget problem med att de tjänar ränta. Tog bara upp det som ett exempel på att det finns flera inkomstkällor för siterna.

Kvarglömda pengar från folk som dör/tröttnar/glömmer som tråden handlar om borde dock enkelt kunna lagstiftas om för att skydda spelarna.

Förvånar mig mycket att inte Svenska Spel har någon uttalad policy att återlämna inaktiva pengar. Borde vara helt i linje med deras instruktioner från staten. Dessutom ett konkurrens medel.

Postad
Förvånar mig mycket att inte Svenska Spel har någon uttalad policy att återlämna inaktiva pengar. Borde vara helt i linje med deras instruktioner från staten. Dessutom ett konkurrens medel.
Har mailat SvS med ett par frågeställningar som rör detta. Återkommer när/om de svarar.