Gå till innehåll

Othello - Signing off


Othello

Recommended Posts

  • Svars 540
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det är okej även om jag avskyr att ha fel. Vad heter programmet du använder för att skapa dessa scenarion?

 

Ta en inte alltför lång paus från othello-snacket då jag hoppas på lite fler goa tankenötter framöver ;-)

 

Jag har pokerpaus under sommaren, kanske längre och spelar lite othello istället. Risken finns.

 

Programmet är WZebra, men scenariona uppstod under några enminuts blixtmatcher jag spelade igår. Sista situationen var dock halvt påhittad, jag vann i verkligheten med 48-16 efter att min motståndare klantat sig lite extra några drag innan den positionen vi listade. Faktum var att han ägde mig i den matchen och hade vinst med 45-19 :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi återgår nu till vår regular programming och håller nere mängden othello ett tag framöver, ok? :)

 

Njaeeee, Othello är ett riktigt kul spel, jag bara "lekt".

Men dessvärre aldrig spelat. :cry: (Det jag försökt mig på är inte spel i ordets bemärkelse)

 

Så gärna mer tankenötter :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några småproblem till kanske vi kan åstadkomma framöver. :)

 

---

 

Jag är påloggad på playok.com varje kväll just nu. goranandersson är mitt nick, skicka ett chattmeddelande och säg att du är från PF så kan vi köra några blixtmatcher XoteR.

 

Imorgon åker jag dock till Kreta på semester så då lär det inte bli så mycket othellospelande på ett par veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagen innan vi skall till Kreta i två veckor kommer min yngsta dotter och lägger sig bredvid mig i sängen. Hon har svårt att sova på grund av nästäppa, hostar, nyser och kramar mig febrilt i ett sömndrucket tillstånd. På morgonen inser vi att hon har 38.4 i feber.

 

Läkarens dom kommer på 0.005 sekunder. Halsfluss.

 

Vafasen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vit måste spela dåligt, och mig veterligen har positionen inte uppkommit i en riktig match. Men svart vinner och det brukar anvandas som ett exempel på konceptet mobilitet. Flest brickor är inte awesome i othello, annat än i slutet av matchen. Fast som alltid så finns det undantag som bekräftar regeln.

 

 

Själv sitter jag på Kreta med århundradets långsammaste

internetuppkoppling, så jag har inte mycket att rapportera. Frugans syster är gift med en cypriot och nar svärmor brukar fraga honom hur vädret ar (i förhoppningen att det skall regna eller vara dåligt väder) så svarar han alltid "It's Cyprus, what do you think?! It's warm and sunny of course!!". Det verkar även vara sant för Kreta.

 

Barnen badar on avg c:a 4-5h per dag (då pratar vi TIH2O, dvs Tid i vatten, ett känt mätetal för badning), och själv så snittar jag lite drygt en bok om dagen trots att jag behöver övervaka badningen. Allt är med andra ord bra. Hoppas ni har det bra, vi hörs om en vecka!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppblåsbar kudde det där, fånig som sjutton (såg en sådan i USA) men säkert bra om man har en hemsk plats i ekonomi på långflygning.

 

Nej, det var inget sådant jag tänkte mig.

 

Fan jag borde kanske skriva ihop en liten "Olas resespecial"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast som alltid så finns det undantag som bekräftar regeln.
Det är "prövar regeln" dammit! Vilket är den omvända betydelsen av hur uttrycket brukar användas.

 

Man kan bedöma en föreslagen naturlags kvalité genom att se på hur många, och allvarliga, undantag den har. Den moderna versionen av originalet vore "det är undantagen som motbevisar regeln".

 

Nu ska jag bara rätta alla felaktiga instanser av "begging the question" på internet, så är jag klar för dagen. Man skulle kunna säga att jag kunde bry mig mindre om ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.faktoider.nu/cgi-bin/visa.cgi?m=3&sida=undantaget.html&q=undantaget&markera=ja

 

http://www.worldwidewords.org/qa/qa-exc1.htm

 

Inte helt 100 på att jag tolkar Hjorts inlägg som avsett, men kan detta vara ett av hans "en gång om året" misstag?

 

Standarduttrycket har ju en härlig absurditet över sig som:

 

E. Undantaget bekräftar regeln

Med hjälp av detta idiotiska uttryck kan man uppställa vilken regel som helst och därpå bekräfta den med valda undantag.

 

Regel: Det regnar alltid om somrarna.

Undantag: Det är vackert väder ibland.

 

Regel: I Sovjetunionen vårdar man sig om sina kulturpersonligheter.

Undantag: De som sitter i fängelse.

 

Regel: Sveriges konung heter Axel Liffner.

Undantag: Att han inte gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, du tolkar mitt inlägg rätt. Vad värre är att jag slagit upp eländet förut och tydligen glömt bort hela backstoryn.

 

Angående originalbetydelsen så verkar den vara att Cicero hävdar att ett uttalat undantag leder till att en regel gäller i alla situationer där inget annat sägs.

 

Dvs, om vi tar skämtet där styrmannen för in i loggboken "idag var kapten Haddock nykter", så kan det, enligt Cicerovarianten, tas som en indikation på att kapten Haddock i övrigt var plakat.

 

I othellofallet så skulle ursprungsbetydelsen korrekt använd vara något i stil med att Othello visar på en situation där det är awesome med en massa brickor innan slutspelet men även nämner att det är en ovanlig situation. Då kan vi via påpekandet att det är ett undantag dra slutsatsen att den generella situationen är den omvända.

 

Men då är det alltså inte existensen av ett undantag som bekräftar en regel, utan att en expert hävdar att det är ett undantag som visar att det finns en regel. Om vi alls ska använda ett juridiskt resonemang utanför juridiken.

 

Det moderna användandet, att ett undantag skulle göra en regel starkare eller säkrare, är fortfarande pretty much motsatsen till vad som är fallet. Men tydligen så klatschigt att folk aldrig någonsin kommer släppa det.

 

I regel så är regeln om att undantag bekräftar regeln inte en riktig regel utan, förhoppningsvis, skämtsamt nonsens skiljd från originalregeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I'm back baby.

 

17 fiskar och ett akvarium bet i gräset under tiden jag var borta (vi har gott om semesterfilmer där barnen tittar in i kameran och säger "mormor är en fiskdödare!"), men annars var allt bra.

 

Skönt att ni höll liv i dagboken under tiden. Cred till Hjort, Schoolbook och Gdaily.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...