Gå till innehåll

Spel på trav


Recommended Posts

Tänkte bumpa den här lite... jag är nybörjare och spelar bara V75 med en kollega...

 

Mycket kul, vi spelar för kaffepengar (typ 100-200 kr var) så det gäller att hitta spikarna. Det är ofta jag som gör systemen och han hakar på.

 

I lördags var vi med till lopp 4 där det sprack, av någon anledning hade jag inte med Pinepower Rose utan spikat Humble Broline efter att ha lyssnat för mycket på en s.k. expert... nu blir det till att spela som sig själv i framtiden.

Avdelning 6 (15-oddsaren) fucka upp systemet och min spik i jos cortina i avd 7 höll inte, så allt sket sig.

 

Någon som har några tips på nästa vecka? Hur bra är Järvsöfaks?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
  • Svars 193
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag tänker börja småspela lite med farsan framöver. Har egentligen aldrig spelat trav, mer än någon enstaka rad, så jag är superrookie.

 

Finns det någon bra rekommenderad läsning?

 

Går det att spela reducerade system? I sådana fall, är en bra grundstrategi att spela r-system och plocka bort de värsta favoritkombinationerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker börja småspela lite med farsan framöver. Har egentligen aldrig spelat trav, mer än någon enstaka rad, så jag är superrookie.

 

Finns det någon bra rekommenderad läsning?

 

Går det att spela reducerade system? I sådana fall, är en bra grundstrategi att spela r-system och plocka bort de värsta favoritkombinationerna?

 

Köp jokersystemet så kan du reducera med dom villkor som passar dej,

kan rekommenderas av mej som gammal travnörd ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker börja småspela lite med farsan framöver. Har egentligen aldrig spelat trav, mer än någon enstaka rad, så jag är superrookie.

 

Finns det någon bra rekommenderad läsning?

 

Går det att spela reducerade system? I sådana fall, är en bra grundstrategi att spela r-system och plocka bort de värsta favoritkombinationerna?

 

Som du kanske vet så är allt trav inom Sverige poolbetting. V75 är svårt och med sned vinstfördelning 40-20-40 så blir det oftast bara pengar på sjuorna. V65 har två priser som är uppdelade 50-50. Fast där är givetvis omsättningen mycket lägre.

 

Du kan börja med dessa sidor:

http://classic.atg.se/index.jsp

http://www.travnet.se/StartPage/

http://www.trava.se/

http://www.travpunkten.com//

http://www.voltstart.se/

 

Eftersom du inte är så insatt så kan du låta något bolag göra jobbet till dig. Många hästar är rent för överstreckade. Om två hästar i samma lopp är streckade på 50% av lapparna och exempelvis Expekt erbjuder oddsen 3 gånger på den ena och 8 gånger på den andra, så kan du ta väck den ena hästen. Du förstår själv vilken. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så kan du skaffa ATG-LIVE och kolla igenom alla lopp som dem startande hästarna har gjort. Helst 10-15 gånger så att du inte missar nåt. Efter det kan du ringa runt till tränarna och fråga om dagsform och vilken balans(barfora osv).

 

Travguiden tycker jag har den bästa tidningen.

 

http://www.travnet.se och http://www.guiden.se är 2 bra länkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du kanske vet så är allt trav inom Sverige poolbetting. V75 är svårt och med sned vinstfördelning 40-20-40 så blir det oftast bara pengar på sjuorna. V65 har två priser som är uppdelade 50-50. Fast där är givetvis omsättningen mycket lägre.

 

Var det inget på gång där man kunde kryssa för och bara delta i sjurätts-potten. Man fick alltså 2.5 x utdelningen men ingenting för 5 och 6 rätt. Eller har jag drömt det? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan rätt, V64 på onsdagar.

 

V7 på V75 och V6 på V65 införs i månadsskiftet mars-april. Rätt tänkt av ATG.

 

Välkommen till travet eurythmech! Trav är väldigt roligt. Tyvärr är det mycket svårare att vinna på trav än på poker, pga av den hutlösa raken staten tar, men trots det är V75 världens bästa spel.

 

Lycka till med spelet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, +EV drömmer jag inte om att vara, men jag skär gärna tillbaka lite på -EV:t så länge det är skoj. Och så har jag ju kusar att gasta in på lördagarna framöver.

 

Kanske kan jag göra som min farbror? Förra senvåren lämnade han in ett litet system, 36 rader eller så, och kammade hem ca 200k. Hur svårt ska det vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tittar nu på kupongen till lördagens tävlingar på Solvalla, V75-1.

 

Kikar på två kolumner - v-odds och streck%.

