Gå till innehåll

Knivigt motstånd


Riggdevil

Recommended Posts

Jag hatar att möta spelare som ständigt tror att man bara continuationsbettar varje gång man har höjt före floppen. Låt säga att jag har AQ och höjer före. Floppen visar t ex J83. Jag bettar 2-3 bb och får syn. På turn checkar jag bara med anledning av synen. Detta tolkas förstås som svaghet och han bettar ut kraftigt. Vissa motspelare utnyttjar detta hela tiden och om man checkar redan på floppen så får man vika sig redan där eller så checkar han också och kan då mycket väl träffa på turn. Efter ett tag bör man enligt min mening hellre fly bordet än illa fäkta. Jag vet att det har tagits upp här många gånger tidigare men lite påminnelser skadar aldrig om hur man bör förhålla sig till sådana spelare? För man famlar ju i mörkret om man inte ens har ett par och då är det ingen självklarhet att sätta hårt mot hårt. Live kanske om man har mött spelaren ett par gånger men på nätet är det förbannat svårt att handskas med denna psykologiska spelstil. Att stånga sig blodig är ju varken roligt eller ekonomiskt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hatar att möta spelare som ständigt tror att man bara continuationsbettar varje gång man har höjt före floppen. Låt säga att jag har AQ och höjer före. Floppen visar t ex J83. Jag bettar 2-3 bb och får syn. På turn checkar jag bara med anledning av synen. Detta tolkas förstås som svaghet och han bettar ut kraftigt. Vissa motspelare utnyttjar detta hela tiden och om man checkar redan på floppen så får man vika sig redan där eller så checkar han också och kan då mycket väl träffa på turn. Efter ett tag bör man enligt min mening hellre fly bordet än illa fäkta. Jag vet att det har tagits upp här många gånger tidigare men lite påminnelser skadar aldrig om hur man bör förhålla sig till sådana spelare? För man famlar ju i mörkret om man inte ens har ett par och då är det ingen självklarhet att sätta hårt mot hårt. Live kanske om man har mött spelaren ett par gånger men på nätet är det förbannat svårt att handskas med denna psykologiska spelstil. Av ekonomiska skäl känns det alltid lämpligare att försöka svälja prestigen och lämna bordet än att stånga sig blodig mot en hånleende djävul.

 

Hur spelar du AJ på samma flopp/turn? Eller AA?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur spelar du AJ på samma flopp/turn? Eller AA?

En mycket bra fråga. Om jag har 3 eller 4-bettat före floppen så kan han ju mycket väl ha AQ, AK eller ännu bättre. Jag gör iallafall inte lika ofta ett CB med den handen och särskilt inte med A10. Ifråga om AA så beror det helt på hur farlig floppen ser ut och på vilken typ av spelare jag möter. Jag brukar vilja rigga en fälla med en så bra hand men om han sätter en triss eller stege så ligger man ju risigt till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läge att skaffa sig en checka-bakom-range kanske? Som består av både typen mellanpar+A high osv, beroende av bräda. I ett vacuum så kanske det är bäst EV att c-beta A high, men genom att checka bakom stärker du dessutom din c-betrange.

 

Edit: Nu såg jag att du var ur pos i exemplet, my bad. Rebonius enda ord summerar nog det jag vill säga rätt bra:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

loooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooool

 

dina inlägg e hysteriskt roliga, jag börjar tro att du bara gör dig till, men om du e seriös loool. Vad tror du själv om att skjuta turn igen oavsett vad du har mot en spelare som floatar ofta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På andra banan på Super Mario Bros till Nintendo 8-Bit så hoppar man i början ner i ett av de gröna rören ner till underjorden. Väl nere kunde man hoppa genom murbruket och springa "över" själva banan och sen ner till tre nya gröna rör där man kunde vurpa nån level.

 

Super%20Mario%20Bros%20SS11.png

 

 

Är det detta som pågår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På andra banan på Super Mario Bros till Nintendo 8-Bit så hoppar man i början ner i ett av de gröna rören ner till underjorden. Väl nere kunde man hoppa genom murbruket och springa "över" själva banan och sen ner till tre nya gröna rör där man kunde vurpa nån level.

 

Super%20Mario%20Bros%20SS11.png

 

 

Är det detta som pågår?

 

 

Haha, strålande.

 

Nix för att hjälpa OP som faktiskt behöver hjälp ska du nog tänka att spela mindre lättläst, en check får liksom inte alltid betyda att du är tom, en cbet ska inte vara 100% av dina öppningshänder för det betyder att du oftare inte har träffat än har träffat. Och dem tillsammans försökte jag få fram vad jag menade. Med AJ i samma läge hade du aldrig cbetat flopp för att checka turn, inte heller med AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

loooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooool

 

dina inlägg e hysteriskt roliga, jag börjar tro att du bara gör dig till, men om du e seriös loool. Vad tror du själv om att skjuta turn igen oavsett vad du har mot en spelare som floatar ofta?

 

kallt? knackraisa istället imo. om han synar flop tom för att bluffa turn varför ska vi då ta bort hans bluffar istället för att knacka :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om han bettar 100% när du checkar förstår jag inte vad du tycker problemet är. Det är väl bara att c/c alla gator när du hittar ett par?

 

Om det snarare är så att du känner att han gör det lite för ofta men inte riktigt kan sätta fingret på när du leder mot hans range och när du inte gör det så är inte problemet att han spelar lurigt, utan att han är mycket bättre än dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

loooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooool

 

dina inlägg e hysteriskt roliga, jag börjar tro att du bara gör dig till, men om du e seriös loool. Vad tror du själv om att skjuta turn igen oavsett vad du har mot en spelare som floatar ofta?

