Gå till innehåll

AA mot Joker all in pre - %?


Recommended Posts

Ungefär hälften av alla brädor blir ju parade och då vinner jokern (om inte AA dragit in kåk eller fyrtal).

 

Sedan vinner ju jokern också när det ligger fyra kort till stege samt hälften av alla gånger det ligger fyra kort till en färg (utom i knasfallet när AA drar ut med fyrtal), så även om heltoks simulering inte var så omfattande så tror jag också att den stämmer bra. Jokern torde vara knapp favorit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär hälften av alla brädor blir ju parade och då vinner jokern (om inte AA dragit in kåk eller fyrtal).

 

Sedan vinner ju jokern också när det ligger fyra kort till stege samt hälften av alla gånger det ligger fyra kort till en färg (utom i knasfallet när AA drar ut med fyrtal), så även om heltoks simulering inte var så omfattande så tror jag också att den stämmer bra. Jokern torde vara knapp favorit.

 

Om hälften av alla brädor blir parade, borde AA vara favorit. Man floppar ju set en gång av c:a 8,5 och här har vi ett kort till på oss. Det borde ge mer fördel än jokerns fördel av att vinna på brädor med fyra till stege och hälften av dem med fyra till färg.

 

Men detta måste ju vara jättelätt att kolla upp på någon sida med statistik över starthänder i femkortspoker, för den som orkar söka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt söka, men hittar ingen statistik över hur vanligt det är att det ligger fyrkortsstegar på bordet efter river, och inte heller hur ofta fyrfärgen kommer upp.

 

Det känns spontant som att jokern borde leda "stort", men nån på detta forum måste ju kunna komma med ett svar? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär hälften av alla brädor blir ju parade och då vinner jokern (om inte AA dragit in kåk eller fyrtal).

 

Nästan, dygt 42% :

 

There is a variety of events that may be of interest for 5-card (poker) games. Some of these are:

  • A single Pair Match: For instance, the hand with the pattern AABCD, where A, B, C and D are from the distinct kinds (denominations) of cards: aces, twos, threes, tens, jacks, queens, and kings (there are 13 denominations, and four suits, in the standard 52 card deck). The number of such hands is 6b1f7fed52ba0b3037919e7bbc917afe.png. If all hands are equally likely, the probability of a single pair is obtained by dividing this number by the total number of 5-card hands possible (5a941c336975b434dae05acb166da50c.png). Thus, P(1 pair only) = 0.422569.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan, dygt 42% :

 

There is a variety of events that may be of interest for 5-card (poker) games. Some of these are:

  • A single Pair Match: For instance, the hand with the pattern AABCD, where A, B, C and D are from the distinct kinds (denominations) of cards: aces, twos, threes, tens, jacks, queens, and kings (there are 13 denominations, and four suits, in the standard 52 card deck). The number of such hands is 6b1f7fed52ba0b3037919e7bbc917afe.png. If all hands are equally likely, the probability of a single pair is obtained by dividing this number by the total number of 5-card hands possible (5a941c336975b434dae05acb166da50c.png). Thus, P(1 pair only) = 0.422569.

 

Helt korrekt.

 

Och lägger vi till alla bräder av typen AAABC, AABBC och AAABB, d.v.s. om vi studerar alla icke-oparade brädor (vilket var det jag egentligen menade) d.v.s. alla brädor där jokern vinner med automatik (utom för AABBC med ess), så verkar vi hamna på ca 49% vinstchans. Och lägger vi sedan till alla de fyrstegar och fyrfärger som jokern vinner med så lär vi orka upp en bit klart över 50%. Jokern måste då vara favorit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt.

 

Och lägger vi till alla bräder av typen AAABC, AABBC och AAABB, d.v.s. om vi studerar alla icke-oparade brädor (vilket var det jag egentligen menade) d.v.s. alla brädor där jokern vinner med automatik (utom för AABBC med ess), så verkar vi hamna på ca 49% vinstchans. Och lägger vi sedan till alla de fyrstegar och fyrfärger som jokern vinner med så lär vi orka upp en bit klart över 50%. Jokern måste då vara favorit.