 

Fattar jag fel, eller innebär t.ex V-odds 34 att hästen ger 3.4 ggr pengarna vid spel om segern?

 

Ser en häst som har v-odds 113 och är streckad 54%, medan en annan har odds 85 och är streckad 5% - då är det alltså sanslöst att spela den förstnämnda? Men dessa siffror kommer kanske röra sig mycket innan dess, så bäst är att lämna in på lördag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har förstått. 34 betyder 3,40 i vinnarodds. På V75, som är ett relativt genomlyst spel, är det mycket sällan de relationer mellan vinnarodds och streckprocent som du hittat. 5-procentare kan man räkna med ska stå kring 20 ggr pengarna. Detta när loppen går alltså. Som du misstänkte beror det i detta fall på att det är lång tid kvar till start. Nästan all omsättning på vinnarspel på V75-loppen sker på lördagen, strax innan start. Vinnaroddset kan du med andra ord i princip bortse från nu med två dagar kvar till start.

 

Streckprocenten kommer också att förändras mycket innan start. Omsättningen blir nog närmare 100 miljoner på V75 i helgen och hittills är det omsatt bara drygt en miljon. Först på lördagen sätter sig streckprocenten och detta faktum, plus att hästar kan bli strukna, gör att det är bäst att spela på lördagen. Dessutom hinner du se värmningarna om du väntar till lördagen. Jag är kass på att se vilka hästar som ser bra ut i värmningen, men det är andra som är duktiga på det som man kan lyssna på. Av den anledningen bör du skaffa ATG Live. Oerhört bra tjänst. Borde vara gratis och borde finnas med högre upplösning, men jag är imponerad av tjänsten trots allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Jag kommer ju inte skaffa live det första jag gör. Men blir jag semihooked så, absolut.

 

Finns det något utrymme alls att hitta miniedge bara genom den här typen av statistisk analys, eller kan vi bara hitta edge (och då menar jag inte över viggen, eller kanske ens spelarkollektivet som helhet - men i jämförelse med mitt nybörjar-EV) genom att vara en sån som analyserar hur skenbensmusklerna flexar på värmningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt det är svårt att hitta en edge på detta sätt. Även om en V75-omgång inte på något sätt är en perfekt marknad, varken på vinnarspelet eller på V75, så tror jag dock det kan vara svårt att göra något av eventuella skevheter på just det spelet. Tyvärr är det så att det faktum att oddsen ändras mycket fram till loppet startar gör det mycket svårt att använda denna information i praktiken. Om mycket spel hamnar på en häst strax innan start är det svårt att göra något vettigt av den informationen på sitt eget streckspel. Det är helt enkelt för sent.

 

På mindre banor med lägre omsättning är marknaden längre ifrån perfekt. Av den anledningen kan man nu och då se en 20-procentare stå i dryga två gånger pengarna och sedan vinna med fyra längder. Vinnarspelarna visste här mer än vad de som spelade på streckspelen visste. Eller mer korrekt, det är lättare för enskilda spelare att påverka oddsen än det är att påverka strecken. Som sagt är det svårt att göra något åt denna information, men ser man detta i tid för att korrigera sin V5:a, eller vad man nu spelar, så kan man kanske hitta en miniedge på det sätt du beskriver den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man lämnar helt enkelt aldrig in mer än 10 minuter innan spelstopp.

 

Innan pokern spelade jag väldigt mycket trav, men det tog väldigt mycket tid, så jag har valt poker framför trav. Men det är ju lite olika vad man uppskattar och finner nöje i. För mig handlar trav om att vara påläst och kunna hitta egna analyser av loppens förlopp, och för att kunna göra det måste man helt enkelt sett flera lopp som hästarna sprungit tidigare. Detta i kombination med att faktiskt se hästarna värma är ju liksom grejen, åtminstone för mig.

 

Om man nu bara ska lira en hunka på V7 varje vecka för att ha nåt att geista till framför teven, ja då kanske det är roligare att köpa andelar, reducerade småsystem är liksom inte skiten, framförallt som utbetalningsstrukturen är viktad som den är.

 

När det gäller statistik så går det givetvis att ta stöd av den, framförallt på V7 där man tävlar i hyggligt fasta lopptyper, dvs Guld, silver, brons, klass1-3, där man kan se tydliga tendenser över stora serier. Kolla in Jens Sjödéns travbibel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

V7 på V75 och V6 på V65 införs i månadsskiftet mars-april. Rätt tänkt av ATG.

 

Välkommen till travet eurythmech! Trav är väldigt roligt. Tyvärr är det mycket svårare att vinna på trav än på poker, pga av den hutlösa raken staten tar, men trots det är V75 världens bästa spel.

