Gå till innehåll

Årsmöte


Recommended Posts

§5 ÅRSMÖTE

5.1 Varje verksamhetsår ska förbundet hålla ett årsmöte.

 

5.2 Kallelse till årsmöte ska skickas till samtliga klubbar och enskilda medlemmar minst en månad i förväg.

 

5.3 Årsmötet är beslutsmässigt om det har blivit utlyst i rätt tid och i övrigt följer stadgarna.

 

5.4 Varje medlem har rätt att närvara och yttra sig.

 

5.4.1 Varje ansluten klubb utser ombud som har rätt att rösta vid årsmötet. Varje klubb får utse 2 ombud, sedan ytterligare en per 100 medlemmar i klubben. Dock får varje klubb sända max 7 ombud.

 

5.4.2 Förbundet ska, till varje ansluten klubb, innan den 28 februari skicka bekräftelse om hur många ombud som får medverka på årsmötet.

 

5.4.3 Medlem som inte förnyat medlemsavgiften för gällande år, har dock inte rösträtt på mötet. Vid årsmöte har den avgående styrelsens ledamöter inte rösträtt om styrelsens ansvarsfrihet.

 

5.4.3 En motion från en medlem eller ansluten klubb ska behandlas av mötet om den lämnats till styrelsen minst sex veckor före mötet.

 

5.5 Vid personval är det tillåtet att rösta på sig själv. Om lika röstetal uppstår i omröstning används dragning av högst kort för att skilja kandidaterna åt.

 

5.6 Årsmötet är förbundets högsta beslutande organ, och ska hållas senast 30 april. (Beträffande årsmöte som beslutar om upplösning av föreningen, se 10.3.1.)

 

5.6.1 Senast två veckor före årsmöte ska styrelsen till samtliga ombud ha sänt ut mötesordning med valberedningens och styrelsens förslag och eventuella propositioner och motioner med styrelsens utlåtanden, styrelsens verksamhetsberättelse med bokslut, budget för nästa verksamhetsår samt revisionsberättelse.

 

5.6.2 Vid årsmöte ska följande ärenden behandlas och finnas med på den utsända mötesordningen:

1. Kontroll av närvarande och medlemmars rösträtt

2. Beslut om mötets behöriga utlysande

3. Val av mötesordförande, protokollförare, justeringsmän och rösträknare

4. Fastställande av mötesordning

5. Styrelsens verksamhetsberättelse och bokslut

6. Revisorernas berättelse

7. Beslut om ansvarsfrihet för den avgående styrelsen

8. Fastställande av verksamhetsplan

9. Budget

10. Beslut om medlemsavgifternas storlek

11. Beslut om övriga ersättningar

12. Eventuella propositioner

13. Eventuella motioner

14. Beslut om styrelsens storlek

15. Val av ordförande och övriga ledamöter i styrelsen, samt en revisor och revisorsuppleant

16. Val av valberedningen

17. Val av firmatecknare

18. Övriga val

19. Övriga frågor

 

 

5.7 Allmänt möte är efter årsmötet förbundets högsta beslutande organ. Allmänt möte följer reglerna för årsmöte enligt 5.6.1 utom i de avseenden som följer av 5.7.1.

 

5.7.1 Mötesordningen till allmänt möte ska innehålla följande ärenden från mötesordningen för årsmöte (se 5.6.1): 1-4 och 19, samt vid behov en eller flera av punkterna 5-18. Styrelsen måste utlysa ett allmänt möte om minst fem procent av medlemmarna skriftligen begär det.

Sitter här och tänkte skriva lite motitioner... Det börjar brinna i knutarna om ni ska ha årsmöte enligt era stadgar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter moget övervägande och samtal med potentiellt nya styrelsemedlemmar, så har vi gemensamt med dom beslutat att lägga årsmötet efter Poker-SM. Letar lokal, men högst troligt kommer det hamna den 13 Juni. Kallelse kommer komma i god tid.

 

Bättre att dom som vill kan komma på ett årsmöte, samt att SM är avslutat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Mötet blir inte stadgeenligt men bättre med bra årsmöte och böja reglerna lite.)