 

Aha...då blir det helt korrekt från din sida :-)

 

Men hur är det med fyrfärgerna...tänker jag fel när jag säger att essen vinner hälften av dessa? Ja, det gör jag...för de finns ju 13 levande av de andra två färgerna, men endast 12 av de båda "A-färgerna" (?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt.

 

Och lägger vi till alla bräder av typen AAABC, AABBC och AAABB, d.v.s. om vi studerar alla icke-oparade brädor (vilket var det jag egentligen menade) d.v.s. alla brädor där jokern vinner med automatik (utom för AABBC med ess), så verkar vi hamna på ca 49% vinstchans. Och lägger vi sedan till alla de fyrstegar och fyrfärger som jokern vinner med så lär vi orka upp en bit klart över 50%. Jokern måste då vara favorit.

 

Men då har du inte tagit hänsyn till parade brädor som även innehåller ett ess, vilket ju är rätt många (över 10 %). Känns som att de borde vara fler än summan av brädor med fyrstege (som inte är broadway) och knappt hälften av dem med fyrfärg.

 

@Joel: Att jokern leder "stort" ser jag som uteslutet. Hur tänker du för att komma fram till det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då har du inte tagit hänsyn till parade brädor som även innehåller ett ess, vilket ju är rätt många (över 10 %). Känns som att de borde vara fler än summan av brädor med fyrstege (som inte är broadway) och knappt hälften av dem med fyrfärg.

 

Du har helt rätt i att strax över 10% av alla möjliga brädor innehåller ett ess, men om vi bara tittar på icke-oparade brädor så kommer vi att finna att ess är ovanligare där än på oparade brädor (givet att vi vet att fi har AA naturligtvis). Om det är vanligare eller ovanligare än fyrstegar och fyrfärger orkar jag dock inte räkna på. Skulle väl gissa att de tar ut varandra hyfsat. Det kanske är så att jokern vs AA är nära nog en flipp då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt i att strax över 10% av alla möjliga brädor innehåller ett ess, men om vi bara tittar på icke-oparade brädor så kommer vi att finna att ess är ovanligare där än på oparade brädor (givet att vi vet att fi har AA naturligtvis).

 

Så är det ju. Men bara på floppen har vi knappt 12 % sannolikhet att få ett ess, och på ett kort till borde den vara drygt 16 %. (Det femte kortet går ju mycket riktigt bort i 12/13 av fallen eftersom de måste vara av samma valör som ett av de andra).

 

Om det är vanligare eller ovanligare än fyrstegar och fyrfärger orkar jag dock inte räkna på. Skulle väl gissa att de tar ut varandra hyfsat. Det kanske är så att jokern vs AA är nära nog en flipp då?

 

Jag GISSAR att parade brädor med ett A är betydligt vanligare än brädor med fyrfärg/fyrstege, men jag orkar inte heller räkna på det. Skulle tro att det rör sig om flera procent till AA:s fördel, men några 60 % är det ju knappast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Joel: Att jokern leder "stort" ser jag som uteslutet. Hur tänker du för att komma fram till det?

 

 

Jag säger inte att jag har rätt, men såhär tänkte jag:

 

*Av fyrfärgsbrädorna är det ca 50-50 (litet övertag för jokern mtp straightflushchansen)

 

*Fyrstegsbrädorna vinner jokern alla förutom TJQK, där det är split.

 

*Alla parade brädor som inte innehåller ess vinner jokern

 

*Essen vinner egentligen "bara" varannan fyrfärgsbräda, när ett ess kommer upp eller på oparade "spretiga" brädor.

 

I min fantasi kändes det rimligt att jokern skulle ha ett övertag på runt 60%, men det är som sagt mer känsla än kvalificerad gissning.

 

edit: I min värld är 60% stor ledning. Jag menade såklart inte "stort" som AA mot 72o.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...