 

Lycka till med spelet!

 

Staten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att skaffa jokersystemet är ett måste om man ska gå in för det seriöst.

Om man har det så kan man även läsa om hästens fem senaste starter vilket ger bra information.

 

Undvik att spela vinnare o plats, totoavdraget är alldeles för högt för att man ska kunna vinna bra i längden.

 

V65 på vardagar tycker jag är det bästa spelet, det är inte lika sönderläst som v75 och det går att hitta guldkorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och spelar man med Joker ska man lämna in tidigare än tio minuter innan, för ibland blir förhållandet insats/rader sånt att ATG vägrar ta emot filerna sista halvtimmen. Det händer mig i lördags, och det sparade jag en femhundring på :-)

 

Är lite skyldig till att det är tidigare stopp nu, innan man lämnade in filer så lämnade jag in 3600 olika bongar en gång, och det tog lite tid :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fem viktiga punkter för att lyckas med streckspel.

 

  • Din värdering

Ta med så många parametrar som du nånsin kan. Ha därefter koll på vilka hästar som kommer att bli glömda på strecken samt överstreckade.

 

  • Andras värderingar

Även om många tidningstips blir överstreckade, så finns där guldkorn där också. Tänk på att dessa tipsters jobbar hårt, så de får definitivt inte underskattas. Finns en del sidor på nätet också, som inte lika många läser.

 

  • Bookmakernas odds

Används detta rätt, så är det ett skarpt verktyg.

 

  • Senaste info

Detta får man på tävlingsdagen. Vilka hästar ska sättas till och vilka kan jag plocka väck.

 

  • Reducera systemet

Många kryss kostar. Genom att reducera kan du ha mindre kryss på några hästar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fem viktiga punkter för att lyckas med streckspel.

 

  • Din värdering

Ta med så många parametrar som du nånsin kan. Ha därefter koll på vilka hästar som kommer att bli glömda på strecken samt överstreckade.

 

  • Andras värderingar

Även om många tidningstips blir överstreckade, så finns där guldkorn där också. Tänk på att dessa tipsters jobbar hårt, så de får definitivt inte underskattas. Finns en del sidor på nätet också, som inte lika många läser.

 

  • Bookmakernas odds

Används detta rätt, så är det ett skarpt verktyg.

 

  • Senaste info

Detta får man på tävlingsdagen. Vilka hästar ska sättas till och vilka kan jag plocka väck.

 

  • Reducera systemet

Många kryss kostar. Genom att reducera kan du ha mindre kryss på några hästar.

 

Håller med i ovanstående.

 

Dock om du tar tips från tex Aftonbladet, så kan du räkna med att alla amatör tippare läst dessa och att hästarna blir överstreckade pga Aftonbladet tips. Mycket bättre att förssöka hitta tippare på nätet, som inte så många läser. Där kan du hitta de verkliga guldkornen. Sök efter dessa tippare, sen följer du deras tips 10 veckor, så får du rätt fort en uppfattning om hur duktiga de är. Sen kan du välja att följa de bästa av dessa tippare framöver, då du fått ett kvitto på att de vet vad de pratar om.

 

Ska du spela vinnare så rekomenderar jag Bet365. Har ofta bra fasta odds. Spelar man när oddsen kommer ut på Torsdagen eller Fredag, så kan de ha kraftigt felsatta odds, som de sedan sänker till Lördagen. Visst så finns risk att hästen du spelat på tex värmer dåligt, men du har fått ett väldigt bra fast odds som kompensation och hästen kan ju lika gärna värma bra som dåligt;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså, det var ju mycket med dessa välspridda proffstyckarna i åtanke som jag funderade på om inte överstreckning kan vara vanligt.

 

Ja, överstreckning av dåliga favoriter är mycket vanligt.

 

Tänk också på att toppkuskarna vinner väldigt stor del av V75-loppen. Visst, dom får ofta köra bästa hästarna, men det är så små marginaler som avgör på V75 att kusken ofta blir avgörande. Favoriter med dåliga kuskar ska man generellt sett inte betala för på sitt system, enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, överstreckning av dåliga favoriter är mycket vanligt.

 

Tänk också på att toppkuskarna vinner väldigt stor del av V75-loppen. Visst, dom får ofta köra bästa hästarna, men det är så små marginaler som avgör på V75 att kusken ofta blir avgörande. Favoriter med dåliga kuskar ska man generellt sett inte betala för på sitt system, enligt mig.

 

Instämmer till fullo, kolla in V75 avd 6 den 10 Januari 2004, och gissa vem man hade spikat. Rene Sejthen liksom. Svider fortfarande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...