 

Jag kanske är ovanligt iq-befriad men hittar inte information på hemsidan om hur man blir medlem som enskild person. Hittar bara information om hur en klubb kan ansluta sig men jag är inte medlem i någon förbundsansluten klubb.

 

Jag har många års erfarenhet av förenings/styrelsearbete och har mycket att ge, särskilt ordningsfrågor när det börjar spåra ur.

 

Kan jag få info om hur man blir medlem som privatperson böjd i ståltråd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F.A.Q. - Vanliga frågor och svar

13: När har förbundet årsmöte?

 

 

Årsmöte kommer att hållas i början av 2008, se dagordning för 2007 års möte här nedan. Det kommer vara obligatorisk föranmälan till mötet, och den görs till info@svenskapokerforbundet.se

 

:shock: :shock:

 

29: Hur blir jag enskild medlem i förbundet?

 

 

Det är kostnadsfritt att bli medlem i Svenska Pokerförbundet.

 

E-posta ditt namn, adress, e-postadress och födelseår till oss på info@svenskapokerforbundet.se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var kommer årsmötet att äga rum?

 

Gissningsvis i Dominion of Melchizedek, Landet Ladonia eller kanske Kungadömet EnenKio :roll:

 

Nä förlåt, det är inte fint att sparka på någon som redan ligger. Även fast jag tillhör den lilla skaran som faktiskt tycker att SVEPOF gör ett rätt bra jobb och faktiskt behövs så ibland blir det ändå lite för mycket. Mästerskap som måste flyttas, stadgar som inte följs. Och detta är bara dom senaste månaderna.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Letar lokal, men högst troligt kommer det hamna den 13 Juni. Kallelse kommer komma i god tid.
Kommer specificerad kallelse i god tid före. Det kommer dock vara i Stockholm.
13'e juni... samma dag som det är stor pokerfest i Linköping. :-(
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte brott mot stadgarna ganska allvarliga saker?8-)

 

Utan att vara vrång så undrar jag följande:

Eftersom jag inte hittar något klart besked om saken, så förutsätter jag att röstning enbart kan göras på plats, in person, right?

Inga fullmakter från medlemmar som är förhindrade att delta, right?

 

Rent spontant kan jag ju se en jävla fördel för Stockholmare och närboende, som önskar plats i styrelsen.

Muta/fjäska/böna och be att polarna tar sig ett par timmar och röstar in vederbörande i styrelsen. Laget runt efteråt...

 

Årsstämman är alltså upplagd för en rigg.

I fortsättningen, med en fungerande hemsida, vore det väl vettigast att lägga röstningen över nätet. Där samtliga medlemmar har en chans att rösta.

 

Om jag bodde i Kiruna, vilket jag inte gör, vore det ju rent korkat av mig att resa till Stockholm, med allt vad det innebär, bara för att jag vill lägga min röst på någon annan än Klyka. Då jag ändå vet att den rösten är värdelös, eftersom Klyka har samlat sitt eget hovgarde till årsstämman.:-(

 

Get my point?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Årsstämman är alltså upplagd för en rigg.

En årsstämma med röst-fullmakter är verkligen upplagd för rigg.

Just detta funderar även jag över. Svar önskas.
Står det något om det i stadgarna? Om det inte står så är det inte tillåtet.

 

Problemet med fullmakter att rösta för någon annan är att man måste kolla fullmakternas äkthet och det kan bli lite besvärligt.

 

Jag tycker att röst-fullmakter är en mycket dålig idé. E-demokrati i framtiden är en mycket bättre idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av mina motioner är att årsmötet hålls i samband med SM. Dels är det då 300 pers samlade på samma ställe, dels är det inte så att någon geografisk plätt får enklare att ta tunnelbanan till mötet.

 

Det innebär alltså att årsstämman ska hållas i Tallinn.

Jag förstår vad du menar, men visst fan blir det ännu mer Kalle-Anka över årsmötet i så fall?

 

Engagerade medlemmar som inte spelar SM kan alltså inte göra sin röst hörd.

Alternativt betala flyg och hotell till utlandet för att medverka på årsstämman.

Nää, det låter konstigt. :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...