Tottyville was awarded with the Medal of drygelity before he was shot to death by Softish ;). Seriöst, vad är det som är roligt i mitt inlägg?? Om man satsar igen på turn och fi råkar ha ett bättre flyt med korten, hur mycket får man då ut av ditt lilla råd? Med den spelstrategin förlitar man sig i alltför hög grad till turen, kom inte och påstå något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hatar att möta spelare som ständigt tror att man bara continuationsbettar varje gång man har höjt före floppen. Låt säga att jag har AQ och höjer före. Floppen visar t ex J83. Jag bettar 2-3 bb och får syn. På turn checkar jag bara med anledning av synen. Detta tolkas förstås som svaghet och han bettar ut kraftigt. Vissa motspelare utnyttjar detta hela tiden och om man checkar redan på floppen så får man vika sig redan där eller så checkar han också och kan då mycket väl träffa på turn. Efter ett tag bör man enligt min mening hellre fly bordet än illa fäkta. Jag vet att det har tagits upp här många gånger tidigare men lite påminnelser skadar aldrig om hur man bör förhålla sig till sådana spelare? För man famlar ju i mörkret om man inte ens har ett par och då är det ingen självklarhet att sätta hårt mot hårt. Live kanske om man har mött spelaren ett par gånger men på nätet är det förbannat svårt att handskas med denna psykologiska spelstil. Att stånga sig blodig är ju varken roligt eller ekonomiskt ;)

 

Hur spelar du AJ på samma flopp/turn? Eller AA?

 

En mycket bra fråga. Om jag har 3 eller 4-bettat före floppen så kan han ju mycket väl ha AQ, AK eller ännu bättre. Jag gör iallafall inte lika ofta ett CB med den handen och särskilt inte med A10. Ifråga om AA så beror det helt på hur farlig floppen ser ut och på vilken typ av spelare jag möter. Jag brukar vilja rigga en fälla med en så bra hand men om han sätter en triss eller stege så ligger man ju risigt till.

 

Denna var lite rolig iaf ;)

 

Han undrar hur du spelar ett par andra händer på samma bräda mot samma spelartyp i samma situation.

 

Inte om du har 3- eller 4-betat PF. Inte en annan flop. Inte en annan motståndare. Inte AT. etc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna var lite rolig iaf ;)

 

Han undrar hur du spelar ett par andra händer på samma bräda mot samma spelartyp i samma situation.

 

Inte om du har 3- eller 4-betat PF. Inte en annan flop. Inte en annan motståndare. Inte AT. etc

En svårtolkad fråga i så fall och din analys behöver inte vara mer korrekt. Faktum är bara att han undrade hur jag spelar AJ och jag gav ett så tydligt svar jag kunde. Det trista med det här forumet är att man alltid får kritik om man inte slänger sig med exakt "rätt" formuleringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har faktiskt fått vettiga svar på dina funderingar, men för att hänga med så får du nog försöka läsa på lite om olika begrepp, som t.ex. "floata". Ett sätt att vinna väldigt många potter från dig är att syna dina CB i position och varje gång du checkar turn slänga ut en bet och ta potten. Eftersom du bra mycket oftare missar floppen än träffar bra, så kommer det att vara en väldigt profitabel strategi.

Hur ska du då göra för att motverka att någon utnyttjar att du inte bettar turn utan en bra hand? Jo det uppenbara är att försöka hitta en bra balans där du bettar turn oftare mot den här typen av motståndare även när du är tom. Om du hittar en bra balans här kommer din motståndare att få ett jobbigare beslut på floppen, för nu är det inte lika lätt att vinna potten på turn utan bäst hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En svårtolkad fråga i så fall och din analys behöver inte vara mer korrekt. Faktum är bara att han undrade hur jag spelar AJ och jag gav ett så tydligt svar jag kunde. Det trista med det här forumet är att man alltid får kritik om man inte slänger sig med exakt "rätt" formuleringar.

 

Det var mest menat som ett tips. Från mig får du ingen kritik om du inte "slänger dig med exakt rätt formuleringar".

 

Men han skriver faktiskt på samma flop. Min analys behöver inte vara rätt men jag förstår inte hur något annat skulle vara relevant.

Det är tex inte relevant för frågeställningen hur du spelar AT på AA2 bräda mot en vek-passiv motståndare när du har 4-betat PF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har faktiskt fått vettiga svar på dina funderingar, men för att hänga med så får du nog försöka läsa på lite om olika begrepp, som t.ex. "floata". Ett sätt att vinna väldigt många potter från dig är att syna dina CB i position och varje gång du checkar turn slänga ut en bet och ta potten. Eftersom du bra mycket oftare missar floppen än träffar bra, så kommer det att vara en väldigt profitabel strategi.

Hur ska du då göra för att motverka att någon utnyttjar att du inte bettar turn utan en bra hand? Jo det uppenbara är att försöka hitta en bra balans där du bettar turn oftare mot den här typen av motståndare även när du är tom. Om du hittar en bra balans här kommer din motståndare att få ett jobbigare beslut på floppen, för nu är det inte lika lätt att vinna potten på turn utan bäst hand.

Du har hittills givit det bästa rådet men det är grymt svårt att spela på det viset om man helt enkelt träffar sämre mot en riktig synfisk. Jag har verkligen försökt men alltför ofta befunnit mig i en sämre sits än motspelaren. Faktum är ju att om han efter en stund märker att jag många gånger bettar tom på turn så blir han ju knappast mindre synvillig ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...