Gå till innehåll

4 SnG å en kopp te - Lilla Fisken i Stora, Stora Havet

Recommended Posts

Postad

ut i två turrar nu: 11bb med 88 från CO, syn av A9, 9a flopp. I $33SH har jag tappat 20% av stacken när jag synar med KQ i hjärter en UTG-höjning och två synare. Floppen kommer AJ9 med två hjärter och när UTG höjer tycker jag det bästa spelet är att helt enkelt skjuta in markerna med detta fina drag. UTG har toppset och synar naturligtvis. Varken en tia eller ett hjärter kommer...

Bara kvar i $11an och det känns nästan som att jag lika gärna kan åka ut där för jag tappade helt lusten för allt vad poker heter efter denna måttlösa misshandel.

Postad

LOL... det finns inte en hand som går rätt nu. Bland de värsta passen (vilket inte vill säga lite) om inte detta vänder. Nästan löjligt hur generatorn tycks vilja kvittera för flytet jag hade i turren i lördags. Vek en AA nu precis i en 5-manna SnG på rivern efter att spelare 1 trehandat donkar in 75% av potten när bordet kommer 5679 på rivern.

Postad

buskis på hög nivå detta... En enda MTT kvar och där ligger jag bland de sista. 5 bord uppe, blir nog inga fler. Cashar jag inte på något kommer jag att ha dippat 20 inköp drygt 2 dagars spel. Nånting så vidrigt kortkall nu också som lök på laxen till förlorade AA/KK/AK

Postad

Har nu tappat 45% av den fina stack jag hade i en $22 standard SnG efter flera dåliga händer.

... och så QQ torsk mot ATo. Den andra QQ:n jag hade nyss fick jag in mot... QQ

... och där tredje raka QQ åt helvete i rebuyen. Esshög bräda, tre klöver och reraise på river.

Behöver i varje fall inte skämmas för flytet i lördags längre, det känns verkligen som att söndagens och måndagens brutala slakt har ätit upp allt plus jag hade där hos fru Fortuna.

Postad

A9 mot AT på A4KA2-bräda där vi båda checkat ner till river innan han betar ut. Känner att jag måste syna. Höjde från knapp till 450 med 2900 och han synade med 2600 på bb200. Trött så jag spyr.

... och ut. Sista 4bb in med A3o. BB synar med T8 och rivrar sin tia programenligt. Vidrigt.

Postad
Varians is life.

Ja, inte minst i turreträsket :-)

En cash till, till slut och ett litet plus på Omahan gör att jag "bara" tappat typ 16-17 snittinköp och hittat hela 4 cashar på de 30 senaste spelade. Rungood!

Postad

Fullständigt komplett våldtagen och mördad vid borden hittills idag också. Sinnessjukt, men 65% av vinsten i lördags är försvunnen på 3 dagar och inga tecken på lättnad visar sig. Lirar t ex en DoN med normalstruktur och en fisk med 1500 i stack öppnar för 450 från MP. Jag har QQ med 1560 i stacken på BB och måste givetvis skjuta in det. Fisken steksynar med AT.... och esset kommer som första kort på flopp. Förlorat 11 av 13 allinst hittills idag utan att ha varit rejäl underdog i mer än en av dem.

Detta vidriga pokerår... varför fortsätter jag egentligen :roll: :roll: :roll:

Postad

Ja fy fan... vad ska man säga. Hittat en (1) cash idag hittills på dryga 10 bord. Naturligtvis en tredje plats. I övrigt nattsvart mörker. Bubbla nyss shortstackad (dryga 3bb) och måste in med J5. BB synar väl korrekt antar jag men ändå för 65% av sin stack med T4o. Flopp kommer Jxx. Turn Tia. River.... en tia till.

Så där håller det på...

Postad

Fjärde raka bubblan nu... Denna gång AK mot 22... Standard standard, men herrejävlar så vidrigt illa det går.

En till tredjeplats iaf... Ett bord kvar, en 30-manna där det är finalbord och jag ligger 4/9

Postad

Väldigt motigt inledningsvis idag också. Grindar på och lyckas hålla tilten i schack och till slut kommer lite bättre eq och jag lyckas plocka hem en 30-manna för ett plus på ett par dryga inköp. Tyvärr tappar jag allt i Omahan mot slutet. Hårdlirar bla KK86ds mot två lösa mer eller mindre donks och träffar topptriss i trebetad, trevägspott. En spelare foldar, men alla pengar åker in mot den andre som visar sig ha synat först min höjning och sen 3-bet från tredje spelaren med JJ72ss och träffat andra trissen + färgdraget för furstliga 7-höga flushen. Naturligtvis sitter hans jävla färg och naturligtvis får jag sen in det med AA64ds mot en rundown KJT9 som synar min 4-bet ur position, träffar en hygglig wrap på floppen och förstås synar min allin. Stegen sitter och jag kan inte dra ut.

Variansen i Omahan är verkligen bisarr, på ett annat sätt än i SnG:s trots att den väl inte är värre i egentlig mening. Man kan ju träffa så mycket och så bra och samtidigt kan det vissa pass vara som förgjort. Motspelarens drag sitter hela tiden och själv förbättrar man inget. Jag har nu tex under en tid haft en fruktansvärd otur med mina bra rundownhänder. Hela tiden samma sak: Är de höga kommer låga floppar, gärna parade. Är de låga så kommer höga. Samtidigt träffar motspelarna som gudar i de stora potterna.

Har fortsatt att studera Omahastrategi och börjar förstå spelet mer och mer tror jag. Behöver nu bla. jobba med mer detaljerad analys av vilka händer jag ska spela och inte och få upp aggressionsfrekvensen pre, även om det tycks vara en ständigt omdiskuterad fråga hur mycket man ska limpa/syna.

Postad

Tittar igenom en del av mina stora förlusthänder och ser en blandning av egna överspel och helt bisarrt dåliga donkspel hos fiskiga motspelare som gått hem; inte sällan genom sura och inte särskilt sannolika riverutdragningar. Det är en hård värld.

Nu lärde jag mig dessutom när jag slaskade Hi/Lo på PLO10 att 2-3-4-5-6 är en bättre låg hand än 1-2-4-6-7. Logiskt, men jag hade lyckats läsa flera kapitel om Hi/Lo i Jeff Hwangs bok utan att fatta denna lilla finess. Är ju sällan det här scenariot blir aktuellt förstås, men nu hände det.

Postad

2 bra händer idag hittills på 40 minuters spel:

QQ - uppe mot annan QQ och en AK

TT - uppe mot KK

Nattsvart variansmörker igen. Om inte detta vänder så är en av de hemskaste, vidrigaste förluststreaken i karriären ett faktum efter semiklonken i lördags. Har just nu förlorat allt (typ 40 inköp på kanske 60 spelade) av vinsten och springer så sinnessjukt, vidrigt illa att det trotsar all beskrivning. Återigen har min gamla följeslagare "Ongame skiter premiumhänder när Henjon har en semipremiumhand i bra pos" slagit klorna i mig och såväl regs som fisk tömmer mig tacksamt på pengar.

Postad

Hade typ 6000-1500 mot en fisk nu HU i första cashen idag (en 5-manna). Klart det inte går. Först torsk A7s mot K4o när den passiva fisken iaf hittar en syn. Sen så småningom 88 mot K9 som också går åt skogen och till slut med 5bb kvar och A2... ja då har Fjollgame serverat fisken AJ som står. Har varit på en bubbla också mot en annan fisk i motsatta läget: AK mot överspelat A6o. Inte fan gick det.

Postad

13 cashar på 66 spelade sen i söndags, och då är säkert över 30% ändå 5-manna. Great!

Drog i varje fall upp 3 Omahabord och hittade lite positiv varians: 2 favorithänder där pengarna åkte in på flopp/turn fick stå och en draghand till flush drog ut ett set genom att inte träffa flushen, men väl ett överset. Efter det kände jag att motivationen inte var på topp längre och att det var lika bra att koppla ner med en lite mer positiv känsla. Miniback idag tror jag det blev - får duga ändå...

Ett pokermål med helgen är att titta över handurvalet i Omahan lite mer och fundera mer över vilka händer jag bör spela från vilka pos. och hur ofta jag bör höja. Det är en mycket svårare uppgift i Omahan definitivt att utarbeta en vettig prefloprange och strategi för hur man bör spela i olika lägen. På 5K händer spelade har jag en VPIP på nästan 30, vilket jag inte tror är helt fel i sig, men den är felfördelad. Jag måste lära mig att spela fler händer i position och färre OOP. PFR är också alldeles för lågt.

Postad

Lite handstatistik efter 75K spelade turrehänder på Redkingskontot. Tilldelning av par (förväntat snittantal: 337)

AA: 343

KK: 326

QQ: 330

JJ: 333

TT: 328

99: 326

88: 347

77: 317

66: 327

55: 337

44: 374

33: 344

22: 342

Postad

En del grindande i lördags, men rätt måttligt. Slutade motsvarande ett par SnG-inköp upp inkluderat lite Omahaplus, så helt okej. Åkte iväg tilll ett gäng kompisar och spelade andra spel istället på kvällen. På vissa sätt mycket roligare :-)

Nu är man igång med söndagsgrinden. Den brukar ju ha en tendens att inte gå nåt vidare, men vi får väl se om jag kan vända trenden idag! Åkte just ut ur den första turneringen som var en liten tjuvstart medan jag lagade mat: $11 Deepstack SH. Började bra, sen blev jag kortkall och tappade några pottar. Till slut plockade jag upp JJ med 12bb i mellanpos och när en halvlös UTG-spelare öppnade 2,5x tyckte jag att en shove var det enda rimliga draget. Tyvärr hade UTG-spelaren AA och vann en monsterpott, eftersom dessutom knappen hoppade med in i leken med AKs.

Å andra sidan hade jag rejält flyt i en satellit på Everest där jag fortfarande har nåt 100-tal dollar kvar och vann en biljett till deras $50K som börjar om dryga 10 min.

Är igång också med $54 deepstack SH där jag hittills inte rosat marknaden direkt... tappat 10% av de 5 K:na och dragit väldigt kallt. Men mycket kan ju hända än..

Planerna i övrigt består i att lira båda rebuyturrarna tror jag. Räknar man med en rebuy och ett återköp är det $15,50 resp $33. Sen SH $33:an också förstås 20.30 - min mest framgångsrika turre. Wish me luck om du orkat läsa detta :-)

Postad

tufft läge i 33an med QQ mot KK. Klarar mig från att tappa mer än 25% av stacken, mycket tack vare ett ess på rivern som får min motspelare att checka. Synd det inte var en kung, då JT9 låg på brädan, vilket nog kunde ha kostat honom stacken.

Postad

sådär ja... snyggt och prydligt fjollgame. Torskat flera favorithänder nu på kort tid på osannolika riverutdragningar. Ut i 33an också mot en fin firre som suttit och trebetat mig från SB flera gånger. 3e gången lirade jag tillbaka trots stackdjupen med ATs... och nu hade han naturligtvis AK som höll upp. Antagligen ett överspel av mig... men ganska trist för att inte säga grym sekvens nu.

Postad

Har varit extremt kortkall tyvärr i båda $54an och Everest $50K, särskilt den förra har varit rent bedrövlig. Fått släppa i stort sett varje öppning och nu nere under halva startstacken. Lite normala kort nu kanske då?